کوبه ای "سای" ژاپن، آنتونیو زومباخو پرتغالی

Posted in سی و دومین جشنواره موسیقی فجر 1395 بازدید: 463

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

کوبه ای "سای" ژاپن، آنتونیو زومباخو پرتغالی

کوبه ای
کوبه ای "سای" ژاپن، آنتونیو زومباخو پرتقالی

 

در ششمین شب از سی و دومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر دو گروه از کشور ژاپن و پرتغال در بخش بین الملل در تالار وحدت روی صحنه رفتند.

 

گروه کوبه ای  « سای» ژاپن در اولین سئانس و از ساعت 18:30 در تالار وحدت روی صحنه رفت.

 

 این گروه سه نفره که در سال ۲۰۰۵ میلادی تشکیل شده، باکید بر سازهای سنتی ژاپن و ترویج موسیقی اصیل این کشور در کشورهای مختلف کنسرت برگزار کرده است. این گروه موسیقی تاکنون در چین، امارات، جمهوری آذربایجان، پاناما و آمریکا اجرا داشته است و در کشور ژاپن نیز برگزیده بزرگترین مسابقه طبل ژاپنی شده است.

 

قدرت بدنی بالا و انعطاف‌پذیری بدن نوازندگان از ویژگی‌های خاص این اجرا بود.

 

هیرویاسو کوبایاشی (سفیر ژاپن در ایران) مهمان ویژه این اجرا بود. مجید رجبی‌معمار (مدیرعامل خانه هنرمندان ایران) و سید عباس سجادی (مدیرعامل فرهنگسرای نیاوران) نیز از مهمانان این اجرا بودند.

 

 

 

«آنتونیو زومباخو»، خواننده اهل کشور پرتغال که از ساعت 21:30 در تالار وحدت روی صحنه رفت از عشق و آفرینش خواند.

 

زومباخو به همراه گروه پنج نفره اش موسیقی فادو را در تالار وحدت اجرا کرد.

 

این موسیقی غم، ناله، عشق، اندوه و تقدیر را بیان می کند به معنی سرنوشت است و پرتغالی ها از آن به عنوان "بلوز" یاد می کنند.

 

این موسیقی در محل تولد زومباخو یک سبک رایج است و برخی آن را برگرفته از موسیقی عربی و برخی دیگر نشات گرفته از ترانه های دریانوردان می دانند.

 

این هنرمند در بدو ورودش به روی صحنه به مخاطبان حاضر در سالن به زبان فارسی سلام کرد و خودش را معرفی کرد و گفت "من آنتونیو زومباخو هستم" و سپس اجرایش را آغاز کرد.

 

او قطعات تکنوازی همراه با آواز، دو نوازی همراه با آواز و گروهی بی نظیری را اجرا کرد که تشویق های مخاطبان را به همراه داشت.

 

این هنرمند در بخشی از اجرایش از مخاطبان خواست که او را با کلمه "پیس پیس" و سوت زدن همراهی کنند. و پس از اجرای این قطعه به مخاطبان گفت: بسیار عالی بودید.

 

گروه آنتونیو زومباخو متشکل از ترومپت ، ساکسوفون ، ماندولین ، کنترباس و گیتار و درامز بود ، البته ست درامز امشب کمی متفاوت بود و از فریم درام‌های خاص موسیقی پرتقال در آن دیده می‌شد . فضای آرام و لطیفی به واسطه موسیقی خاص زومباخو در تالار وحدت ایجاد شد.

 

اجرای آنتونیو زومباخو یکی از بهترین اجراهای جشنواره در بخش بین‌الملل بود و جای آن بود تا پیش از جشنواره با تبلیغ سبک و مختصات گروه‌هایی همچون گروه آنتونیو زومباخو فضایی برای استقبال علاقه‌مندان به این نوع موسیقی ایجاد شود تا هنگام اجرای هنرمندان سطح بالای جهانی در کشورمان بیش از نیمی از سالن خالی باشد !!!

 

زومباخو فعالیتش را با اجرای موسیقی فادو در سال ۲۰۰۲ آغاز کرد و دو سال بعد اولین آلبوم رسمی خودش را منتشر کرد. این هنرمند تا سال ۲۰۱۶، شش آلبوم دیگر نیز در سطح دنیا منتشر کرد.

 

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131