درگذشت هموطنان عزیزمان در زلزله کرمانشاه را تسلیت می گوییم

خاطرات پراکنده اثر گروه حال رونمایی شد

ارسال در تازه ها

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

خاطرات پراکنده اثر گروه حال رونمایی شد

خاطرات پراکنده اثر گروه حال رونمایی شد

خاطرات پراکنده اثر گروه حال رونمایی شد
خاطرات پراکنده اثر گروه حال رونمایی شد

«خاطرات پراکنده»؛ نخستین آلبوم موسیقی گروه «حال» در مجموعه فرهنگی ـ هنری شهرکتاب فرشته رونمایی شد.

به گزارش ایلنا، عصر پنجشنبه نوزدهم اسفند ماه، از نخستین آلبوم گروه موسیقی «حال» با عنوان «خاطرات پراکنده» رونمایی شد. گروه موسیقی «حال» فعالیت خود را از تابستان دو سال پیش با انتشار چند تک آهنگ با سبک موسیقی تلفیقی که معروف ترین آنها قطعه «خاطرات پراکنده» بود آغاز کرد؛ راهی که به گفته وکالیست و سرپرست گروه پر از آزمون و خطا بود. چیزی که سبب شد تا این گروه تازه نفس از ابتدا جنس ترکیبی از موسیقی را تجربه کرده و نوعی موسیقی در سبک‌های راک، جز و امبینت که هم در مضمون قطعات و هم در جنس تنظیم نمود پیدا کند.

در ابتدای آیین رونمایی آلبوم «خاطرات پراکنده»، که با استقبال پرشور مخاطبان و علاقمندان به موسیقی رو به رو شد محمد فکری؛ سرپرست و خواننده این گروه صحبت‌هایی در خصوص شکل‌گیری قطعات این آلبوم بیان کرد: «آلبوم خاطرات پراکنده مجموعه‌ای از ‌تک آهنگ‌های منتشر شده و همچنین چند قطعه جدید است. نام آلبوم نیز برگرفته از قطعه‌ای با همین نام و ملودی آن برداشتی از یکی از قطعات کارلوس سانتانا است. تنظیم بعضی از قطعات که پیش از انتشار آلبوم منتشر شده بودند کمی دچار تغییر شده و تمامی قطعات مجددا و با دقت و وسواس بسیاری توسط آرش پاکزاد میکس و مستر شده است.» حدود بخش اعظم اشعار این آلبوم توسط سید عبدالجواد موسوی سروده شده که اتفاقا در مراسم حضور داشت و او نیز علاوه بر صحبت‌هایی در باب ترانه‌های این آلبوم، شعری را نیز برای حاضرین دکلمه کرد.

در ادامه و پس از پخش انیمیشنی در رابطه با یکی از قطعات آلبوم «خاطرات پراکنده»؛ این گروه قطعاتی از این آلبوم را اجرا کردند؛ قطعاتی که با هم‌خوانی و همراهی حاضران حال و هوای زیبایی پیدا کرد، و البته در پایان این سه آهنگ، محمد فکری که از کودکی و نوجوانی با صدای استاد شجریان به موسیقی و آواز غلاقمند شده بود با اجرای کوتاهی از یک قطعه آوازی، توانی صدایش در آواز را نیز به رخ کشید. و البته در انتها جشن امضای آلبوم «خاطرات پراکنده» پایان بخش این آیین رونمایی بود.  

محمد فکری (خواننده)، علی جمالی (گیتار الکتریک) و مقداد مهدوی (پیانو) که هسته اولیه گروه بودند و برنا شفیع‌زاده (دارمز)، محمد فرخی (پرکاشن و دف) و سالار غفاربجویی (ویلنسل) نیز در شکل‌گیری آلبوم «خاطرات پراکنده» نقش داشته‌اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    ساز مورد علاقه خود را انتخاب کنید

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟

    آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟ برای اجرای یک دستگاه یا آواز، نخست باید به فواصل آن توجه کرد، که اگر مطابق با فواصل موجود در سازهای غیر ایرانی (سازهای با فواصل نیم پرده ای) باشند، می شود این دستگاه ها یا آوازها را با این سازها اجرا کرد. مثل دستگاه ماهور. ولی نکته ای مهم وجود دارد و آن اینکه دستگاه ها و آوازهای موسیقی ایرانی، هر کدام از گوشه هایی تشکیل شده اند که ممکن است مطابق با گوشه های ابتدایی دستگاه نباشند. مثلا در دستگاه ماهور، گوشه "دلکش" در ماهور آمده ولی از نظر فواصل مطابق دستگاه "شور" است، پس با اینکه در ماهور آمده ولی علامت های تغییر دهنده آن مانند دستگاه شور است. حال اگر ما بخواهیم ماهور را با سازی مثل گیتار اجرا کنیم، وقتی به گوشه دلکش می رسیم، باید فواصل شور را اجرا کنیم که در حالت طبیعی امکان پذیر نیست. در گذشته و زمانی که سازهای غیر ایرانی وارد ایران شدند، چند راهکار برای اجرای دستگاه های ایرانی در نظر گرفته شد. (به غیر از سازهای زهی مثل ویولن که مشکلی از نظر فواصل نداشت). یک راه این بود که سازی مثل…

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131