تازه ها

تازه ها (1432)

حافظ‌ خوانی جمشید مشایخی در شب یلدا

قرار است جمشید مشایخی در برنامه شب یلدای شبکه یک برای مخاطبان حافظ‌خوانی کند.

محسن رفیعی ـ تهیه‌کننده ویژه‌برنامه شب یلدای شبکه یک سیما ـ در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اعلام این خبر، اظهار کرد: این ویژه‌برنامه از ساعت ۱۰ تا ۱۲:۳۰ به صورت زنده و با اجرای شاهین جمشیدی در شب یلدا (۳۰ آذر ماه) از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

او با اشاره به بخش‌های مختلف این ویژه‌برنامه یادآور شد: هنوز به صورت قطعی مشخص نشده، اما احتمالا علی‌ اوجی به همراه نرگس محمدی یا خانم‌ها ستاره و لاله اسکندری مهمانان هنری برنامه خواهند بود. همچنین در این برنامه مهدی یراحی و مهدی جهانی اجرای‌های زنده خواهند داشت.

رفیعی استادار کرمانشاه را از دیگر مهمانان برنامه یلدای شبکه یک معرفی کرد و گفت: سهراب مرادی و کیانوش رستمی از مهمانان ورزشی ما هستند؛ البته مهمانان دیگری هم داریم که هنوز حضور آنها در برنامه به صورت قطعی مشخص نشده‌ است. همچنین قرار است در این برنامه یک قرعه‌کشی ۲۰۰ میلیونی برگزار شود و ۲ جایزه ۶۰ میلیونی به مخاطبان اهدا شود.

ادامه مطلب...

بازدید معاون هنری وزیر ارشاد از دبیرخانه جشنواره موسیقی

سیدمحمد مجتبی حسینی عصر یکشنبه 26 آذرماه از دبیرخانه سی و سومین جشنواره موسیقی فجر بازدید کرد.

به گزارش ایلنا، معاون امور هنری بعد از بازدید از دبیرخانه جشنواره در یک نشست با حضور فرزاد طالبی مدیر کل دفتر موسیقی، مهدی افضلی مدیرعامل مؤسسه توسعه هنرهای معاصر، حمیدرضا نوربخش مدیر سی و سومین جشنواره موسیقی فجر و برخی از نیروهای ستاد جشنواره شرکت کرد.

نوربخش در این نشست گفت: جشنواره‌های فجر در سال‌های ابتدایی خود با رویکرد جشن دنبال می‌شدند. جشنواره فیلم فجر به‌ مرور توانست رویکردش را به رویکرد جشنواره‌ای تغییر بدهد، اما متأسفانه این اتفاق برای جشنواره موسیقی فجر رخ نداد و این جشنواره صرفاً یک جشن موسیقایی برای سالروز پیروزی انقلاب اسلامی باقی ماند.

وی افزود: من از 1366 در کنار جشنواره موسیقی فجر بودم و از سال 1369 که آقای علی مرادخانی به‌عنوان مدیر دفتر موسیقی منصوب شدند، دائماً صحبت‌هایی با ایشان داشتم که جشنواره موسیقی فجر از حالت جشن خارج شود و شکل فستیوالی به خود بگیرد. در نتیجه در دهه 70 اتفاقات خیلی خوبی در روند برگزاری جشنواره شکل گرفت و بسیاری از بزرگان موسیقی کشور و چهره‌های شاخص بین‌المللی در این جشنواره حضور پیدا کردند. با این وجود در دهه 80 دوباره شرایط تغییر کرد.

نوربخش درباره دوران مدیریت خود در جشنواره موسیقی فجر گفت: در سه دوره‌ای که بنده مدیریت جشنواره موسیقی فجر را به عهده داشتم، با نظر و کمک آقای علی مرادخانی و آقای فرزاد طالبی، رویکردهای جشنواره را تغییر دادیم و بنا بر وعده‌های دولت برای برون‌سپاری جشنواره و سپردن آن به صنف، به این مهم صحه گذاشتیم و ریل‌گذاری جدیدی در این جشنواره انجام دادیم.

در ادامه نشست، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خوشحالم که جشنواره موسیقی فجر در دوره سی و سوم خود قرار دارد چون سی و سه سالگی نماد کمال و جمال توأمان است.

حسینی اضافه کرد: وقتی به پوسترها نگاه می‌کنم و عدد سی و سه را جلوی عنوان جشنواره می‌بینم، از همت دوستانی که سال‌ها این جشنواره را برگزار کرده‌اند و به اینجا رسانده‌اند، خوشحال می‌شوم. خوشبختانه امسال هم مسئولان جشنواره نهایت تلاششان را به کار گرفته‌اند که امیدوارم نتیجه آن مناسب فرهنگ غنی موسیقی در کشورمان باشد.

حسینی ادامه داد: آقای طالبی زحمت کشیدند و شیوه‌نامه برگزاری جشنواره موسیقی فجر را تهیه کردند و به من دادند. فکر می‌کنم ابلاغ این روش‌نامه بتواند برای سال‌های آینده نشان‌دهنده قوام جشنواره باشد.

معاون امور هنری وزیر ارشاد در پایان گفت: با دوستان برگزارکننده جشنواره موسیقی فجر مشورت می‌کنم و نظرها و پیشنهادهایم را به آن‌ها ارائه خواهم کرد. به همه این دوستان خسته‌ نباشید و دست‌مریزاد می‌گویم.

بازدید کمیته حراست جشنواره موسیقی فجر از مکان های برگزاری اجراها

اعضای کمیته حراست سی و سومین جشنواره موسیقی فجر به مدیریت محمدرضا سلمانزاده ،ضمن بازدید از محل‌های برگزاری اجراهای صحنه این دوره از جشنواره با مسئولین هریک از اماکن به گفتگو و بررسی وضعیت برگزاری و آمادگی از لحاظ کمی و کیفی پرداختند.

