سی و دومین جشنواره موسیقی فجر 1395

کوبه ای "سای" ژاپن، آنتونیو زومباخو پرتغالی

Posted in سی و دومین جشنواره موسیقی فجر 1395 بازدید: 451

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

کوبه ای "سای" ژاپن، آنتونیو زومباخو پرتغالی

کوبه ای
کوبه ای "سای" ژاپن، آنتونیو زومباخو پرتقالی

 

در ششمین شب از سی و دومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر دو گروه از کشور ژاپن و پرتغال در بخش بین الملل در تالار وحدت روی صحنه رفتند.

 

گروه کوبه ای  « سای» ژاپن در اولین سئانس و از ساعت 18:30 در تالار وحدت روی صحنه رفت.

 

 این گروه سه نفره که در سال ۲۰۰۵ میلادی تشکیل شده، باکید بر سازهای سنتی ژاپن و ترویج موسیقی اصیل این کشور در کشورهای مختلف کنسرت برگزار کرده است. این گروه موسیقی تاکنون در چین، امارات، جمهوری آذربایجان، پاناما و آمریکا اجرا داشته است و در کشور ژاپن نیز برگزیده بزرگترین مسابقه طبل ژاپنی شده است.

 

قدرت بدنی بالا و انعطاف‌پذیری بدن نوازندگان از ویژگی‌های خاص این اجرا بود.

 

هیرویاسو کوبایاشی (سفیر ژاپن در ایران) مهمان ویژه این اجرا بود. مجید رجبی‌معمار (مدیرعامل خانه هنرمندان ایران) و سید عباس سجادی (مدیرعامل فرهنگسرای نیاوران) نیز از مهمانان این اجرا بودند.

 

 

 

«آنتونیو زومباخو»، خواننده اهل کشور پرتغال که از ساعت 21:30 در تالار وحدت روی صحنه رفت از عشق و آفرینش خواند.

 

زومباخو به همراه گروه پنج نفره اش موسیقی فادو را در تالار وحدت اجرا کرد.

 

این موسیقی غم، ناله، عشق، اندوه و تقدیر را بیان می کند به معنی سرنوشت است و پرتغالی ها از آن به عنوان "بلوز" یاد می کنند.

 

این موسیقی در محل تولد زومباخو یک سبک رایج است و برخی آن را برگرفته از موسیقی عربی و برخی دیگر نشات گرفته از ترانه های دریانوردان می دانند.

 

این هنرمند در بدو ورودش به روی صحنه به مخاطبان حاضر در سالن به زبان فارسی سلام کرد و خودش را معرفی کرد و گفت "من آنتونیو زومباخو هستم" و سپس اجرایش را آغاز کرد.

 

او قطعات تکنوازی همراه با آواز، دو نوازی همراه با آواز و گروهی بی نظیری را اجرا کرد که تشویق های مخاطبان را به همراه داشت.

 

این هنرمند در بخشی از اجرایش از مخاطبان خواست که او را با کلمه "پیس پیس" و سوت زدن همراهی کنند. و پس از اجرای این قطعه به مخاطبان گفت: بسیار عالی بودید.

 

گروه آنتونیو زومباخو متشکل از ترومپت ، ساکسوفون ، ماندولین ، کنترباس و گیتار و درامز بود ، البته ست درامز امشب کمی متفاوت بود و از فریم درام‌های خاص موسیقی پرتقال در آن دیده می‌شد . فضای آرام و لطیفی به واسطه موسیقی خاص زومباخو در تالار وحدت ایجاد شد.

 

اجرای آنتونیو زومباخو یکی از بهترین اجراهای جشنواره در بخش بین‌الملل بود و جای آن بود تا پیش از جشنواره با تبلیغ سبک و مختصات گروه‌هایی همچون گروه آنتونیو زومباخو فضایی برای استقبال علاقه‌مندان به این نوع موسیقی ایجاد شود تا هنگام اجرای هنرمندان سطح بالای جهانی در کشورمان بیش از نیمی از سالن خالی باشد !!!

 

زومباخو فعالیتش را با اجرای موسیقی فادو در سال ۲۰۰۲ آغاز کرد و دو سال بعد اولین آلبوم رسمی خودش را منتشر کرد. این هنرمند تا سال ۲۰۱۶، شش آلبوم دیگر نیز در سطح دنیا منتشر کرد.

 

باید تلاش کنیم موسیقی‌ایران از مرزها خارج شود

Posted in سی و دومین جشنواره موسیقی فجر 1395 بازدید: 346

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

باید تلاش کنیم موسیقی‌ایران از مرزها خارج شود

باید تلاش کنیم موسیقی‌ایران از مرزها خارج شود
باید تلاش کنیم موسیقی‌ایران از مرزها خارج شود

ارکستر ملی بخشی از هویت ماست

وزیر ارشاد تاکید کرد که ارکستر ملی بخشی از هویت ماست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید رضا صالحی‌امیری در حاشیه اجرای ارکستر ملی ایران با بیان اینکه ارکستر ملی بخشی از هویت ماست، گفت: همه ما به این هنرمندان به‌خصوص استاد شهبازیان افتخار می‌کنیم.

