منوچهر صهبایی: مناسبتی نوشتن نه تنها ایرادی ندارد بلکه به آهنگساز انگیزه می‌دهد

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 265

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

منوچهر صهبایی: مناسبتی نوشتن نه تنها ایرادی ندارد بلکه به آهنگساز انگیزه می‌دهد

واحد مرکزی خبر، ایسنا: منوچهر صهبایی رهبر ارکستر سمفونیک تهران در آستانه برگزاری دومین کنسرت این ارکستر در سال ۸۸ توضیحاتی درباره این برنامه و برنامه‌های آینده ارکستر سمفونیک تهران ارایه کرد. منوچهر صهبایی امروز صبح ـ ۱۰ آبان ماه ـ در جمع خبرنگاران گفت: در این کنسرت که روزهای ۱۳ تا ۱۵ آبان‌ماه برگزار می‌شود، بزرگ‌ترین شاهکارهای موسیقی جهان را اجرا می‌کنیم. به گفته‌ی او اجرای دو اثر از «موتزارت» به نام‌های «عروسی فیگارو» و «سمفونی ۴۱» به نام «ژوپیتر» برنامه‌ی بخش اول این کنسرت را تشکیل می‌دهد و بعد از آنتراکت نیز قطعه‌ای از «ادوارد گریک» آهنگساز نروژی که شامل دو سوئیت پرگینت است، اجرا می‌شود. صهبایی همچنین احتمال داد: چند قطعه از «یوهان استراوس» نیز در این کنسرت اجرا شود. او توضیح داد: مدت‌هاست که ارکستر سمفونی ۴۱ را اجرا نکرده و سوئیت‌های پرگینت نیز هشت، نه سال پیش اجرا شده است و چون در نظر داشتیم قطعات جدیدی را اجرا کنیم این قطعات را برای برنامه‌ی خود انتخاب کردیم. منوچهر صهبایی درباره‌ی گروه نوازندگان هم تصریح کرد: گروه نوازندگان ارکستر ما تکمیل است و این قطعات از نظر اجرایی بسیار مشکل هستند. ما برای این برنامه در مجموع پنج هفته تمرین داریم، البته همیشه تلاش می‌کنم قطعاتی را انتخاب کنم که کمی دشوار باشد تا به نوازندگان انگیزه‌ی کار بیشتری بدهم.

به گفته‌ی او ارکستر سمفونیک تهران برای این برنامه با ۸۳ نفر قرارداد رسمی دارد و ممکن است چند نوازنده دیگر هم به این گروه اضافه شوند. ضمن این‌که اجرای کل برنامه با احتساب زمان آنتراکت یک‌ساعت‌و۵۰ دقیقه خواهد بود. صهبایی با اشاره به این‌که همه نوازندگان ارکستر سمفونیک ایرانی هستند بر لزوم حضور چند نوازنده خارجی تأکید کرد و اذعان داشت: در تمام ارکسترهای بزرگ جهان علاوه بر نوازندگان ملی، گروهی از نوازندگان خارجی هم حضور دارند که این همکاری در جهت بالابردن سطح کیفی آثار انجام می‌شود. بنابراین گرچه خوشحالم که همه نوازندگان ما ایرانی هستند، اما اگر دستمان برای همکاری با نوازندگان خارجی باز باشد حتما سطح کیفی کار ما بالاتر خواهد رفت. اما درحال حاضر به دلیل مشکلات اقتصادی و غیراقتصادی دستمان در این زمینه بسته است. رهبر ارکستر سمفونیک تهران درباره‌ی برنامه‌های آینده‌ی این ارکستر هم یادآور شد: همیشه تلاش می‌کنیم به آثار آهنگسازان ایرانی توجه کنیم، اما در کنار آن باید برنامه‌های آهنگسازان جهانی را هم اجرا کنیم. این‌که یک ارکستر سمفونیک به‌طور دائم قطعات معاصر کشور خود را اجرا کند، در هیچ کشوری چندان مرسوم نیست. اما ما در ایران به آثار آهنگسازان معاصر خودمان خیلی توجه می‌کنیم و بسیاری از برنامه‌های مناسبتی ما قطعات آهنگسازان ایرانی را دربر می‌گیرد که در کل نیمی از برنامه‌های سالانه ما را تشکیل می‌دهد، به گونه‌ای که در دوسال گذشته حدود ۶۰ درصد برنامه‌های ما مربوط به اجرای قطعات آهنگسازان ایرانی بوده است.

