شهرام ناظری و بزرگداشت مولانا

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 340

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

شهرام ناظری و بزرگداشت مولانا

شهرام ناظری و بزرگداشت مولانا

واحد مرکزی خبر، ایسنا: شهرام ناظری معتقد است، باید تحقیقی صورت گیرد تا مشخص شود چرا شعر مولوی که سراسر موسیقی است، در صحنه موسیقی سنتی ما حضور نداشته است. ناظری که در همایش آموزه های مولانا برای انسان معاصر، با همراهی گروه مولوی به اجرای شعرهایی از فردوسی،‌ حافظ و مولانا برای حاضران پرداخت، در سخنانی گفت: برایم باعث مباهات است که بعد از یک انتظار بیست و هفت، هشت ساله، بالاخره فرصتی پیش آمد تا برای کسی که عاشقش هستم بخوانم. وی خاطرنشان کرد: قبلا دعوت هایی بوده، ولی چون اعتماد نداشتم، اجرا نمی کردم، اما محیط امروز، دانشجویی و همان چیزی است که عاشقش هستم و برایم اتفاق مهمی است که در حضور دانشجویان، مولوی شناسان و استادان این افتخار را پیدا کرده ام که می توانم برنامه ای که انگیزه اش خود حضرت مولانا است را عرضه بدارم.

شهرام ناظری

ناظری گفت: از سال هزار و سیصد و پنجاه و چهار که خواندن شعر مولوی را در رادیو آغاز کردم، زیاد شعر مولوی اجرا نمی شد؛ ولی امروز مولوی پرفروش ترین شاعر شده و حتا به نوعی مد شده که خواننده های مثل مدونا شعر او را می خوانند و این البته جای خوشوقتی است که مولوی از نظر درون شناختی، فلسفه، عرفان و روان شناسی مدرن توانسته است به عنوان بهترین ماخذ در جهان قرار گیرد. وی همچنین یادآور شد: آن زمان که شروع کردم، چیزی در دست نداشتم، فقط می دانستم که اجرای شعرهای مولوی با آموزشی که دیده ام متفاوت است، چون مبنای موسیقی سنتی ما که سرچشمه اش دوره قاجار است، شعر سعدی است و از حدود یکصد و بیست، سی سال پیش تا امروز بهترین آثار را با شعر سعدی خوانده اند. او ادامه داد: خواننده ها و آهنگسازهای ما فقط به سعدی علاقه مند بوده اند و درصدی به حافظ، ولی رویکرد به شعر مولوی تقریبا صفر بوده است که دلیل این موضوع باید مشخص شود. شهرام ناظری رویکرد خودش به اشعار مولانا را علاقه شخصی دانست و گفت: به دلیل نوع تربیت و زندگی در کرمانشاه و دالاهو، علاقه خاصی به تاریخ اجتماعی و عرفانی ایران داشتم و به دنبال مولوی رفتم. اکثر کارهایم از تجربه های شخصی بوده و نوع الحان و نفس کشیدن را از خود اشعار مولوی یاد گرفتم و به عنوان یک عاشق و هنرآموز روی الحان شعر مولوی کار کردم. ناظری گفت: بعضی می خندیدند و معتقد بودند که چرا سراغ شعرهای مولوی می روم که دست انداز دارد؛ اما باید بگویم شعرهای اتو کشیده اصلا به من نمی چسبد. وی همچنین ابراز تمایل کرد تا تجربه سی ساله اش را در این زمینه، در فرصتی، در اختیار جوانان قرار دهد.

سی ام آذرماه هشتاد و دو

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131