برگزاری کنسرت «آیین بیاتی» برای بزرگداشت مولانا

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in کنسرت ها بازدید: 669

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

برگزاری کنسرت «آیین بیاتی» برای بزرگداشت مولانا

برگزاری کنسرت «آیین بیاتی» برای بزرگداشت مولانا

برگزاری کنسرت «آیین بیاتی» برای بزرگداشت مولانا
برگزاری کنسرت «آیین بیاتی» برای بزرگداشت مولانا

موسسه یونس امره با همکاری موسسه فرهنگی اکو به مناسبت هفته بزرگداشت مولانا برنامه «بیاتی آیین شریف مولوی» را در تهران برگزار می‌کند.

به گزارش ایسنا، موسسه یونس امره با همکاری موسسه فرهنگی اکو به مناسبت هفته بزرگداشت مولانا برنامه «بیاتی آیین شریف مولوی» را در تهران برگزار می‌کند.

در این برنامه گروه مشق استانبول، «آیین شریف مولوی» که توسط کوچک مصطفی دده، به تصنیف درآمده است را اجرا می‌کنند.

​برنامه کنسرت (آیین بیاتی) به شرح زیر است:

آیین مولویه

موسیقی که همراه دائمی آیین مولویه است، در قرن ۱۷ میلادی در قالب تصنیف‌های جامعی شکل گرفت. این آثار موسیقیایی از چهار بخش به نام «سلام» تشکیل شده‌اند که معادل چهار سلام آیین هستند و بخش‌های کلامی و موسیقیایی با ترتیب خاصی به دنبال هم اجرا می‌شوند.

شعر این آثار موسیقی اغلب از اشعار بزرگان مولویه همچون مولانا جلال‌الدین، سلطان ولد و احمد افلاکی و همچنین اشعار صوفیانه بیشتر فارسی و تعدادی عربی و در برخی موارد ترکی که در محیط‌های صوفیانه متداول بوده و مورد پسند قرار گرفته و خوانده می‌شده است، تشکیل می‌شود. بعد از قدیمی‌ترین سه آیین مولویه که تصنیف‌ساز آن‌ها ناشناخته بوده و در مجموع «تصنیف قدیم» نامیده می‌شوند، قدیمی‌ترین آیینی که تصنیف‌ساز آن مشخص است، یعنی «آیین کوچک مصطفی دده» (قرن هفدهم میلادی) است. در این کنسرت، آیین مذکور اجرا می‌شود.

آخرین آیینی که پیش از ممنوعیت خانقاه‌ها در سال ۱۹۲۵ میلادی تصنیف‌سازی و همنوایی شده، یعنی در آیین سماع درخانقاه به اجرا درآمده است، آیین «روی عراق» متعلق به «احمد عونی قونوق» است. همچنین، پس از ممنوعیت خانقاه‌ها، تا به امروز نیز برخی از تصنیف‌سازان به ساخت تصنیف‌های جدید آیین‌های مولویه ادامه داده‌اند.

گروه مشق استانبول

گروه مشق استانبول متشکل از جوان‌های مشتاق موسیقی از سال ۱۹۹۸ به این طرف فعالیت خود را آغاز کرده و گاهی اوقات نیز با وقفه‌هایی در کار خود مواجه شده‌اند. این گروه با نام گروه موسیقی «مشق» شناخته می‌شوند.

این حلقه مشق کوچک گاهی اوقات تبدیل به گروه بزرگی شده و گاهی اوقات نیز به علت بعضی مشکلات زندگی افرادی از این گروه جدا شده و افرادی نیز به آن اضافه شده‌اند و این روند ادامه دارد. در اولویت این گروه اجرای آثار هنرمندانی چون جمیل بی، مونیر نورالدین سلجوق و کانی کاراجا قرار گرفته و آخرین اجرای بزرگ سنتی آن هارا به عنوان مرجع قرار داده و بر روی سبک آن‌ها پژوهش‌های لازم را انجام می‌دهند و به عنوان شاگردان استادان قدیمی همچون سهیلا آلتمیش دورت و نزیه اوزل، تلاش می‌کنند اطلاعات بدست آمده را به اعضای دیگر گروه نیز انتقال دهند.

این گروه تمام تلاش خود را برای اجرای هرچه بهتر و اصیل‌تر این سبک به کار گرفته و به این منظور در اجرا از تغییر آکوردها پرهیز می‌کند.

این برنامه‌ی عمومی روز دوشنبه ۲۹ آذر ماه ساعت ۱۸ در سالن همایش موسسه فرهنگی اکو واقع در تهران، خیابان موحد دانش (اقدسیه)، کوچه ناز، شماره ۱۰ برگزار می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131