اولین جشنواره موسیقی دانشجویی «صبا»/ فراخوان منتشر شد

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in کنسرت ها بازدید: 955

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

اولین جشنواره موسیقی دانشجویی «صبا»/ فراخوان منتشر شد

اولین جشنواره موسیقی دانشجویی «صبا»/ فراخوان منتشر شد

اولین جشنواره موسیقی دانشجویی «صبا»/ فراخوان منتشر شد
اولین جشنواره موسیقی دانشجویی «صبا»/ فراخوان منتشر شد

رییس اولین جشنواره موسیقی دانشجویی «صبا» ضمن اعلام انتشار فراخوان این دوره از جشنواره، جزییات تازه ترین رویداد مرتبط با موسیقی دانشجویان را تشریح کرد.

حمیدرضا دیبازر آهنگساز، مدرس دانشگاه و رییس اولین جشنواره موسیقی دانشجویی «صبا» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جزییات برگزاری این جشنواره اینگونه توضیح داد: این جشنواره به عنوان یکی از مهم ترین جشنواره های دانشجویی سال های اخیر با مرکزیت گروه موسیقی دانشگاه هنر به همت دانشجویان و حمایت کادر علمی دانشکده موسیقی دانشگاه هنر برگزار می شود و طبق برنامه ریزی های انجام گرفته هم دانشجویان هم علاقه مندان به موسیقی در سراسر کشور می توانند با مطالعه فراخوان جشنواره اقدامات لازم را برای حضور در این رویداد انجام دهند.

وی ادامه داد: معتقدم این جشنواره یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین رویدادهای موسیقی مرتبط با دانشجویان است که به واسطه حضور جمعی از بهترین مدرسان موسیقی نویدبخش یک اتفاق مستمر است که متناسب با زیرساخت های موسیقی تاثیر زیادی در عرصه موسیقی علمی کشور خواهد گذاشت. خوشبختانه تا به امروز همه کار به لحاظ پشتیبانی های مالی و معنوی به درستی انجام گرفته و امیدوارم شرایط به گونه ای باشد که شاهد یک رویداد قوی و محکم در عرصه موسیقی باشیم.

به گفته وی، چارچوب جشنواره طوری طراحی شده که تا حد امکان سبک‌ها و نگرش‌های مختلف موسیقی را پوشش دهد و دانشجویان فعال و توانمند در عرصه‌های موسیقی را هر سال گرد هم آورد.

مدیر دانشکده موسیقی دانشگاه هنر با اشاره به اهداف برپایی جشنواره موسیقی دانشجویی «صبا» تصریح کرد: ایجاد تقویمی ثابت و همه ساله برای رقابت حرفه ای و سالم دانشجویان سراسر کشور، تلاش برای پر کردن خلاءهای آموزش آکادمیک موسیقی در کشور، فراهم کردن بستری مناسب در جهت شکل‌دهی فرهنگ موسیقی آکادمیک کشور با معرفی معیارهای معتبر و به‌روز بین‌المللی از طریق بخش‌های رقابتی و همچنین انتقال تجارب پیشینیان و هنرمندان مجرب از طریق برگزاری ورک‌شاپ‌ها و همایش‌های آموزشی، تبیین شعار «پذیرش سلیقه‌های مختلف و شخصی» با در نظر گرفتن استقلال کامل، ایجاد بستری مناسب برای ارتباط مستقیم دانشجویان با یکدیگ و اساتید و هنرمندان معتبر و تشویق فعالان جوان عرصه‌  موسیقی به کار گروهی از جمله اهداف مهم این جشنواره است که امیدوارم بتوانیم به تک تک آنها دست پیدا کنیم.

