تازه ها

تازه ها (1430)

دفتر موسیقی وارد عمل شد/بررسی فیلم‌های کنسرت حمید هیراد

برخی رسانه‌ها در روزهای گذشته مطالبی را مبنی بر اجرای پلی‌بک حمید هیراد در کنسرتش منتشر کرده‌اند؛ پس از این موضوع دفتر موسیقی وزارت ارشاد وارد عمل شده و می‌گوید فیلم‌های کنسرت این خواننده را مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا، این اولین بار نیست که خواننده جوان و پرطرفدار این روزها، با حاشیه دست و پنجه نرم می‌کند؛ نوروز امسال بود که موجی از اعتراض‌ها مبنی بر سرقت ادبی به سمت حمید هیراد سرازیر شد. حالا پس از گذشت چند ماه رسانه‌ها از لب‌خوانی او در کنسرتش خبر می‌دهند و فیلمی از هیراد در فضای مجازی دست به دست می‌شود که نشان از اجرای پلی‌بک در کنسرت زنده دارد.

این در حالی است که هیراد در صفحه اینستاگرام خود با انتشار فیلم دیگری که از کنار استیج گرفته شده است، مطرح شدن موضوع اجرای پلی‌بکش را «تخریب های سازماندهی شده» می‌داند و می‌گوید این «جا به جایی صدای کنسرت» است.

با این حال واحد نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی وزارت ارشاد امروز مطلبی را منتشر و اعلام کرده که تصمیم دارد، فیلم‌ها و و مدارک مربوط به اجراهای مختلف کنسرت اخیر حمید هیراد را بررسی کند.

دفتر موسیقی در این زمینه چنین عنوان کرده است، «به منظور رفع شبهه‌ها و احترام به هنر موسیقی و حقوق علاقه‌مندان موسیقی، تمامی فیلم‌ها و مدارک مربوط به اجراهای کنسرت اخیر حمید هیراد بررسی می‌شود و بر اساس نتیجه به دست آمده از این بررسی تصمیم‌گیری می‌شود

ادامه مطلب...

تابلو کوچه شجریان در روستای «بیاره» دنا پائین کشیده شد

کوچه‌ای که تا دو سه روز پیش، با عبور از آن در هر فصلی برای عابرانش ترانه‌ای در خاطره‌ها زنده می‌کرد دور از ذهن نیست اگر برای آیندگان به نوستالژی تبدیل شود، کوچه سابق استاد شجریان در روستای «بیاره» از توابع شهرستان دنا بود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دهیار روستای «بیاره»، که اخیراً کوچه‌ای را در این روستا به نام استاد شجریان نامگذاری کرد و خیلی‌ها آن را تحسین کردند.

با این حال اما هنوز مدت زمان زیادی از این حرکت و انعکاس آن در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نگذشته بود که خبر برداشته شدن تابلوی مزین به نام استاد شجریان منتشر شد، موضوعی که به واکنش افکارعمومی و حتی رسانه‌های استانی و کشوری منجر شد و همه به‌دنبال پاسخ این پرسش بودند که بدانند چه کسی و چرا دستور پائین کشیدن تابلو صادر شده است؟.

«نادیا صداقت»، سرپرست فرمانداری شهرستان دنا در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: تابلویی در روستای «بیاره» از سوی دهیاری به نام استاد شجریان نصب شده بود اما از پائین کشیدن تابلو بی‌اطلاع بودم.

وی افزود: با پیگیری‌ها مشخص شد دهیار روستای «بیاره» به‌دستور بخشدار مرکزی تابلو را بیرون آورده است.

صداقت با بیان این‌که در حال پیگیری و بررسی این مسأله هستم، در ادامه اظهار کرد: اگر این موضوع با بنده درمیان گذاشته می‌شد اجازه پایین کشیدن تابلو را نمی‌دادم.

«حامد محمد حسینی»، رئیس شورای اسلامی روستای «بیاره» از توابع شهرستان دنا هم در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: کوچه‌های روستای «بیاره» نامگذاری نشده بودند که براساس نشست شورا و دهیاری یکسری اسامی برای نامگذاری کوچه‌ها انتخاب کردیم و تصمیم بر این شد که نام چند نفر از مشاهیر کشور را برای برخی کوچه‌ها انتخاب کنیم که یکی از آن‌ها آقای شجریان بود که موسیقی سنتی و اصیل کشور را معرفی کرد.