او ادامه داد: حضور من اینجا در حقیقت توجهی بوده به هنر موسیقی و اصحاب موسیقی همچنین برای ارکستر ملی ایران احترام ویژه‌ای قائل هستم.

صالحی‌امیری همچنین با بیان اینکه موسیقی باعث نشاط جامعه می‌شود، اظهارکرد: این حوزه از موسیقی می‌تواند در نشاط جوانان تاثیر زیادی داشته باشد.

وزیر ارشاد تاکید کرد: باید تلاش کنیم موسیقی ما از مرزهای ایران خارج شود تا پیام صلح، وحدت و انسجام را به همه جهانیان منتقل کند.

او در پاسخ به اینکه برای ثبات ارکستر چه برنامه‌ای دارید پاسخی نداد.

وزیر ارشاد با بیان اینکه امشب یکی از شبهای زیبای موسیقی ایران بود، ادامه داد: ارکستر ملی به رهبری استاد شهبازیان و خوانندگی آقای افتخاری لبخند را به چهره های مردم نشاند. نشاط و شادی جوانان آرزوی ما و دولت است و دوست داریم جوانان همیشه با نشاط و شاد باشند.

او با تاکید بر اینکه نسل جوان ما انسانهای خوش قلب و فرهیخته ای هستند ادامه داد: ما باید جوانان را به رسمیت بشناسیم جوانان امروز به هنر موسیقی، شعر و معنویت نیاز دارد و ما باید در حوزه های موسیقی، تئاتر، سینما و قرآنی تلاش کنیم تا معونیت، معرفت و هنر را در نسل جوان منتشر کنیم.

صالحی امیری درباره ارکستر ملی گفت: آنچه مهم است تدوام حیات این ارکستر است و خوشبختانه برای سال آینده برای هر دو ارکستر سمفونیک و ملی بودجه 12 میلیارد تومان تصویب کردیم و انشالله در سال آتی شاهد اجراهای مستمر ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک در تهران و سایر کشورها خواهیم بود.

او در پاسخ به این سوال که چه توضیحی درباره لغو دو اجرای مهم سی و دومین جشنواره موسیقی فجر دارد، گفت: نمی خواهم به این سوال پاسخ دهم.

ارکستر ملی در چهارمین روز جشنواره فجر به صدا درمی‌آید

Posted in سی و دومین جشنواره موسیقی فجر 1395 بازدید: 433

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

ارکستر ملی در چهارمین روز جشنواره فجر به صدا درمی‌آید

ارکستر ملی در چهارمین روز جشنواره فجر به صدا درمی‌آید
ارکستر ملی در چهارمین روز جشنواره فجر به صدا درمی‌آید

چهارمین روز جشنواره موسیقی فجر با اجرای ارکستر ملی به خوانندگی علیرضا افتخاری همراه است. از مهرماه امسال که فریدون شهبازیان چوب رهبری این ارکستر را به دست گرفته، این اولین اجرای صحنه‌ای ارکستر ملی است.

به گزارش ایسنا، تالار وحدت دوشنبه ٢٧ دی‌ماه میزبان اجرای ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی علیرضا افتخاری است. این اجرا ساعت ١٨:٣٠ برگزار می‌شود.

در ادامه، ارکستر «نیلپر» و گروه «خنیاگران مهر» در یک سانس مشترک (ساعت ٢١:٣٠) در همین تالار اجرا خواهند کرد.

تالار رودکی ساعت ١٨:٣٠ و ٢١:٣٠ به ترتیب شاهد اجرای گروه ارمنستانی «آزار» و ارکستر فیلارمونیک کردستان خواهد بود. پیش از این قرار بود گروه «شوسان تریو» در یک سانس مشترک با «آزار» به صحنه برود، اما اجرای «شوسان تریو» لغو شد. دلیل این موضوع «کافی نبودن تاریخ اعتبار گذرنامه یکی از اعضایش» اعلام شد.

دو گروه «داماهی» و «کماکان» نیز ساعت ١٨:٣٠ و ٢١:٣٠ در برج آزادی برای مخاطبان اجرا می‌کنند.

فرهنگسرای نیاوران نیز شاهد هنرنمایی گروه «آن» در ساعت ١٨:٣٠ و گروه «لوتوس» در ساعت ٢١:٣٠ خواهد بود.

میثم ابراهیمی ساعت ١٩ و اشوان ساعت ٢٢ در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی روی صحنه می‌روند. محمد علیزاده نیز اولین اجرا از چهار اجرای خود در این جشنواره را در ساعت ٢١:٣٠ در برج میلاد برگزار خواهد کرد.