وی با معرفی ستاد برگزاری جشنواره بیان کرد: هادی مجیدی دبیر جشنواره، احمدرضایی نایب دبیر، محمدرضا تفضلی مشاور علمی جشنواره، عباس مشهدی زاده مشاور هنری، محسن هاشمی رییس شورای سیاستگذاری  گروه اجرایی این دوره را تشکیل می دهند. این در حالی است که در بخش رقابتی «آهنگسازی» محمد سعید شریفیان مشاور، کیکاوس فرجی دبیر، در بخش رقابتی نوازندگی موسیقی کلاسیک ربکا آشوقیان مشاور، عماد وشاحی دبیر،  در بخش رقابتی «اجرای موسیقی ایرانی» احسان ذبیحی فر مشاور و ساسان زند کریم دبیر بخش، در بخش رقابتی «پژوهش» هومان اسعدی مشاور و پوریا رمضانیان دبیر یاریگر ما در برگزاری جشنواره هستند.

رییس اولین جشنواره موسیقی دانشجویی «صبا» با اشاره به بخش غیررقابتی جشنواره نیز گفت: در این بخش که به دبیری بنده برگزار می شود داود جعفری به عنوان مشاور و در بخش بزرگداشت محمد علی مرآتی  مشاور و سجاد پورقناد و محسن کوشکی به عنوان عضو حضور دارند. در بخش مروری بر آثار نیز محمدرضا تفضلی به عنوان مشاور حضور خواهد داشت.

دیبازر با معرفی حامیان اولین جشنواره موسیقی دانشجویی «صبا» بیان کرد: معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه هنر، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد فرهنگی هنری رودکی، نشر «هرمس»، موسسه فرهنگی هنری «راد نو اندیش»، مدرسه هنر و تبلیغات «ایده» و انستیتو گوته حامیان این دوره از جشنواره هستند که طی روزهای آینده جزییات بیشتر برنامه های آن اطلاع رسانی می شود. در بخش نکوداشت نیز ماجرا به این شکل برنامه ریزی شده که ستاد جشنواره همه ساله برای گرامیداشت هنرمندان برجسته عرصه موسیقی به معرفی و اجرای آثار یک هنرمند پیشکسوت و مروری بر آثار یک آهنگساز می پردازد.

این آهنگساز در پایان صحبت های خود ضمن ارائه متن فراخوان جشنواره از تمامی دانشجویان رشته های تحصیلی خواست تا با مطالعه دقیق فراخوان نسبت به شرکت در جشنواره موسیقی دانشجویی «صبا» اقدامات لازم را انجام دهند.

در متن فراخوان جشنواره آمده است:

جشنواره شامل دو بخش «رقابتی» و «غیررقابتی» است و بخش رقابتی آن در ۵ محور زیر برگزار می‌شود:

«اجرای موسیقی ایرانی»، «اجرای موسیقی کلاسیک (موسیقی آکادمیک غرب)»، «آهنگ‌سازی»، «پژوهش موسیقی»، «بین‌رشته‌ای»

اجرای موسیقی ایرانی

نخستین دوره‌ «جشنوارۀ موسیقیِ صبا» در بخش ایرانی با تمرکز بر گروه‌نوازی فعالیتِ خود را آغاز خواهد کرد.

شرایط کلی

-  گروه‌ها باید از ٥ تا ۱۲ عضو داشته باشند.
- سرپرستِ آنسامبل باید دانشجو بوده و این امر مستلزم ارائه‌ گواهیِ اشتغال ‌به ‌تحصیلِ معتبر از دانشگاهِ مربوطه به دبیرخانه جشنواره است.
- سنِ اعضای آنسامبل نباید از
۳۰ سال بیشتر باشد.
- شرکت‌کنندگان از سازهای رایج در موسیقیِ شهریِ ایرانی در گروه استفاده کنند.
- زمان مجازِ اجرای برنامه ١٠ تا ١٥ دقیقه است.
- گروه‌ها حداقل ٢ قطعه و حداکثر ٣ قطعه را در برنامه‌ی خود بگنجانند.
- قطعات از نظرِ بافتاری حداقل دو صدایی باشند.
- پارتیتورِ قطعات به جشنواره ارسال شود.
- قطعات شرایط زیر را دارا باشد: (لازم به ذکر است که قطعه‌ی سوم اختیاری است.)