این بازدید و دیدارها که با هدف هماهنگی بیشتر بین نهادهای مربوط برگزاری جشنواره موسیقی فجر و ستاد جشنواره و همچنین اطمینان از برگزاری هرچه باشکوهتر این رخداد فرهنگی هنری صورت پذیرفت.

ادامه مطلب...

فرمان فتحعلیان بازیگر یک تئاتر شد

فرمان فتحعلیان ـ خواننده ـ برای اولین‌بار با نمایش «قدم‌زدن با اسب» به صحنه تئاتر می‌آید.

به گزارش ایسنا، نمایش «قدم‌زدن با اسب» به کارگردانی مسعود شاه‌محمدی در پردیس «تئاتر شهرزاد» به روی صحنه می‌رود و دیگر بازیگر این نمایش، نیکی مظفری بازیگر سینما و تئاتر است.

این نمایش نوشته مسعود شاه‌محمدی‌ است و از ششم دی‌ماه ساعت 19:30 اجرا خواهد شد.

«قدم‌زدن با اسب» داستان عشقی ممنوعه در برهه‌ای حساس از تاریخ معاصر را روایت می‌کند. این نمایش درباره زن و مرد چریکی است که در سال ۵۴ در یک خانه تیمی، به صورت چشم بسته زندگی می‌کنند؛ مفهوم چشم بسته بودن این است که افراد حاضر در خانه تیمی به هیچ‌وجه نباید همدیگر را ببینند و شناسایی کنند. 

در خلاصه داستان این نمایش آمده: «سال، سال 1354 است. سال‌هایی که همه آزادی و خلق را فریاد می‌زدند و می‌خواستند. اما عشق و زن را نه. رسمی که هنوز هم مرسوم است در این جغرافیا. نمایش قدم زدن با اسب ،داستان زن و مرد  چریکی است که در یک خانه تیمی، نه با استبداد و دیکتاتوری که با  عشق می‌جنگند و با تولد یک  بوسه.» 
مسعود شاه‌محمدی از سال ۱۳۷۲ نویسندگی، کارگردانی و تدوین سریال‌هایی از قبیل: «گل‌های آفتاب‌گردان»، «این زمینی‌ها»، «هم‌شاگردی‌ها»، «خداوند عشق را آفرید»، «دیروز امروز فردا»، «خرده ستمگران» را در کارنامه خود دارد. 
دیگر عوامل این نمایش عبارتند از:نویسنده و کارگردان: مسعود شاه محمدی، تهیه کننده: محمد مهدی براتی، مدیر فرهنگی و مشاور رسانه: مریم نراقی، دستیار کارگردان: مهسا عباسی، امیر آقاپور، طراح صحنه و لباس: مروارید جواهریان، گریم: امیر ترابی، عکاس: آزاده امیرخان، مجری طرح: خانه فرهنگ آوا، مدیر تولید: جواد نادری.

ادامه مطلب...

معاون امور هنری وزارت ارشاد درباره جشنواره موسیقی فجر چه گفت؟

معاون جدید امور هنری وزارت ارشاد از تحویل «شیوه‌نامه برگزاری» جشنواره موسیقی فجر به او خبر داد و گفت: خوشحالم که جشنواره موسیقی فجر در دوره سی و سوم خود قرار دارد چون سی و سه سالگی نماد کمال و جمال توأمان است.

به گزارش ایسنا، سید محمد مجتبی حسینی که به تازگی حکم معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دریافت کرده، در بازدید خود از دبیرخانه سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: خوشحالم که جشنواره موسیقی فجر در دوره سی و سوم خود قرار دارد چون سی و سه سالگی نماد کمال و جمال توأمان است. وقتی به پوسترها نگاه می‌کنم و عدد سی و سه را جلوی عنوان جشنواره می‌بینم، از همت دوستانی که سال‌ها این جشنواره را برگزار کرده‌اند و به اینجا رسانده‌اند، خوشحال می‌شوم.

او ادامه داد: خوشبختانه امسال هم مسئولان جشنواره نهایت تلاششان را به کار گرفته‌اند که امیدوارم نتیجه آن مناسب فرهنگ غنی موسیقی در کشورمان باشد.

معاون امور هنری وزارت ارشاد گفت: آقای طالبی زحمت کشیدند و شیوه‌نامه برگزاری جشنواره موسیقی فجر را تهیه کردند و به من دادند. فکر می‌کنم ابلاغ این روش‌نامه بتواند برای سال‌های آینده نشان‌دهنده قوام جشنواره باشد.

حسینی بیان کرد: من با دوستان برگزارکننده جشنواره موسیقی فجر مشورت می‌کنم و نظرها و پیشنهادهایم را به آن‌ها ارائه خواهم کرد.

معاون جدید امور هنری وزارت ارشاد در حالی خبر می‌دهد که «شیوه‌نامه برگزاری» جشنواره موسیقی فجر به دست او رسیده که جشنواره موسیقی فجر چندی است پا از سی‌سالگی فراتر گذاشته اما هنوز فعالیت آن در چارچوب هیچ اساسنامه‌ای انجام نمی‌شود. تدوین و اجرای این اساسنامه، مطالبه منتقدان این جشنواره در سال گذشته بود که مسوؤلان وعده انجام آن را دادند؛ اما با گذشت یک سال در حالی به برگزاری دوره جدید این رویداد نزدیک می‌شویم که این وعده هنوز تحقق نیافته است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر، در این بازدید حمیدرضا نوربخش ـ مدیر سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر ـ نیز بیان کرد: جشنواره‌های فجر در سال‌های ابتدایی خود با رویکرد جشن دنبال می‌شدند. جشنواره فیلم فجر به‌ مرور توانست رویکردش را به رویکرد جشنواره‌ای تغییر بدهد، اما متأسفانه این اتفاق برای جشنواره موسیقی فجر رخ نداد و این جشنواره صرفاً یک جشن موسیقایی برای سالروز پیروزی انقلاب اسلامی باقی ماند.

