گلفام خیام: میخواهم ایرانی ها مرا بشنوند

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in کنسرت بانوان بازدید: 942

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

گلفام خیام: میخواهم ایرانی ها مرا بشنوند

گلفام خیام: میخواهم ایرانی ها مرا بشنوند

گلفام خیام: میخواهم ایرانی ها مرا بشنوند
گلفام خیام: میخواهم ایرانی ها مرا بشنوند

 

 

گلفام خیام و مونا مطبوع‌ریاحی مخاطبان را به شنیدن یک موسیقی شامل آهنگسازی و بداهه‌نوازی دعوت می‌کنند.

 

به گزارش خبرنگار سرویس موسیقی ایسنا، گلفام خیام (دختر مسعود خیام) که در کنسرواتوار لوزان سوییس در رشته‌ی نوازندگی گیتار تحصیل کرده است، سال ۱۳۸۴ برای ادامه‌ی تحصیل به آمریکا رفت و مدرک فوق لیسانس نوازندگی گیتار را از کالج کنسرواتوار سینسیناتی با راهنمایی پروفسور «کلر کالاهان» گرفت و به تدریس تخصصی ساز گیتار در این دانشگاه پرداخت. پس از آن، در کنسرواتوار ژنو به کار با «بوشان بوگدانویچ» ادامه داد و اکنون هم در سوییس است.

 

قرار است این هنرمند 15 و 16 اردیبهشت‌ماه امسال با همراهی مونا مطبوع‌ریاحی (نوازنده‌ی کلارینت) دوئت «نقش» را در تالار رودکی اجرا کند که شامل بهره‌گیری از گنجینه‌ی موسیقی اقوام ایران و ادغام آن با عناصر موسیقی معاصر خواهد بود.

 

خیام درباره‌ی اجرایش اظهار کرد: اجرای پیش رو شامل دونوازی گیتار و کلارینت است. قرار است در این اجرا دو ساز کلاسیک که معمولا نگاه متفاوتی نسبت به آن‌ها وجود دارد، رنگ‌های متفاوتی را ارائه دهند و تکنیک‌های متفاوتی را با همراهی مونا مطبوع‌ریاحی روی این سازها اجرا کنیم. محتوای شنیداری این موسیقی یک گرته‌برداری شخصی از موسیقی اقوام ایران است. مثلا از تنبورنوازی کردستان، تحریر‌های آوازی موسیقی ایرانی و ... برداشت شده است.

 

این گیتاریست ادامه داد: هدف من و مونا مطبوع‌ریاحی که در این اجرا کلارینت می‌نوازد، این بوده که فضایی مانند یک گفت‌وگو میان شرق و غرب ایجاد کنیم، اما این موضوع به‌قدری نامحسوس است که مخاطب نمی‌تواند تشخیص دهد، کدام بخش از موسیقی شرقی، کدام بخش غربی و کدام بخش‌اش معاصر است. در واقع موسیقی ما آنقدر غنی است که این موضوع را نشان دهد. فکر می‌کنم، بهتر است که موسیقی ما اول شنیده و بعد درباره آن صحبت شود.

 

وی در پاسخ به این پرسش که بداهه‌نوازی چقدر در این اجرا نقش دارد، گفت: بداهه‌نوازی در اجرای ما جایگاه دارد. بخشی از این کنسرت به قطعات آهنگسازی توسط من و مونا مطبوع‌ریاحی اختصاص دارد و بخش دیگر هم در فضایی کاملا بداهه انجام می‌شود.

 

او در ادامه‌ی سخنانش بیان کرد: نام این کنسرت «نقش» است که محتوای شنیداری آلبوم‌مان را با همین نام دربرمی‌گیرد. این اثر در ایران از سوی نشر «هرمس» منتشر خواهد شد، اما پس از اجرای تهران ما به اروپا خواهیم رفت و پس از اجرای این رپرتوار، نشر «ام سی ان» که آلبوم ما را ضبط کرده است‌، از این اثر رونمایی خواهد کرد.

 

گلفام خیام که تحصیلات خود را در اروپا گذرانده و اجراهایی را نیز در خارج از ایران داشته است، در ارزیابی خود از مخاطب شرقی و غربی موسیقی کلاسیک اظهار کرد: براساس تجربه‌ام و رپرتوآری مشخص را که در ایران و خارج از ایران روی صحنه بردم، باید بگویم واکنش مخاطب ایرانی برایم غیرمنتظره و جالب بوده است؛ مخاطبان ایرانی با اجرای ما ارتباط برقرار کردند و هر کسی برداشت و دید خودش را از آن کار داشت.

 

وی افزود: استقبال مخاطب خارج از ایران هم از این اجراها قابل توجه بود. وقتی ناشر خارجی کار ما را شنید، گفت که این موسیقی باطراوت است و از این کار به وجد آمده بود. در واقع، اثر مورد قبول هر دو طرف قرار گرفت. من و مونا مطبوع‌ریاحی قصد داریم به وسیله‌ی موسیقی بی‌کلام پیام خود را به هر مخاطبی ارائه دهیم.

 

خیام معتقد است: مخاطب ایرانی را نباید دست کم گرفت. آن‌ها موسیقی را خوب می‌فهمند و ارتباط می‌گیرند. فقط باید در ایران دسترسی به موسیقی راحت باشد. مثلا روند صدور مجوزها کوتاه‌تر و تعداد سالن‌ها را بیشتر کنند. نه این‌که برای هنرمند دست‌انداز ایجاد شود.

 

او درباره‌ی انگیزه‌اش از برگزاری اجراهای کلاسیک در ایران نیز گفت: یکی از اهداف همیشگی و دغدغه‌ام این است که اول ایرانی‌ها من را بشنوند. تمام تلاشم را می‌کنم و امیدوارم این دست‌اندازها کمتر و اوضاع بهتر شود. هرچند در این سال‌ها و از زمانی که من موسیقی را شروع کردم، شرایط بهتر و بهتر شده است.

 

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131