قطعه‌ شماره‌ ١:
انتخاب از فهرستِ آهنگسازانِ حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان، حمید متبسم، فرامرز پایور، شریف لطفی، محمدعلی کیانی‌نژاد، مجید درخشانی، امیر اسلامی و اعضای گروه کامکارها.
* دبیرخانه‌ جشنواره پارتیتورِ بعضی از آثارِ آهنگ‌سازانِ یادشده را بر روی سایت جشنواره در اختیار متقاضیان قرار خواهد داد.

قطعه‌ شماره‌ ۲:
شرکت‌کنندگان باید یکی از آثار را آهنگ‌سازی یا تنظیم کرده؛ جشنواره می‌کوشد تا تواناییِ آهنگ‌سازیِ گروه‌ها را نیز محک بزند.
- پارتیتورِ اثر به‌صورتِ کامل باید برای جشنواره ارسال شود.
* تنظیم: محدودیتی برای انتخابِ ملودی وجود ندارد.
* آثار می‌توانند باکلام باشند، اما جشنواره ضرورت یا امتیازِ خاصی برای آن محاسبه نمی‌کند.

 مرحله‌ اولیه: تا پایانِ مدت‌زمان فراخوان (۱۵ بهمن ۱۳۹۵)

شرکت‌کنندگان برای ثبت‌نام می‌بایست به سایتِ جشنواره (sabamusicfestival.ir) مراجعه نمایند و علاوه‌بر تکمیلِ فرم‌های ثبت‌نام یک نمونه‌ تصویری از گروه آپلود کنند.
نمونه‌ تصویری باید دارای شرایط زیر باشد:
- اجرای دو قطعه‌ اول یادشده باشد.
- با همان زاویه‌ای از نوازندگان فیلم‌برداری شود که بر روی صحنه‌ اجرا دیده خواهند شد.
- فیلم نباید بریده (
cut) شده باشد.
- فیلم باید واجدِ یکی از فرمت‌های (
avi, flv, mp۴, wma, mpeg) باشد.

 مرحله‌ نهایی: در تاریخ‌های ۳ الی ۶ اسفند ۹۵

- پذیرفته‌شدگان در مرحله‌ اولیه درطول جشنواره به اجرای کل رپرتوار خواسته‌شده می‌پردازند.

هیات داوران بخش اجرای موسیقی ایرانی (به ترتیب الفبا) : احسان ذبیحی‌فر، ارژنگ سیفی‌زاده، اردشیرکامکار.

 جوایز:

مقام اول: مبلغ نقدی ۲ میلیون تومان، تندیس جشنواره و پکیج «جشنواره‌ موسیقی صبا»

مقام دوم: مبلغ نقدی ۱ میلیون تومان، دیپلم افتخار جشنواره و پکیج «جشنواره‌موسیقی صبا»

مقام سوم: مبلغ نقدی ۵۰۰ هزار تومان، دیپلم افتخار جشنواره و پکیج «جشنواره‌ موسیقی صبا»  

 اجرای موسیقی کلاسیک

- ماده‌ رقابتی اجرای موسیقی کلاسیک در دو مرحله و درقالبِ «هم‌نوازی» برگزار می‌شود.
- سرپرستِ آنسامبل باید دانشجو بوده و این امر مستلزم ارائه‌ گواهیِ اشتغال‌به‌تحصیلِ معتبر از دانشگاهِ مربوطه به دبیرخانه‌ جشنواره است.
- سنِ اعضای آنسامبل نباید از
۳۰ سال بیشتر باشد.

 مرحله‌ اولیه: تا پایانِ مدت‌زمان فراخوان (۱۵ بهمن ۹۵)

شرکت‌کنندگان برای ثبت‌نام می‌بایست به سایتِ جشنواره (sabamusicfestival.ir) مراجعه نمایند و علاوه‌بر تکمیلِ فرم‌های ثبت‌نام یک نمونه‌ تصویری از گروه آپلود کنند.

