گفت و گو با محمد رضا شجریان

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 303

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
Mohammad_Reza_Shajarian_Sml2

وی همچنین با اشاره به برگزاری کنسرت در سالن دوازده هزار نفری آزادی تاکید کرد بزرگترین مشکل برگزاری کنسرت عدم وجود سالنهای متناسب و استاندارد است. سالن وزارت کشور نیز هر چند که سالن خوبی است اما برای کنسرت ساخته نشده است لذا با توجه به نبود سالنهای استاندارد در کشور از این سالن استفاده بهینه به عمل آید چرا که این سالن متعلق به مردم بوده و بخش خصوصی محسوب نمی شود.

محمد رضا شجریان

 

استاد شجریان در خصوص کنسرت خود که قرار بود چهارشنبه و پنج شنبه هفته گذشته در سالن آزادی برگزار شود گفت: که آنها درخواست مجوز را به وزارت ارشاد داده اند که اگر تا ظهر امروز جواب مثبت از سوی مسولان ذیربط ارایه شود مثل دفعه گذشته می توان با مشکلات فراوان کنسرت را برگزار کرد اما اگر این جواب به فردا موکول شود به دلیل اینکه کیهان کلهر جمعه در خارج از کشور اجرای برنامه خواهد داشت امکان برگزاری این کنسرت وجود ندارد. وی افزود: وزارت ارشاد (مرکز موسیقی) موافقت خود را به شورای تامین استان ارسال کرده است که مجوز لازم از سوی آن شورا صادر شود اما تاکنون خبری نشده است، لذا در صورتی که مجوز لازم صادر نشود دیگر امکان برگزاری کنسرت وجود نخواهد داشت. وی در پاسخ به اینکه آیا مبلغ جمع شده با طرح وی تطابق دارد یا نه گفت: این مبلغ کافی نیست لذا ممکن است دوباره از مردم درخواست کمک شود. شجریان افزود: به این نتیجه رسیده ایم که یک مجمع آموزشی - فرهنگی در بم بسازیم که از دوران دبستان تا دبیرستان را پوشش تحصیلی دهد، پس از تکمیل نیز این ساختمان تحویل آموزش و پرورش خواهد شد. محمدرضا شجریان در خصوص ساختن سالنی به نام مرحوم بسطامی از سوی خانه موسیقی ابراز داشت: هنرمندان هر کدام ایده و فکری در ذهن دارند و صحبت هایی که معمولا در روزهای اول می کنند کمی پراکنده است لذا تا این نظرات به یک نظریه واحدی تبدیل شود زمان زیادی نیاز دارد اما اینکه همه هنرمندان به هر حال می خواهند برای مردم بم بکنند جای ستایش دارد. یکی از این صحبت ها نیز ساختن سالن کنسرت بود که فکر می کنم در حال حاضر با توجه به اولویت خانه سازی و دیگر مسایل زیربنایی برای زلزله زدگان بم، بحث ساختن سالن های هنری کمی زود باشد. وی افزود: منتظر این هستیم که استانداری کرمان و شهرداری بم، نقشه جامع این شهر حادثه دیده را تهیه کنند تا معلوم شود در کدام منطقه، به ما زمین تعلق خواهد گرفت. اما اگر دولت زودتر دست به مسایل خانه سازی و تاسیسات زیربنایی بزند ما به سمت ساخت سالن یا سالن های هنری خواهیم رفت. شجریان در پاسخ به اینکه از برگزاری کنسرت در سالن کشور چه مقدار مبلغ عاید زلزله زدگان شده است گفت: هنوز رقم دقیقی نمی توان ارایه داد تا اینکه جمع آنچه که از فروش بلیط به دست آمده معلوم شود و مخارج سالن نیز از این مقدار کسر شود البته فروش سی دی و دیگر محصولات کنسرت مخارج سالن را درخواهد آورد کما اینکه شرکت ها، افراد و نهادهایی نیز از گوشه و کنار کمک هایی را ارسال کرده اند. وی همچنین در خصوص اجرایش در آن کنسرت گفت: اجراهای ما، در کل با حال و هوای سالن، خود ما و حال و هوای مردم ارتباط دارد اما این اجرا در شب سوم به اوج خود رسید چرا که به اتفاق گروه هر چه را که داشتیم در دایره اجرا ریختیم. وی با نفی اینکه امکان تمدید سالن برای اجرا وجود نداشته است گفت: اشتیاق مردم بیش از تعداد بلیط هایی بود که در کنسرت ارایه شد به همین دلیل تصمیم به استمرار کنسرت در سالن دوازده هزار نفری گرفتیم با صحبت هایی هم که با مسوولین تربیت بدنی کردیم احتمال برگزاری این کنسرت در دو شب وجود داشت که آنها نیز قبول کرده بودند اما هنوز برگزاری این کنسرت در هاله ای از ابهام قرار دارد. وی در خصوص مشکلاتی که در ارتباط با تهیه بلیط برای مردم پیش آمد گفت: از این بابت از همه پوزش می طلبیم چرا که نتوانستیم بلیط های زیادی را به مراکز فروش اختصاص دهیم چون در سه ساعت اول فروش نزدیک به چهار هزار و پانصد بلیط از سایت شرکت دل آواز رزرو شد تا اینکه مجبور شدیم سایت این شرکت را تعطیل کنیم. و با توجه به اینکه فروشگاهها نیز قول واگذاری بلیط را داده بودیم بقیه بلیط ها را به فروشگاهها اختصاص دادیم. شجریان افزود: برای اینکه امکان دیدن این کنسرت برای همگان میسر شود قیمت بلیط کنسرت سالن آزادی بین پنج تا ده هزار تومان تنظیم شده است. محمدرضا شجریان در ادامه گفت و گوی خود با اعتقاد به اینکه اغلب زمانهایی که مسوولان دولتی در امور هنری خواستند دخالت کنند غیر از خرابکاری چیزی بلد نبودند گفت: آخر هم مجبور می شوند که کار را رها کنند تا کار عرضه و تقاضا در جامعه بوجود آمده و فرهنگ جامعه این را تعیین کند که چه کاری تایید بشود یا نشود. وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا موسیقی از اساس می تواند مبتذل باشد یا نه؟ گفت: هر نوعی از موسیقی شنونده خاص خود را دارد و این جامعه است که در نهایت یک اثر هنری را تایید می کند. سوال من از مسوولان این است که آیا تا اینجا توانسته اند جلوی انتشار کارهایی را که گاها زیاد فرهنگی نبوده اند بگیرند. وی افزود: اینها در برخی مواقع به برنامه هایی مجوز می دهند که ما تعجب می کنیم! نقش ارشاد در صدور این مجوزها چیست؟ آیا تاکنون همه مجوزها مردمی و فرهنگی بوده است؟ بیشتر این مجوزهایی که داده شده برخلاف سلایق شوراهای قبلی بوده است چرا که اغلب این شوراها از رییس تا عضو، صلاحیت خاص خود را داشته و کارهای خاصی که با سلایق آنها تطبیق دارد مجوز می دهند. زمانی هم که شوراهای بعدی جای شوراهای قبلی را می گیرند به یک سری اثار خاص مجوز داده و به بقیه نمی دهند. پس کار ارشاد عبث و بیهوده است و نباید ارشاد در صدور مجوزها دخالت کند. محمد رضا شجریان در پاسخ به اینکه با توجه به تشکیل شورای مرکز موسیقی توسط موسیقی دانان آیا بهتر نبود که هنرمندان، در واکنش به این قبیل کارها اصلا در شورا شرکت نمی کردند گفت: اشکال کار اینجاست که ارشاد مجبور است به هر حال از وجود هنرمندان در شورا استفاده کند. این هنرمندان نیز همواره در جهت تخصص خود تصمیم می گیرند به این ترتیب تعدادی از کارها از گردونه دور می شوند چرا که نمی توانند مجوز لازم را دریافت کنند به همین دلیل، به بخشی از نیازهای جامعه پاسخ داده نمی شود به همین دلیل می گویم باید درباره آثار هنری اجازه دهیم تا همه هنرمندان با توجه به سلایق هنری خود آثاری را ارایه کنند و در نهایت این جامعه باشد که درباره یک اثر هنری تصمیم بگیرد. وی در ادامه با تاکید بر وجود غرض ورزی ها در شورا گفت: برخی از اعضای این شورا حتی به آثار رقبای خود مجوز لازم را نداده اند و این آثار ماهها در انتظار صدور مجوز بوده اند به همین دلیل مجوز دادن را کاری بیهوده می دانند موسیقی باید آزاد باشد تا کار خود را بکند. استاد آواز ایران در تحلیل خود از دهه های طلایی موسیقی کشور گفت: این دهه ها (سی و چهل) چندان هم طلایی نبوده اما به هر حال موسیقی خوبی ارایه می شد چرا که هیچ نهاد و وزارت خانه ای اجازه صدور مجوز به آثار موسیقی را به خود نداده بود موسیقی نیز داشت کار خود را می کرد برنامه گلها بهترین نوع این برنامه بود که در کنارش آثار دیگری نیز ارایه می شد. پس از انقلاب هر چند که جلوی موسیقی پاپ گرفته شد و هنرمندان پاپ به خارج از کشور رفتند و به این ترتیب تنها موسیقی ایرانی برای عرض اندام ماند، اما بعد، اینها آمدند و برای ارایه هر گونه اثر هنری مجوز تعیین کردند بعدا نیز جلوی آموزش گرفته شد و دانشگاهها تعطیل شدند. وی افزود: سپس نیز که موسیقی آغاز به کار کرد لنگ لنگان پیش رفت و تنها در هفت تا هشت سال اخیر است که مقداری فعالیت ها چشمگیر شده است. اما می دانم پانزده سال آموزش به صورت جدی دنبال نشده است. وی گفت: مشکلاتی هم برای خود من بر سر کاست بیداد بوجود آمد طوری که چند روز مرا بازداشت کردند و از من تعهد گرفتند که حق تدریس ندارم. این مجموعه کارهایی بود که با ما شد در جامعه ای که اجازه تدریس هنر داده نشود هنرمند از کجا بوجود می آید؟ زمانی هم که به هنرمندان اجازه فعالیت داده نمی شود هنر چگونه کار خود را ادامه دهد؟ اینها ندانم کاریهایی بود که در مجموع مشکلاتی را فراهم کرد حالا هم که می خواهند جبران کنند باید گفت که برای جبران کمی دیر شده است. شجریان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا با همین گروه فعلی فعالیت خود را ادامه خواهد داد یا خیر گفت: ما با گروههای دیگر هم برنامه می گذاریم اما برای برگزاری کنسرت در ایران برنامه ای ندارم در خارج از کشور نیز کار ما با همین گروه (محمدرضا و همایون شجریان، حسین علیزاده و کیهان کلهر) جا افتاده است. وی افزود: در کشورهای خارجی، گروه نوازی ما جایی ندارد چرا که آنها دارای گروه‌های قدرتمندی هستند اما با توجه به نبود تک نوازی یا دو نوازی با آواز در اروپا و غرب، اجراهای ما برای آنها بسیار جالب توجه است.

پنجم بهمن ماه هشتاد و دو

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131