وی افزود: اما متأسفانه نمی‌دانم به چه علت این تابلو را در آوردند و طی تماس تلفنی که دهیار روستا با بنده داشت عنوان کرد که از ما خواستند که این تابلو را درآوریم.

محمدحسینی تصریح کرد: هدف تنها توجه به چهره‌های فرهنگی بود و در این‌باره هدف دیگری دنبال نمی‌شد که بگویند تابلو را در آورید.

رئیس شورای اسلامی روستای «بیاره» تصریح کرد: این تابلو  7 ماه در روستا نصب بود و ما از درآوردن این تابلو شوکه شدیم چون علتی برای درآوردنش وجود نداشت هم‌اکنون هم بهتر است که تابلو مجدداً نصب شود.

ادامه مطلب...

بلیت‌های ۱۶۰ تا ۲۳۰ هزار تومانی برای دیدن پشت صندلی نوازندگان/در شب اول کنسرت پیانیست سرشناس فرانسوی چه گذشت؟

عدم رعایت عدالت تصویری در حق تماشاگرانی که در ردیف‌های کناری تالار وزارت کشور می‌نشینند، اتفاقی مختص به کنسرت ریچارد کلایدرمن نیست اما قیمت بالای بلیت کنسرت این پیانیست سرشناس فرانسوی عمق این مشکل را بیش از پیش به رخ می‌کشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شامگاه گذشته، جمعه اول تیر، نخستین شب از کنسرت ریچارد کلایدرمن (پیانیست سرشناس فرانسوی) در تالار وزارت کشور برگزار شد.

کلایدرمن در بخشی از اجرای خود موسیقی فیلم سینمایی «تایتانیک» ساخته جمیز هورنر (James Horner) را اجرا کرد و همچنین «سینما پارادیزو» ساخته اِنیو موریکونه (Ennio Morricone) را و همان‌طور که پیش‌تر اعلام کرده بود «ای ایران» ساخته روح‌الله خالقی را. او در پایان اجرای هر قطعه با آمدن به جلوی سن پارتیتورها (صفحه نت‌نویسی‌شده) را به تماشاگران علاقه‌مندی می‌داد که مشتاقانه دست بلند کرده یا بر جای خود ایستاده بودند و یک بار هم به شوخی صندلی خود را به دست گرفت و جلوی صحنه آمد.

این پیانیست در بخشی از اجرای خود به تماشاگران گفت: شما حتما جیمز باند، سوپرمن، جانی دپ و دیگران را به‌ خوبی می‌شناسید اما من می‌خواهم از روی این نت‌ها درباره آن‌ها با شما صحبت کنم و سپس منتخبی از خاطره‌انگیزترین تم‌های موسیقی فیلم‌های سینمای دنیا را اجرا کرد. «ادیسه فضایی»، «جیمز باند»، «ماموریت غیرممکن»، «ادوارد دست‌قیچی»، «لئون»، «گیم آو ترونز» و... برخی از این تم‌ها بودند. ارکستر ایستگاه به سرپرستی مهدی نوروزی در این کنسرت که توسط موسسه رویال هنر به تهیه‌کنندگی مجید عبدی برگزار شد در کنار کلایدرمن ساز زد.

ازجمله نکات تاسف‌برانگیزی که با هر اجرا در تالار وزارت کشور تکرار می‌شود عدم رعایت عدالت تصویری و نقطه دید کور تماشاگرانی است که صندلی‌شان نه رو به روی سن که در دو سوی آن است. عکس زیر از جایگاه VIP گرفته شده است و طبیعتا می‌توان با توجه به آن تصویری را که از دو سوی سالن در جایگاه‌های Q، A، D، H، Z، C، G و K دیده می‌شود، حدس زد. تصویری که جزء پشت صندلی‌های نوازندگان ارکستر ایستگاه نیست اما بین 230 تا 160 هزار تومان قیمتشان است.

