درگذشت هموطنان عزیزمان در زلزله کرمانشاه را تسلیت می گوییم

مدیا فرج نژاد و آغاز پروژه عصیان در «تارنگ»+فیلم

ارسال در تازه ها

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

مدیا فرج  نژاد و آغاز پروژه عصیان

مدیا فرج نژاد و آغاز پروژه عصیان در «تارنگ»+فیلم

مدیا فرج  نژاد و آغاز پروژه عصیان
مدیا فرج نژاد و آغاز پروژه عصیان

پروژه‌ «عصیان» مجموعه‌ای از قطعه‌هایی ساخته شده برای تار است که از امروز با انتشار قطعه‌ «تارَنگ» به هنرمندی میدیا فرج نژاد آغاز شد.

به گزارش ایلنا، میدیا فرج‌نژاد (نوازنده تار و آهنگساز موسیقی ایرانی) پروژه‌ای با عنوان عصیان طراحی کرده و قرار است از امروز به مدت یک سال آن را به سرانجام برساند. این پروژه شامل چندین قطعه موسیقی با محوریت تار است که به صورت صوتی و تصویری ضبط و به تفکیک منتشر می‌شود. در نهایت هم همه‌ این آثار در قالب آلبومی به بازار ارائه خواهد شد.

نخستین گام این پروژه قطعه‌ «تارَنگ» است که از روز یکشنبه  ۲۲ اسفند ماه به صورت صوتی و تصویری منتشر و در اختیار علاقه‌مندان به موسیقی قرار می‌گیرد.

میدیا فرج‌نژاد درباره انگیزه‌هایش در طراحی چنین پروژه‌ای بیان کرده است: دیر زمانی است که فضایی خالی را در موسیقی ایران احساس کرده‌ام که ذهنم را درگیر خود کرده است؛ فضایی که هم از نغمه‌ها و جان مایه های موسیقی ایرانی استفاده کرده و هم به لحاظ شیوه نوازندگی، از تکنیک‌های نوینِ نوازندگی بهره مند باشد.متاسفانه  ما به اشتباه «تکنیک» را تنها در متر و سرعت نوازندگی خلاصه می‌کنیم که باید بدانیم سرعت در نوازندگی تنها بخشی از تکنیک است و بخش مهم‌تر ظرایف و نت های زینت و استفاده صحیح از موتیف های مضرابی و انتخاب انگشت‌گذاری و استفاده صحیح از فاصله‌ها و بسیاری از مفاهیم دیگر است، که به مجموع آن تکنیک می گوییم. به دنبال این هستم آثاری ارائه شوند که نوازنده بتواند در عینِ داشتنِ تکنیک، احساسش را به مخاطب منتقل کند و سونوریته صحیحی نیز داشته باشد. این همان فضای خالی است که من آن را احساس کردم. به همین دلیل قطعاتی را برای سازم(تار) نوشته‌ام که این ویژگی‌ها تا جای امکان در آنها رعایت شده. یعنی نغمه‌های ایرانی در این قطعه‌ها شنیده می‌شود؛ آن هم در مایه‌هایی که تقریبا در موسیقی ایرانی فراموش شده‌اند. مثلا همین «تارَنگ» که امروز به عنوان هدیه نوروزی منتشر می‌شود، در آواز «بیات‌ترک» ساخته شده. «بیات‌ترک» جزئی لاینفک از موسیق ایرانی است که مدتی است اهالی موسیقی نسبت به آن کم ‌توجه‌اند.

اجرای نغمه‌های ایرانی در کنار تکنیک به روز و مدرن یعنی حرکت کردن بین مدرنیته و سنت. می‌خواهم تا جای امکان این آثار را به صورت صوتی و تصویری تهیه و هر ماه یک قطعه را منتشر کنم. در نهایت هم همه‌ی آثار را، در کنار بخشی شنیده نشده، به صورت آلبوم منتشر کنم. در تلاشم تا قطعات را نُت نویسی ‌کنم تا به شکل کتاب و رپرتواری قابل تدریس در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد. البته علاوه بر قطعه‌ «تارنگ»، قطعه‌ دیگری هم با عنوان «پرسه» در حال آماده شدن است که در آواز اصفهان نوشته شده است. البته من ترجیح می‌دهم هر قطعه را با فاصله‌های زمانی بنویسم تا بر احساسات و روحیاتم در زمان‌های مختلف منطبق باشد.

