بداهه‌نوازی و گروه‌نوازی در چهارمین شب جشنواره موسیقی کلاسیک

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in کنسرت ها بازدید: 457

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

بداهه‌نوازی و گروه‌نوازی در چهارمین شب جشنواره موسیقی کلاسیک

بداهه‌نوازی و گروه‌نوازی در چهارمین شب جشنواره موسیقی کلاسیک

بداهه‌نوازی و گروه‌نوازی در چهارمین شب جشنواره موسیقی کلاسیک
بداهه‌نوازی و گروه‌نوازی در چهارمین شب جشنواره موسیقی کلاسیک

در چهارمین شب برپایی جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی، گروه‌های موسیقی دیگری روی صحنه رفتند و به اجرای موسیقی در قالب بداهه‌نوازی، ساز و آواز و گروه‌نوازی پرداختند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اولین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی، در نخستین اجرای سانس اول که به بداهه‌نوازی اختصاص یافته بود، سعید نایب محمدی - نوازنده ساز عود - روی صحنه رفت و قطعاتی را در دستگاه شور نواخت. نایب محمدی از جمله نوازنده‌های شناخته‌شده این ساز است که در سال‌های گذشته فعالیت‌های ارزنده‌ای در عرصه عودنوازی و آهنگسازی برای آن کرده است.

در ادامه و در بخش ساز و آواز، مهدی شهسوار - خواننده - و راستین شفیعی - نوازنده تار - به اجرای موسیقی پرداختند. این اجرا هم در قالب بداهه اجرا شد و بخشی از جذابیت‌های آواز ایرانی را در بیات اصفهان به گوش حاضران رساند.

گروه موسیقی کلون زمان به سرپرستی حمید قنبری آخرین اجرای سانس اول بود. کلون زمان در این اجرا، قطعاتی از آلبوم «در دام ریتم» را که سال گذشته منتشر شده است، اجرا کرد.

محوریت این اجرا بر سازهای کوبه‌ای بود و می‌توان گفت، ریتم قطعات هم صرفا ایرانی بودند. آنچه تا کنون در اجرای فرم‌های گوناگون موسیقی ایرانی متداول بوده، نقش‌آفرینی سازهای ملودیک و همراهی سازهای کوبه‌ای را شامل می‌شد، ولی در اجرای ما نقش اصلی برعهده‌ سازهای کوبه‌ای بود و سازهای ملودیک وظیفه‌ای متفاوت را نسبت به آنچه تا کنون رایج بوده است، داشتند.

حمید قنبری و ستار خطابی نوازنده تنبک، محمد حسام عظیمی و میلاد قریشی نوازنده سازهای کوبه‌ای و نوید توسلی نوازنده سنتور در این اجراها روی صحنه رفتند و قطعات دست‌ساز، بسته بال، چهل ضربی، هفتان، دومینو و مجنون را اجرا کردند.

در چهارمین شب برگزاری جشنواره پشنگ کامکار، سودابه سالم، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی و رئیس سی و دومین جشنواره موسیقی فجر، جلال مشفق مشاور معاون هنری وزیر ارشاد و حمیدرضا عاطفی مدیر اجرایی خانه موسیقی حضور داشتند.

در سانس دوم اجراهای این شب هم مهیار طریحی نوازنده سنتور و سعید قاضی عسگر نوازنده تنبک روی صحنه رفتند و به بداهه‌نوازی پرداختند. این دو نوازنده پنج قطعه را اجرا کردند که با اقبال خوبی مواجه شد.

در ادامه، اشکان کمانگری خواننده، طینوش بهرامی نوازنده سه‌تار و غلامرضا صدرالدینی نوازنده تنبک روی صحنه رفتند و به اجرای موسیقی پرداختند. این گروه هم پنج قطعه را اجرا کرد که قطعات با کلام آن براساس شعرهایی از سه قله بزرگ شعر و ادب فارسی سعدی، مولانا و حافظ انتخاب شده بود.

در بخش پایانی این شب، گروه موسیقی ژاو به سرپرستی سیاوش کامکار روی صحنه رفت. در این اجرا قطعاتی از ساخته‌های کامکار و دو قطعه هم از ساخته‌های امین جهانگیری اجرا شد. بیشتر قطعات این رپرتوار قبلا در آلبوم گروه «ژاو» منتشر شده بودند

احسان امامی نوازنده عود، نی‌ریز کامکار نوازنده تار، امین جهانگیری نوازنده سنتور، مرتضی مومنیان نوازنده تنبک و سازهای کوبه‌ای، امیرناصر رنجبر نوازنده کمانچه و خواننده و سیاوش کامکار نوازنده سنتور در این اجرا روی صحنه رفتند.

آخرین شب اجراهای این جشنوار ۲۳ آذرماه در تالار رودکی برگزار می‌شود، ۲۴ آذرماه مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی برگزار می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131