مهر 94 بود که تالار وزارت کشور در آتش سوخت. آن زمان اعلام شد همه صندلی‌های این سالن به علاوه همه تجهیزات صوتی و کف‌پوش‌ها به طور کامل سوخته‌اند و این تالار تا اسفند 95 که پرواز همای و عالیم قاسیم اف پس از بازسازی روی صحنه‌اش بروند تعطیل بود. اینکه چرا در حین بازسازی به واقع شدن صندلی‌های ردیف‌های کناری در نقطه کور توجه نشد یک مسئله است و اینکه با توجه به جایگذاری نامناسب این صندلی‌ها حداقل می‌توان از برگزارکننده کنسرت انتظار داشت چیدمان صحنه‌اش به گونه‌ای باشد که ردیف‌های کناری جدا از آنچه بر مانیتورهای کنار صحنه می‌بینند، سهم‌شان از خودِ صحنه چیزی بیش از پشت صندلی نوازندگان باشد یا نه؟ مسئله‌ای دیگر!  

​کلایدرمن امشب، شنبه دوم تیر نیز ساعت 21:30 روی صحنه می‌رود. این کنسرت در شب‌های یکشنبه، چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه سوم، ششم، هفتم و هشتم تیر ادامه خواهد داشت.  

ادامه مطلب...

برگزاری آخرین آیین آواز با مدیریت شهرام صارمی در کانون موسیقی ارسباران

بیست و دومین نشست آیین آواز با برپایی مراسم تجلیل از شهرام صارمی و خداحافظی‌اش از مدیریت کانون موسیقی ارسباران برگزار شد. به گزارش ایلنا، بیست و دومین نشست آیین آواز علیرغم تقارن زمان این برنامه با شب‌های داغ فوتبالی به سبب دعوت پیشاپیش از سیدرضا طباطبایی یکی از شاخص‌ترین خوانندگان مکتب اصفهان و یکی از بازماندگان کلاس درس آواز استاد زنده‌یاد تاج اصفهانی، شاهد حضور تعداد زیادی از علاقه‌مندان به موسیقی بود.

در این نشست، شهرام صارمی از مدیریتش در کانون موسیقی ارسباران خداحافظی کرد و مراسم تجلیلی از او برگزار شد. تجلیل از حضور ۱۸ ساله صارمی در این کانون، با حضور سیدرضا طباطبایی، میلاد کیایی، محمود مخدوم، محمدرضا نوابی، امیر مداح، محمد ملاآقایی و سایرین همراه با نثار شاخ گل و هدیه‌ای انجام شد.

اجرای آواز سیدرضا طباطبایی در دستگاه سه‌گاه که بعد از شروع درآمد به مرکب‌خوانی انجامید از دیگر بخش‌های این نشست بود. حسن منصوری (نی) و سجاد منصوری (تمبک) نوازندگان این اجرا بودند. اجرای دیگر به شاگرد جوان کلاس آواز طباطبایی اختصاص داشت: مهرداد مرادمند که امیدانگیز آواز خواند و علی مرادزاده با کمانچه او را همراهی کرد.

اجرای داود پایروند در ماهور با تار محسن وصالی، اجرای امیرمسعود امیری (کیمیا) با تار داریوش آریان‌پور در افشاری و همچنین اجرای علی‌اصغر میرآخوری خواننده پیشکسوت با نی سعید میرآخوری و تمبک تورج واعظی از سایر بخش‌های نشست بود.

در بخش مبحث فنی و تئوریک ماه با عنوان «اهمیت آشنایی آوازخوانان با ادب پارسی» شفیع شجاعی ادیب حضور یافت که مانند نیمی از نام خانوادگی‌اش ادیب و پژوهشگر زبان پارسی است. او ضمن برشمردن موارد مهمی که ضرورت داشتن اطلاعات ادبی و به ویژه شعری آوازخوانان را به همگان گوشزد کرد که تسلط خواننده بر اوزان عروضی فقط یکی از آنها بود.

وی گفت: برای نشان دادن میزان اهمیت آشنایی خواننده با شعر و ادبیات، نمونه‌ای از حافظ نقل می‌کنم تا پیوند شعر و موسیقی و لذت آشنایی با آن به وضوح روشن شود. دکتر سعید حمیدیان در کتاب شرح شوق خود که مبتنی بر شرح غزل‌های حافظ است این نکته هنری را در سروده‌های ارزشمند حافظ کشف کرده‌اند که در شعر کلاسیک - معمولاً - شاعران هر گاه سخن از عاشق می‌کنند حتماً از معشوق نیز یادی می‌کنند و سخنی به میان می‌آورند. اساساً در شعر فارسی، بلبل یا هر مرغی دیگر مانند مرغ سحر و مرغ خوشخوان و...، نماد عاشق است و گل و اقسام گل‌ها نماد معشوق که گل - به معنای گل سرخ - بیشتر از دیگر گل‌ها مورد توجه بوده است.

