درگذشت هموطنان عزیزمان در زلزله کرمانشاه را تسلیت می گوییم

۴۵ نوازنده ایتالیایی مرداد ماه به ایران می‌آیند

نوشته شده توسط persianartmusic. ارسال در کنسرت ها

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

۴۵ نوازنده ایتالیایی مرداد ماه به ایران می‌آیند

۴۵ نوازنده ایتالیایی مرداد ماه به ایران می‌آیند

۴۵ نوازنده ایتالیایی مرداد ماه به ایران می‌آیند
۴۵ نوازنده ایتالیایی مرداد ماه به ایران می‌آیند

تعدادی از نوازندگان ایرانی در مسترکلاس ارکستر جوانان جهان که با مشارکت بنیاد رودکی طی روزهای گذشته در شهر رم ایتالیا برگزار شد، حضور پیدا کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مستر کلاس ارکستر جوانان جهان که با مشارکت بنیاد رودکی طی روزهای گذشته در شهر رم ایتالیا آغاز به کار کرده بود با حضور نوازندگان ایرانی برگزار شد.

در راستای تفاهمنامه بین بنیاد فرهنگی هنری رودکی و ارکستر جوانان جهان در ایتالیا که در ادامه دیدارهای چند ماهه گذشته مدیر عامل بنیاد رودکی با سفیر ایتالیا و رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران منعقد شده است، با تصمیم شورای هنری ارکسترها ۱۲ نفر از نوازنده های ایرانی از تاریخ ۱۸ تا ۲۳ خرداد جهت شرکت در مستر کلاس‌ها و سمینارهای آموزشی به کشور ایتالیا سفر کردند.

۱۲ هنرمند نوازنده ایرانی شامل  نوید شعبان زاده و آرش اسد نژاد ویولن، ماکان خویی نژاد ویولن سل، دانیال اسدی راد ویولا، سیامک کریم پور ترومبون، علی ضرابی و مهسا خطیب زاده  ترومپت، امیر حسین محمدیان فاگوت، مه سیما فلاحی فلوت، نازنین احمد زاده اوبوا، مینلی دانیلیان کلارینت و فاطمه یوسفی نژاد هورن پس از دریافت قطعات از سوی ارکستر جوانان جهان به آماده سازی آنها در قالب گروه های کوارتت زهی پرداختند. در مستر کلاس ها و سمینارهایی که در سالن کنسرواتوار سیسیلیا و دانشگاه ساپینزا شهر رم برگزار شد، ماسترو آنجلو به عنوان استاد سازهای بادی چوبی، دانیلو ری کاتو استاد سازهای بادی برنجی و دامیانوجورانا استاد سازهای زهی حضور داشتند.

نوازندگان ایرانی روز ۲۲ خرداد ساعت ۸ شب در سالن کنسرواتوار سیسلیا در قالب کنسرت پژوهشی روی صحنه می روند که در این اجرا رایزنان فرهنگی ایران در ایتالیا و روسا و اساتید کنسرواتور حضور خواهند داشت.

در ادامه اجرای این تفاهمنامه، ۴۵ نوازنده ایتالیایی برای برگزاری کنسرت در مرداد ماه به ایران سفر می کنند و کنسرتی را طی ۳ شب برگزار می کنند که در شب اول با هنرنمایی رهبر ایتالیایی برگزار خواهد شد. در شب دوم اجرای این کنسرت نیز رهبر ارکستر ایتالیایی و رهبر ارکستر ایرانی با اجرای قطعات کلاسیک میزبان علاقه مندان خواهند بود. همچنین در شب سوم نیز کنسرت در دو بخش برگزار خواهد شد که در بخش دوم رهبر ایرانی قطعات موسیقی ملی را اجرا خواهد کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    ساز مورد علاقه خود را انتخاب کنید

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟

    آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟ برای اجرای یک دستگاه یا آواز، نخست باید به فواصل آن توجه کرد، که اگر مطابق با فواصل موجود در سازهای غیر ایرانی (سازهای با فواصل نیم پرده ای) باشند، می شود این دستگاه ها یا آوازها را با این سازها اجرا کرد. مثل دستگاه ماهور. ولی نکته ای مهم وجود دارد و آن اینکه دستگاه ها و آوازهای موسیقی ایرانی، هر کدام از گوشه هایی تشکیل شده اند که ممکن است مطابق با گوشه های ابتدایی دستگاه نباشند. مثلا در دستگاه ماهور، گوشه "دلکش" در ماهور آمده ولی از نظر فواصل مطابق دستگاه "شور" است، پس با اینکه در ماهور آمده ولی علامت های تغییر دهنده آن مانند دستگاه شور است. حال اگر ما بخواهیم ماهور را با سازی مثل گیتار اجرا کنیم، وقتی به گوشه دلکش می رسیم، باید فواصل شور را اجرا کنیم که در حالت طبیعی امکان پذیر نیست. در گذشته و زمانی که سازهای غیر ایرانی وارد ایران شدند، چند راهکار برای اجرای دستگاه های ایرانی در نظر گرفته شد. (به غیر از سازهای زهی مثل ویولن که مشکلی از نظر فواصل نداشت). یک راه این بود که سازی مثل…

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131