صحنه‌ای از زنانگی‌های کردی در نیاوران

Posted in سی و دومین جشنواره موسیقی فجر 1395 بازدید: 505

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

صحنه‌ای از زنانگی‌های کردی در نیاوران

صحنه‌ای از زنانگی‌های کردی در نیاوران
صحنه‌ای از زنانگی‌های کردی در نیاوران

گروه «ژیوار» اجرای خود در سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر را به نوازنده زن پیشکسوت سنتور، ارفع اطرائی که در حال حاضربرای درمان سرطان به آمریکا رفته است، تقدیم کرد.

به گزارش ایسنا، سومین اجرای ویژه بانوان ۲۶ دی ماه با لباس‌ و سربندهای رنگارنگ کردی روی صحنه فرهنگسرای نیاوران رفت و با استقبال بسیار مخاطبان مواجه شد. این گروه برای شناساندن لباس و موسیقی کردی تاکنون اجراهای متعددی در سفارتخانه‌ها در روز ملی کشورهای گوناگون داشته است.

در بخش اول اجرای این گروه قطعات «ترمه»، «گورانی»، «ضرب گورانی»، «دل شیدا»، «ژیوارانه»، «رنگ ژیوارانه» و «دیوان عشق» نواخته شد.

پیش از شروع بخش دوم، سونیا پوریامین، مجری و تهیه‌کننده تلویزیون، روی صحنه آمد و بیان کرد: ما معتقدیم ما زنان در خانه تصمیم‌گیرنده هستیم پس در جامعه هم می‌توانیم همین کار را انجام دهیم. زنان در طول ۳۵ سال گذشته وارد عرصه شدند اما تنها ۱۴ درصد زنان در جامعه مشغول به کار هستند و ۲ درصد در بخش مدیریتی فعالیت می‌کنند.

او ادامه داد: ما می‌پذیریم که تجربه بسیاری از کارها را نداریم اما نمی‌توانیم خودمان را دست‌کم بگیریم. اگر از ما بپرسند ۵ نوازنده یا خواننده زن در جامعه خودمان را نام ببریم، می‌توانیم این کار را انجام دهیم؟ ما نسبت به بسیاری از موارد به ویژه جامعه زنان بی‌تفاوت هستیم و زمان آن رسیده که ما زنان به بسیاری از این موارد واکنش نشان دهیم. در جشنواره موسیقی سالن کوچکی مثل فرهنگسرای نیاوران را به زنان اختصاص می‌دهند چون مطمئن نیستند همه صندلی‌های آن پر شود.

پوریامین اضافه کرد: گروه «ژیوار» از سال ۷۹ در حال فعالیت است. بدون اغراق در بخش موسیقی پایدار مانده وگرنه با اجرا در سالن‌های ۲۰۰ نفره نمی‌توان چرخ موسیقی بانوان را چرخاند. ما مثل کالاهای ایرانی شدیم و یادمان می‌رود که این کالاها را فرزندان، برادران و پدران ما تولید می‌کنند.

این مجری تلویزیونی افزود: در جنگ جهانی دوم در انگلستان هر کسی که از کالاهای تولید داخل استفاده می‌کرد به او یک کارت طلایی می‌دادند و از او در کلیسا با افتخار نام می‌بردند. ما نیز نباید استفاده از کالاهای تولید داخل را فراموش کنیم. وقت آن رسیده که ما زنان در جامعه به عنوان مصلح اجتماعی فکر کنیم. اگر ما بخواهیم سالن‌هایی که برای اجرای موسیقی به زنان اختصاص می‌دهند، مملو از جمعیت خواهد شد و مسوولان مجبور می‌شوند سالن‌های بزرگ‌تری را در اختیار بانوان بگذارند.

او بیان کرد: شاید ما به عملکرد خودمان واقف نیستیم. این شب‌ها گروهای بانوان را تنها نگذاریم و به زنان فکر کنیم تا بتوانیم سال‌های آینده درخواست سالن‌های بزرگ‌تر را داشته باشیم و از گروه‌های موسیقی زنان این مرز و بوم حمایت کنیم.

پوریامین گفت: کنسرت امشب گروه «ژیوار» به یکی از بهترین نوازنده‌های سنتور زن در ایران به نام ارفع اطرائی تقدیم شده است؛ بانوی عزیزی که به دلیل بیماری در بین ما نیست و در آمریکا مشغول مداوای سرطان است. زنی که هر سال با عشق روبروی گروه ژیوار می‌نشست.

بخش دوم اجرا با حرکات آیینی چهرزاد شیخ‌الاسلامی شروع شد که حاضران از آن استقبال زیادی کردند و درخواست اجرای دوباره آن را داشتند.

«کوه‌های مه‌آلود»، «زمانه»، «من زنم»، «ماه و مهتاب»، «نازمه که»، «ضربی نازمه که» قطعاتی بودند که در بخش دوم اجرا شدند که با تک‌نوازی دف، عود و تنبک همراه بود.

شمسی فضل‌اللهی - بازیگر - نسرین ناصحی و شهلا میلانی از پیشکسوتان آواز موسیقی زنان ایران از جمله مهمانان این اجرا بودند.

از نکات حاشیه‌ای این اجرا ورود تماشاگران با گذشت نیم‌ساعت از کنسرت در سالن بود. همچنین در این اجرا قطعات اجرا شده گروه ژیوار با آنچه در دفترچه راهنمای سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر ثبت شده بود، تفاوت داشت. البته «ژیوار» بروشوری که خودش تهیه کرده و اطلاعات گروه در آن درج شده بود را بین حاضران توزیع کرد.

ناسو نادری، مهزاد خردمند، مهناز کاشانی، تینا لاجوردیان، پرستو مرادی، سحر هاشمی، آتوسا افشاری، چهرزاد شیخ‌الاسلامی گروه ژیوار به سرپرستی ژیوار شیخ‌الاسلامی را در سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر همراهی می‌کردند. آهنگسازی و تنظیم کننده قطعات را بهمن بهمرام انجام داده بود.

 

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131