جشنواره موسیقی فجر 94

گروه «دال» برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر می‌نوازد

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in جشنواره موسیقی فجر 94 بازدید: 2663

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

گروه «دال» برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر می‌نوازد

گروه «دال» برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر می‌نوازد
گروه «دال» برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر می‌نوازد

گروه موسیقی «دال» بعد از اولین اجرای رسمی خود در تالار ایوان شمس، برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر روی صحنه می‌رود.

موسیقی هنری ایران: در این اجرا که 23 بهمن ماه ساعت 18:30 در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود، گروه موسیقی«دال» متشکل از امین هدایتی (خواننده)، شایان شکرابی (نوازنده پیانو)، آرش آذر (نوازنده بالابان و دودوک)، یزدان بهمنی و میلاد سعدی (نوازندگان سازهای کوبه‌ای)، آرین کشیشی (نوازنده گیتار بیس و کنترباس)، سالارغفاربجویی (نوازنده ویلنسل)، آرش کامور (نوازنده کمانچه) و غزل مهدوی (ترانه سرا) به روی صحنه می‌روند و قطعاتی چون شعری که زندگیست، گذر اردیبهشت، شکوفه‌های زیتون، طعم شیرین خیال، هفت شهر، قصه، آوازم را می‌رقصیدی، لحظه‌ها را انتظارم، آن و بوم را اجرا خواهند کرد.

امسال برای اولین بار بخش موسیقی تلفیقی به جشنواره موسیقی فجر اضافه شده که در این راستا گروه دال جز اولین اجراهای این بخش محسوب می‌شود.

گروه «دال» با رویکرد امروزی و با سبک تلفیقی در اسفندماه 1392 شکل گرفت و اولین قطعۀ خود را در ابتدای فروردین 93 با نام «آوازم را می‌رقصیدی» در فضای مجازی منتشر کرد.

این گروه اولین فعالیت رسمی خود را با موسیقی تیتراژ فیلم سینمایی «طعم شیرین خیال» به کارگردانی کمال تبریزی آغاز کرد که به نوعی ورود این گروه به فضای رسمی موسیقی محسوب می‌شود.

گروه موسیقی دال که نامش را از اول واژۀ دوستی گرفته اولین کنسرت رسمی خود را 5 دیماه در تالار ایوان شمس برگزار کرد و به دنبال آن دومین اجرای خود را به جشنواره سی و یکم موسیقی فجر اختصاص داده است به طوری که امسال در بخش گروههای تلفیقی که در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود، روی صحنه می‌رود.

هجدهم بهمن نود و چهار

حضور نمایندگان رسانه‌های خارجی در جشنواره موسیقی

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in جشنواره موسیقی فجر 94 بازدید: 3022

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

حضور نمایندگان رسانه‌های خارجی در جشنواره موسیقی

حضور نمایندگان رسانه‌های خارجی در جشنواره موسیقی
حضور نمایندگان رسانه‌های خارجی در جشنواره موسیقی

موسیقی هنری ایران: نمایندگان 35 رسانه‌ی خارجی برای ‍‍پوشش خبری سی‌ویکمین جشنواره‌ی موسیقی فجر درخواست خود را اعلام کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، علاوه بر استقبال رسانه‌های داخلی و کشورهای همسایه از این رویداد ملی، رسانه‌های اروپایی و آمریکایی نیز تمایل خود را برای حضور در جشنواره اعلام کرده‌اند.

نمایندگان رسانه‌هایی مانند «نیویورک‌تایمز»، خبرگزاری «آنسا» ایتالیا، خبرگزاری «تیما» انگلستان، خبرگزاری «ای‌اف‌پی» فرانسه، خبرگزاری «ای‌اف‌ای» اس‍پانیا، کانال ۱۲ تلویزیون ترکیه، کانال ۲۴ تلویزیون فرانسه، «لوگزامبورگ» فرانسه، تلویزیون «ای‌پی‌تی‌ان» آمریکا، تلویزیون «فونیکس» چین، تلویزیون «المنار» لبنان، تلویزیون «الیوم» فلسطین، خبرگزاری «دی‌پی‌ای» آلمان، تلویزیون توکیو، تلویزیون سوییس، سرویس عکس آسوشیتدپرس و ... درخواست‌های خود را برای پوشش تصویری و مکتوب جشنواره‌ی سی‌ویکم اعلام کرده‌اند.

سی ویکمین جشنواره موسیقی فجر از 21 بهمن‌ماه تا یکم اسفندماه در تهران برگزار خواهد شد.