او ادامه داد: من از ۱۳۶۶ در کنار جشنواره موسیقی فجر بودم و از سال ۱۳۶۹ که آقای علی مرادخانی به‌عنوان مدیر دفتر موسیقی منصوب شدند، دائماً صحبت‌هایی با ایشان داشتم که جشنواره موسیقی فجر از حالت جشن خارج شود و شکل فستیوالی به خود بگیرد. در نتیجه در دهه ۷۰ اتفاقات خیلی خوبی در روند برگزاری جشنواره شکل گرفت و بسیاری از بزرگان موسیقی کشور و چهره‌های شاخص بین‌المللی در این جشنواره حضور پیدا کردند. با این وجود در دهه ۸۰ دوباره شرایط تغییر کرد.

نوربخش عصر ۲۶ آذرماه در محل دبیرخانه این رویداد بیان کرد: در سه دوره‌ای که بنده مدیریت جشنواره موسیقی فجر را به عهده داشتم، با نظر و کمک آقای علی مرادخانی و آقای فرزاد طالبی، رویکردهای جشنواره را تغییر دادیم و بنا بر وعده‌های دولت برای برون‌سپاری جشنواره و سپردن آن به صنف، به این مهم صحه گذاشتیم و ریل‌گذاری جدیدی در این جشنواره انجام دادیم.

ادامه مطلب...

سازها و آوازها برای مولانا در قونیه به صدا درآمدند

کنسرت دو گروه هنری مجید درخشانی و شهرام ناظری در محل سالن عزیزیه شهر قونیه برای علامندان فرهنگ و هنر و ادبیات ایرانی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، کنسرت دو گروه هنری مجید درخشانی و شهرام ناظری در محل سالن عزیزیه شهر قونیه برای علامندان فرهنگ و هنر و ادبیات ایرانی برگزار شد.

کنسرت اول توسط مجید درخشانی و گروهش در قطعاتی در دستگاه شورو همایون اجرا شد و تصنیف زیبای مستان سلامت می‌کنند، شجریان توسط این گروه و با همراهی علاقمندان بازخوانی شد.

کنسرت دوم به فاصله یک ساعت توسط شهرام ناظری و گروه هنریش برای علاقمندان اجرا شد.

در این کنسرت «اسین چلپی»، قائم‌مقام بنیاد بین‌المللی مولانا و «عبدالستار یارار»، مدیرکل توریسم و فرهنگ قونیه به رسم یادبود هدایایی را به شهرام ناظری اهدا کردند.

«یارار» از حاضرین در کنسرت بخاطر نامناسب بودن سالن اجرا عذرخواهی کرد و قول داد سال آینده مکان مناسبی را برای این کار اختصاص دهد.

مجید درخشانی در حاشیه برگزاری کنسرت در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از اینکه در شهر مولانا برای علاقمندان پر احساس فرهنگ و هنر ایرانی این کنسرت را برگزار کردیم، احساس بسیار خوبی دارم.

وی تصریح کرد: در شهر قونیه با استاد شجریان کنسرت‌های بسیار زیبا و خوبی را برای علاقمندان اجرا کردیم و از خداوند شفای عاجل ایشان را خواهانم‌.

ادامه مطلب...

تجلیل از استاد طاهر یارویسی پیشکسوت موسیقی مقامی تنبور ایران

تعدادی از اهالی فرهنگ و هنر در قالب انجمن مردمی تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان (مؤسسه تروسکه سنه فرهنگی) با حضور در منزل استاد طاهر یارویسی، پیشکسوت موسیقی مقامی ایران، نوازنده و سازنده تنبور در کرمانشاه، به پاس سال‌ها خدمت و فعالیتش در این حوزه ها از وی تجلیل و قدردانی کردند.

‌‌به گزارش ایسنا‌، جمعی از فعالان فرهنگ و هنر، عضو انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان در راستای سلسله برنامه‌های قدردانی و تجلیل از فعالان و پیشکسوتان هنری، فرهنگی و ادبی با حضور در شهر گهواره منطقه یارسان دالاهو و در منزل استاد طاهر ویسی از استاد پیشکسوت موسیقی مقامی تنبور ایران، نوازنده و سازنده این ساز کهن و مقدس از خدمات چندین دهه ای وی در عرصه هنر، موسیقی و عرفانی تجلیل کردند.

در این مراسم که تعداد زیادی از اساتید و اهالی فرهنگ و هنر و ادب مناطق کردنشین کشور مانند سنندج، پاوه و جوانرود و هنرمندانی از همدان و یزد حضور داشتند در قالب انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان (مؤسسه تروسکه ی سنه‌ی فرهنگی) به منظور تجلیل از سال‌ها تلاش و خدمت استاد «طاهر یار ویسی» در عرصه موسیقی مقامی، موسیقی کردی و عرفانی، نوازندگی و ساختن ساز تنبور در منزل این هنرمند پیشکسوت گرد هم آمده و ضمن تکریم وی، از سال‌ها فعالیت و تلاشش در این عرصه‌ها تجلیل به عمل آوردند.

