جایگاه زنان در موسیقی بختیاری

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in کنسرت بانوان بازدید: 639

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

جایگاه زنان در موسیقی بختیاری

واحد مرکزی خبر، ایسنا: دومین نشست پژوهشی هفتمین جشنواره موسیقی بانوان با عنوان جایگاه زنان در موسیقی بختیاری برگزار شد. دکتر ثابت زاده سخنران این نشست ضمن تاکید بر نقش مهم زن در مراسم آیینی ایل بختیاری گفت: زنان نقش اصلی را در اجرای مراسم عزا، عروسی، حنابندان مراسم آیینی مذهنبی ایل بختیاری به عهده دارند که مردان از انجام آن ناتوان هستند. ثابت زاده با اشاره به اینکه در فرهنگ بومی بختیاری زن به ماه و مرد به خورشید تشبیه شده که خورشید در آسمان همواره در تعقیب ماه است است افزود: زنان سلحشور بختیاری در هنگام که مردان نباشند در مقابل مردان میجنگند و اگر مردشان بمیرد گاه تا آخر عمر سیاهپوش هستند. این پژوهشگر به موسیقی برزگر در زمان خرمن چینی اشاره و تاکید کرد: بعضی‌ها معتقدند این موسیقی کار است ولی چون مانند موسیقی نمدمالی، قالیبافی، و ماهیگیری ارتباطی ریتمیک و ملودیک بین کار و موسیقی وجود ندارد، نمی‌توان آن را موسیقی کار خواند و بیشتر به آهنگ فراغ، هجران و تغزل شبیه است. وی افزود: بختیاری ها مردگان خود را با نوای سازهایی چون کرنا، سرنا و دهل به خاک می سپارند. در این بین گاگریو خوانی زنان بخش مهمی از عزاداری را در برمی گیرد. ثابت زاده در این باره گفت: نباید نقش آیینی و مقدس زنان را در گاگیریو خوانی فراموش کرد. ابیات آن ها برای زنان، مردان و کودکانی که می میرند، متفاوت اما از نظر ملودی یکسان است. اگر مرد جوانی مرده باشد که نامزد و یا تازه عروس داشته، دقیقامراسم عروسی در مجلس عزا برگزار می شود و آن دختر لباس سفید پوشیده و دیوانه وار شیدایی می کند. نویسنده کتاب حرکات آیینی و رقصهای خراسان به موسیقی عروسی و شادی نیز اشاره کرد که به عهده زنان است اما در مناطقی چون بوشهر بعضی از مردان نیز آواز نیایش را که پس از حنابندان خوانده می شود به جای زنان می خوانند و به جای کل کشیدن صدای ساز پاسخ می دهد. ثابت زاده لالایی را نیز مختص زنان دانست و تاکید کرد که پژهشگران باید موسیقی و آوازهای مناطق مختلف را ه عنوان میراث فرهنگی و میراث شفاهی ایران گردآوری کنند چرا که فرهگی است که رو به زوال است و ممکن است تا چند سال دیگر اثری از آن باقی نماند.

نهم مرداد هشتاد و چهار

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131