شاکله ارکستر موسیقی ملی باید تغییر کند

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 292

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

شاکله ارکستر موسیقی ملی باید تغییر کند

واحد مرکزی خبر، مهر: شاکله ارکستر موسیقی ملی نیازمند تغییر است چرا که طوری طراحی شده که باب میل مخاطبان و اصحاب موسیقی نبوده و نیست و اعتراض هایی نیز در این زمینه وجود داشته است. انتقال ارکستر موسیقی ملی به رهبری فرهاد فخرالدینی از دفتر موسیقی ارشاد به بنیاد رودکی بازتاب های متفاوت و گاه متناقضی رادر پی داشته است؛ آن هنگام که خبر کناره گیری فرهاد فخرالدینی در خبرگزاری مهر منتشر شد بلافاصله روابط عمومی معاونت هنری ارشاد در جوابیه ای که برای همه رسانه ها ارسال کرد ضمن تکذیب این کناره گیری خبر داد که ارکستر موسیقی ملی از انجمن موسیقی به بنیاد رودکی منتقل شده است ولی این دو کماکان زیر نظر معاونت هنری و تحت حمایت وزارت ارشاد قرار دارند.

در همان جوابیه و خبر، معاونت هنری یکی از دلایل این نقل و انتقال را حجم بالای کاری انجمن موسیقی و برنامه ریزی برای اجرای کنسرت ارکستر ملی در شهرستانها برشمرد؛ متعاقب این مطلب، مدیرعامل انجمن موسیقی عصر همان روز در یک گفتگوی زنده با اظهار بی خبری از کناره گیری استاد در باره این انتقال و در پاسخ به خبرنگار رادیو گفت که ابتدا قرار بود این ارکستر به انجمن موسیقی منتقل شود ولی بعدا چنین تصمیم گرفتند که به بنیاد منتقل شود.

دکتر محمد علی خبری مدیرکل دفتر موسیقی نیز چندی پیش با ابراز رضایت از این انتقال اعلام کرد که در آینده و در صورت موفقیت ارکستر ملی دو ارکستر دیگر دفتر موسیقی یعنی ارکستر سمفونیک و گروه کر هم به بخش خصوصی منتقل می شود.

به هرحال لغو مکرر کنسرت ارکستر موسیقی ملی بعد از برگزاری انتخابات، اظهار بیماری فخرالدینی از زبان ایشان، عدم برگزاری جلسات تمرین، مصادف شدن لغو کنسرت با خبر انتقال ارکستر به بنیاد و کناره گیری فرهاد فخرالدینی از رهبری ارکستر و...همه و همه موجب شد تا شایعات مختلفی پیرامون این ارکستر پا بگیرد.

اما در این میان اصغرامیرنیا به عنوان مدیر عامل بنیاد رودکی و به عبارتی مدیری که قرار است از این پس نظارت عالی بر فعالیت ارکستر موسیقی ملی داشته باشد سخنان تازه ای دارد که لزوم تغییر شاکله ارکستر ملی به لحاظ ترکیب نوازندگان یکی از این سخنان است. البته وی در ادامه به تشکیل شورای تخصصی اشاره می کند و می گوید اینگونه مسائل فنی را به این شورا محول کرده است.

در اینجا گفتگوی مهر را با مدیرعامل بنیاد رودکی در باره اتفاقات اخیر و چند و چون این نقل و انتقال و همچنین ترکیب شورای موسیقی بنیاد و... را می خوانید:

خبرگزاری مهر: ارکستر ملی چندی پیش از سوی دفتر موسیقی وزارت ارشاد به بنیاد رودکی واگذار شد؛ روال این واگذاری چگونه بوده است؟

اصغر امیرنیا: بحث واگذاری ارکستر ملی حدود ۶ سال قبل مطرح شد و قرار بود همان موقع اکستر ملی به صورت مستقل اما تحت نظارت وزارت ارشاد اسلامی فعالیت کند؛ اما متاسفانه به دلایلی این کار عملی نشد. در سال های اخیر با توجه به اینکه مقام معظم رهبری فرموده بودند طبق اصل ۴۴ که در قانون دیده شده باید واگذاری امور به بخش خصوصی صورت بگیرد بحث واگذاری ارکستر ملی یکبار دیگر مطرح شد. بنیاد فرهنگی هنری رودکی نیز یک موسسه عمومی غیر دولتی است و از سال گذشته تصمیم بر این شد که ارکستر ملی به بنیاد رودکی واگذار شود. ما در این زمینه صحبت هایی را با دکتر ایمانی(معاون هنری وزارت ارشاد) انجام دادیم و پس از ورود آقای دکتر خبری(مدیرکل دفتر موسیقی) به دفتر موسیقی بحث به صورت جدی پیگیری شد و بالاخره این واگذاری صورت گرفت.