فرج‌نژاد درباره حضور دیگر سازها در کنار تار هم گفت: فعلا بنابر این است که در چند اثر نخست تکنوازی تار ضبط شود، اما قصد دارم تا سراغ سازهای دیگر هم بروم و با آنها هم همنشینی‌هایی داشته باشم؛ البته سازهایی که تا کنون همنوازی با آنان کمتر تجربه شده است؛ به عنوان مثال سازی مانند قیچک و بالابان که کمتر به آنها پرداخته شده است. اگر همنوازی با ساز دیگری در موسیقی ایرانی باشد باید دنبال شاخصه متفاوتی در این زمینه باشم. در این تجربه‌ها به دنبال فضاهایی جدید و متفاوت هستم. مثلا دونوازی تار و چنگِ ایرانی را تا کنون کمتر تجربه کرده‌ایم و ممکن است این فضاها را تجربه کنم، چرا که کشف نشده های بسیاری در این میان برایم وجود دارد.  مثلا ما سازهای بسیاری در جنوب کشورمان داریم و تنها زمانی سراغشان می‌رویم که فضای موسیقی جنوب را بخواهیم. در حالی که همه این سازها بر ردیف موسیقی ایرانی تاثیرگذار بوده‌اند و وظیفه یک مولف این است که این ویژگی‌ها را دریابد و رپرتوارهایی بر اساس ویژگی‌های سازهای دیگر هم طراحی کند.

آهنگساز آلبوم «طغیان» تاکید کرده است:‌ این پروژه برای من ادامه دهنده و مکمل آلبومی به نام «طغیان» است که چند سال پیش آن را منتشر کردم. حتی خبرهایی هم در این باره منتشر شد. الان بعد از چند سال و بعد از تغییر احوالات خودم به عنوان مولف دوست دارم این مجموعه پیش برود. ضمن اینکه تلاشم بر این است که قطعه‌ها از ۳ الی ۴ دقیقه بیشتر نشود. همین نکته ما را محدود می‌کند. البته این زمان در دونوازی‌ها ممکن است بیشتر شود. درباره‌ی تعداد قطعه‌های این پروژه هم باید بگویم که تعداد مشخصی برای قطعه‌های این پروژه مشخص نکرده‌ام اما به طور حتم حداقل ۱۰ قطعه را داریم. تلاشم این است که در سال ۱۳۹۶ تمام کارهایش انجام شود و اواخر سال آینده به صورت آلبوم و کتابی متشکل از نت نویسی عصیان و طغیان، منتشر شود.

http://static2.ilna.ir/serve/5cWeUnDiicK0/ZM5NDRbiRT5-eRia8rYz91gRX3vIcoHf7otfNPZWXfo,/t_video412897058958082512.mp4

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    ساز مورد علاقه خود را انتخاب کنید

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟

    آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟ برای اجرای یک دستگاه یا آواز، نخست باید به فواصل آن توجه کرد، که اگر مطابق با فواصل موجود در سازهای غیر ایرانی (سازهای با فواصل نیم پرده ای) باشند، می شود این دستگاه ها یا آوازها را با این سازها اجرا کرد. مثل دستگاه ماهور. ولی نکته ای مهم وجود دارد و آن اینکه دستگاه ها و آوازهای موسیقی ایرانی، هر کدام از گوشه هایی تشکیل شده اند که ممکن است مطابق با گوشه های ابتدایی دستگاه نباشند. مثلا در دستگاه ماهور، گوشه "دلکش" در ماهور آمده ولی از نظر فواصل مطابق دستگاه "شور" است، پس با اینکه در ماهور آمده ولی علامت های تغییر دهنده آن مانند دستگاه شور است. حال اگر ما بخواهیم ماهور را با سازی مثل گیتار اجرا کنیم، وقتی به گوشه دلکش می رسیم، باید فواصل شور را اجرا کنیم که در حالت طبیعی امکان پذیر نیست. در گذشته و زمانی که سازهای غیر ایرانی وارد ایران شدند، چند راهکار برای اجرای دستگاه های ایرانی در نظر گرفته شد. (به غیر از سازهای زهی مثل ویولن که مشکلی از نظر فواصل نداشت). یک راه این بود که سازی مثل…

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131