پروین داداندیش: کنسرت قابلیت سیاسی شدن ندارد

نوشته شده توسط persianartmusic. ارسال در گفت و گو

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

پروین داداندیش: کنسرت قابلیت سیاسی شدن ندارد

پروین داداندیش: کنسرت قابلیت سیاسی شدن ندارد
پروین داداندیش: کنسرت قابلیت سیاسی شدن ندارد

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه کنسرت و تفریحات جوانان از موضوعاتی است که ظرفیت و قابلیت سیاسی شدن ندارد، گفت: اگر عناصر فرهنگی به درستی شناخته نشود و وارد سیاست شود، هم به جامعه و هم به حکومت آسیب خواهد زد.

به گزارش ایسنا، پروین داداندیش در نشستی که با موضوع «خانواده و فرهنگ سیاسی» از سوی سازمان جوانان و دانشجویان حزب اعتدال و توسعه برگزار شد، در تعریف فرهنگ سیاسی، آن را مجموعه‌ای از نگرش‌ها و باورها و احساسات اکثریت اعضای یک جامعه نسبت به سیاست و حکومت خواند و گفت: فرهنگ سیاسی یک جامعه از درک ذهنی افراد نسبت به ابعاد سیاست نشأت می‌گیرد و از تاریخچهٔ سیاسی و اجتماعی و تجربیات آن جامعه تأثیر می‌پذیرد.

این عضو هیات علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه فرهنگ سیاسی را زیر مجموعه‌ای از فرهنگ عمومی و فرهنگ اجتماعی برشمرد و تاکید کرد که فرهنگ سیاسی از این فرهنگ‌ها تاثیر می‌پذیرد.

وی در ادامه به خاستگاه جامعه پذیری سیاسی اشاره کرد و افزود: خانواده، مدرسه و هم‌سالان نخستین و گروه‌های شغلی و تحصیلی و اجتماعی دومین خاستگاه جامعه‌پذیری سیاسی هستند که افراد را به سوی فعالیت‌های سیاسی سوق داده و یا از آن دور خواهند کرد.

این عضو هیات علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تفاوت‌ها و توزیع فرهنگ سیاسی در سطوح مختلف جامعه، گفت: در گذشته این تفاوت‌ها با مختصات جغرافیایی بسیار چشم‌گیر بود، اما امروز و در شرایط کنونی خاستگاه و مطالبات مردم در شهرهای بزرگ و روستاها بسیار به هم نزدیک شده است.

وی خاطر نشان کرد: امروز دیگر سهم خانواده در تعیین خط مشی و فرهنگ سیاسی افراد به اندازه گذشته نیست و عوامل مختلفی در این موضوع سهیم هستند؛ در گذشته افراد از خانواده منزلت و شخصیت می‌خواستند و نظام سیاسی به‌گونه‌ای بود که همه نمی‌توانستند وارد آن شوند. نکته اینجاست که وقتی خانواده تغییر می‌کند، حکومت نیز تغییر می‌کند. امروز به ‌جز خانواده، افراد از شغل و تحصیلات و روابط اجتماعی، منزلت و شخصیت کسب می‌کنند و به همین دلیل هم نقش خانواده‌ها در تعیین فرهنگ سیاسی کمتر از گذشته شده است.

داداندیش در مورد اینکه چگونه می‌شود فرهنگ سیاسی مردم را تغییر داد اظهار کرد: نظریه‌های مدرن و فرا مدرن می‌گویند که نمی‌شود یک الگوی واحد برای این موضوع ارایه داد. جامعه ایران با توجه به وفور اطلاعات و تکنولوژی جامعه غیر قابل پیش‌بینی است. گرچه جوامع دیگر اطلاعات و تکنولوژی را حتی بیش از ما به دست آورده‌اند، اما آنچه وجه تمایز جامعه ایرانی از سایر جوامع است، شاید فرهنگ عمومی مردم و نوع برداشت‌های متفاوت آنان از مسایل باشد که آنان را غیر قابل پیش بینی می‌کند.

رییس شورای زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی یادآوری کرد: انقلاب اسلامی ایران یکی از پنج انقلاب بزرگ قرن اخیر عنوان شده است که با یک نظریه نمی‌توان آن را بررسی کرد بلکه تنها با یک فرا نظریه می‌توان آن را بررسی نمود. ائتلاف مردمی، وابستگی ایران به نظام جامعه، فرهنگ سیاسی جامعه، توسعه اقتصادی و ماهیت دولت پنج عاملی بوده که انقلاب اسلامی را رقم زده و عجین شدن دولت و حکومت باعث شد تا مخالفان هریک به هر دو حمله کنند و سقوط سلطنت را در آن دوره رقم بزنند.

وی افزود: «در انقلاب ایران هرکس به انگیزه‌ای وارد مسیر انقلاب شد اما همه یک فرهنگ مشترک سیاسی داشتند و آن مسیر رهبری بود و در سایه این فرهنگ مشترک انقلاب اسلامی رقم خورد، اما هنوز مردم در سایر مفاهیم فرهنگ سیاسی به اشتراک نرسیده‌اند و معنای بسیاری از واژه‌های فرهنگ سیاسی هنوز بعد از این‌همه سال تغییر نکرده‌است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه هر واژه و عنصری ظرفیت سیاسی شدن ندارد، ادامه داد: برخی از موضوعات با سیاسی شدن به جامعه آسیب‌های بازگشت ناپذیری وارد می‌کنند. مانند مطالبات زنان که نباید سیاسی می‌شد و با این موضوع تغییری در نگرش‌ها و خواسته‌های زنان به‌وجود نیامد و آنان مسیر خود را می‌روند و از وصول مطالباتشان هیچ‌گاه رضایت ندارند.