نمونه‌ تصویری باید دارای شرایط زیر باشد:
- اجرای یک موومان یا قسمتی از یک موومان به‌طولِ
۱۰ الی ۱۵ دقیقه از رپرتوارِ مرحله‌ی نهایی باشد.
- با همان زاویه‌ای از نوازندگان فیلم‌برداری شود که بر روی صحنه‌ اجرا دیده خواهند شد.
- فیلم نباید بریده (
cut) شده باشد.
- فیلم باید واجدِ یکی از فرمت‌های (
avi, flv, mp۴, wma, mpeg) باشد.

 مرحله‌ نهایی: در تاریخ‌های ۳ الی ۶ اسفند ۹۵

- پذیرفته‌شدگان در مرحله‌ اولیه درطول جشنواره به اجرا می‌پردازند.
- رپرتوارِ اجرایی: یک قطعه‌ کاملِ غیرِتنظیمی (اوریجینال) چاپ‌شده برای آنسامبلِ کلاسیک تریو، کوارتت و کویینتت به‌طولِ
۱۰ الی ۲۰ دقیقه.
- امکانات صحنه: پیانو

هیات داوران بخش اجرای موسیقی کلاسیک (به‌ترتیبِ الفبا) : ربکا آشوقیان، گلفام خیام، سهراب کاشف، پیام گرایلی، آذین موحد.

 جوایز:

مقام اول: مبلغ نقدی ۲ میلیون تومان، تندیس جشنواره و پکیج «جشنواره‌ موسیقی صبا»

مقام دوم: مبلغ نقدی ۱ میلیون تومان، دیپلم افتخار جشنواره و پکیج «جشنواره‌ موسیقی صبا»

مقام سوم: مبلغ نقدی ۵۰۰ هزار تومان، دیپلم افتخار جشنواره و پکیج «جشنواره‌ موسیقی صبا»

آهنگسازی

- بخش آهنگ‌سازی در دو ماده‌  رقابتی «کرال» و «پرکاشن» برگزار می‌شود.
- آهنگ‌ساز می‌بایست دانشجو بوده یا حداکثر
۳ سال از فارغ‌التحصیلی وی سپری شده باشد، و این امر مستلزم ارائه‌  گواهیِ اشتغال‌به‌تحصیلِ معتبر از دانشگاهِ مربوطه به دبیرخانه‌  جشنواره است.
- شرکت‌کنندگان برای ثبت‌نام می‌بایست تا تاریخ
۱۵ بهمن ۹۵ به سایت جشنواره (sabamusicfestival.ir) مراجعه نمایند و علاوه‌بر تکمیل فرم‌های ثبت‌نام، پارتیتور (score) و پارت‌ها (parts)ی نت‌نویسی‌شده با نرم‌افزار را آپلود کنند.
- قطعه‌  ارسال‌شده نباید تابه‌حال به‌طورِ رسمی اجرا شده باشد. شرکت‌کننده سَمپِلِ صوتی از اثرِ خود را نیز ارسال کند اما فرآیند داوری صرفاً بر اساس پارتیتورِ اثر صورت خواهد گرفت.
- از نوشتن اسم آهنگ‌ساز بر روی پارتیتور و پارت‌ها خودداری کنید.
- مواردِ فوق باید در یک فایل فشرده‌شده (
zip یا rar) ارسال شوند.

 ماده‌  «کرال»

در این ماده، قطعه‌ای برای «کر» با مشخصات زیر فراخوان می‌شود:
- چهار منطقه‌  صوتیِ زنانه و مردانه در اثر به‌کار رفته باشد.
- از تقسیم کردنِ خطوط صدایی (
div.) تا حدِ امکان خودداری شود.
- طولِ قطعه بین
۲ الی ۴ دقیقه باشد.
- بر روی اشعارِ معاصر نوشته شده باشد.
- آکمپانیمان پیانو اختیاری است.
* «گروه گر شهر تهران» آثارِ برگزیده را اجرا خواهد کرد.