در این دیدار یحیی صمدی، فعال فرهنگی و از اعضای هیئت مدیره انجمن تجلیل از مفاخر کردستان (موسسه تروسکه ی سنه‌ی فرهنگی) طی سخنانی به روند شکل‌گیری و اهداف این انجمن پرداخت و اظهار کرد: بیش از 15 سال از فعالیت این انجمن مردمی می‌گذرد که فقط توسط ادیبان، هنرمندان و فعالان فرهنگی کشور به‌ویژه استان کردستان اداره می‌شود و وابستگی به هیچ حزب و گروه و جریانی نداشته و ندارد چون اعتقاد داریم فرهنگ زیربنای توسعه است و باید همگی برای تحقق این مهم و ارزش بکوشیم و تلاش این انجمن نیز در این راستاست.

صمدی افزود: در گذشته آن‌گونه که شایسته و بایسته است به هنرمندان و اهالی فرهنگ توجه درخور و بها لازم داده نشده است که ما ضمن دیدار با این هنرمندان، قدردان سال‌ها فعالیت و خدمت آن‌ها در عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری هستیم و سعی می‌کنیم بخشی از مشکلات آن‌ها را با همراهی مدیران و مسئولان نهادهای مرتبط برطرف کنیم.

وی خواستار تداوم این‌گونه برنامه‌ها شد و ابراز امیدواری کرد در آینده نیز برگزاری چنین مراسم‌هایی در استان‌هایی مانند کردستان و کرمانشاه برای احترام و قدردانی از هنرمندان استان و رفع موانع و مشکلاتی که دارند گسترش یابد و پیشنهاد داد توسط ادارات مرتبط مانند، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری کرمانشاه برای پاسداشت و بهره‌گیری از گنجینه‌ای مانند استاد طاهر یارویسی همایش ارزشمند و ویژه‌ای با حضور اساتید برجسته کشور و منطقه در این حوزه برگزار شود.

لازم به ذکر است استاد (طاهر یارویسی) متولد 1319 شهر گهواره در شهرستان دالاهو در استان کرمانشاه می‌باشد و نوازنده، استاد نواختن و سازنده تنبور است.

‌استاد طاهر یارویسی نواختن تنبور را از سن 12 سالگی شروع کرد و از همان سنین اولیه مشغول فراگیری آواهای مقامی این ساز نزد استاد چنگیز فرمانی شده است. اولین و تأثیرگذارترین استاد او، سید ولی حسینی است که از نوادر نوازندگان عصر خود بود. استاد بیرخان (لالو بیرخان) از اساتید بنام منطقه زرده (دالاهو) نیز از جمله استادان وی بوده‌ است.

یارویسی هنر ساختن تنبور را در محضر استاد چنگیز فرمانی فراگرفته و شاگردان بسیاری در تهران، کرمانشاهان، منطقه گوران، کردستان و دیگر شهرهای کشور در محضر ایشان مشغول به فراگیری تنبور شده‌اند.

استاد طاهر یارویسی که هنرمندی فاخر و اهل عرفان و هنر بوده و زندگی بسیار ساده و آرامی دارد و بسیار مهربان و مهمان‌نواز است تمام عمر وزندگی خود را وقف خوانندگی و نوازندگی مقام‌های تنبور کرده و امروز از مهم‌ترین مراجع موسیقی مقامی تنبور محسوب می‌شود ضرورت دارد برای سال‌های پایانی عمرش که متأسفانه بیماری امان او را بریده، خدمات ویژه‌ای در نظر گرفته و جهت استفاده از تجربه و هنری که سال‌ها برای آن رنج کشیده برنامه و اقدامی شایسته برگزار شود.

این استاد متعهد و دلسوز و مردمی با همراهی دیگر هنرمندان منطقه و اساتید این حوزه توانسته در مدت فعالیت خود بیش از 70 مقام اصیل کردی رو که در 700 سال گذشته سینه‌به‌سینه توسط مردان حق منتقل‌شده را حفظ و از نابودی آن جلوگیری کند نباید اجازه داد این گنجینه به این سادگی از بین برود و این یک وظیفه همگانی و به‌ویژه تلاش مسئولان و مدیران نهادهای مرتبط را می‌طلبد. به این نکته همین امروز توجه کنیم که فرداها دیر خواهد شد.

گفتنی است انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان (مؤسسه تروسکه ی سنه‌ی فرهنگی) بیش از 15 سال است فعالیت دارد و در این مدت از ده ها استاد و هنرمند و فعال این عرصه‌ها با برگزاری برنامه‌ها و مراسم مختلفی تجلیل کرده است که می‌توان به تجلیل از هنرمندانی همچون، مرحوم برات علی نورایی (کا برات)، مرحوم عباس کمندی، مرحوم عبدالله ماچکه ای، مرحوم ملک محمد محمدی (ملی دوم)، مرحوم قادر عبدالله زاده (قاله مه ره)، مرحوم سیروس معروفی و اساتید دیگری مانند عدنان کریم، احمد نظیری، هادی ضیاءالدینی، یدالله محمدی، فتانه ولیدی، جمیل نوسودی، شریف علیرمایی، رحیم لقمانی، کلثوم عثمان پور، دکتر اسعد اردلان، جلال ملکشاه، صابر صابر، فردین صادق ایوبی، نجمه الدین درفش، سیمین چایچی، ماجد مردوخ روحانی، حبیب مله ای، منصور رحمانی، عزیز عبدالملکی (عزیز کرماشانی)، اسعد سراج الدینی، احمد محمدی، توفیق ابراهیمی، مهدی حجت السادات، فاتح عزت پور، فتح‌الله امینی، صابر شیانی، نامق هورامی، عطا نهایی، عبید رستمی، زاهد کریمی، عدنان برزنجی، زانا قاسمی فر، عابدین رضایی، سید اسماعیل حسینی، عادل نادری، یدالله شاکری، احمد شاطبی، بهروز نورانی پور، فاطمه فرهادی، سعدالله نصیری، نجمه الدین شوکت یاریان، اسد صیدی، سید جلال حسینی، بیژن باغبانی و ... اشاره کرد.

