گفت و گو با علیرضا مشایخی و فریماه قوام صدری

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 436

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

گفت و گو با علیرضا مشایخی و فریماه قوام صدری

MashayekhiGhavamsadri-Mdm1

واحد مرکزی خبر، ایسنا: اعضای اجرایی نخستین دو سالانه آهنگسازی موسیقی نو طی نشستی خبری در خبرگزاری دانشجویان ایران تاکید کردند که برگزاری این دو سالانه آن هم با نگاهی تخصصی سرآغاز تحولاتی مثبت به نفع موسیقی مدرن و کلاسیک خواهد بود. علیرضا مشایخی، دبیر دو سالانه و فریماه قوام صدری، عضو هیات اجرایی یادآور شدند که در ایران هیچ توجهی به موسیقی زنده معاصر دنیا نشده است، لذا دست یابی موسیقی ایران برای جایگاهی که در شان آن باشد، نیاز به برنامه ریزی های گسترده در تئوری وعمل دارد.

مشایخی و قوام صدری

دبیر نخستین دو سالانه آهنگسازی موسیقی نو گفت: وقتی می گوییم موسیقی زنده معاصر به واقع از شاخه خاصی از موسیقی صحبت می کنیم که در دنیا تحت عنوان آهنگسازی مطرح شده است پس ما موقعی می توانیم عنوان آهنگسازی را به کار ببریم که جنبه ساختاری موسیقی از طریق مداخله هنرمند به وجود آمده باشد. مشایخی افزود: موقعی نیز موسیقی ما هنری خواهد شد که ما در آنچه آن را موسیقی بومی می نامیم دخل و تصرف کنیم. این موسیقیدان در ادامه به عدم توجه ایرانی ها به این رشته از خلاقیت آگاهانه در هنر، آهنگسازی، اشاره کرد و دور افتادن موسیقی ایران از تمدن موسیقی را حاصل همین عدم توجه برشمرد. مشایخی گفت که برای رفع این کمبود چهل سال است که آگاهانه دست به مبارزه زده است چرا که او همواره با سدی از مقاومت و علم ستیزی در شهر مواجه بوده است. دبیر نخستین دو سالانه موسیقی نو پایه گذاری گروه موسیقی تهران را در ده سال پیش سر منشاء تربیت و شناساندن موسیقی هنری معاصر ذکر کرد. وی افزود: اگر سیر تاریخی تکامل موسیقی هنری در ایران را نگاه کنید با نسلی از قبیل پرویز محمود، گریگوریان، حنانه و ... رو به رو می شوید بعد سال دومی که در میان آن ها هنرمندانی مثل مرحوم ملیک اصلانیان، باغچه بان و ناصحی هستند ظهور می کنند پس از آن دوره نوبت به دهلوی، مصطفی پورتراب، احمد پژمان و من می رسد، در کل همین و بس! مشایخی هم چنین ابراز داشت پس از ما نیز معدود هنرمندانی مثل کامبیز روشن‌روان، شاهین فرهت و داریوش دولت شاهی که در دیگر نقاط دنیا تحصیل کرده اند یافت می شوند. وی تاکید کرد: دار و ندار آهنگسازی ما همین بوده است در حالی که امروزه به همت گروه موسیقی تهران با نسلی از آهنگسازان روبرو هستیم که از عنوان ‌نو،‌ هراسی نداشته و خود را آهنگساز موسیقی نو می دانند. این در حالی است که چهل سال پیش زمانی که صحبت از موسیقی نو می کردم، این جرات را از نیما الهام گرفتم، خیلی از همکاران ما می گفتند: مشایخی مگر بیکاری که دنبال دردسر می گردی؟ دبیر نخستین دو سالانه آهنگسازی موسیقی نو یادآور شد: آن ها کار خود را کردند و ما نیز کار خود را ادامه دادیم و خوشحالم اینک بگویم که در موسیقی نو به جایی رسیده ایم که هیچ کس و هیچ اتفاقی نمی تواند جریان تاریخ هنر موسیقی نو ایران را به عقب براند. تربیت آهنگسازانی جوان بدون سفر به خارج و ارائه آثاری قابل قبول از آن ها که در سطح جهانی نیز اجرا می شود دیگر نکته مورد اشاره مشایخی بود. علیرضا مشایخی گفت: که به گذشته فعالیت های موسیقی نو با مسرت و با افسوس! نگاه می کند. مشایخی، دلیل افسوس خود را این گونه بیان کرد: افسوس از آنکه با میلیاردها تومانی که طی چهل سال اخیر موسسات دولتی اعم از دانشگاهی و غیر دانشگاهی در اختیار داشتند آنقدر نتیجه عاید جامعه هنری ایران نکردند که یک گروه کوچک بی بودجه مثل موسیقی نو تقدیم کرد. وی گفت: از تمام موسیقیدانانی که افتخارات خود را امروزه بیان می کنند بپرسید که برای جوانان این کشور چه کرده اند و چرا داشته های خود را در اختیار نسل جوان قرار نمی دهند؟ ما چقدر برای یک هنرمند کف بزنیم تا متوجه رسالت تاریخی خود درباره بالا بردن سطح شعور جامعه شود؟ پس وزارت علوم و ارشاد کی متوجه خواهد شد که جمع کردن مردم به بهانه کنسرت خدمت به پویایی هنر علمی نیست؟ مشایخی همچنین به وجود تلاش هایی در حیطه هنر موسیقی جدی برای مورد توجه قرار گرفتن عام اشاره کرد و این توجه را در برخی مواقع تبدیل به فرایندی از فاجعه دانست. وی گفت: اگر قرار است موسیقی جدی نیز مثل امروز به طور غیر جدی معرفی شود ترجیح می دهد هیچ گاه این موسیقی معرفی نشود. دبیر نخستین دو سالانه آهنگسازی موسیقی نو مدعی شد: در دانشکده های موسیقی شاگردانی داریم که از برخی اساتید احاطه بیشتری به موسیقی دارند. ما رئیس دانشکده موسیقی داریم که پرونده تحصیلی اش برای کسی مشخص نیست حال شورای انقلاب فرهنگی چه زمانی می خواهد ضوابط علمی برای جامعه علمی موسیقی تعریف کند؟ آیا ممکن است زمانی ضوابط جانشین روابط شود؟ وی تاکید کرد: اشاره ام به این سخنان برای این بود که بدانیم موسیقی جدی چه فرایندی از تکامل را طی کرده و این دو سالانه به عنوان چه مولفه ای در اعتلای آن محسوب خواهد شد. مشایخی به لحاظ کمی و کیفی آثار ارائه شده به این دو سالانه را عمیق و جالب توجه خواند و اعلام کرد که متجاوز از سی اثر که در بین آن ها آثار برخی رهبران بزرگ جهان نیز دیده می شود به دست هیات داوران رسیده است. دبیر نخستین دو سالانه موسیقی نو در پاسخ به این سوال که نقش دو سالانه را در موسیقی هنری چه می داند؟ گفت: در مرحله اول شرایطی را ایجاد کرد که جوانان علاقمند به موسیقی معاصر به ویژه آهنگسازی محلی برای همبستگی و تفاهم هنری و اجتماعی پیدا کنند.

MashayekhiGhavamsadri-Mdm2

وی افزود: تا قبل از برگزاری دو سالانه اگر جوان آهنگساز گرایشی به موسیقی معاصر داشت نمی دانست چه بکند چرا که سازمان های دولتی فاکتورهای لازم را در اختیار او نگذاشته است از سوی دیگر ما ترتیبی دادیم تا آثار ارائه شده به گروه موسیقی تهران معرفی و ضمن برنامه های گروه اجرا شود. مشایخی یادآور شد: از همه مهم تر ایده ای است که برای شکوفا شدن تکنیک نوازندگی موسیقی معاصر ایرانی طرح کرده ایم که این حاصل گفت و گوها و جلساتی است که با خانم قوام صدری و اعضای گروه موسیقی تهران داشته ایم.

