گفت و گو با کامبیز روشن روان

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 266

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

گفت و گو با کامبیز روشن روان

واحد مرکزی خبر، مهر: موسیقی سنتی در رگ و ریشه مردم ما جریان دارد، کم شدن تولید در این عرصه به این معنی نیست که از علاقه مردم نسبت به موسیقی سنتی کم شده است. مردم ما موسیقی سنتی را از نزدیک می شناسند، با آن بزرگ شده اند و به راحتی با آن ارتباط برقرار می کنند، اما این که در حال حاضر موسیقی سنتی ما با نیازهای جامعه منطبق نشده است، بحثی است که باید درباره آن بررسی کارشناسانه شود. کامبیز روشن روان ضمن بیان این مطلب افزود: قاعدتا باید موسیقی سنتی را از آثار ملهم از موسیقی سنتی جدا کرد. موسیقی سنتی ما تعریف مشخص خودش را دارد، موسیقی است که منطبق بر موسیقی است که از قدیم تا به امروز، به همان شکل باقی مانده است و انتظار می رود که باز هم به همان شکل بماند. اما قرار نیست که چون موسیقی سنتی یک سری فرم هاست که از قدیم باقی مانده، تازگی در آنها ایجاد نشود و همزمان با نیاز روز مردم پیش نرود. باید کسانی که به عنوان تولید کنندگان آثار موسیقی در ایران وجود دارند، به آهنگسازان موسیقی سنتی ما سفارش کار بدهند تا برای آنها هم انگیزه ایجاد شود و بتوانند به خلق آثار جدید موسیقی فکر کنند. متاسفانه اوضاع پیش رو اصلا مطلوب نیست و کمتر تولید کننده ای حاضر می شود که برای اجرا و انتشار آلبوم های موسیقی سنتی، سرمایه گذاری کند. بنابراین طبیعی است که کمتر اثری در حوزه موسیقی سنتی تولید شود و جوان امروز ایرانی از شنیدن موسیقی سنتی روز و با کیفیت محروم بماند. روشن روان در پاسخ به این سوال که چرا صدا و سیما به عنوان بزرگترین تولید کننده موسیقی در کشور، از موسیقیدانان سنتی حمایت نمی کند و کمترین برنامه های موسیقی این رسانه به موسیقی سنتی اختصاص دارد افزود: در ابتدا باید بگویم آثاری که در صدا و سیما تولید می شوند، پس از اجرا در رسانه، در بازار منتشر نمی شوند، از این رو کمتر هنرمندی حاضر می شود به این شکل کار کند. از سوی دیگر، صدا و سیما به دلیل رسالتی که بر دوش دارد، نمی تواند فعالیت گسترده ای داشته باشد، چون مجبور است که بیشتر به موسیقی رسانه ای و مناسبتی فکر کند و از موسیقی در مواقع خاص بهره ببرد. طبیعی است که تولیدات این چنین هم پاسخگوی نیاز مردم نیست. وی در پایان در مورد کتاب های دوره ای هارمونی کاربردی گفت: در حال حاضر تالیف جلد های اول و دوم این کتاب ها به پایان رسیده است و در حال حاضر مشغول گردآوری جلد سوم هستم.

سی ام شهریور هشتاد و سه

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131