پیروز ارجمند: مسئولان خانه موسیقی مشکل گشایانی که خود مشکل سازند

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 918

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

پیروز ارجمند: مسئولان خانه موسیقی مشکل گشایانی که خود مشکل سازند

پیروز ارجمند: مسئولان خانه موسیقی مشکل گشایانی که خود مشکل سازند
پیروز ارجمند: مسئولان خانه موسیقی مشکل گشایانی که خود مشکل سازند

برای همه ما خانه یک تعبیر و معنای مشخص دارد و آن هم امنیت و آرامشی است که به همه اهالی خانه می‌دهد و همه خانه را محل تجمع افراد یک خانواده می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری صبا،نهادهای صنفی که بعد از انقلاب تشکیل شد به نام خانه‌ها شناخته شدند و در عرصه هنر، آن‌ها را با عناوینی چون خانه موسیقی، خانه تئاتر و خانه سینما می‌شناسیم که محل و خانه هنرمندان آن اصنافی هستند که در سینما و تئاتر و موسیقی فعالیت می‌کنند و در سایه امنیتی که آن خانه برای آن‌ها ایجاد می‌کند به زندگی مشترک در کنار هم می‌پردازند.

طی دوره دولت نهم و دهم خانه سینما در معرض تهاجم دولت قرار گرفت،‌ به تعطیلی کشیده و خانه سینماگران از آن‌ها گرفته شد که در دولت یازدهم این خانه به آن‌ها بازگردانده شد.

15 سال است که خانه دیگری به نام خانه موسیقی تاسیس شده است. خانه‌ای که قرار است مأمنی برای هنرمندان موسیقی باشد تا در آن جا کنار هم جمع شوند و مانند یک خانواده به حل مشکلات موسیقی بپردازند و البته امنیت و آرامش را در کنار هم تجربه کنند.

متاسفانه در سال‌های اخیر این خانه (خانه موسیقی) بیش از آن چه محل امن و مأمن هنرمندان باشد، محل و مأمن تعداد خاصی از هنرمندان شده که کمتر به دغدغه و امنیت هنرمندان موسیقی می‌اندیشند و در یک سال گذشته هنرمندان هم حساسیت‌های خاصی نسبت به این خانه پیدا کرده‌اند که به نوعی مصر هستند که این خانه در جهت اهداف صنفی اهالی خانه موسیقی حرکت کند و از تکروی‌ها و انحصارگرایی‌ها به دور باشد.

در دوره‌ای اهالی خانه این موضوع را که افراد دیگری هم می‌توانند مسئولیت خانه را بر عهده داشته باشند، پذیرفتند اما با پذیرش این امر، ‌همه شاهد رفتارهای عجیب و غریبی بودیم که از پدر خانواده انتظار نمی‌رفت.

متاسفانه رفتارهایی در سال گذشته از طرف مسئولان این خانه صورت گرفت که حتی به شکایت نهادهای قضایی هم کشیده شد در حالی که قرار بود خود آن خانه محفلی باشد برای حل مشکلات اهالی موسیقی اما مسئولان و خود آن خانه مشکلی برای موسیقی کشور شدند.

سال 95 را در حالی آغاز کردیم که قرار است انتخابات خانه موسیقی برگزار شود و صنوف مختلف برگزیدگان خود را بشناسند و از میان این افراد برگزیده اشخاصی به عنوان هیات مدیره و بعدتر به عنوان مدیر عامل انتخاب شوند. اما نگرانی که در بین همه وجود دارد وابستگی خانه موسیقی به دولت است. قرار نیست خانه استقلال خود را از دست بدهد ولی متاسفانه این خانه در سال‌های اخیر با وابستگی مالی شدیدی که به دولت و شهرداری داشته استقلال خود را از دست داد.

از طرفی قرار بود خانه موسیقی، اتاق‌هایی را به نام تعاونی مسکن در داخل خود بسازد و بخش زیادی از جوان‌ها و افرادی که اهل موسیقی بودند امید به ساخته شدن این اتاق‌ها داشتند تا امنیتی در زیر سایه این تعاونی مسکن پیدا کنند اما متاسفانه این موضوع با مشکلاتی روبه‌رو شد و بخشی از صنعت موسیقی که سازندگان ساز هستند در این دوره نادیده گرفته و تحت‌الشعاع این رفتارها قرار گرفتند که به منحل شدن کانون آن‌ها انجامید.

در کنار همه این موارد از پژوهشگر موسیقی ایران که در طول سال‌های گذشته منشأ تربیت دانشجویان و فرهیختگان بزرگی بوده به جرم انتقاد از عملکرد خانه موسیقی شکایت شد و بسیاری از افراد دیگر هم در معرض شکایت و حتی رفتارهایی که در شأن موسیقی نیست، قرار گرفته‌اند.

خوشبختانه تجربه خانه سینما ثابت کرد که اگر یک نهاد صنفی بخواهد، می‌تواند این توانایی را داشته باشد که بدون حمایت از دولت و در حالی که حتی اگر دولت هم از آن نهاد شاکی باشد (مثل دولت دهم) اما با قدرت به بقای خود ادامه دهد و اهالی خانه موسیقی هم امید دارند که سال 95 سال بازگرداندن خانه موسیقی به هویت اصلی و مستقل خود باشد و افرادی که در این خانه وابستگی به نهادها و مسئولان دولتی دارند از آن مجموعه جدا شوند و مجددا خانه در یک شکل کاملا صنفی و دموکراتیک به بقا و حیات خود ادامه دهد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131