صهبایی: سرود ملی ایران جوان با حفظ اصالت اثر متعلق به من است

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 365

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

صهبایی: سرود ملی ایران جوان با حفظ اصالت اثر متعلق به من است

موسیقی هنری ایران: منوچهر صهبایی گفت : اجرای مجدد قطعه معروف به "ایران جوان" (وطنم) اثر "آلفرد ژان بتیست لومر" براساس نت اولیه این قطعه متعلق به من است و من سعی کردم در اجرای مجدد این قطعه به اصالت اثر وفادار باشم .

منوچهر صهبایی رهبر سابق ارکستر سمفونیک ضمن بیان این مطلب ادعای پیمان سلطانی رهبر ارکستر ملل مبنی بر تنظیم مجدد این اثر را رد کرد و در خصوص تاریخچه اجرای مجدد قطعه "ایران جوان"(وطنم) در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: زمانی که در اروپا زندگی می کردم تحقیقات بسیاری بر روی آثار آهنگسازان ایرانی داشتم و در این ارتباط آثار بسیاری را با زحمت فراوان و با هزینه خودم توسط ارکسترهای بزرگ در اروپا اجرا و ضبط کردم، در لابلای این تحقیقات برخی سرودهای ملی مانند سرودی ساخته غلامرضا میم باشیان در سال ۱۳۰۹ و همچنین سرود  لومر(ایران جوان یا وطنم) که یکی از این آثاراو بود را پیدا کردم ؛ طبق اسناد موجود این سرود برای نخستین بار در سال ۱۸۷۳ زمانی که ناصرالدین شاه به دیدار ملکه ویکتوریا در انگلستان رفته بود اجرا شد و بعد از آن من این قطعه را با حفظ اصالت های موجود در اثر، با پیانو اجرا کردم ولی طی ماجرایی پیمان سلطانی از روی این قطعه کپی برداری کرد.

این آهنگساز در ادامه صحبت های خود به چگونگی دسترسی سلطانی به این قطعه اشاره کرد و گفت : زمانی که در اروپا زندگی می کردم بسیاری از هموطنانم از ایران تماس می گرفتند و در خصوص مسائل موسیقی صحبت می کردند و راهنمایی هایی می گرفتند که یکی از این هموطنان، پیمان سلطانی بود که تماس های بسیاری با من می گرفت و ابراز ارادت می کرد و من هم با خوشرویی پاسخ محبت های او را می دادم. زمانی که به ایران آمدم سلطانی سراغ مرا گرفت و با یکدیگر ملاقاتی در منزل مادرم داشتیم و از نزدیک با هم آشنا شدیم در آن زمان آثاری از من توسط یکی از انتشارات به چاپ رسیده بود که من از نحوه پرداخت حق آهنگساز و مولف  گله کردم و او پیشنهاد داد که آثارم را به انتشارات او و برادرش بسپارم و من هم به شرط قرار داد پذیرفتم.

رهبر سابق ارکستر سمفونیک تهران در ادامه افزود : چندماهی از این ماجرا گذشت من به اروپا رفتم و دوباره از سوی دانشگاه تهران برای داوری یک جشنواره نوازندگی به ایران برگشتم و این بار در هتل لاله اقامت کردم و باردیگر من با سلطانی ملاقات کردم و قرار شد قرارداد آثار را به هتل بیاورد و پس از امضای قراداد سی دی را از من بگیرد زمانی که سر قرار در لابی هتل حاضر شد گفت که چاپگر شخصی اش برای چاپ قرارداد خراب بوده و در ادامه از من خواهش کرد که سی دی را در اختیار او بگذارم تا قرارداد ببندیم بعد از مدتی پی گیر شدم ولی جواب روشن نمی داد تا اینکه متوجه شدم از اجرای من از سرود لومر کپی گرفته و با تنظیم ارکسترال با سازهای ایرانی و همچنین قراردادن شعری از بیژن ترقی این اثر را به نام خودش کرده است .

این آهنگساز افزود : پیمان سلطانی با تنظیم بسیار نامناسب با سازهای موسیقی ایرانی این اثر را روانه قلب مردم کرده است اثری که یک سرود ملی است و در تنظیم و اجرای آن باید از یک ارکستر نظامی و یا ارکستر سمفونیک استفاده می شد چراکه در اجرای سرود ملی از سازهای بومی یک کشور استفاده نمی شود .

صهبایی در پایان افزود : من آثار ارزنده ای در اجرای ارکسترال موسیقی ایرانی در کارنامه کاری ام دارم و این سرود تنها یکی از آثاری است که با حفظ اصالت اثر اجرای دوباره کرده ام و دلیلی هم ندارد که این اثر را دستم بگیرم و حقانیت آن را ثابت کنم ؛ اما نکته قابل توجه این است که پیمان سلطانی امانتداری نکرده است البته من هیچ ادعایی روی این قطعه ندارم و نمی گویم که متعلق به من است اما آنچه مسلم است کم و کیف تنظیم ارکسترال این قطعه لطمه بسیاری به ارزش های موسیقایی اثر وارد کرده است.

چهارم مهر هشتاد و نه

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131