شجاعی ادیب ادامه داد: در دیوان حافظ نیز این مطلب رعایت شده و تقریباً بیش از نود و پنج درصد ابیاتی که در آنها نامی از گل برده شده، حتماً از بلبل هم ذکر خیری به میان آمده و برعکس. البته درآن پنج درصد باقیمانده هم که این مسأله رعایت نشده حتماً دلیلی داشته که هنوز بر ما مکشوف نشده است.

او خاطرنشان کرد: اما یکی از آنها را دکتر حمیدیان به شرح ذیل کشف کرده‌اند که بازخوانی آن با موضوع بحث امشب تقارن دارد و ذکرش خالی از لطف نخواهد بود. در غزلی مشهور با مَطلَعِ «سرو چمان من چرا میل چمن نمی‌کند/ همدم گل نمی‌شود یاد سمن نمی‌کند» می‌بینیم که در مصرع دوم، نام بلبل آمده ولی از معشوق او که بلبل یا هر مرغ دیگری است ذکری نشده است. اما اگر کمی دقت کنیم - دقتی به عمق هفت قرن و آنچنان که شایستۀ شأن هنری و ادبی خواجۀ شیراز است - متوجه می‌شویم که حافظ برای اولین بار شعری سروده که جاندار است و از خود تولید صوت می‌کند. در واقع سه کلمۀ چمان، چرا و چمن، موسیقی‌ای را تولید می‌کنند که ما از آن نوای بلبل را می‌شنویم که در موسیقی به آن تحریر می‌گویند و معروف شده که مردم عامی کوچه و بازار هم آن را چَهچَهه می‌نامند.

شجاعی ادیب یادآور شد: همچنین با استناد به این بیت‌الغزل حافظ متوجه می‌شویم که «چهچهه» همان اصطلاح اصلی بر مؤلفۀ مهم تحریر در هنر آواز است و بسیار هم ادیبانه و شاعرانه این نکته بیان شده است. در نهایت هم جالب است که اصلاً با شنیدن صدای چهچهۀ بلبل در بیت فوق پی به وجود خود بلبل می‌بریم. به راستی آیا بیان پیوند شعر و موسیقی و اهمیت آشنایی آوازخوان با آن، زیباتر و هنرمندانه‌تر و تأثیرگذارتر از بیان حافظ سراغ داریم؟

با پایان این مبحث اشعاری توسط علیرضا معینی مجری نشست خوانده شد.

نشست تخصصی آموزشی آیین آواز حدود یک سال است که با هدف معرفی چهره‌های تازه در هنر آواز و تجلیل از بزرگان این عرضه و همچنین ارائه مباحث فنی و تئوریک راه اندازی شده و با اقبال عمومی روبرو شده است.

ادامه مطلب...

سوت و کوری روز جهانی موسیقی در ایران در غیاب روزی ملی

درحالی‌که در تقویم رسمی‌مان، روزی به عنوان روز ملی موسیقی وجود ندارد، روز جهانی موسیقی (21 ژوئن برابر با 31 خرداد) هم که پایه‌اش در فرانسه گذاشته شد؛ در ایران سوت و کور گذشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پنجشنبه (31 خرداد ماه) برابر با 21 ژوئن به عنوان روز جهانی موسیقی در کشورهای Francophonie (فرانکوفونی یا فرانسه‌زبانی) جشن گرفته شد. روزی که سال‌هاست دامنه‌اش از کشورهای فرانسوی‌زبان گذشته و اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا گرامی داشته می‌شود.

برگزاری جشنواره‌های خیابانی به مناسبت روز جهانی موسیقی از 36 سال پیش به این طرف (1982) در کشورهای مختلف دنیا، در اولین روز فصل تابستان 21 ژوئن به یک رسم تبدیل شده است. رامین صدیقی (مدیر نشر موسیقی هرمس) که تاکنون کنسرت‌های متعددی برای هنرمندان خارجی در ایران برگزار کرده است نیز در سال 83 و 84 این روز را در همکاری با دوستان فرانسوی‌اش با برگزاری مراسمی در تهران گرامی داشت.

