شهرام ناظری: شاهنامه و لحن‌های حماسی از موسیقی سنتی خارج شده است

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 418

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

شهرام ناظری: شاهنامه و لحن‌های حماسی از موسیقی سنتی خارج شده است

موسیقی هنری ایران: شهرام ناظری وضعیت موسیقی را فاجعه بار خواند و گفت، طی ۱۰۰ سال اخیر به دلایل سیاسی و اجتماعی، دیدگاه تغزلی بر موسیقی سنتی حکمفرما بوده است.

به گزارش ایسنا، شهرام ناظری که این روزها در حال برگزاری کنسرت موسیقی شاهنامه فردوسی در اصفهان است، در جمع خبرنگاران با اشاره به این که هنر و به ویژه موسیقی براساس هیچ معیار درست اجتماعی و هنری حرکت نمی‌کند و همه چیز رها شده است، اظهار داشت: اگر اثر خوبی ساخته می‌شود، نتیجه همت شخصی افراد است.

وی با بیان این که در تمام کشورها برای موسیقی‌های هنری به عنوان یک نیاز اجتماعی برنامه‌ریزی می‌شود، افزود: در بخش آموزش مطلقا فعالیتی صورت نگرفته است. هر گروهی بی‌رویه آموزش می‌دهد و به همین دلیل، مشکلات زیادی برای هنرجویان موسیقی به وجود آمده است.

ناظری با اشاره به این که اصفهان به دلایل تاریخی یکی از ارکان موسیقی کشور بوده است، بیان کرد: هنوز هم وجود اساتیدی چون کسایی، شاه زیدی، ساسان سپنتا و شهناز می‌تواند انگیزه کافی برای یک حرکت بزرگ هنری ایجاد کند.

وی با بیان این که طی ۱۰۰ سال اخیر شاهنامه توسط خوانندگان موسیقی خوانده نشده و به دلایل سیاسی و اجتماعی، طی این مدت، دیدگاه تغزلی بر موسیقی سنتی حکمفرما بوده است، اضافه کرد: از چهار سال پیش اجرای شاهنامه را از کشور امریکا آغاز کرده‌ام.

این خواننده برجسته با اشاره به این که ایران فرهنگی غنی و هر منطقه موسیقی خاص خود را دارد، خاطرنشان کرد: از این قابلیت‌ها هیچ بهره‌برداری نمی‌شود و اهل هنر از این موضوع رنج می‌برند.

وی با بیان این که برخی از گوشه‌های بسیار کهن موسیقی سنتی به نام شاهنامه است، اما به طور کلی شاهنامه و لحن‌های حماسی از موسیقی سنتی خارج شده است، ادامه داد: اجرای شاهنامه با موسیقی سنتی نیاز به لحن حماسی دارد و موسیقی مقامی می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

ناظری با اشاره به این که موسیقی انتخاب شده برای کنسرت اصفهان ۹۰درصد مقامی است و در آن از سازهای تنبور،دیوان و بربط استفاده می شود، گفت: نوع دیگری از اجرای شاهنامه با ارکستر سمفنونیک را در کشورهای دیگر اجرا کرده‌ام.

وی با بیان این که در چهار سال گذشته در بسیاری از کشورهای جهان به اجرای شاهنامه پرداخته و این اولین بار است که به اجرای این آثار در ایران می‌پردازد، افزود: هنرمند فقط مهارت ندارد، بلکه باید فرهنگ هنری لازم را برای چگونگی استفاده از مهارت خود داشته باشد.

این استاد آواز با اشاره به این که فردوسی زبان فارسی را از زیر آوار عرب بیرون کشید، اظهار داشت: مدت‌ها بود تصمیم داشتم در زمینه شاهنامه کار کنم و مثل همیشه با وجود امکانات بسیار ضعیف و بدون هیچ حمایتی این کار را انجام دادم.

وی بیان داشت: آهنگساز قطعات کنسرت از موسیقی مقامی کرد بهره زیادی برده است.

بیست و یکم اسفند هشتاد و نه