جشنواره موسیقی فجر در همدان پایان یافت

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in جشنواره موسیقی فجر 94 بازدید: 3020

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

جشنواره موسیقی فجر در همدان پایان یافت

جشنواره موسیقی فجر در همدان
جشنواره موسیقی فجر در همدان

هجدهمین جشنواره موسیقی فجر استان همدان در نهاوند با معرفی برگزیدگان در بخش‌های تک‌نوازی و گروه‌نوازی به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه همدان، در مراسم اختتامیه که با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی استانداری و علاقه‌مندان به موسیقی از سراسر استان حضور داشتند و هیئت داوران پس از خواندن بیانیه و آرای داوران، برترین‌های این جشنواره را معرفی کردند.

براساس رأی داوران جشنواره، در بخش گروه‌نوازی گروه تمنا از همدان اول، گروه ارغوان از اسدآباد دوم و گروه راز دل از شهر همدان سوم شدند.

در بخش تک‌نوازی که در 9 ساز موسیقی اجرا شد، در ساز نی یاسر کلهر از نهاوند، اصلان طالبی از اسدآباد و امین شراعی از همدان به ترتیب اول تا سوم شدند.

در بخش ساز ویولن میلاد رضایی از نهاوند، مهرداد آهن‌چیان و محمدرضا صالحی هر دو از همدان به ترتیب اول تا سوم شدند.

در سنتورنوازی مهیار بیات از همدان مقام اول، نیما گودرزی از نهاوند مقام دوم و علیرضا سعیدی و علی پوراقبالی هر دو از همدان مشترک سوم شدند.

در ساز کمانچه سهراب بحیرایی از شهرستان نهاوند مقام اول، بهنام بیات از همدان مقام دوم و حامد ربانی از همدان و احمد نوابی از نهاوند به‌طور مشترک مقام سوم را کسب کردند.

در دف‌نوازی حسین احمدی‌نشاط از همدان، مهدی سیاوشی از نهاوند و صادق سنایی از همدان به ترتیب به‌عنوان مقام‌های اول تا سوم معرفی شدند.

در تمبک‌نوازی نیز پویان موسویان، احسان رسولی‌ثمر هر دو از شهرستان همدان و بهنام بهروزی و کامیار مهرآفرین هر دو از همدان به‌طور مشترک مقام سوم جشنواره را به‌دست آوردند.

در تنبورنوازی مجتبی نوروزی و امیرحسین گلزاری هر دو از شهرستان همدان به ترتیب اول و دوم شدند و حسین مومیوند و وحید سلگی هر دو از نهاوند به‌طور مشترک سوم شدند.

در تک‌نوازی ساز تار سینا منتظری، سهیل چهل‌امیران و تارا پیراینده هر سه از همدان به ترتیب عنوان‌های اول تا سوم این بخش را به‌دست آوردند.

در تک‌نوازی ساز سه‌تار نیز مهدی حیدریان، نادر مستقا هر دو از شهرستان همدان و مهدی رشیدی از شهرستان نهاوند موفق شدند، در رده اول تا سوم قرار گیرند.

در رشته آواز نیز از سوی هیئت داوران احمد طالبی از شهرستان همدان به‌عنوان مقام دوم و حمید محمدظاهری از شهرستان تویسرکان مقام سوم را به‌دست آوردند.

هیئت داوران در این بخش، کسی را شایسته رتبه اول ندانست.

هجدهمین جشنواره موسیقی فجر استان همدان به مدت دو روز در شهرستان نهاوند در دو بخش گروه‌نوازی و تک‌نوازی برگزار شد و در پایان به برگزیدگان جشنواره تندیس جشنواره همراه جوایز و لوح تقدیر اهدا شد.

داوری این جشنواره را بهنام وادانی، سعید ثابت و فرهاد احمدی از تهران برعهده داشتند.

بی‌وفایی ما را به این روز انداخته

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in جشنواره موسیقی فجر 94 بازدید: 2502

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

بی‌وفایی ما را به این روز انداخت

آزاد میرزاپور
آزاد میرزاپور

موسیقی هنری ایران: یک نوازنده‌ی تار اظهار کرد: گاهی بی‌اخلاقی‌ها که نامش را بین خودمان حرفه‌ای‌گری گذاشته‌ایم، شدت می‌گیرد و به همین دلیل هر کاری می‌کنیم، کارها درست از آب درنمی‌آید. در واقع بی‌وفایی، ما را به این روز انداخته است!