او درباره این روز به ایلنا گفت: درست است که منشا این روز از فرانسه آمده اما در خیلی از کشورهای دیگر هم برگزار می‌شود. این روز، از آن روزهای جذابی است که به کشورهای دیگر هم سرایت کرده است. فکر می‌کنم الان بیش از 200، 300 شهر در دنیا این روز را جشن می‌گیرند و محدود به کشورهای فرانسوی‌زبان نیست.

صدیقی در جواب این سوال که ما در تقویم رسمی‌مان روزی با عنوان روز موسیقی نداریم بد نبود اگر خانه موسیقی به عنوان یک نهاد صنفی این روز را جشن می‌گرفت؛ گفت: به نظر من خانه موسیقی برای انجام چنین کاری، تشکیلاتی سنگین و کم‌رمق است. کما اینکه خاطرم هست در ایران هم قرار بود یک روز به عنوان روز موسیقی معین شود که دقیق خاطرم نیست روز تولد کلنل علینقی وزیری بود یا میرزا عبدالله فراهانی، ولی قرار بود روز تولد یکی از بزرگان‌مان که موسیقی دستگاهی‌مان را به او مدیونیم به عنوان روز ملی موسیقی در تقویم ثبت شود. خاطرم هست این بحث سال‌ها از طرف خانه موسیقی مطرح بود که چرا یک روز خارجی را جشن بگیریم و چرا به جایش خودمان یک روزی را معین نکنیم اما در نهایت هم به جایی نرسید.

او که به عنوان مدیر نشر موسیقی هرمس چهار سال است مجموعه کنسرت‌هایی را به بهانه روز جهانی موسیقی جز (30 آوریل برابر با 10 اردیبهشت) در تهران برگزار می‌کند، ادامه داد: ما نزدیک چهار سال است که روز بین‌المللی جز را در ایران جشن می‌گیریم. این‌ها مناسبت‌هایی هستند که برگزاری‌شان الزامی نیست اما هیجان‌انگیز است. اگر «دایی جان ناپلئون» را خوانده باشید یادتان می‌آید که راوی داستان می‌گفت «دایی جان سرهنگ از آن آدم‌ها بود که برای هر مناسبتی یک مهمانی می‌گرفت از ختنه‌سوران نوه‌اش گرفته تا لیسانس گرفتن بچه‌اش...» این هم همان طوری است و اصولا آدم به هر بهانه‌ای برای موسیقی جشن بگیرد جذاب است. مهم این است که همیشه به بهانه‌هایی برای موسیقی جشن بگیریم.

ادامه مطلب...

روابط عمومی دفتر موسیقی اعلام کرد:

اجازه صاحبان اثر برای بازخوانی آثار پاپ قدیمی الزامی است

دفتر موسیقی بازخوانی آثار پاپ قدیمی را منوط به رضایت و اجازه آفریننده (آهنگساز و ترانه‌سرا) اثر دانست. به گزارش خبرنگار ایلنا، در پی گفت‌و‌گو ایلنا با بهاره میرزاآقا (خواننده و سرپرست گروه موسیقی بانوان بهارآفرین) و نیوشا بریمانی (نوازنده کمانچه و سرپرست گروه موسیقی نوشه) و اشاره این دو فعال عرصه موسیقی بانوان به این نکته که شورای شعر دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده است از این به بعد مجوزی برای بازخوانی آثار پاپ قدیمی صادر نخواهد کرد، روابط عمومی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: این دفتر برای بازخوانی آثار قدیمی پاپ مجوز صادر می‌کند اما برای دریافت مجوز بازخوانی آثار، اجازه آفریننده اثر (آهنگساز و ترانه‌سرا) ضروری است.

دفتر موسیقی در ادامه اعلام کرد: بنابراین هیچ تصمیمی برای عدم صدور مجوز بازخوانی آثار قدیمی پاپ گرفته نشده است و به منظور حمایت از حقوق پدیدآورندگان و هنرمندان، شرط اجازه آفریننده اثر مورد نظر برای صدور مجوز بازخوانی الزامی دانست.

