برگزاری کنسرتی با تلفیق سنت ایتالیایی و ایرانی توسط آنسامبل دیوِرتیمنتو

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in کنسرت ها بازدید: 707

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

برگزاری کنسرتی با تلفیق سنت ایتالیایی و ایرانی توسط آنسامبل دیوِرتیمنتو

برگزاری کنسرتی با تلفیق سنت ایتالیایی و ایرانی توسط آنسامبل دیوِرتیمنتو

برگزاری کنسرتی با تلفیق سنت ایتالیایی و ایرانی توسط آنسامبل دیوِرتیمنتو
برگزاری کنسرتی با تلفیق سنت ایتالیایی و ایرانی توسط آنسامبل دیوِرتیمنتو

سندرو گُرلی رهبر آنسامبل دیوِرتیمنتو ایتالیا درباره حضور موسیقی ایران در شصتمین بینال موسیقی ونیز گفت: حضور سه آهنگساز ایرانی در ونیز بسیار حائز اهمیت است و فکر میکنم تاثیری عمیق روی شنوندگان خواهد داشت و بدین ترتیب بدعت یک سابقه را برای حضور مجدد در آینده خواهد گذاشت. به گزارش ایلنا؛ شصتمین دورهٔ  بینال موسیقی ونیز مهرماه امسال در حالی برگزار می‌شود که برای نخستین بار آثار مهدی خیامی، علیرضا فرهنگ و کارن کیهانی سه آهنگساز ایرانی با عنوان «موسیقی ایران از گذشته تا امروز» در این فستیوال توسط آنسامبل دیورتیمنتو ایتالیا اجرا می‌شود.

سندرو گُرلی رهبر این آنسامبل در این باره گفت: بینال موسیقی، مهم‌ترین فستیوال موسیقی معاصر در ایتالیاست. یک سنت طولانی دارد و در یکی از زیباترین شهرهای ایتالیا برگزار می‌شود. متعجب هستم که موسیقی معاصر ایران هرگز به این فستیوال نرفته و بسیار خرسندم که اولین نفری هستم که این موسیقی را به بینال می‌برم.

وی ادامه داد: معتقدم که خیلی شناخت موسیقی‌های سنت‌های دیگر اهمیت دارد، امروزه شناخت ادبیات دشوار نیست چرا که بسیاری از کتابها به زبانهای اروپایی ترجمه می‌شوند، اما شنیدن موسیقی خصوصاً اجرای زنده از فرهنگ‌های دیگرساده نیست. در نتیجه حضور سه آهنگساز ایرانی در ونیز بسیار حائز اهمیت است و فکر می‌کنم تاثیری عمیق بر روی شنوندگان خواهد داشت و بدین ترتیب بدعت یک سابقه را برای حضور مجدد در آینده خواهد گذاشت.

این رهبر ارکستر درخصوص  تلفیق موسیقی  و سازهای ایران با آنسامبل دیورتیمنتو ایتالیا  اظهار داشت: من همیشه نسبت به موسیقی‌های غیر اروپایی کنجکاو بودم به طوری که از چند سال پیش پروژه معرفی کردن موسیقیهای کهن و قدرتمند سنتی را با آنسامبلم در ایتالیا در دست انجام دارم به همین دلیل  تلفیق تعدادی سازهای موسیقی سنتی ایرانی با سازهای غربی و در کنار هم قرار دادن نوازنده‌های ایتالیایی و سولیستهای ایرانی، به نظرم بهترین حالت برای معرفی موسیقی جدید (آهنگسازان ایرانی) ایرانی‌ها در ایتالیا خواهد بود.

سندرو گُرلی درباره برنامه اجرایی آنسامبل دیورتیمنتو در شصتمین بینال موسیقی ونیز گفت: دیورتیمنتو آنسامبل بیشترین انرژیش را روی اجراهای اول آهنگسازان سراسر جهان می‌گذارد. همیشه اجرای اول یک اثر، یک مسئولیت بسیار بزرگ است، چراکه با اجرای اول، واقعاً یک کمپوزیسیون (آهنگ) جدید متولد می‌شود. ما به پذیرفتن این مسولیت عادت کردیم.

او ادامه داد: در کنسرت بینال نیز مسئولیت ما بیشتر از قبل است، به این دلیل که موسیقی‌ای را معرفی می‌کنیم که هرگز در این فستیوال اجرا نشده و برای اکثر کسانی که گوش خواهند کرد، جدید خواهد بود. به همین دلیل به دنبال آثاری رفتیم که فکر می‌کنیم، نماینده نسل جدید موسیقیدانان ایرانی هستند و تمام تمرینات لازم را برای یک اجرای خوب از پارتیتور آهنگسازان انجام خواهیم داد.

وی درباره انتخاب آثار آهنگسازان ایرانی برای این اجرا، بیان داشت: رهبری کردن آثار آهنگسازان اروپایی یا آمریکایی که از سازهایی استفاده کرده‌اند که به سنت خودشان وابسته نبوده؛ بارها برایم پیش آمده از جمله  آنگکلونگ از سنت بالی (اندونزی)، یا تبلا و سیتار هندی، یا کوتو ژاپنی و خیلی سازهای دیگر. بر این اساس معتقدمتنها راه موجود برای معرفی سازهای ایرانی به شکل کاملش می‌تواند از طریق آثار نوشته شده توسط آهنگسازان ایرانی و اجرای آنها توسط نوازنده‌هایی که به طور معمول این سازها را اجرا می‌کنند یعنی نوازندگان ایرانی باشد.

رهبر آنسامبل ایتالیا ادامه داد: ما از سه آهنگساز ایرانی خواستیم که به ما کمک کنند تا آرزو و خواسته ما که تلفیق دو سنت است به واقعیت تبدیل شود که این عملی شدن توسط قطعاتی که در آن یک ساز سنتی ایرانی و یک آنسامبل با فرمت غربی حضور دارند برآورده خواهد شد. در نتیجه در برنامه کنسرت سه اثر داریم یکی با تار، یکی با سنتور و یکی با کمانچه. در قسمت دوم کنسرت از چهار نوازنده ایرانی حاضر (یک نوازنده پرکاشن هم خواهد بود) خواستیم تا موسیقی سنتی ایرانی اجرا کنند.

گرلی درخاتمه خاطرنشان کرد: من بسیار خشنودم که این کنسرت روز بعد از بینال ونیز درفستیوال اپرتو ایتالیا نیز تکرار خواهد شد همچنین همین رپرتوار را نیز  بهار ۲۰۱۷ در فصل کنسرتی روندو در میلان تکرار خواهیم کرد.   

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131