گروه ره سماع: پس از 400 سال تنبور آذری را احیا می‌کنیم

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in کنسرت ها بازدید: 1172

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

گروه ره سماع: پس از 400 سال تنبور آذری را احیا می‌کنیم

گروه ره سماع: پس از 400 سال تنبور آذری را احیا می‌کنیم

گروه ره سماع: پس از 400 سال تنبور آذری را احیا می‌کنیم
گروه ره سماع: پس از 400 سال تنبور آذری را احیا می‌کنیم

آهنگساز و سرپرست گروه «ره سماع» درباره‌ی کنسرت جدیدشان گفت:‌ ترکیب ساز‌بندی در گروه ما اگر بی‌نظیر نباشد، کم‌نظیر است. در گروه ما سازهای آذری با سازهای ایرانی به‌نوعی تلفیق و در کنار آن‌ها تنبور هم به کار گرفته شده است.

به گزارش ایسنا، ساسان شکاریان درباره‌ی جزییات کنسرت بهاری گروه «ره سماع» توضیح داد: سازهایی مانند بالابان، باغلاما و دایره را در کنار سازهایی مانند تنبک، دف، کمانچه و رباب به کار گرفته‌ایم و در این میان، محوریت با ساز تنبور است. سعی داریم، پس از 400 سال، تنبور آذری یا همان تنبور منطقه‌ی شیروان (شهری در جمهوری آذربایجان کنونی) را بار دیگر احیا کنیم.

او تأکید کرد: تنبور، سازی ایرانی و شرقی است و شکی در این موضوع نیست. اکنون هم در منطقه‌ی کرمانشاه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و در واقع، تنبور را به‌عنوان سازی کرمانشاهی می‌شناسند؛ اما نباید فراموش کرد که تنبور فقط به کرمانشاه متعلق نیست و در زمان‌های قدیم در مناطقی از جمهوری آذربایجان نیز متداول بوده است. در اثبات این ادعا می‌توان به نوشته‌ها و رساله‌های باقی‌مانده از عبدالقادر مراغه‌ای استناد کرد.

این آهنگساز درباره‌ی تصاویر باقی‌مانده از تنبور آذری نیز توضیح داد: ما از تنبور شیروان هیچ اثری نداریم، به‌جز نقاشی‌هایی که از حدود 500 سال پیش باقی مانده است. عکس‌هایی که از قوپوزهای قدیمی داریم، ثابت می‌کند که شکل و شمایل و نحوه‌ی نوازندگی قوپوز در قدیم، به همان شکلی است که حالا تنبورنوازان از آن استفاده می‌کنند. بنابراین تنبوری که اکنون در کرمانشاه هست، در منطقه‌ی آذربایجان هم به همین شکل وجود داشته است. تنبور آذربایجان از طریق تنبور منطقه‌ی تالش با کلیه‌ی تنبورهایی که در ایران متداول بوده، ارتباط داشته است. ما سعی کردیم این تنبور را از نو احیا کنیم که البته کار دشواری است. ساز عاشیق‌ها و قوپوزی که الان در آذربایجان متداول است، در تنبور ریشه دارد.

او درباره‌ی آهنگسازی برای کنسرت پیش رو، اظهار کرد: در آهنگسازی آثار این اجرا، لحن‌های موسیقی آذری را به کار برده‌ایم تا کاری نو ارائه دهیم. در مجموع، می‌توان کنسرت پیش رو را اجرایی سنتی و عرفانی تعریف کرد.

این آهنگساز درباره‌ی سابقه‌ی به کار بردن تنبور در اجرای موسیقی آذری، گفت:‌ استفاده از ساز تنبور در موسیقی آذری طی سال‌های گذشته سابقه داشته، اما بسیار کم‌رنگ بوده و بیشتر تحت تأثیر نوازندگی منطقه کرمانشاه بوده است. ما سعی کرده‌ایم به ساز تنبور، رنگ و بوی آذری بیشتری بدهیم و نوازندگی تنبور برای موسیقی آذری را مستقل کنیم.

وی درباره‌ی بخش‌هایی که در کنسرت 28 اردیبهشت اجرا می‌شود، بیان کرد: کنسرت «سماع‌ زرکوبان» شامل دو بخش موسیقی فارسی و آذری است که در اجرای قطعه‌های فارسی نیز لحن آذری وجود دارد. بیشتر قطعه‌ها را من آهنگسازی کرده‌ام یا از ملودی‌های تنبور با تنظیم‌های جدید استفاده کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، گروه موسیقی «ره سماع» کنسرت خود را با عنوان «سماع زرکوبان» 28 اردیبهشت‌ماه 1395 ساعت 21:00 در تالار وحدت روی صحنه می‌برد. خوانندگی گروه «ره سماع» در کنسرت پیش رو را «ودود موذن» برعهده دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131