اینکه چرا اخذ این تصمیم بر نگرانی‌های فعالان عرصه موسیقی بانوان افزوده است نکته‌ای بود که در گفت‌وگو با میرزاآقا مطرح شد: چون خانم‌ها اجازه انتشار آن‌چه را می‌خوانند جز در قالب اجرای زنده در کنسرت‌هایشان برای خانم‌های دیگر ندارند در نتیجه ساخت قطعات جدید برایشان به‌صرفه نیست. برای هر قطعه حداقل باید 10، 15 میلیون تومان هزینه کرد و بعد فضایی برای تبلیغ در مورد آن یا انتشارش در اختیار ندارند و باید تا گرفتن نوبت اجرا برای خواندنش در کنسرت منتظر بمانند. پس وقتی این هزینه برنمی‌گردد، انجام دادنش از نظر اقتصادی درست نیست. گزینه بعدی خواندن قطعات نوستالژیک است که پیش‌تر توسط خواننده دیگری اجرا شده است. ما چند قطعه را برای دریافت مجوز بازخوانی در کنسرت‌ 12 مردادمان به شورای شعر دفتر موسیقی ارائه دادیم ولی گفتند این شورا دیگر اجازه بازخوانی نمی‌دهد. گفتند ظاهرا قرار است دیگر مجوز بازخوانی ندهند و شعرِ آهنگ‌های پاپ قدیمی را دیگر نمی‌شود بازخوانی کرد.

نیوشا بریمانی، سرپرست گروه نوشه که قرار است 12 مرداد همراه با بهاره میرزاآقا در تالار وحدت روی صحنه برود هم گفته بود: ما حدود یک ماه و نیم بود که شعرهای مورد نظرمان را برای اجرا در کنسرت 12 مرداد جهت دریافت مجوز روی سامانه شورای شعر دفتر موسیقی گذاشته بودیم که به ما اعلام شد دفتر موسیقی دیگر اجازه بازخوانی آثار پاپ قدیمی را به هیچ گروهی نمی‌دهد. تقریبا تمام قطعاتی که گروه ما قصد اجرایش را داشت، پاپ قدیمی بود و در نتیجه درخواست‌مان را پس گرفتیم و کنسرت‌مان را در قالب اجرای قطعاتی که قبل‌تر اجرا ‌کرده‌ایم پیش می‌بریم.  

او افزوده بود: هیچ توضیحی در مورد اینکه چرا چنین تصمیمی گرفته شده است به ما داده نشد. این قانون کار گروه‌های موسیقی بانوان را بسیار سخت خواهد کرد. وقتی خوانندگان زن نمی‌توانند به هیچ طریقی صدایشان را به گوش مخاطبانشان برسانند، الا در اجرای زنده، به چه امیدی باید قطعه جدید تولید کنند؟! قطعه جدید را برای چه کسی بسازند؛ وقتی نه کسی می‌تواند شعرش را بشنود، نه آهنگسازی‌اش را، نه صدای خواننده‌اش  را؟! این قانون بانوان خواننده را زمین خواهد زد. من هم به عنوان یکی از اهالی موسیقی دوست دارم قطعه جدید تولید شود ولی مشکل اینجاست که آن قطعه جدید را چطور باید به گوش شنونده رساند؟! وقتی طبق قانون خواننده زن اجازه انتشار صدایش را در فضای عمومی ندارد کار جدیدی که تولید می‌کند چگونه باید شنیده شود؟! و وقتی هنوز این مشکل حل نشده است چرا با منع بازخوانی آثار قدیمی، مشکلی بر مشکلات زنان خواننده می‌افزایند؟! 

ادامه مطلب...

وداع با آقا جان فیوج زاده، آخرین سرنا نواز قدیمی مازندران

پیکر آخرین نسل قدیمی سُرنانواز مازندران که روز گذشته از دنیا رفته بود، بعد از وداع هنرمندان و مسوولان موسیقی در سالن ارشاد ساری، صبح امروز تشییع شد.

جمال محمدی ـ سرپرست گروه موسیقی «کایر» ـ ‌در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: بعد از وداع هنرمندان، دوستداران و مسوولان ارشاد با آقاجان فیوج زاده، پیشکسوت نوازنده سُرنا مازندران در سالن ارشاد این شهر، پیکر آن مرحوم به سمت آرامگاهی که وصیت کرده بود در آنجا دفن شود، تشییع شد.

