گفت و گو با داریوش پیرنیاکان

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 338

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

گفت و گو با داریوش پیرنیاکان Press: Daryoush Pirniakan 


مسولان برگزاری کنسرت موسیقی سنتی ایران، یادمان استاد علی اکبر خان شهنازی، که سی ام مردادماه تا یکم شهریور در تالار وحدت برگزار می شود، اعلام کردند که با گروه شهنازی در آینده کنسرت های زیادی را در راستای معرفی موسیقی اصیل ایرانی برگزار خواهند کرد. داریوش پیرنیاکان سرپرست و حمید رضا نوربخش، خواننده گروه شهنازی، که در یک نشست خبری در خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) شرکت داشتند، این مطلب را عنوان کردند.



داریوش پیرنیاکان که پس از مدتها دوری از برگزاری کنسرت، به تازگی گروه شهنازی را تشکیل داده است یادآور شد: به دلیل اینکه شادروان علی اکبر شهنازی از اساتید بی بدیل موسیقی ایرانی بود و پس از وفات او در سال شصت و سه، تاکنون یادمانی برای آن هنرمند فقید برگزار نشده است تصمیم گرفتیم تا اولین اجرای این گروه به یاد استاد شهنازی باشد.وی افزود: به دلیل برخورداری گروه از نیروی جوان و خوانندگانی پر انرژی تصمیم داریم تا گروه را حفظ کرده و در آتیه کنسرت برگزار کنیم. در همین راستا دومین اجرای این گروه از آثار خودم خواهد بود. حمید رضا نوربخش نیز در خصوص آهنگ های یادمان استاد شهنازی گفت: این کارها در سالهای اخیر اجرا نشده اند اما در عهد خود شهنازی، حدود هفتاد سال قبل، توسط خوانندگانی از قبیل اقبال آذر، قمرالملوک وزیری و تاج اصفهانی خوانده شده اند. وی هم چنین خاطر نشان ساخت که آنها، برخی از تصانیف را با فضای شعر جدید امروزی تر کرده اند. نوربخش در ادامه با تاکید براین که فضای این اجراها موسیقی ناب و سنتی ایران است حضور پیرنیاکان را که قبلا در بیشتر اجراهای شجریان حضورداشت، دراین آثار پر رنگ توصیف کرد. داریوش پیرنیاکان در پاسخ به این سوال که آیا تغییر اشعار این تصانیف به بافت آنها لطمه نزده است؟ گفت: ما دراصل کار که ملودی آهنگ است دست نبرده ایم بلکه تنها برخی اشعار را تغییر داده ایم که اگر به صورت اولی خوانده می شود حتما ادبا به ما ایراد می گرفتند. وی افزود: ما اصالت کار را نگذاشتیم خدشه دار شود حتی در برخی جاها که اشعار ضعفی داشت آن را اصلاح کردیم که کار، اصیل تر، سنتی تر و روتین تر دیده شود. داریوش پیرنیاکان اطمینان داد که اگر به اجرای این آثار با دیدی منصفانه و نقد هنری نگریسته شود هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد. نوربخش نیز در ادامه این نشست در خصوص مبنی براین که آیا اجرای بازخوانی اساتیدی چون اقبال و طاهر زاده برای او دلهره آور نبوده است؟ گفت: این امر به نوعی شاید در سطح کلی انسان رابه تامل وا دارد. وی افزود: در این قبیل کارها اگر هنرمند احساس کند حرف تازه ای برای بیان دارد جرات و جسارت لازم را به خود خواهد داد اما زمانی که اثری به کمال اجرا شود دیگر جای اما و اگری وجود ندارد. به عنوان نمونه ترانه مرغ سحر که استاد شجریان آن را اجرا کردند دیگر مجالی برای دیگران پیرامون تکرار دوباره اثر نگذاشته است اماخود من در خصوص اجراهای قمر و اقبال، این احساس را نداشتم.