رهبری ارکستر ملی بر عهده چه کسی خواهد بود؟

هیچ کسی را به جای آقای فخرالدینی در نظر نگرفته ایم؛ در حال حاضر گزینه اول ما ایشان هستند؛ در صورتی که ایشان تمایلی به ادامه همکاری نداشته باشد اساتید دیگری هستند که می توان روی آنها حساب کرد. ما دو جلسه با آقای فخرالدینی داشتیم که هنوز به نتیجه نرسیده است؛ فخرالدینی معتقد است با کهولت سنی که دارد به عنوان رهبر میهمان می تواند حضور داشته باشد اما باید یک رهبر جوان انتخاب شود تا کارها را بر عهده بگیرد. ما همچنین در مذاکره ای که با آقای فخرالدینی به عنوان رهبر ارکستر ملی داشتیم قرار شد یک بازنگری کلی در مورد اعضای ارکستر داشته باشیم. این بازنگری توسط یک هیئت انتخاب در زمینه های فنی و اخلاقی صورت خواهد گرفت.

شما قبلا از شورای فنی - تخصصی ارکستر صحبت کردید که قرار است نظارت فنی داشته باشند؛اعضای این شورا چه کسانی هستند؟

اعضای این شورا آقایان حسن ریاحی، محمد سریر، هوشنگ ظریف، مجیدیان و مجید بهنا هستند و قرار است این شورا آئین نامه ای را در خصوص کسانی که با ارکستر همکاری خواهند کرد طراحی کند.و بر اساس این آئین نامه گزینش صورت می گیرد.

آیا اعضای هیئتی که قرار است  نوازندگان ارکستر ملی را گزینش کنند همین افرادهستند؟

خیر، علاوه بر این اساتید برخی افراد دیگر مانند آقای وحیدی آذر که با گروه کار کرده اند نیز حضور خواهند داشت. در آزمون و گزینش اولیه اساتیدی از اعضا آزمونی به عمل می آورند تا پس از قبولی به کارشان ادامه دهند. ما حتی به این نتیجه رسیده ایم که یک ارکستر امید با یک رهبر جوان داشته باشیم که در تالار رودکی و جاهای دیگر به اجرای برنامه بپردازد تا از میان آنها نوازندگان برتر همیشه آماده پیوستن به ارکستر ملی باشند. در حال حاضر نیز مشغول تدوین آئین نامه ای برای اعضا و برگزاری کنسرت ها هستیم. ارکستر ملی وقتی که به بنیاد رودکی واگذار شد با توجه به وجود سالن تالار وحدت این اتفاق افتاد و قرار شد در استان ها نیز شعبه هایی داشته باشیم. با هماهنگی که با استان ها داشتیم ارکستر ملی از این به بعد با تمامی اعضا در تهران اجراهایش را برگزار می کند و می تواند همان برنامه را به تعداد کمتری در استان ها به روی صحنه ببرد.

یکی از دغدغه هایی که از سوی برخی اهالی موسیقی برای انتقال ارکستر ملی از دفتر موسیقی وزارت ارشاد به بنیاد رودکی مطرح می شود به بحث بیمه و سایر حق و حقوق اعضای قدیمی ارکستر باز می گردد. برخی از اعضای گروه حدود ۱۱ سال در ارکستر ملی فعالیت کرده اند و با انتقال ارکستر ملی به بنیاد رودکی این بحث به وجود می آید که شاید برخی از حق و حقوق این اعضا از بین برود.

اعضای ارکستر ملی بیمه نبودند. آنها شریط شان مانند کارکنان وزارت ارشاد نبوده و به شکل نیروهای پروژه ای فعالیت می کردند.این افراد کسانی بودند که چند جا کار می کردند و ارکستر ملی یکی از این جاها بوده است.  اعضای ارکستر ملی هفته ای دو روز تمرین می کردند و سالانه ۱۲ اجرا داشتند؛ یعنی ۱۲ روز در سال برنامه اجرا می کردند. این را هم باید در نظر داشت که در بین افرادی که در چند جا مشغول فعالیت هستند آیا نیروهای قوی تری در بینشان وجود دارد که از آنها بشود استفاده کرد؛ ما به این نکته توجه خواهیم داشت.

برنامه بعدی ارکستر ملی از چه زمانی آغاز خواهد شد؟

با توجه به اینکه اعضای ارکستر هر سال در این موقع از سال در مرخصی به سر می بردند در حال حاضر نیز در مرخصی هستند و پس از ماه مبارک رمضان برنامه های بعدی گروه به آنها اعلام می شود. نباید مسائل هنری و تخصصی را سیاسی کرد. در حال حاضر ما می خواهیم که از این انتظارات و حساسیت ها کاسته شود تا بدون دغدغه کارهای مربوط به ارکستر ملی را انجام دهیم.  اگر استاد صبا و سایر هنرمندان بزرگ، سیاسی بودند به طبع ماندگار نمی شدند؛ کسانی ماندگار می شوند که تخصص خودشان را به عنوان یک معلم در اختیار دیگران قرار دهند و شاگردان خوبی را تربیت کنند. امیدواریم با انتقال ارکستر ملی به بنیاد رودکی که به نوعی یک وزارت ارشاد غیر دولتی محسوب می شود در جهت بهینه شدن فعالیت این ارکستر قدم برداریم و نه در مسیر تخریب آن.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131