وی به سیاسی شدن موضوع کنسرت‌ها اشاره کرد و افزود: اکنون شرایطی پیش آمده که نه مخالفان کنسرت‌ها و نه موافقان نمی‌دانند چه موضع‌گیری و اظهار نظری انجام دهند؛ چرا که کنسرت و تفریحات جوانان از آن دسته از موضوعاتی است که ظرفیت و قابلیت سیاسی شدن ندارد و زمانی که عناصر فرهنگی به درستی شناخته نشوند و وارد سیاست شوند هم به جامعه و هم به حکومت آسیب خواهد زد. به همین شکل اگر این واژه‌ها درست وارد فرهنگ سیاسی شوند می‌توان در سیاست از آنان بهره برد.

داداندیش افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باتوجه به تبعات منفی کنسرت‌های خارج، در نزدیک مرزها برای جوانان، شرایط را تسهیل کرده تا حتی هنردوستان خارج از مرزها که ثابت کرده‌اند ذائقه شان هنر ایرانی داخلی است، از هنر جوانان ایرانی بهره مند شوند و اکنون مجوزها بسیار راحت‌تر از گذشته برای هنرمندان صادر می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه گفت: سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر تولید ثروت از طریق هنر و فرهنگ متمرکز شده است و به همین دلیل با هنرمندان همکاری‌های فراوانی نسبت به گذشته انجام می‌دهد.

 وی در پایان درباره احزاب اظهار کرد: تاریخچه احزاب سیاسی در ایران خوب نبوده و ومردم به شکل غیر ارادی به سیاست خوشبین نیستند و به همین دلیل وارد فعالیت سیاسی نشدن ارزش شده است. در این شرایط احزاب مسوول تربیت تشکیلاتی افراد هستند تا آنان که قابلیت دارند به یک سیاستمدار تبدیل شوند.

داداندیش در پایان گفت که تحزب راه برون رفت از وضعیت کنونی سیاسی است.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

نکته ای از هزاران

  • کنسرت ها را در مرده شورخانه برگزار کنید

    طنز روز

    کنسرت ها را در مرده شورخانه برگزار کنید

    کنسرت‌ها را در مرده‌شورخانه برگزار کنید خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - طنز روز رضا ساکی خبر آمده است که یکی از گروه‌های تئاتر شهرستان مبارکه مجبور شده است به دلیل نبود سالن برای تمرین به قبرستان متوسل شود و از مرده‌شورخانه قبرستان به عنوان سن نمایش استفاده کند! استفاده از مرده‌شورخانه بسیار استفاده‌ هوشمندانه و دقیقی است. باید آفرین گفت به هنرمندان مبارکه‌ای که چنین طرحی را پیش روی ما گذاشتند. پیشنهاد می‌کنیم از این به بعد کنسرت‌های موسیقی هم در فضای مرده‌شورخانه برگزار شوند. برگزاری کنسرت در مرده‌شورخانه مزایای زیادی دارد که به اختصار به آنها اشاره می‌کنم. یک: در مرده‌شورخانه چون همه در ترس حضور میت به سر می‌برند کسی دل‌ودماغ شادی کردن و دست زدن ندارد. دو: چون فضای مرده‌شورخانه سرد است همه دست‌هایشان را در جیب می‌کنند و لذا کسی اشتباهی دست کسی دیگر را نمی‌گیرد. سه: چون مرده‌شورخانه ترسناک و سرد است کنسرت‌ها از زمان سه ساعت به سی دقیقه تقلیل پیدا می‌کنند. چهار: در مرده‌شورخانه هیچ‌کس نگران اختلاط نیست چون آنجا آن قدر مخوف است که ملت خودبه‌خود به جای مخلوط شدن با هم از هم جدا می‌شوند. پنج: صدا در مرده‌شورخانه می‌پیچد و اگر کسانی با کاپشن آنجا باشند و از میت هم…

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    ساز مورد علاقه خود را انتخاب کنید

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟

    آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟ برای اجرای یک دستگاه یا آواز، نخست باید به فواصل آن توجه کرد، که اگر مطابق با فواصل موجود در سازهای غیر ایرانی (سازهای با فواصل نیم پرده ای) باشند، می شود این دستگاه ها یا آوازها را با این سازها اجرا کرد. مثل دستگاه ماهور. ولی نکته ای مهم وجود دارد و آن اینکه دستگاه ها و آوازهای موسیقی ایرانی، هر کدام از گوشه هایی تشکیل شده اند که ممکن است مطابق با گوشه های ابتدایی دستگاه نباشند. مثلا در دستگاه ماهور، گوشه "دلکش" در ماهور آمده ولی از نظر فواصل مطابق دستگاه "شور" است، پس با اینکه در ماهور آمده ولی علامت های تغییر دهنده آن مانند دستگاه شور است. حال اگر ما بخواهیم ماهور را با سازی مثل گیتار اجرا کنیم، وقتی به گوشه دلکش می رسیم، باید فواصل شور را اجرا کنیم که در حالت طبیعی امکان پذیر نیست. در گذشته و زمانی که سازهای غیر ایرانی وارد ایران شدند، چند راهکار برای اجرای دستگاه های ایرانی در نظر گرفته شد. (به غیر از سازهای زهی مثل ویولن که مشکلی از نظر فواصل نداشت). یک راه این بود که سازی مثل…

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131