شدیدی به این مساله داشتیم مبنی بر اینکه در هیات مدیره بنیادی که قرار است در زمینه تصمیم گیری و اجرای موسیقی به صورت کلان فعالیت داشته باشد یک موسیقیدان عضویت ندارد، جلسه ای هم با مسولان امر گذاشتیم و آنها هم پذیرفتند که تلاش کنند تا در آینده یک موزیسین عضو هیات مدیره شود. وی تاکید کرد: به هر حال نکته مهم آن است که اصلا بنیاد رودکی تشکیل نشده و این به قضیه تغییر نام تالار رودکی به وحدت باز می گردد چون در این راستا باید اساسنامه این تالار عوض شده و تبدیل به اسم رودکی شود. لذا این ها از نظر حقوقی مشکل دارند به همین دلیل هم بنیاد رودکی فعالیتی ندارد و تنها اسم رودکی روی کاغذ آمده است نه اساسنامه ای هست و نه هیات مدیره ای که قانونی باشد به همین دلیل هم کارها مقداری معطل مانده و حرکتی صورت نمی گیرد، تالار وحدت هم که دارد کار خود را انجام می دهد. سخنگوی خانه موسیقی در ادامه گفت: ارائه بودجه متناسب به رودکی و هیات مدیره ای که با نگاه به توسعه موسیقی انتخاب شوند می تواند رودکی را به عنوان رابط حکومت و مردم معرفی کرده و این امر در توسعه و معرفی بهینه موسیقی موثر خواهد بود. این در حالی است که متولیان امر از هفکری خانه موسیقی به عنوان تشکل صنفی این هنر بهره ای نبردند، هر چند که ممکن است از هنرمندان عضو خانه موسیقی کمک گرفته باشند. طی هفته های اخیر، هیات مدیره و مشاوران خانه موسیقی طی دیداری با کمیسیون فرهنگی مجلس مشکلات این تشکل را مورد بحث و بررسی قرار دادند. پیر نیاکان در خصوص این دیدار گفت: شخصا دکتر پور نجاتی را فردی منطقی دیدم که با آثار بیشتر هنرمندان آشنایی داشت و این برای ما جای خوشحالی داشت. وی یاد آور شد که آنها در این دیدار پیشنهاد دادند که کمیسیون فرهنگی مجلس، ردیف بودجه مستقلی را برای خانه موسیقی در نظر بگیرد که این پیشنهاد با استقبال اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس روبرو شده است. سخنگوی خانه موسیقی در پاسخ به این سوال که این ردیف بودجه تا چه حدی بر استقلال خانه موسیقی تاثیر گذارد؟ گفت: تلاش ما همواره بر این بوده است که خانه موسیقی را مستقل نگه داریم.  او از جمله این موارد، حمایت خانه موسیقی از محمدرضا درویشی، دبیر جشنواره موسیقی نواحی، را نه به عنوان جبهه گیری در برابر مرکز موسیقی بلکه به عنوان حمایت از یک هم صنف برشمرد.

اعمال نظر کنیم. سخنگوی خانه موسیقی از آسیب شناسی موسیقی، بیمه هنرمندان و پی گیری دریافت خانه ای برای موسیقی به عنوان محورهای مهم کاری این تشکل صنفی نام برد و در خصوص راه حل تعامل مراکز اجرایی موسیقی با خانه موسیقی گفت: اگر سیاست گذاری های مراکز اجرایی موسیقی به این سمت حرکت کند که خانه موسیقی هماهنگ کننده و خط دهنده باشد، مسلما موسیقی توسعه زیادی خواهد یافت. پیرنیاکان در خصوص همکاریهای خانه موسیقی و سازمان صدا و سیما به عنوان رسانه ملی هم افزود: ما در جشن خانه موسیقی از صدا و سیما دعوت به همکاری کردیم حتی برای علی معلم برنامه سخنرانی گذاشتیم اما آنها از هرگونه مساعدت دریغ کردند.

بیست و هشتم مرداد هشتاد و دو

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131