کارشناس انجمن موسیقی استان مازندران با بیان اینکه تا آنجا که اطلاع دارد فرزندان مرحوم فیوج‌زاده، سُرنا نوازی را نمی‌دانند، گفت: با وجود تعصباتی در زندگی خانوادگی برخی از هنرمندان، فرزندان آنها موسیقی کار نمی‌کنند؛ البته نواختن سرنا نفس‌گیر است و کمتر جوانی در شهرستان‌ها پیدا می‌شود که به نواختن این ساز روی بیاورد.

او اظهار کرد: می‌توان گفت حاج آقاجان فیوج‌زاده یکی از آخرین‌های نسل قدیمی سُرنانوازی در مازندران بوده است و بعد از او کسانی که سُرنا می‌نوازند، نیروی جوان هستند. این استاد شاگرد هم نداشت و این ساز را به صورت آکادمیک آموزش نمی‌داد. ما نیز به واسطه نوازندگی آن شادروان، قطعاتی که یاد گرفتیم را به نسل جدید منتقل می‌کنیم.   

محمدی با بیان اینکه این هنرمند پیشکسوت شیوه نوازندگی منحصر به فردی داشت، افزود: این استاد، نوازندگی را به گونه‌ای انجام می‌داد که در انتها، چند موتیف پیوسته در کنار هم قرار می‌گرفتند. قطعاتی که استاد فیوج‌زاده نواخت با اسم‌هایی از جمله «یک چوبِ» یا «پیش نوازی» که خودش مطرح کرد، ثبت شده است.

سرپرست گروه موسیقی «کایر» اظهار امیدواری کرد: مسوولان هنری کشورمان تا زمانی که این هنرمندان در قید حیات هستند به آنها توجه کنند. استاد فیوج‌زاده سال‌های سال خانه‌نشین شده بود و مسوولان هنری ما در زمان حیات او محفل یا دیداری برای همنشینی اهالی فرهنگ و هنر با این هنرمند ترتیب ندادند. به همین دلیل هنرمندان پیشکسوت بعد از فوت‌شان نغمه‌ها را با خود می‌برند بدون آنکه این نغمه‌ها منتقل شوند. وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که ترتیب برنامه‌هایی برای دیدار هنرمندان جوان‌تر را با پیشکسوتان بدهد.

به گزارش ایسنا، مرحوم آقاجان فیوج‌زاده متولد ۶ تیرماه ۱۳۱۲ روستای «تنگه لته» ساری و از خانواده‌ای مهاجر است و سال‌ها در کوی غفاری ساری زندگی می‌کرد. او در نوجوانی با «لله‌وا» آشنا می‌شود و بعدها سُرنا را به عنوان ساز اصلی انتخاب می‌کند و نزد استادانی مثل کربلایی علی جان و محمد قلی شاگردی می‌کند. این هنرمند تمام تکنیک‌ها و مقام‌های ویژه سرنا را می‌آموزد و بر اساس تکرار و تمرین و تحقیق، راوی متفاوتی از مقام‌های ویژه سُرنا می‌شود.

این هنرمند بعد از سال‌ها تحمل بیماری بعدازظهر روز دوشنبه (۲۱ خرداد ماه ۱۳۹۷) درگذشت.

ادامه مطلب...

اساسنامه خانه موسیقی تغییر می‌کند

شورای عالی خانه موسیقی پیشنهاد کرد بندی به اساسنامه خانه اضافه شود که طبق آن اعضای هیئت‌مدیره نتوانند بیش از دو دوره متوالی عضو این هئیت شوند.

به گزارش ایلنا، تازه‌ترین جلسه شورای عالی خانه موسیقی با ارائه پیشنهاداتی در حوزه اصلاح اساسنامه این نهاد صنفی برگزار شد. حاضران در این جلسه فرهاد فخرالدینی (رئیس شورا)، حسن ریاحی، داود گنجه‌ای، محمد سریر، هوشنگ کامکار، داریوش پیرنیاکان و حمیدرضا نوربخش بودند.