آزاد میرزاپور که قرار است در سی‌ویکمین جشنواره‌ی موسیقی فجر با همراهی گروهش به اجرای برنامه بپردازد، با اشاره به تفاوت‌های موجود در برگزاری جشنواره‌های موسیقی در کشورهای همسایه در مقایسه با ایران به خبرنگار سرویس موسیقی ایسنا گفت: در آن کشورها، موسیقی جایگاه مشخص خود را دارد و از سوی دیگر موزیسین‌های‌شان از جشنواره‌ها حمایت می‌کنند. همین دو نکته باعث بالاتر رفتن سطح کیفی فستیوال‌های خارجی می‌شود. این در حالی است که در کشور ما، بخصوص در دوره‌های گذشته چندان میل و رغبتی در میان هنرمندان تراز اول موسیقی کشور برای حضور در جشنواره موسیقی فجر وجود نداشته است. در این شرایط، یا کسی در جشنواره حضور پیدا نمی‌کرد یا اگر هم می‌آمد تا در جشنواره برنامه اجرا کند با اکراه و دلزدگی حضور پیدا می‌کرد.

این نوازنده‌ی موسیقی ایرانی، دیدگاه‌های مختلف در جامعه‌ی موسیقی را برای حضور یافتن در جشنواره‌ی فجر این‌گونه توضیح داد: در طول این سال‌ها، ارکسترهای دولتی به‌عنوان وظیفه باید در چنین فستیوال‌هایی شرکت می‌کردند، اما افرادی که به چنین تشکل‌هایی چندان وابسته نبودند، با طرح این موضوع که موسیقی جایگاه خود را در کشور ندارد و مسؤولان فرهنگی فقط در یک دوره‌ی زمانی 10 روزه در طول سال به یاد هنر موسیقی می‌افتند، از حضور در جشنواره‌ی موسیقی فجر سر باز می‌زدند. این‌ها مهم‌ترین دلایلی است که اجازه‌ی کسب اعتبار آنچنانی را به جشنواره‌ی موسیقی فجر در طول دوره‌های برگزاری آن نداده است.

میرزاپور با بیان این‌که در این شرایط، اهالی موسیقی باید به فکر این هنر باشند، گفت: متأسفانه برخی موزیسین‌های فعال در این عرصه، دل‌شان به حال اعتبار موسیقی نسوخته است. من در ایامی که به برگزاری اجراهای جشنواره نزدیک می‌شویم، هم ناراحتم و هم کلافه. در حالی‌ که کمتر از سه هفته به اجرای ما در جشنواره باقی مانده، دو نفر از دوستانی که به من قول همکاری در اجرا را داده بودند، کنار کشیده‌اند و برخلاف عهدی که با من بسته بودند، اعلام کردند که نمی‌توانند گروه ما را در جشنواره همراهی کنند. موزیسین باید برای دیده شدن هنرش تلاش کند، اما متأسفانه هنرمندان عرصه‌ی موسیقی گاهی شوق و ذوق لازم را ندارند تا در ارکستر ساز بزنند.

وی افزود: حدود 10 روز است که من دچار مشکلی به نام بدقولی، آن هم از سوی نوازنده‌های ایرانی شده‌ام. در حالی که وقتی با یک نوازنده‌ی لبنانی که زبان یکدیگر را هم به‌سختی متوجه می‌شویم، قرار است روی صحنه بروم، تا اندازه‌ای همدلی و نزدیکی بین ما شکل می‌گیرد و کار را به‌نحو احسنت به پایان می‌رسانیم. متأثر از همین بی‌اخلاقی‌ها که نامش را بین خودمان «حرفه‌ای‌گری» گذاشته‌ایم، موسیقی ما نمی‌تواند مطرح شود و عملا شبیه یک وصله‌ی ناجور شده است.

میرزاپور در بخش دیگری از سخنانش، بیان کرد: اگر موسیقی ما امروز نمی‌تواند در سطح دنیا مطرح شود، به‌خاطر فستیوال فجر یا مسؤولان برگزاری آن نیست، بلکه ناشی از رفتاری است که موزیسین‌ها انجام می‌دهند. متأسفم که باید این موضوع را مطرح کنم؛ امروز بیشتر ما به‌دنبال کسی می‌گردیم که تمام تقصیرات را به گردنش بیندازیم. حال ممکن است این شخص رییس، معاون یا عضوی از خانه موسیقی یا مسؤولان فعال در بدنه‌ی مدیریتی موسیقی کشور باشد، در حالی که واقعیت این نیست. از نظر من با برگزاری جشنواره نمی‌توانیم این مشکلات را حل کنیم.

او ادامه داد: برای حل چنین مسائلی، اهالی موسیقی باید با هم همراه شوند و سعی کنند لااقل در عهدی که با هم دارند، پایدار بمانند.

این هنرمند نوازنده گفت: قرار بود من در جشنواره با ترکیبی از نوازنده‌های تار، ویلن، عود و پرکاشن، گروه را روی صحنه ببرم و هماهنگی‌های لازم با نوازنده‌ها انجام شده بود؛ اما حدود یک هفته پیش با خبر شدم که نوازنده‌های ویلنسل، ما را در اجرا همراهی نمی‌کنند و الان گروه ما در موقعیتی قرار دارد که نمی‌تواند هیچ کاری بکند. در این شرایط یا ما مجبوریم با ترکیب ناقص روی صحنه جشنواره فجر برویم یا من تصمیم بگیرم که این اجرا را لغو کنم.

