نقد کلیشه های گمراه کننده در ارسباران

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in کنسرت ها بازدید: 792

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

نقد کلیشه های گمراه کننده در ارسباران

نقد کلیشه های گمراه کننده در ارسباران

نقد کلیشه های گمراه کننده در ارسباران
نقد کلیشه های گمراه کننده در ارسباران

محمدرضا لطفی معرفی می‌شود

 

نشست پژوهشی موسیقی دستگاهی ایران با عنوان «نگاهبان شعله یا پاسدار خاکستر؟» جمعه ۲۸ خرداد ماه با حضور تعدادی از هنرمندان موسیقی در فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست پژوهشی موسیقی دستگاهی ایران با عنوان «نگاهبان شعله یا پاسدار خاکستر؟» با رویکرد بازبینی نیم قرن «بحران هویت» اهالی موسیقی ایران با حضور محمد جمال سماواتی روز جمعه ۲۸ خرداد ساعت ۱۹ در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود.

در توضیح برگزاری این نشست آمده است: «جستجوی بحران موسیقی بر بستر ساختار درونی و عملکرد کارورزان در دو دهه اخیر سخن گفتن از بحران موسیقی ایرانی، در گفتار و نوشتار کارورزان این موسیقی به عنصری کلیشه ای و مکرر بدل شده و به تقریب همگان از تولید کنندگان، مجریان تا مدیران دولتی، در یک همسرائی اونیسون هماهنگ «بحران فراگیر موسیقی» را اعلام می کنند. اغلب کسانی که به واکاوی بحران موسیقی برخاسته اند زمینه ها و دلایل بحران را در بیرون از این موسیقی جستجو می کنند و تاثیر عملکرد کارورزان و هنرمندان این موسیقی را بر پیدایش و اوج گیری بحران نادیده گرفته اند. خرافه «موسیقی زیر فشار، موسیقی دان مظلوم» نیز چون هاله ای عملکرد تاثیر کاروزران این موسیقی را در بحران آن پنهان کرده است.  

سخنران این نشست از انگشت شمار پژوهشگرانی است که در سی سال گذشته با نقد کلیشه های گمراه کننده ای از این دست به عمق ساخت این موسیقی پرداخته و سعی دارد تا بحران را بر بستر درون ساخت این موسیقی و تحلیل رفتار شناسی کاروزران و هنرمندان آن باتوجه به تحولات جامعه در حال گذار بررسی کند و در این گفتار نه فقط به چگونگی بحران کنونی موسیقی ایرانی بلکه به چرائی موقعیت کنونی نیز می پردازد.

موسیقیدان، مجری و کارورز موسیقی ایرانی به انگیزه های فرهنگی، مادی و به اقتضای روز بین دو قطب هویتی سرگردان است. او گاه در نقش پاسدار خاکستر در هیات حافظ مرده ریگ موسیقائی قرون و اعصار گذشته ظاهر و در مواردی از حمایت های دولتی و مردمی برخوردار می شود و گاه با پشت کردن و حتی انکار میراث موسیقائی ردیف موسیقی دستگاهی تنها راه روشن نگه داشتن شعله موسیقی و افروختن مشعلی نو و سپردن آن به نسل آینده با نوآوری و بریده از تاریخ و صرف فاصله گرفتن تعریف می کند.

در این رهگذار در همه ساخته ها و پرداخته های نسل های گذشته، موادی برای بازیافت در معنای Recycling می بیند! سرگردانی بین این دو قطب به ظهور دوزیستانی منجر شده است که به تدریج توانایی رنگ عوض کردن و تطبیق با محیط را در خود بالا برده و در بهره گیری از مواهب مالی - اجتماعی این تغییرات، ماهرتر و چیره دست تر می شوند. در این نشست به استاد محمدرضا لطفی به عنوان یکی از آخرین افراد از نسل موسیقی دانان ایرانی پرداخته می شود که بی اعتنا به رانت های دولتی و امتیازات بازار و پسند مردمی راه خود را رفت، مهر خود را بر دوره ای از حیات موسیقائی ایران نقش زد و خویشتن را به نمونه ای از امکان مستقل زیستن هنرمند  ثابت کرد.   

محمد جمال سماواتی، نوازنده تار و سه تار و آهنگساز، از اعضای سابق گروه های شیدا و عارف و منتقد موسيقی، كنسرت های مختلفی را با هنرمندان داخل و خارج از ايران به اجرا درآورده است. تاکنون با حضور این نوازنده سخنرانی های زیادی با موضوع «معرفی موسيقی ايرانی» در مراکز علمی، هنری و فرهنگی كشورهای مختلف انجام شده است.»

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به فرهنگسرای ارسباران به آدرس خیابان شریعتی بالاتر از پل سید خندان، خیابان جلفا مراجعه کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131