ادامه مطلب...

معرفی برترین‌های موسیقی در جشن سالانه موسیقی ما

چهارمین جشن سالانه موسیقی ما با معرفی برگزیدگان موسیقی ایران در سال ۹۵ در دو بخش مردمی و کار‌شناسی ساعاتی پیش با حضور جمعی از اهالی موسیقی در تالار وحدت تهران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، برگزیدگان دوره چهارم این جایزه به شرح زیر هستند:

* بهترین آلبوم مدرن، کلاسیک ایرانی و ملل به انتخاب کار‌شناسان

آلبوم «دیور تیمنتو» ساخته احمد پژمان تندیس طلایی را دریافت کرد.

* بهترین آلبوم با کلام موسیقی سنتی و اصیل ایرانی به انتخاب کار‌شناسان

 آلبوم «طریق عشق» به آهنگسازی زنده یاد پرویز مشکاتیان و خوانندگی محمدرضا شجریان اثر برگزیده شناخته شد.

* ناشر بر‌تر سال

موسسه فرهنگی هنری ماهور به مدیریت محمد موسوی در این بخش انتخاب شد.

* بهترین آلبوم با کلام موسیقی سنتی و اصیل ایرانی به انتخاب مردم

آلبوم «از تنهایی گریه مکن» به آهنگسازی ابوالفضل صادقی‌نژاد و خوانندگی سالار عقیلی انتخاب شد.

سالار عقیلی در این مراسم گفت: بسیار خوشحالم این جایزه را از دست مردم عزیز دریافت می‌کنم، اما جا دارد تشکر ویژه‌ای از استاد صدیق تعریف داشته باشیم که استاد همیشگی من در راه موسیقی بوده‌اند. بسیار هم خوشحالم که دیشب فرزندم ماهور در جشنواره نوای خرم جایزه خود را دریافت کرد و امشب من جایزه‌ای را دریافت می‌کنم.

* بهترین آهنگساز تلفیقی و تجربی به انتخاب کار‌شناسان

در این بخش گروه داماهی انتخاب شد.

* بهترین قطعه تلفیقی و تجربی به انتخاب مردم

داوران «لالایی» به آهنگسازی علیرضا افکاری و علی زندوکیلی را انتخاب کردند.

* بهترین آلبوم موسیقی نواحی به انتخاب کار‌شناسان

آلبوم «صدای طهرون قدیم ۲» به خوانندگی زنده‌یاد مرتضی احمدی برگزیده شد.

* ترانه سرای برگزیده به انتخاب کار‌شناسان

 زنده‌یاد افشین یداللهی برگزیده این بخش بود.

* بهترین آهنگساز موسیقی پاپ به انتخاب کار‌شناسان

علیرضا افکاری برای آلبوم‌های «سی سالگی» و «رویای بی‌تکرار» انتخاب شد.

* بهترین آلبوم موسیقی تلفیقی و تجربی به انتخاب کار‌شناسان

 آلبوم «تمام ناتمام» گروه پالت برگزیده شد.

* بهترین آلبوم موسیقی تلفیقی و تجربی به انتخاب مردم

 آلبوم «رگ خواب» با هنرمندی سهراب پورناظری و همایون شجریان انتخاب شد.

* بهترین آلبوم موسیقی پاپ به انتخاب کار‌شناسان

 آلبوم «امیر بی‌گزند» با هنرمندی بهروز صفاریان و محسن چاوشی انتخاب شد.

* بهترین آلبوم موسیقی پاپ به انتخاب مردم

 آلبوم «سی سالگی» به خوانندگی احسان خواجه امیری برگزیده شد.

* بهترین آلبوم موسیقی بی‌کلام موسیقی سنتی به انتخاب کار‌شناسان

 «در سکوت باغ» به هنرمندی زنده یادان جلیل شهناز و حسن کسایی برگزیده شد.

* بهترین آلبوم موسیقی فیلم به انتخاب کار‌شناسان

 آلبوم «رگ خواب» سهراب پورناظری و همایون شجریان انتخاب شد.

* شعر برگزیده موسیقی پاپ، راک و تلفیقی به انتخاب کار‌شناسان

اثر «لالایی» سروده افشین مقدم انتخاب شد.

* بهترین تنظیم کننده موسیقی پاپ به انتخاب کار‌شناسان

 هومن نامداری در این بخش برگزیده شد.

* جایزه ویژه صدابرداری

 قاسم عابدین صدابردار پیشکسوت موسیقی ایران

* بهترین قطعه موسیقی سنتی و معاصر ایرانی به انتخاب مردم

 قطعه «ابر می‌بارد» به آهنگسازی سهراب پورناظری، تنطیم بردیا کیارس و خوانندگی همایون شجریان انتخاب شد.

* بهترین قطعه موسیقی پاپ به انتخاب مردمی

 قطعه «عاشقانه» به خوانندگی فرزاد فرزین برگزیده شد.

* بهترین قطعه موسیقی پاپ (داخل آلبوم)

قطعه «عشقم این روزا» به خوانندگی محمد علیزاده انتخاب شد.

محمد علیزاده بعد از دریافت تندیس اظهار کرد: به لطف و عنایت خداوند سال هاست که از مردم جایزه می‌گیرم اما خوشحالم که این هدیه را در جمع فرهیختگان موسیقی دریافت کردم.