اجراهای کنسرت آنلاین مشخص شد

Posted in سی و دومین جشنواره موسیقی فجر 1395 بازدید: 309

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

اجراهای کنسرت آنلاین مشخص شد

اجراهای کنسرت آنلاین مشخص شد
اجراهای کنسرت آنلاین مشخص شد

سامانه پخش آنلاین کنسرت‌های موسیقی از میان اجراهای چهارمین روز جشنواره موسیقی فجر، ۵ اجرا را به صورت آنلاین و ۲ اجرا را به صورت آفلاین برای علاقه‌مندان پخش می‌کند.

به گزارش ایلنا،‌ برنامه پخش آنلاین کنسرت‌های سی ‌و دومین جشنواره موسیقی فجر در سومین روز این جشنواره هم پیگیری شد که طبق برنامه ریزی های انجام گرفته یکشنبه ۲۶ دی  کنسرت‌های «ارکستر مهر» به رهبری ناصر ایزدی، گروه کُر «نامیرا» به رهبری فرهاد هراتی و گروه فیلارمونیک ایران به رهبری علیرضا شفقی نژاد، ارکستر «بادی کارا» به رهبری بردیا کیارس و ترانه‌های ماندگار به رهبری آرمین قیطاسی به صورت آنلاین برای علاقه‌مندان به موسیقی از طریق سامانه «حام» پخش شد.

شب گذشته هیچ‌کدام از اجراها پخش آفلاین نداشت.

روندِ پخش آنلاین کنسرت‌های سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر امشب دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ با پخش آنلاین ۵ کنسرت و پخش آفلاینِ ۲ اجرای دیگر دنبال می‌شود که به این ترتیب ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی علیرضا افتخاری، ارکستر «نیلپر» به رهبری نوید گوهری، «خنیاگران مهر» به آهنگسازی بهزاد عبدی و خوانندگی وحید تاج، گروه «آزار» از ارمنستان و ارکستر فیلارمونیک کردستان به رهبری مهدی احمدی  اجرایشان به صورت آنلاین پخش می‌شود.

ضمن اینکه کنسرت گروه های «آن» و گروه «لوتوس» به صورت آفلاین در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. برنامه‌های آفلاین کمتر از ۲۴ ساعت پس از اتمام اجرا روی سامانه حام بارگذاری می‌شود.

انتخاب بهترین لباس‌ها در جشنواره موسیقی فجر

Posted in سی و دومین جشنواره موسیقی فجر 1395 بازدید: 358

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

انتخاب بهترین لباس‌ها در جشنواره موسیقی فجر

انتخاب بهترین لباس‌ها در جشنواره موسیقی فجر
انتخاب بهترین لباس‌ها در جشنواره موسیقی فجر

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس از اعزام کارشناسان این حوزه به کنسرت‌ها در سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر و انتخاب برترین لباس‌ گروهای موسیقی خبر داد.

حمید قبادی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره انتخاب بهترین لباس‌ها در جشنواره موسیقی فجر توضیح داد: هنرمندان و فعالان هنری به عنوان گروه‌های مرجع و موثر در جامعه مورد توجه هستند؛ ضمن این که گروهای هنری یکی از شاخص‌ها و فعالیت‌هایشان انتخاب لباس موثر است.

او افزود: جشنواره موسیقی فجر از پیشنهاد کارگروه ساماندهی مد و لباس برای انتخاب  لباس برتر گروه‌های موسیقی استقبال کرد تا با هدف توجه خاص به لباس هنرمندان به ویژه در اجراهای بخش موسیقی ایرانی، برترین‌ها شناسایی و به عنوان برگزیده معرفی شوند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با بیان این که حوزه لباس ایرانی در بخش موسیقی سنتی و نواحی مد نظر ماست، گفت: کارگروه با اعزام کارشناسانی به اجراهای سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر درصدد است از بین گروه‌های موسیقی بهترین آنها را که واجد ویژگی‌ها و شاخص‌های مد نظر ما در حوزه لباس هستند را انتخاب و معرفی کند.

قبادی درباره ویژگی‌های مد نظر کارگروه مد و لباس توضیح داد: استفاده از طرح‌ها و پارچه ایرانی، تلفیق رنگ و طرح مناسب به ویژه استفاده کاربردی و راحتی لباس از شاخص‌های انتخاب ما هستند که مورد توجه کارشناسان این حوزه قرار می‌گیرد. عکس لباس‌ گروه‌ها تا روز آخر جمع‌آوری می‌شود و پیشنهاد ما در این زمینه تا قبل از اختتامیه به ستاد جشنواره اعلام خواهد شد. گروه برتر از سوی کارگروه تقدیر خواهد شد.

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131