صهبایی با تأکید بر لزوم اجرای قطعات مناسبتی اضافه کرد: درحال حاضر چون عده‌ای از آهنگسازان معتبر ایرانی خود را از این موضوع کنار کشیده‌اند، ساخت این قطعات به دو سه نفر محدود شده که موجب ایجاد نوعی یکنواختی در برنامه‌ها شده است و این‌چنین است که دوست دارم فراخوان بدهم و از همه آهنگسازان خوب دعوت کنم که با ما همکاری کنند تا بتوانیم شاهد اجرای قطعات مناسبتی خوب و متنوعی باشیم. او ادامه داد: اگر آهنگسازان ما به‌جای این‌که مدام از بی‌توجهی‌ها بنالند، با ما که به آنان توجه می‌کنیم همکاری کنند شاهد اجرای آثار بسیار خوبی خواهیم بود و فراموش نکنیم اجرای قطعات مناسبتی تنها ویژه‌ی کشور ما نیست، بلکه بسیاری از آثار بزرگ جهانی آثار مناسبتی هستند که آن‌قدر ارزش هنر‌ی‌شان بالاست که جزو رپرتوار کنسرت‌های جهان درآمده‌اند، به گونه‌ای که بسیاری از آثار موتزارت مناسبتی بوده‌اند.

صهبایی با تأکید بر این‌که کار مناسبتی به هیچ وجه منفی نیست متذکر شد: اگر کسی قدرت این را داشته باشد تا اثر در خور توجهی بنویسد، این در به روی همه هنرمندان باز است و آهنگسازان ما از جهت حمایت‌های ما کاملا مطمئن باشند. علاوه بر این مناسبتی نوشتن نه تنها ایرادی ندارد، بلکه هدف و انگیزه‌ای به آهنگساز می‌دهد. اما عده‌ای فکر می‌کنند در شأن یک آهنگساز نیست که کار مناسبتی بنویسد. من می‌گویم اگر کار خوب بنویسند در شأن آن‌ها هست که چنین کنند. منوچهر صهبایی درباره برنامه‌های آینده‌ی ارکستر سمفونیک هم اذعان داشت: برنامه‌ریزی‌هایی برای برگزاری کنسرت در ماه محرم انجام داده‌ایم و بر سر یکی دو قطعه صحبت‌هایی شده که هنوز به قطعیت نرسیده است. او از اجرای برنامه‌هایی در بهمن‌ماه و اسفندماه هم خبر داد و افزود: برنامه‌ی اسفند ماه کنسرت رسمی ارکستر خواهد بود.

منوچهر صهبایی در پایان سخنان خود تصریح کرد: اگر با مشکلات اداری روبه‌رو نباشیم می‌توانیم برنامه‌های مرتب ماهانه برگزار کنیم و حتی جدول سالانه برنامه‌های خود را تنظیم کنیم. چراکه ارکستر اگر کنسرت‌های بیشتری برگزار کند، حتما سطح کارش ارتقا پیدا می‌کند.

در این نشست بابک رضایی مدیر عامل انجمن موسیقی ایران هم در تکمیل سخنان صهبایی تأکید کرد: در مناسبت‌های دیگری که پیش رو داریم این آمادگی را داریم که از برنامه‌ی آهنگسازان استقبال کنیم. او همچنین توضیحاتی درباره‌ی برخی از آلبوم‌های موسیقی که به زودی روانه بازار می‌شوند، ارایه کرد و نیز از فعال‌شدن سایت انجمن موسیقی خبر داد.

رضایی اظهار امیدواری کرد که این سایت از آذرماه فعالیت خود را از سر بگیرد. او در ادامه از بی‌توجهی و کم‌توجهی نسبت به انتشار اخبار موسیقی در مطبوعات و سایت‌های خبری و صداوسیما گفت: باعث تأسف است که سایت‌های خبری که صفحات مجزایی برای سینما و تئاتر دارند موسیقی را با هنرهای تجسمی جمع می‌زنند و از آن‌جا که نداشتن رسانه از مهم‌ترین مشکلات موسیقی کشور به شمار می‌آید ما به زودی سایت خود را به صورت آزمایشی راه‌اندازی می‌کنیم و امیدواریم که این سایت به عنوان یک منبع خبری در حوزه موسیقی مورد توجه قرار بگیرد، به ویژه این‌که موسیقی در میان جامعه‌ی حتی در مقایسه با سینما طرفداران بیشتری دارد.

یازدهم آبان هشتاد و هشت

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131