اعتبار ترانه لزوما به پرطرفداری آن نیست

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 306

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

اعتبار ترانه لزوما به پرطرفداری آن نیست

واحد مرکزی خبر، فارس: خواننده تیتراژ پایانی سریال تلویزیونی «دلنوازان» گفت: نمی‌توان لزوما ترانه معتبر را به ویژه در زمینه ترانه‌های مربوط به تیتراژ فیلم‌ها و سریال‌ها، به پرطرفدار بودن آن مربوط دانست و ممکن است ترانه‌ای باشد که اعتباری نداشته باشد اما مخاطب آن را بشنود.

«علی لهراسبی» خواننده ترانه تیتراژ پایانی سریال تلویزیونی «دلنوازان» به عنوان یکی از چهره‌های تلویزیون در هفته‌ای که گذشت، با اشاره به این که اگر ترانه درست استفاده شود و سرجای خود قرار داشته باشد، می‌تواند به موفقیت برسد، گفت: قرار نبود قصه «دلنوازان» در ترانه آن لو برود. «علی لهراسبی» خواننده ترانه تیتراژ پایانی سریال تلویزیونی «دلنوازان» درباره این ترانه صحبت کرد. لهراسبی که از نگاه کارشناسان شرکت کننده در نظرسنجی هفتگی فارس، به عنوان یکی از چهره‌های برتر تلویزیون در هفته‌ای که گذشت، لقب گرفت، متولد تهران و فارغ التحصیل رشته کارشناسی الکترونیک دانشگاه آزاد کرج از سال ۱۳۷۴، موسیقی را با نوازندگی پیانو نزد مهرداد تاج کریمی آغاز کرد، سپس به فراگیری تئوری موسیقی پرداخت و در بخش موسیقی کودکان و نوجوانان شروع به فعالیت نمود. او در سال ۷۹ با خوانندگی تیتراژ سریال «کلبه سفید» به‌طور جدی وارد عرصه خوانندگی شد و پس از آن حدود یکسال و نیم به فراگیری آواز کلاسیک نزد محمدرضا صادقی مشغول بود. خواندن ترانه‌های سریال‌های «دریایی‌ها»، «پیله‌های پرواز» و برنامه‌هایی چون صبح بخیر ایران، مثلث و عبور شیشه‌ای از دیگر فعالیت‌های اوست. با او گفت‌وگوی کوتاهی داشته‌ایم؛

یکی از ویژگی‌های «دلنوازان»‌ ترانه «عبدالجبار کاکایی» در تیتراژ فیلم با صدای شما است. در مورد این همکاری بگوئید.

پس از سفارش کار «دلنوازان» به ایشان سفارش سرودن ترانه را دادم و این اولین هم‌کاری ما شکل گرفت. همانطور که می‌دانید، اینطور کارها پر ادیت است یعنی زحمت بسیاری می‌خواهد و طوری نیست که چند روزه کار تمام و به مرحله نهایی برسد. این پروسه هم یکی دو روزه نبود بلکه یک ماه قبل از شروع ضبط، کار به من سفارش دادند و من هم این کار را به آقای کاکایی سفارش دادم که ایشان از ترکیب دو ترانه، آن را نوشت و در ادامه کار با ادیت‌های مختلفی همراه شد.

ترانه این سریال، خیلی زود بین مردم پرطرفدار شده است. اعتبار یک ترانه را تا چه حد ارتباط آن با مخاطب تعیین می‌کند؟

اگر این اتفاق رخ دهد، خیلی خوب است اما نمی‌توان لزوما ترانه معتبر را به ویژه در زمینه ترانه‌های مربوط به تیتراژ فیلم‌ها و سریال‌ها، به پرطرفدار بودن آن مربوط دانست و ممکن است مخاطب با آن ارتباط برقرار نکند. از سویی شاید هم ترانه‌ای باشد که اعتباری نداشته باشد اما مخاطب آن را بشنود.

از همکاران خود در تولید کار بگوئید؟

موسیقی کار را «محسن یگانه» نوشت، تنظیم کننده آن آقای صفاریان بود و من هم آن را خواندم. در کل گروه خوبی داشتیم و سعی کردیم آن را با دقت، طوری که به حال و هوای سریال نزدیک باشد، تولید کنیم.

مدتی مرسوم شده بود که در انتهای هز سریال تلویزیونی، یک ترانه‌ای شنیده می‌شد که البته این اواخر، روند استفاده از ترانه در همه سریال‌ها، کم‌تر شده و کاهش یافته است. به نظرتان سریال‌ها چقدر به ترانه‌ها نیاز دارند و چقدر باید وجود همخوانی بین سریال و ترانه درنظر گرفته شود؟

در این زمینه، اگر ترانه درست استفاده شود و سرجای خود قرار داشته باشد، می‌تواند به موفقیت برسد. حتی اگر همه سریال‌ها، از ترانه استفاده کنند. از نظر من، البته شناخت ترانه‌سرا تعیین‌کننده است و در حقیقت برای ایجاد همخوانی، آن کس که می‌نویسد، باید روانشناس خوبی باشد تا بتواند به بهترین وجه، ترانه‌ای همخوان و تأثیرگذار بنویسد.

برای ارتقای ترانه‌سرایی در سریال‌های تلویزیونی، چقدر شاخصه‌‌ای مثل ترانه قوی و بامحتوا مؤثرند؟

سریال «دلنوازان» یک کار عاشقانه است و درباره اجرای ترانه آن، با آقای سهیلی‌زاده کارگردان و ایرج محمدی و مهران مهام تهیه کنندگان کار خیلی صحبت کردیم و قرار هم بر این بود که یک کار عاشقانه را اجرا کنیم اما طوری نباشد که قصه در ترانه لو برود ضمن این که خیلی هم از فضای قصه دور نباشد. در کل باید بگویم برای تولید ترانه مؤثر، محتوای شعر و نوع ساختار موسیقی هر دو به هم کمک می‌کنند.

و به عنوان سوال پایانی این گفت‌وگوی کوتاه، درمورد فعالیت‌های جدید خود بگویید؟

شدیدا درگیر ساخت آلبوم جدیدم هستم که هنوز نامی برای آن انتخاب نکرده‌ام. آلبومی که حدودا ۱۴ قطعه دارد و از اشعار آقای کاکایی، محسن یگانه، رضا صادقی، بمانی و خانم برزویی در آن استفاده کرده‌ام.

هجدهم مهرماه هشتاد و هشت

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131