مشایخی و قوام صدری

او در خصوص ایده جدیدش گفت: در قسمت نوازندگی دو سالانه، نوازندگان موظف هستند آثار آهنگسازان جوان معاصر را اجرا کنند که این از چند نکته حائز اهمیت است چون نوازنده ای که قطعه برای اجرا ندارد از آهنگسازان معاصر تقاضای قطعه‌ خواهند کرد و در عمل یک بازار عرضه و تقاضا برای موسیقی نو به وجود می آید.  علیرضا مشایخی همچنین اعلام کرد که هیات داوران دو سالانه از برجسته ترین اساتید موسیقی جدی هستند و سیاست های جشنواره از جمله دو فاکتور فوق برای داوری به آن ها توضیح داده شده است. وی افزود: نوآوری و اضافه کردن مباحث جدید آهنگسازی به فرهنگ موسیقی ازجمله ملاک های اصلی داوری دوسالانه موسیقی نو خواهد بود. وی تصریح کرد: اگر اثری جنبه تکرار داشته باشد از موفقیت کمتری برخورداری خواهد بود حال آنکه اگر اثری امکان فنی بیان تازه ای از هنر را پیدا کند شانس بیشتری خواهد داشت. به گفته وی در میان آثار ارائه شده، هیات داوران که عبارتند از دو نوازنده برجسته پیانو یعنی دلبر حکیم آوا و رافائل میناسکانیان و دو آهنگساز برجسته یعنی شاهرخ خواجه نوری و عبدالرضا سجادی سه اثر برگزیده و دو اثر تقدیری را انتخاب خواهند کرد. مشایخی در عین حال وقوع اجرایی دو سالانه موسیقی نو را مهمتر از ضوابط فرعی آن دانست و افزود: اصولا هنوز در محیط های به اصطلاح دانشگاهی، حتی شروع به نگاه موسیقی معاصر نیز آغاز نشده است همچنین در سازمان های دولتی که تنها هر چه از غرب برای آن ها می آید جالب است. وی گفت: درباره رادیو و تلویزیون هم بهتر است که چیزی نگویم چون اگر یکبار پای صحبت های تلویزیونی مدیر کل موسیقی صدا و سیما، علی معلم، نشسته باشید خواهید دانست که از آن سو به هیچ کوره راهی نخواهید رسید!. دبیر نخستین دو سالانه آهنگسازی موسیقی نو در ادامه از آرش عباسی،‌ مهدی تجلی و علی بهرامی و شروین فرید‌نژاد به عنوان اعضای اجرایی دو سالانه نام برد و از تلاش‌های مهندس مشاری، مدیر امور فرهنگی دانشگاه تهران برای ارائه تسهیلات در برگزاری دو سالانه تقدیر کرد. مشایخی در خصوص روند اجرائی دو سالانه ادامه داد: یازدهم آذر ماه برندگان دو سالانه مشخص خواهند شد و آثاری از بزرگان موسیقی معاصر نیز اجرا می شود. وی افزود: دوازدهم آذر ماه نیز مجموعه وسیعی از آهنگ های معاصر ایران به خصوص آثار آهنگسازان جوان معرفی خواهند شد. مشایخی در پایان این نشست گفت: امسال به مناسبت دهمین سال پایه گذاری گروه موسیقی تهران برنامه های متعددی را قبل از پایان سال جاری خواهیم داشت. تلاش ما نیز بر آن خواهد بود که تا حد امکان آثار معرفی شده در دو سالانه آهنگسازی توسط گروه موسیقی تهران اجرا شود.

نوزدهم آبان ماه هشتاد ودو

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131