موسیقی کودکان نیازمند برگزاری جشنواره است

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 345

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

موسیقی کودکان نیازمند برگزاری جشنواره است

واحد مرکزی خبر، مهر: هنوز جشنواره ای در زمینه موسیقی مختص به کودکان در ایران نداریم تا ضمن ارائه آثار تولید شده در این حوزه به بررسی جریان موسیقی کودک پرداخته شود. سرپرست گروه موسیقی کودکان آشیانه گفت: آثار بسیاری در حوزه موسیقی کودک در کشورمان تولید می شود که نبود ویترینی مانند یک جشنواره برای دیدن تمامی این آثار در کنار یکدیگر باعث شده تا نگاه جامعی نسبت به این حوزه وجود نداشته باشد و مشکلات این حوزه همچنان به قوت خود باقی بماند. فریبزرستمی در ادامه افزود: معمولا در جشنواره فجر گروه های موسیقی کودکان نیز شرکت می کنند اما این حضور در بخش های جنبی است و ما نیاز داریم تا جشنواره ای در این زمینه به طور تخصصی برگزار شود تا در این ویترین بتوانیم جایگاهی را که موسیقی کودک در جامعه دارد و باید داشته باشد بهتر درک کنیم. وی همچنین تصریح کرد: برگزاری نشست های تخصصی در یک جشنواره آن هم با حضور کارشناسان، فعالان و مسئولان در کنار برگزاری کنسرت ها قطعا می تواند تاثیر بسیار مثبتی برای موسیقی کودک داشته باشد و امیدواریم که دست اندرکاران بالاخره توجه جدی به این امر نشان دهند. البته گویا قرار بوده انجمن موسیقی امسال قدم هایی در این زمینه بردارد که هنوز خبری از آن نشده است. این پژوهشگر و آهنگساز با اشاره به گروه هایی که در حوزه موسیقی کودک فعالیت می کنند تصریح کرد: گروه های متعدی در این زمینه فعالیت می کنند که می توان به گروه آقای ناصر نظر یا گروه خانم سودابه سالم اشاره کرد که با وجود مشکلات بسیار در این زمینه همچنان فعال هستند. البته نباید این گروه ها را با نمونه های خارجی مانند ارکستر سمفونیک ارف در آلمان مقایسه کرد چرا که هم امکانات و هم فضای موسیقایی مان تفاوت بسیاری با آنها دارد. اما در مجموع می توان گفت که اینها از سطح خوبی برخوردار هستند. رستمی در ادامه گفت: یکی از مشکلات حوزه موسیقی کودک در ایران این است که ما هنوز رشته ای برای تربیت معلم موسیقی کودک نداریم و در حال حاضر هر کسی می تواند به عنوان معلم موسیقی کودک فعالیت کند؛ متاسفانه با وجود حساسیت بسیار زیادی که مسئله آموزش و تربیت در دوره کودکی دارد هیچ توجهی به آن وجود ندارد. تا زمانی که رشته موسیقی کودک در نظام آموزش آکادمیک ما طراحی نشود ما نمی توانیم هم در بحث تولید و هم در بحث تربیت کودکان در زمینه موسیقی به جایی برسیم.

وی در مورد شیوه هایی که خودش برای تدریس استفاده می کند تصریح کرد: من با توجه پژوهش هایی که در طول ۱۱ سال گذشته انجام داده ام روش تدریس جدیدی را بر اساس موسیقی دستگاهی کشورمان طراحی کرده ام که مبتنی بر فرهنگ موسیقایی مناطق مختلف ایران است. از آنجا که تا کنون چنین شیوه تدریسی در حوزه موسیقی کودک نداشته ایم و مدل های آموزشی ما غربی بوده اند من مجبور شده ام معلمانی را نیز که بتوانند این شیوه تدریس کنند تربیت کنم. هر چند که این اتفاق در حد محدودی انجام گرفته است اما در نوع خودش بازخورد خوبی  داشته است. این فعال عرصه موسیقی کودک همچنین افزود: کنسرتی که ماه قبل در تالار وحدت با همکاری کودکان تربیت شده در این شیوه تدریس و بازخوردهای مثبت آن نشان از موفق بودن چنین شیوه تدریسی دارد. تا دو ماه دیگر آلبوم این کنسرت با عنوان"قصه های حرکتی" منتشر می شود که بهتر می شود در مورد آن صحبت کرد؛ مسئله تربیت معلم و شیوه تدریس بخشی از مشکلات عمده موسیقی کودک در ایران را تشکیل می دهند که باید به آنها حتما توجه ویژه صورت گیرد.

هفدهم شهریور هشتاد و هشت

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131