 ماده‌ «پرکاشن»

در این ماده، قطعه‌ای برای آنسامبل «پرکاشن» با مشخصات زیر فراخوان می‌شود:
- آنسامبلِ موردنظر شامل سازهای زیر است: (از هر ساز یک عدد موجود است، به استثناء موارد ذکرشده)
۱. سازهای کوبه‌ای با وسعت معین: ماریمبا، ویبرافون، گلوکن‌اشپیل، پیانو، چایمز (Chimes)، تیمپانی (۴ عدد)
۲. سازهای کوبه‌ای با وسعت نامعین: سنج (Cymbal)، مثلث، گانگ (Tamt)، قالب‌های چوبی (Wood Blocks)، کلاوس (Claves)، کاستانت (Castanets)، ماراکاس (Maracas)، گوییرو (Guiro)، طبل باس (۲ عدد)، اسنردرام، اسنر پیکولو، صفحه‌ی رعد و برق (Thunder Sheet)، دایره‌ زنگی.
- طول قطعه بین
۴ الی ۸ دقیقه باشد.
- قطعه باید برای حداقل
۴ و حداکثر ۹ پرکاشنیست (با احتساب پیانو) نوشته شود.
* «آنسامبل پرکاشن تهران» آثارِ برگزیده را اجرا خواهد کرد.

 هیات داوران بخش آهنگ‌سازی (به‌ترتیبِ الفبا) : محمدرضا تفضلی، مهدی حسینی، محمدسعید شریفیان، نادر مشایخی، امین هنرمند.

 جوایز در هر ماده

مقام اول: مبلغ نقدی ۲ میلیون تومان، تندیس جشنواره و پکیج «جشنواره‌ موسیقی صبا»

مقام دوم: مبلغ نقدی ۱ میلیون تومان، دیپلم افتخار جشنواره و پکیج «جشنواره‌ موسیقی صبا»

مقام سوم: مبلغ نقدی ۵۰۰ هزار تومان، دیپلم افتخار جشنواره و پکیج «جشنواره‌ موسیقی صبا»

 پژوهشِ موسیقی

- ماده‌ رقابتی پژوهش موسیقی تألیفِ «مقاله» است.
- مؤلف باید دانشجو باشد و این امر مستلزم ارائه‌ گواهیِ اشتغال‌به‌تحصیلِ معتبر از دانشگاهِ مربوطه به دبیرخانه‌ جشنواره است.
- شرکت‌کنندگان برای ثبت‌نام تا تاریخ
۱۵ بهمن ۹۵ به سایت جشنواره (sabamusicfestival.ir) مراجعه نمایند و علاوه‌بر تکمیل فرم‌های ثبت‌نام، مقاله‌ خود را به‌همراهِ «چکیده» آن در سایت جشنواره آپلود کنند.
- مقاله‌ مورد نظر نباید تاکنون چاپ شده‌باشد.
- از برگزیدگان برای ارائه‌ شفاهیِ مقاله‌ی خود درقالبِ همایش طیِ دورانِ برگزاری جشنواره دعوت به عمل خواهد آمد. مدت‌زمانِ ارائه‌ پژوهشِ برگزیدگان حداکثر
۳۰ دقیقه خواهد بود.

 هیات داوران بخش پژوهش موسیقی (به‌ترتیبِ الفبا) : هومان اسعدی، بابک خضرایی، حمید عسکری رابُری.

 جوایز:

مقام اول: مبلغ نقدی ۱ میلیون تومان، تندیس جشنواره و پکیج «جشنواره‌ موسیقی صبا»

مقام دوم: مبلغ نقدی ۱ میلیون تومان، دیپلم افتخار جشنواره و پکیج «جشنواره‌ موسیقی صبا»

مقام سوم: مبلغ نقدی ۱ میلیون تومان، دیپلم افتخار جشنواره و پکیج «جشنواره‌موسیقی صبا»

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131