* بهترین آلبوم پاپ – راک به انتخاب کار‌شناسان

آلبوم «منشور» به خوانندگی کاوه یغمایی انتخاب شد.

* بهترین آلبوم پاپ – راک به انتخاب مردم

 آلبوم «دوئل در آینه» به خوانندگی رضا یزدانی برگزیده شد.

رضا یزدانی گفت: امیدوارم بتوانم اینجایزه را سال دیگر هم دریافت کنم که مانند جایزه جشن حافظ به نوعی هت تریک باشد. از مردم عزیز هم بسیار تشکر می‌کنم که برای دومین بار من را به عنوان برگزیده انتخاب کردند.

* بهترین کنسرت گذار به انتخاب تهیه کنندگان و ناشران

 موسسه «هرمس» به مدیریت رامین صدیقی انتخاب شد.

تجلیل از کیهان کلهر

تجلیل از یک عمر دستاوردهای کیهان کلهر بخشی از جشن چهارم موسیقی ما بود. در ابتدای این بخش ضمن نمایش کلیپی با صحبت‌های محمود دولت آبادی، فاطمه معتمدآریا، عثمان محمدپرست گوشه‌هایی از فعالیت‌های بین‌المللی این هنرمند برای حاضران در مراسم به نمایش درآمد. احمد پژمان، محمدرضا درویشی و پروین بهمنی هنرمندانی بودند که با حضور در صحنه از مقام هنری کیهان کلهر با اهدای تندیس طلایی قدردانی کردند.

کیهان کلهر نیز گفت: از جامعه موسیقی ایران به جهت این لطف بسیار قدردانی می‌کنم و خوشحالم که این جایزه را دریافت کردم.

تجلیل از لوریس چکناواریان

نکوداشت لوریس چکناواریان بخش دیگری از برنامه چهارمین جشن سالانه موسیقی ما بود. ابتدا کلیپی از مصاحبه با این هنرمند پیشکسوت موسیقی پخش و پس از آن در حضور خسرو سینایی، سعید شریفیان، شاهین فرهت و حمیدرضا نوربخش تندیس طلایی جشن به چکناوریان اهدا شد.

چکناواریان پس از دریافت تندیس خود گفت: موسیقی زبان خداست و من از شما موسیقی را یاد گرفتم و موسیقی را هم به شما پس می‌دهم. فقط از شما خواهش می‌کنم موسیقی را به فرهنگ و هنر اضافه کنید چرا که موسیقی علمی است که زبان خداست. همچنین از شما خواهش می‌کنم که به نمایندگان مجلس نامه بنویسید که این کلمه اقلیت را دیگر استفاده نکنند. من متولد بروجردم و یک ایرانی‌ام پس اقلیت هم نیستم.

* بخش‌های جنبی مراسم

نکوداشت درگذشتگان موسیقی ایرانی و پاسداشت شهدای دفاع مقدسم و رزمندگان مدافع حرم بخش دیگر جشن سالانه موسیقی ما بود.

در این مراسم که سیامک انصاری اجرای آن را برعهده داشت، صدیق تعریف، منوچهر صهبایی، فریدون خشنود، بیژن بیژنی، هوشنگ جاوید، محمد علی شیرازی، هنگامه اخوان، پیمان سلطانی، پری ملکی، علی جعفری پویان، خسرو سینایی، رضا مهدوی، علیرضا می‌رآقا، محمدعلی بهمنی، لوریس چکناواریان، هوشنگ کامکار، داود آزاد، علیرضا قربانی، محمد جلیل عندلیبی، محمد علیزاده، صدرالدین حسین خانی، حمیدرضا نوربخش، زکریا یوسفی، بردیا کیارس، محمدسعید شریفیان، حسام الدین سراج، پیام رونق، پدرام کشتکار، پروین بهمنی، دامون شش بلوکی، رضا تاجبخش، بامداد بیات، وحید تاج، محمد سریر، علیرضا شفقی‌نژاد، میثم یوسفی، نادر مشایخی، درشن انند، آرش گوران، فرزاد حسنی، علی مغازه‌ای، مزدا انصاری، محمدرضا چراغعلی، رامین صدیقی، سینا جهان آبادی، عبدالجبار کاکایی، بهروز صفاریان، فرزاد فرزین، رضا خرم، سامان احتشامی، مریم حیدرزاده، حسین بهروزی نیا، افشین معصومی، علیرضا ارجینی، شاهین فرهت، میلاد کیایی، ابوالفضل صادقی‌نژاد، کیخسرو پورناظری، قاسم عابدین، کاوه عابدین، آذرخش فراهانی، امید حجت، بابک چمن آرا، مانی مزکی، مجید انتظامی، رضا یزدانی، رستاک حلاج، پیروز ارجمند، حمید غلامعلی، روزبه نعمت اللهی، مهیار علیزاده، ایین مشکاتیان، کیهان کلهر، مهدی یغمایی، احمد پژمان، نگار خارکن، پویا نیکپور، عباس سجادی، بابک زرین، پیمان خازنی، مسعود جاهد، تورج شعبان خانی، سالار عقیلی و.. حضور داشتند.

ادامه مطلب...

معاون وزیر در اختتامیۀ جشنوارۀ موسیقی کلاسیک ایرانی:

به یکدیگر کمک کنیم تا شرایط آرام‌ شود

امیدوارم به یکدیگر کمک کنیم تا شرایط آرام‌تر و دلپذیرتری را فراهم کنیم و بر جشنواره‌ها، آیین‌هایی که تکیه بر نسبت‌های هویتی ما و اصالت‌ها دارند تأکید بیشتری بورزیم.

