گفت و گو با افلیا پرتو

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 303

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

گفت و گو با افلیا پرتو

واحد مرکزی خبر، مهر: موسیقی ملی ما در حال حاضر قطره‌ای از دریاست که این قطره به واسطه آموزش درست توسط آموزگاران خوب می‌تواند بزرگ و بزرگتر شود. افلیا پرتو، با اعلام این مطلب گفت: موسیقی ملی ما بر پایه شعر و ادب است و هر سنی نمی‌تواند آن را دریابد. از طرف دیگر موسیقی که در حال حاضر به ما ارائه می‌شود قطره‌ای از دریای بیکران است که با آموزش اصولی و بنیادی و نه بی‌پایه می توان به ناشناخته‌های آن پی برد و آثاری بدیع و مطابق با شرایط روز آفرید. پرتو روش آموزش فعلی را خیانت به موسیقی دانست و افزود: آموزش در همه دنیا از پایه‌های اساسی است، در صورتی که این اصل در کشور ما  به خصوص در دو دهه اخیر نادیده انگاشته شده و لفظ استاد به هر کسی داده می‌شود. اسم آموزگار در موسیقی ایرانی به کسی اطلاق می‌شود که در وهله اول از منابع ردیفی دستگاهی موسیقی ایرانی سیراب و نزد هنرمندان بزرگ تعلیم دیده باشد. مهم‌تر از همه اینکه بتواند معلومات خود را در اختیار هنرآموز بگذارد، چرا که اگر کسی نتواند به روش‌های مختلف با شاگرد صحبت کند نمی تواند از او استاد بسازد. وی با تاکید بر فناناپذیر بودن موسیقی اصیل ایرانی، تصریح کرد: هیچ نوعی از موسیقی نمی‌تواند جای قدمت و غنای موسیقی ایرانی را بگیرد، بنابراین این نظریه که موسیقی پاپ فعلی می‌تواند به جای موسیقی اصیل مطرح شود از پای بست غلط و ویران است. البته با ساخت ملودی‌های شاد و نو می‌توان در جوانان انگیزه ایجاد کرد. به گفته افلیا پرتو، نیاز به خلق آثاری در راستای آثار استاد پایور، مشکاتیان، حسین علیزاده و... در دهه کنونی دوچندان است. وی  گفت: این اساتید یک شبه ره صد ساله را طی نکردند و برای عنوان استاد دود چراغ خوردند و ریاضت کشیدند. طبعا اشاعه موسیقی این هنرمندان خود منجر به آشنایی نسل هنرجو و مخاطب می‌شود. موسیقی ردیفی برای آموزش و نه اجراست و یادگیری این منبع و ماخذ به صورت درست می‌تواند راهگشای خلق آثار بدیع باشد، اما صرف این دانسته کافی نیست.

بیست و ششم آذر هشتاد و چهار

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131