روایت بیژن کامکار از هفده شهریور پنجاه و هفت

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 715

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

روایت بیژن کامکار از هفده شهریور پنجاه و هفت

حکایت ساخت قطعه ماندگار ژاله خون شد، اثر حسین علیزاده

روایت بیژن کامکار از هفده شهریور پنجاه و هفت
روایت بیژن کامکار از هفده شهریور پنجاه و هفت

موسیقی هنری ایران: بیژن کامکار گفت: واقعه هفدهم شهریور که پیش آمد نه تنها من بلکه تمام اعضای گروه شیدا و عارف یکجا از رادیو استعفا کردیم و تا پس از پیروزی انقلاب با رادیو و تلویزیون همکاری نکردیم.

چند روز بعد از واقع هفده شهریور 57  تمام اعضای گروه شیدا و عارف به طور دسته‌جمعی از رادیو استعفا دادند. اما این اعتراض کافی نبود، و بعد از این اتفاق در زیرزمین خانه زنده‌یاد محمدرضا لطفی گرد هم آمدند و دسته‌جمعی نواختند و خواندند، ابتدا بدون تکخوان و فقط با همخوانی گروه. یکی از محصولات این گروه، «ژاله خون شد» نام گرفت. این تصنیف که توسط گروه موسیقی عارف و شیدا ساخته شده بود دهان به دهان می‌چرخید و مثل سرودهای دیگر انقلابی همه جا شنیده می‌شد و تا حالا هم ماندگار شده و هم خاطره انگیز.

بیژن کامکار در گفت‌وگو با فارس روایتی جالب از استعفای دست‌جمعی از رادیو را بیان کرده است: «واقعه هفدهم شهریور که پیش آمد نه تنها من بلکه تمام اعضای گروه شیدا و عارف یکجا از رادیو استعفا دادیم و تا بعد از پیروزی انقلاب با رادیو تلویزیون همکاری نکردیم. ما حتی قبل از شرکت ملی نفت اعتراض کردیم. انقلاب که شد هر حرکتی که می‌شد ما پا به پای مردم و انقلاب می‌آمدیم. خیلی‌ها به ما تهمت می‌زدند که توده‌ای یا فلان هستید اما در جلد ساز بچه‌ها مهر و تسبیح بود. این حرکت قبل از انقلاب شروع شده بود مثلا در میدان ژاله که مردم را کشتند ما آهنگ «ژاله خون شد» را خواندیم، میدان انقلاب را که به خون کشیدند خواندیم «برادر کاکلش آتشفشونه»، لانه جاسوسی آمریکا را که تسخیر کردند خواندیم «آفت نوع بشر آمریکاست» و به همین منوال تا به امروز با مردم و انقلاب بودیم. اولین سرود جنگ را نیز ما خواندیم. زمانیکه اولین حمله هوایی به تهران شد ما در یک زیرزمین در فرودگاه داشتیم آهنگ «همت کنید ای دوستان دشمن به میدان آمده» که از ساخته‌های مرحوم محمدرضا لطفی بود تمرین می‌کردیم. خیلی‌ها به ما می‌گویند که شما زمان انقلاب و جنگ برای خودتان فقط موسیقی کار می‌کردید در صورتیکه ما در لحظه لحظه انقلاب و جنگ حضور داشتیم، دامادمان در بمباران شهید شد و ما در تمام تظاهرات و رویدادها در کنار مردم بودیم مثلا حتی برادر کوچکمان اردوان آن زمان با هشت سال سن با ارژنگ در تظاهرات 17 شهریور شرکت کردند

قطعه «ژاله خون شد» در آلبوم «چاووش 3» گنجانده شد. چاووش3 نام آلبومی است به خوانندگی شهرام ناظری و بیژن کامکار و به نوازندگی گروه شیدا که سرپرستی گروه را حسین علیزاده عهده دار بوده‌است. آهنگسازی 5 قطعهٔ آلبوم اثر حسین علیزاده و 3 قطعهٔ آن اثر محمدرضا لطفی است. مجموعه آلبوم‌های چاووش، شامل 12 آلبوم موسیقی از «کانون چاووش» است که از نظر اجتماعی نقش بسیار مهمی در همراهی مهم‌ترین رویداد سیاسی اجتماعی پنجاه سال اخیر ایران داشته‌اند. آلبوم‌های ابتدایی و انتهایی کانون چاووش مطلقاً هنری هستند ولی مجموعه‌های 2 تا 8 تحت تاثیر فضای سیاسی ایران بود. مجموعه آلبوم‌های چاووش از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل در جهت حرکت رو به جلو در موسیقی سنتی ایرانی به حساب می‌آید.


 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131