به گزارش ایلنا، مراسم اختتامیۀ دومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی با اهدای لوح تقدیر شرکت‌کنندگان در بخش‌های «گروه نوازی»، «سه نوازی»، «تکنوازی»، «ساز و آواز» و «پژوهش» با حضور سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون اسبق امور هنری، فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی، بهرام جمالی مدیرعامل انجمن موسیقی، علی اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، عباس سجادی مدیرعامل فرهنگسرای نیاوران، امیر مردانه دبیر جشنواره، استاد داوود گنجه‌ای، استاد داریوش طلایی و اهالی موسیقی و علاقمندان در تالار رودکی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم کلیپی از پشت صحنۀ مراحل مصاحبه با شرکت‌کنند‌گان این دوره پخش شد. پس از پخش کلیپ، امیر مردانه (دبیر این دورۀ جشنواره) روی صحنه آمد و گفت: دومین دوره جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی برگزار شد. در این دوره حدود ۱۲۰نفر از هنرمندان که در حوزه‌های مختلف موسیقی ایرانی فعال هستند، چه در بخش پژوهشی و چه در بخش‌های اجراهای صحنه‌ای در این دوره شرکت داشتند.

وی در ادامه توضیح داد: اتفاق خیلی خوبی که در این دوره از جشنواره افتاد این بود که شورای هنری کاملاً تغییر کرد و تمام گروه‌هایی که امسال اجرا داشتند نفرات جدیدی بودند و این پیغامی است برای تمام اهالی موسیقی که درهای جشنواره برای تمام کسانی که علاقمندند در بخش‌های مختلف جشنواره فعالیت کنند باز است. جشنواره انحصاری نیست و همه می‌توانند در آن حضور داشته باشند.

وی همچنین گفت: امسال ما از حمایت استادان خوبمان همچون استاد داریوش طلایی، مجید کیانی، علی‌اکبر شکارچی بهره‌مند شدیم که باعث اعتبار جشنواره شدند. امیدوارم که جشنواره در سال‌های آینده به یک پویایی بهتر و کیفیت بالاتری برسد. ما نیاز داریم در بخش‌های مختلف جشنواره تمامی اهالی موسیقی به ما بپیوندند، ما را یاری کنند تا ما بتوانیم سال‌های آینده جشنواره را باشکوه‌تر و باکیفیت‌تر برگزار کنیم.

پس از صحبت‌های دبیر جشنواره، «ارکستر آکادمیک پایتخت» به رهبری شهرام توکلی و خوانندگی وحید تاج روی صحنه آمد و قطعاتی چون تصنیف «بهار دلکش» در آواز ابوعطا و سرود «خاک مهرآیین» را اجرا کرد که مورد تشویق حاضرین قرار گرفت.

سپس کلیپی از صحبت‌های فرزاد طالبی (مدیرکل دفتر موسیقی) و داریوش طلایی (عضو شورای پژوهشی) پخش شد.

پس از پخش کلیپ، در ادامه نسترن هاشمی، فرزاد طالبی، علی بوستان، امیر مردانه و سیامک جهانگیری روی صحنه آمدند تا لوح تقدیر و تندیس جشنواره را در بخش «گروه‌نوازی» تقدیم سرپرستِ گروه‌ها کنند.

تقدیرشوندگان این بخش عبارت بودند از: سیاوش کامکار (گروه ژاو)،‌هامان خلیلی (برافشان)، سهیل کاکاوند (راوی)، رضا پرویززاده (بحر نور)، نسترن هاشمی (بانگ نو)، امیرحسین رئوفی (سنتورنوازان تای)، مازیار شاهی (گروه میرزاعبدالله)، فرزان پورعارف (تیروژ)، کامیار فانیان (گروه کهن).

پس از اهدای لوح تقدیر شرکت‌کنندگان در بخش «گروه‌نوازی»، سیدرضا طباطبایی (خوانندۀ پیشکسوت و توانای مکتب اصفهان) روی صحنه آمد و ساز و آوازی به همراهی کمانچۀ هادی منتظری در مایۀ بیات اصفهان برای حاضرین اجرا کرد. در بین اجرا، حاضرین به‌کرات این آوازه‌خوان پیشکسوت را هنگام اجرای تحریر تشویق کردند.

پس از اجرای ساز و آواز، کلیپی از صحبت‌های امیر مردانه (دبیر دومین دورۀ جشنوارۀ موسیقی کلاسیک ایرانی)، علی‌اکبر صفی‌پور (مدیرعامل بنیاد رودکی)، و بهرام جمالی (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) پخش شد.

در ادامه بهرام جمالی، مهدی امامی، سعید نایب‌محمدی، علی‌اکبر صفی‌پور، سامر حبیبی روی صحنه آمدند تا جوایز شرکت‌کنندگان در بخش «ساز و آواز» و «سه‌نوازی» را اهدا کنند. شرکت‌کنندگان در این بخش عبارت بودند از: کوروش متین، مجتبی عسگری، بابک راحتی، حسین علیشاپور، داریوش کاظمی، علیرضا پوراستاد، منصور جمعه‌زاده، علی‌اصغر عربشاهی، سیدرضا طباطبایی.

پس از اهدای لوح تقدیر شرکت‌کنندگان بخش «ساز و آواز» و «سه‌نوازی»، محمد ذوالنوری، نوازندۀ سه‌تار روی صحنه آمد و برنامه‌ای در مایۀ همایون به‌صورت بداهه اجرا کرد.

پس از اجرای سه‌تار، کلیپی از صحبت‌های امیر شریفی، نسترن هاشمی، سیامک جهانگیری، مریم قره‌سو، علی بوستان که از اعضای شوراهای مختلف جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی بودند برای حاضرین پخش شد.

