هشدار هوشنگ کامکار و احمدپژمان به گسترش عوام‌فریبی در موسیقی

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 357

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

هشدار هوشنگ کامکار و احمدپژمان به گسترش عوام‌فریبی در موسیقی

موسیقی هنری ایران: هوشنگ کامکار و احمد پژمان در در سخنانی نسبت به در حاشیه‌‌قرار گرفتن آثار شاخص و برکشانیده شدن آثار سطحی موسیقایی و غلبه فریبکاری در حوزه موسیقی هشدار دادند.

به گزارش ایلنا هوشنگ کامکار در نشست نقد وبررسی «آلبوم ناگهان رستخیز» احمد پژمان در شهر کتاب سخن می‌گفت،‌با اشاره به قطعه‌ای که پژمان درباره داستان رستم و اسفندیار نوشته و توسط گروه کر و ارکستر سمفونیک مسکو اجرا کرد گفت: این قطعه چه از منظر زیبایی‌شناسانه و چه از نظر استفاده از فرم‌های موسیقی غربی و ریتم‌های پیچیده و متنوع کاری در سطوح جهانی است و متاسفانه به دلیل عدم تبلیغ درست نتوانسته آن‌چنان که حق‌ آهنگسازی چون آقای پژمان و این اثر است معرفی شود.

او با انتقاد از برخی کارهای به گفته خود‌ش سطحی در زمینه شعر شاهنامه فردوسی گفت: این روزها برخی از چهره‌های عرصه موسیقی با استفاده از یک ساز و یا خواندن برخی اشعار شاهنامه فردوسی خود را به عنوان معرفی کننده شاهنامه جا می‌زنند و این گونه تبلیغ می‌کنند که گویی آنها هستند وبودند که اولین بار در حوزه موسیقی درباره شعر فردوسی و شاهنامه کار کرده و این شاعر را به جامعه معرفی کرده‌اند،در حالی که پیش از ایشان افرادی چون چکناوریان و یا همین آقای احمد پژمان و دیگر هنرمندان در این زمینه کار کرده و کارهای اساسی هم انجام داده‌اند.

در ادامه این نشست احمد پژمان هم زبان به انتقاد از برخی از اهالی موسیقی گشود که به زعم او با هزینه‌های سنگین تالارهای معروف غرب را اجازه می‌کنند و به دروغ به داخل کشور می‌گویند که فلان موسسه یا فلان شرکت بزرگ کار آنها را پذیرفته ‌است.

او گفت: برخی از همین افراد برای مثال فلان سالن بسیار مشهور موسیقی دنیا را مانند"والت دیزنی" شبی ۵۰ تا ۶۰ هزار دلار اجاره می کنند بعد می گویند والت دیزنی با ما کار می کند و مخاطبان هم متاسفانه اسیر اینگونه بازی‌ها می‌شوند.

او در پاسخ به این پرسش که نظر شما درباره کار کردن آهنگسازان روی اشعار شاعرانی چون فردوسی و سعدی و حافظ و مولوی گفت:هیچ اثر موسیقایی نمی‌تواند همانند خود شعر این استادان وبزرگان ادب و فرهنگ ایران روی مخاطب تاثیرگذار باشد.

پژمان که آلبوم ناگهان رستخیز را به سفارش مرکز موسیقی حوزه هنری نوشت درباره چرایی استفاده از اشعار فردوسی گفت: زمانی که می‌خواستم روی اشعار فردوسی کار کنم، نهاد سفارش دهنده توصیه کرد که چندان روی این شاعر مانور ندهم که من مقاومت کردم و گفتم باید حتما کار فردوسی هم باشد.

نهم آذر هشتاد و نه

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131