گفتمان ساز تار با لحن ارکستر در بی‌ینال موسیقی ونیز

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in کنسرت ها بازدید: 477

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

گفتمان ساز تار با لحن ارکستر در بی‌ینال موسیقی ونیز

گفتمان ساز تار با لحن ارکستر در بی‌ینال موسیقی ونیز

گفتمان ساز تار با لحن ارکستر در بی‌ینال موسیقی ونیز
گفتمان ساز تار با لحن ارکستر در بی‌ینال موسیقی ونیز

آهنگساز قطعه «صبا» با اشاره به حضور این اثر در بی‌ینال موسیقی ونیز از تجربه مشترک حضور یک ساز ایرانی در آنسامبل «دیورتیمنتو» گفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، قطعه «صبا» از علیرضا فرهنگ که قرار است در بی‌ینال موسیقی ونیز اجرا شود نوعی گفتمان ساز تار با لحن ارکستر است که توسط آنسامبل «دیورتیمنتو» روایت می شود.

علیرضا فرهنگ که یکی از سه آهنگساز ایرانی شرکت کننده در شصتمین بی‌ینال موسیقی ونیز محسوب می شود درباره اجرای اثر «صبا» در این رخداد موسیقایی گفت: در نوشتن اثر صبا تلاش بر این نبود که تار در قالب قوانین ردیف موسیقی ایرانی و یا نغمه‌های مانوس نقش‌آفرینی کند بلکه سعی بر این بود که این ساز ضمن حفظ ویژگی‌های بیانی خود با نزدیک شدن به زبان و لحن ارکستر درگیر یک گفتمان واقعی بشود.

وی ادامه داد: صحبت از موفقیت‌ آمیز بودن این استراتژی نیست، بلکه صحبت از یک کنکاش است تا ساز غربی و ایرانی که در حقیقت سخنگوی دو فرهنگ متفاوت موسیقایی هستند به زبان مشترکی دست یابند و در نهایت بتوانند با بوجود آوردن یک کل منسجم ایده‌های آهنگساز را بیان کنند.

این نوازنده پیانو تصریح کرد: سه آهنگسازی که در دوسالانه‌ ونیز، راه پیدا کرده‌اند مسئولیت نمایندگی یک فصل پراهمیت در تاریخ موسیقی ایران را به دوش می کشند. موسیقی معاصر ایران در زمان مناسبی به دوسالانه راه پیدا کرده است. در زمانی که به وضوح می توان گفت که موسیقی معاصر در کنار موسیقی سنتی ایرانی دو مولفه‌ موسیقی کلاسیک ایران را تشکیل می دهد. البته از آنجایی که تمرکز دوسالانه روی هنر معاصر بنیان گذاشته شده این طبیعی‌است که موسیقی دستگاهی ما در آن سالها نمی توانست در این جشنواره به تنهایی اظهار وجود کند.

وی با پراهمیت توصیف کردن حضور موسیقی ایران در شصتمین بی ینال موسیقی ونیز بیان کرد: اگرچه پس از ۸۶ سال این نخستین باری‌است که آثار آهنگسازان ایرانی در این جشنواره اجرا می شود، و حضور هنرمندان ایرانی در زمینه‌ معماری، نقاشی، سینما و تئاتر تازگی ندارد. اینکه این رویداد تا چه حدی مورد توجه دست‌اندرکاران و متولیان موسیقی در ایران قرار بگیرد امری‌است که در آینده خواهیم دید. به هر تقدیر حضور موسیقیدانان ایرانی در دوسالانه تنها به اعتبار هنر موسیقی، و کاملا مستقل از حمایت‌های دولتی کشورمان انجام گرفته و چه بسا که بسیاری از مسئولان به دلیل بی‌توجهی، روحشان هم از این موضوع خبردار نباشد.

شصتمین دورۀ  بینال موسیقی ونیز مهرماه امسال در حالی برگزار می شود که برای نخستین بار  آثار مهدی خیامی، علیرضا فرهنگ و کارن کیهانی سه آهنگساز ایرانی در این فستیوال توسط دیوِرتیمنتو آنسامبل به رهبری سندرو گُرلی اجرا می شود.

 در این اجرا که ۲۵ مهرماه با عنوان «موسیقی ایران از گذشته تا امروز» برگزار می شود، هر سه آهنگساز آثاری برای یک ساز ایرانی و آنسامبل بزرگ تصنیف کرده‌اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131