حمیدرضا نوربخش به عنوان مدیرعامل خانه موسیقی در ابتدای این جلسه گزارشی از عملکرد ماه اخیر خانه ارائه داد و سپس شورای عالی پیشنهاد کرد در اولین مجمع عمومی فوق‌العاده خانه موسیقی، اساسنامه بازبینی شده و بندهایی از آن اصلاح شود.

این شورا پیشنهاد کرد بندی به اساسنامه خانه اضافه شود که طبق آن اعضای هیئت‌مدیره نتوانند بیش از دو دوره متوالی عضو این هئیت شوند ولی پس از یک دوره فترت، نامزدی مجدد آن‌ها برای عضویت در این هیئت‌مدیره بلامانع باشد.  

ادامه مطلب...

رد درخواست خواننده ترک برای اجرا در ایران

دفتر موسیقی وزارت ارشاد اعلام کرده که هیچ‌گونه مجوزی برای اجرای «الیاس یالتین‌تاش» در ایران صادر نکرده است.

به گزارش ایسنا، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «دریافت درخواست صدور مجوز» برای این خواننده اهل ترکیه، را تایید کرده اما در ادامه اطلاعیه خود در این زمینه، آورده است: «(دفتر موسیقی) عدم تناسب برنامه و خواننده یاد شده با مختصات فرهنگی کشورمان را دلیل عدم صدور مجوز اعلام کرده و مسؤولیت هر گونه برنامه‌های موسیقایی فاقد مجوز مناطق آزاد کشور را بر عهده مسؤولان و مدیران مناطق یاد شده، دانسته است

گویا در صورت موافقت دفتر موسیقی، قرار بوده «الیاس یالتین‌تاش» نیمه اول تیر ماه امسال در جزیره کیش اجرا داشته باشد.

این خواننده پاپ ترک، سال گذشته نیز قصد اجرا در بندر انزلی را داشت که به سرانجام نرسید.

ادامه مطلب...

زنگشاهی در منزل است و در انتظار فیزیوتراپی

پهلوان رسول بخش زنگشاهی، نوازنده چیره‌دست قیچک از بیمارستان مرخص شده و در منزل در انتظار آغاز فیزیوتراپی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از آن که روز چهارشنبه 16 خرداد، شمسی‌خاتون زنگشاهی، همسر پهلوان رسول بخش زنگشاهی، هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی اعلام کرد که چهار روز است همسرش سکته مغزی کرده و در بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) زاهدان بستری است و از عدم توجه مسئولین دولتی به آن‌چه بر این نوازنده نامی قیچک (ساز سرود) گذشته بود گلایه‌ کرد، روز گذشته پنجشنبه 17 خرداد خبر آمد حسین مسگرانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان به عیادت او رفته است و زنگشاهی از بیمارستان مرخص شده و در منزل در انتظار آغاز مراحل فیزیوتراپی برای بهبود اعضای سمت چپ بدنش است که در حال حاضر از کار افتاده است. 

طبق آن‌چه روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان  اعلام کرد، مسگرانی پس از عیادت از این هنرمند گفت: امروز (پنجشنبه 17 خرداد) عیادتی با هنرمند گرامی رسول بخش زنگشاهی داشتیم... با توجه به ملاقاتی که انجام شد، به لطف خدا همه چیز از جمله وضعیت درمانی، رسیدگی‌های پزشکی و فعالیت‌های کادر درمانی در شرایط بهتری قرار دارد و مباحث اصلی در رابطه با مسائل درمانی استاد با رئیس بیمارستان مطرح شده و قرار است امروز از بیمارستان ترخیص شوند و در ادامه درمان، مرحله فیزیوتراپی را شروع کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان  همچنین تصریح کرد: ایشان از سرمایه‌های ملی این استان و کشور هستند و امیدوارم به زودی شاهد بازیابی سلامت این استاد گرانقدر باشیم.

شمسی خاتون زنگشاهی نیز امروز جمعه، 18 خرداد ضمن تایید این خبر از حضور پهلوان رسول بخش زنگشاهی در منزل و انتظار او برای آغاز مراحل فیزیوتراپی گفت.

پهلوان رسول بخش زنگشاهی پیشتر یک پای خود را به دلیل ابتلا به دیابت از دست داده بود.

ادامه مطلب...
صفحه1 از103

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    ساز مورد علاقه خود را انتخاب کنید

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131