گفت و گو با رحیم موذن زاده اردبیلی

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 357

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

گفت و گو با رحیم موذن زاده اردبیلی

MoazenzadehArdebiliRahimMdm

واحد مرکزی خبر، ایسنا: استاد رحیم‌ موذن زاده اردبیلی، گوینده اذان مشهور و تاریخی جهان اسلام در دیدار اعضای گروه فرهنگی- هنری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با وی، نقش ایمان و تقوی را در خودسازی و جامعه‌سازی حائز اهمیت فراوان دانست. وی همچنین به نقش پرهیزگاری و تقوی در خلق آثار هنری اشاره کرد و راز مانائی این قبیل آثار را بسته به ایمان و خلوص ذکر کرد. استاد رحیم موذن زاده گفت: من سال هزار و سیصد و چهار در اردبیل به دنیا آمدم. ‌در آن دوران ما عوض دبیرستان مکتب می رفتیم. همه هم متدین بودند. خانواده ها در دوره ما در ابتدای امر بچه ها را با قرآن مانوس می کردند. ما هم پس از طی این مرحله به مدرسه حاج ابراهیم آمدیم. طلبه بودیم به اصطلاح امروز، ولی در حین طلبگی، این اذان با ما همراه بود.

رحیم موذن زاده اردبیلی

صبح و ظهر و عصر و شب در مسجد و اماکن مذهبی هر روز اذان می خواندیم، ‌تا اینکه یک شب که پدرم در خیابان ایران اردبیل ساکن شد. او عادت داشت هر کجا که میهمانی هم برود صبح پشت بام رفته و اذان بگوید، صبح آن روزی که پدرم اذان گفت: امام جمعه اردبیل گفته بود که من صدای ملکوتی می شنوم، ببینید این صدا از کجا می آید. آن ها همه خانه ها را گشته بودند تا اینکه صاحب خانه ما گفته بود شیخ عبدالکریم اردبیلی اینجا آمده و اوست که اذان گفته است. ما را خواستند و آوردند در مسجد و در داخل مسجد به ما دو تا اتاق دادند.  مرحوم پدرم سال هزار و سیصد و بیست و دو برای نخستین بار اذان را در رادیو گفت و همین طور تا هزار و سیصد و بیست و شش، که برنامه سحری را به صورت زنده اجرا می کرد. او در سال هزار و سیصد و بیست و نه سکته کرد و من قبول کردم جای او اذان بگویم تا الآن که با این سن و سال هنوز مشغولم و افتخار دارم که با گفتن آن یک اذان، برای اسلام ومملکتم کاری کرده ام. ما که نه ثروت داریم و نه مکنت و همین یک اذان برایمان بهترین خیر است. هر روز تلفن می زنند و می گویند که این اذان خیلی زیبا گفته شده است، می دانید چرا؟ من جوابتان را می دهم برای این که باطن (اشاره به قلب) خوشگل است، برای این که این اذان را با دهن روزه پر کردم تا قربه الی اله باشد. این یک کار مادی نبود بلکه معنوی بود نتیجه‌اش را هم می بینید. واعظ تهرانی در جایی گفته بود اذان همه قبول باشد اذان است اما این اذان موذن زاده آدم را وادار می کند که به مسجد بیاید. البته این اذان گفتن در خانواده ما موروثی است. صد و پنجاه سال است که خانواده ما اذان می گویند. حتی زمانی که در اردبیل آن موقع ها شناسنامه می دادند به تناسب شغل و حرفه نام خانوادگی انتخاب می کردند. به بابایم هم گفته بودند تو چیکاره ای؟ گفته بود موذن. گفته بودند نام خانوادگی شما موذن است. زمانی که سال هزار و سیصد و بیست و نه پدرم فوت کرد و من جای او رفتم. گوینده ها می گفتند اذان، اذانی که به وسیله استاد موذن زاده اردبیلی گفته شده است. لذا این زاده اردبیلی از آن موقع به اسم ما اضافه شد. استاد رحیم موذن زاده گفت: یک روزی تصمیم گرفتم تا یک اذان یادگاری را بگویم. در استودیوی شش صدا و سیما هر گوشه ای انداختم نشد تا اینکه آن را در روح الارواح آواز بیات ترک به این شکل که بیش از پنجاه سال پخش می شود گفتم. ما ایرانی هستیم و اذان ما باید برخاسته از خودمان باشد. الان اذان خوان هایی هستند که تقلید می کنند از عربستان و این پسندیده نیست و خود ما باید ابتکار به خرج دهیم.  الان پنجاه سال است که کسی نتوانسته روی این اذان من اذان بگوید حتی برادرم سلیم که آن صدای گیرا و زیبا را دارد و این خواست خداست. همان خدایی که می گوید اگر با من یک صدایی کنید، محبت شما را به قلوب همه می اندازم.  البته بیست سال پیش می خواستم یک اذان دیگر به مدت پانزده دقیقه که در وسط آن دعا است را پر کنم اما نگذاشتند و گفتند که اذان شش دقیقه بیشتر نمی شود. ولی در کل می خواهم بگویم در هر کاری که خدا و اخلاص در نظر گرفته شود آن کار جواب مثبتی خواهد داشت.

بیست و ششم آبان ماه هشتاد و دو

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131