میرزاپور با اشاره به تغییرات اخیر در ترکیب داوران جشنواره‌ی دوره سی‌ویکم، اظهار کرد: در روزهای اخیر برخی چهره‌های فعال در عرصه‌ی موسیقی اعلام کرده‌اند که می‌خواهند از ترکیب داوری جشنواره خارج شوند. همه می‌دانند این خروج بیشتر متأثر از مخالفت این افراد با مدیران خانه موسیقی است. در این شرایط ممکن است من هم تصمیم بگیرم گفت‌وگویی کنم تا دست کم موزیسین‌ها کمی به خودشان بیایند. متأسفانه ما پشتیبان یکدیگر نیستیم و اگر قرار است از هم حمایت کنیم، مواردی وجود دارد که بتوانیم به‌لحاظ مالی بهره بیشتری ببریم.

او افزود: اصل بر این است که ما در هر شرایطی همدیگر را یاری کنیم و به عهدی که با هم می‌بندیم، وفا کنیم. همین اوضاع است که باعث شده من در سال‌های اخیر فقط با نوازنده‌های خارجی کار کنم، چون با وجود این‌که زبان یکدیگر را نمی‌فهمیم، اما همدل هستیم و تا پایان کار کنار هم می‌مانیم. تا وقتی این مسائل در جامعه‌ موسیقی حل نشده است، جشنواره چطور می‌تواند درست شود؟

پانزده اجرای پرفروش جشنواره موسیقی فجر

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in جشنواره موسیقی فجر 94 بازدید: 2991

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال

پانزده اجرای پرفروش جشنواره موسیقی فجر

از موفقیت ارکستر سمفونیک تا شکست سخت پاپی ها

پانزده اجرای پرفروش جشنواره موسیقی فجر
جشنواره موسیقی فجر

در حالی که پنج روز به آغاز سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر مانده، 15 اجرا توانسته با اقبال مخاطبان موسیقی مواجه شود. نکته جالب توجه درباره وضعیت بلیت فروشی جشنواره، عدم موفقیت کنسرت های پاپ در جذب مخاطب است.

موسیقی هنری ایران: جشنواره سی و یکم موسیقی فجر از تاریخ 21 بهمن ماه کار خود را آغاز می کند و 6 سالن شهر تهران تا روز اول اسفندماه میزبان کنسرت های جشنواره موسیقی فجر خواهند بود. تا لحظه درج این گزارش بلیت 12 کنسرت جشنواره به طور کلی به فروش رسیده که در این میان تنها یک اجرا به موسیقی پاپ اختصاص دارد. لیست این اجراها به شرح زیر است:

1-گروه آوای موج (بوشهر)

2-گروه چارتار

3-کاوه یغمایی (دو سانس)

4-گروه کامنت و داماهی

5-بارتولومی بیتمن

6-احسان خواجه امیری

7-دالیبور کاروای

8-مسعود شعاری و کریستف رضاعی

9-کیوان ساکت و سالار عقیلی

10-ارکستر ملی به رهبری لوریس چکناوراریان

11-انزو فاوتا

12-آنتونیو ری

در این میان سه اجرای دیگر نیز در مرز اتمام بلیت قرار گرفته اند. اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری علی رهبری، ارکستر ملی به رهبری فرهاد فخرالدینی و اجرای گروه کامکارها نیز به جمع اجراهایی که بلیتشان به طور کلی به فروش رفته، اضافه خواهند شد.

بلیت فروشی سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر از ۵ بهمن ماه و برای اولین بار در طول برگزاری جشنواره‌ موسیقی از طریق سه سامانه بلیت فروشی انجام می شود.

حمیدرضا نوربخش رییس جشنواره سی‌و‌یکم موسیقی فجر روز 13 بهمن ماه در گفت‌و‌گو با خبرنگار موسیقی فارس درخصوص آخرین وضعیت بلیت‌فروشی جشنواره گفته بود: «خوشبختانه در بحث بلیت فروشی از پیش‌بینی‌ها خیلی بهتر جلو رفتیم. حدود یک هفته بعد از آغاز بلیت‌فروشی رکورد سال گذشته را پشت سر گذاشتیم  و در حال حاضر فروش این دوره جشنواره از مرز یک و نیم میلیارد گذشته است.با توجه به این که نه روز تا به آغاز جشنواره مانده، این آمار فروش قابل قبول است. پیش‌بینی می‌کنیم که به رقم فروش بیش‌تر از این نیز دست پیدا کنیم. رقم فروش بلیت سال گذشته جشنواره در حدود یک میلیارد و سیصد میلیون تومان بود

 

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131