در ادامۀ مراسمِ اختتامیه، مجری برنامه از آقایان علی مرادخانی، داریوش طلایی، پویان بیگلر، محمود مخدوم، عباس سجادی، امیر مردانه دعوت کرد روی صحنه بیایند تا لوح تقدیر به شرکت‌کنندگان در بخش «تکنوازی» و «دونوازی» اهدا شود.

شرکت‌کنندگان تقدیرشده در این بخش عبارت بودند از: زمان خیری، بهناز بهنام‌نیا، پوریا فرجی، محمد ذوالنوری، مرجان مهربان، حجت فرجیان، عماد حنیفه، حمید سکوتی، و هادی منتظری.

پس از اهدای جوایز شرکت‌کنندگان بخش «تکنوازی» و «دونوازی»، سیدمحمدمجتبی حسینی (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) روی صحنه آمد و در سخنان کوتاهی گفت: برای کسی که چهار روز بیشتر نیست کارش را شروع کرده صحبت‌کردن هنوز زود است. امیدوارم ما به سنت قرن‌ها، همچنان زبان هنر را رسا‌ترین و فصیح‌ترین زبان سخن‌گفتن بدانیم و فضایی را فراهم کنیم تا هنرمندان ایران عزیز و سرافرازمان همچنان با این زبان (زبان عالم) گفتگو کنند. امیدوارم به یکدیگر کمک کنیم تا شرایط آرام‌تر و دلپذیرتری را فراهم کنیم و بر جشنواره‌ها، آیین‌هایی که تکیه بر نسبت‌های هویتی ما و اصالت‌ها دارند تأکید بیشتری بورزیم.

پس از صحبت‌های معاون امور هنری، تقدیرشوندگان بخش «پژوهشی» جشنواره تقدیر شدند و هر یک تندیس و لوح خود را از رضا پرویززاده، مریم‌قره‌سو، فرزاد طالبی، سیدمحمدمجتبی حسینی، داریوش طلایی، بابک خضرایی دریافت کردند.

تقدیرشوندگان این بخش عبارت بودند از: پویا نکویی (رتبۀ اول)، فریده رضایی و محمد انشایی (رتبۀ دوم به طور مشترک)، احمد ایروانی (رتبۀ سوم).

آئین اختتامیه دومین جشنوارۀ موسیقی کلاسیک ایرانی به کارگردانی احسان تارخ با اهدای تندیس و لوح تقدیر شرکت‌کنندگان در این بخش به کار خود پایان داد.

ادامه مطلب...

جشنواره موسیقی نواحی رونق گذشته را ندارد

برنامه ساعت ۲۵ پنجشنبه ۲۳ آذر با موضوع بررسی موسیقی نواحی روی آنتن رفت.

به گزارش ایلنا، برنامه ساعت ۲۵ پنجشنبه ۲۳ آذربا موضوع بررسی موسیقی نواحی با حضور پیمان بزرگ نیا پژوهشگر موسیقی نواحی و سرپرست گروه موسیقی سازینه و سیداحسان میرضیایی مدیر هنری این گروه و تهیه‌کننده موسیقی نواحی روی آنتن شبکه پنج سیما رفت.

امیرحسین مدرس در خصوص اشتراک نغمات والحان موسیقی نواحی پرسید و پیمان بزرگ نیا در این باره گفت: تمام اقوام ایرانی هستند و در مناطق سرحدی اشتراکات زیادی دارند. البته در برخی مناطق نغمه مشخص نیست برای کدام منطقه است. گروه سازینه به اشتراکات فرهنگی می‌پردازد. غیر از موسیقی بلوچستان که تا حدی متفاوت است و به شبه القاره شباهت دارد و یا موسیقی ترکمن که به دلیل منطقه مرزی کمی متفاوت است. یکسری نغمات داریم مانند «امیری مازندران» که با اندکی تغییر در اجرا در موسیقی بختیاری خوانده می‌شود و در استان فارس تحت عنوان «صابوناتی یا فائز اوج» اجرا می‌‌شود و این نشان می‌دهد که در گذشته موسیقی ایران تشابهات بیشتری تا حال داشته است. موسیقی ایران فاخر است و موسیقی حاشیه خلیج فارس از موسیقی ایران نشأت گرفته‌اند و موسیقی سنتی هم از موسیقی نواحی گرفته شده است و استادان بزرگ کلاسیک و ردیفی به این نکته اذعان دارند البته تفاوت‌هایی در اجرا ایجاد شده است.

وی افزود: البته این موسیقی‌ها نغمه و فضای خاص خود را دارند اما مانند زنجیر بهم پیچیده شده‌اند و از شمال تا جنوب این موضوع قابل مشاهده است. بطور مثال از شمال آذرباییجان شرقی به سمت آذربایجان غربی در منطقه مهاباد موسیقی ترکی و کردی را مشاهده می‌کنیم و در مهاباد فضای موسیقی ترکیه را داریم و در کرمانشاه موسیقی لری را می‌بینیم. فواصل موسیقی در سرحدات با هم آمیزش می‌یابند. اما متأسفانه تحقیق زیادی در این خصوص نشده است.

میرضیایی در این خصوص افزود: موسیقی اقوام از نغمه‌‌ها و آواهای اقوام مختلف است و نزدیکی استان‌ها باعث شده است تا این نغمه‌ها به اشتراک برسد. بطور مثال موسیقی لرستان و کردستان به هم شبیه هستند و یا موسیقی بختیاری و جنوب بهم نزدیک هستند و این موضوع به دلیل نزدیکی مرز‌ها در کشور است.

 وی ادامه داد: بحث سلیقه مردم مطرح است و سبک‌های مختلف موسیقی در برهه‌ای از زمان توانستند این فاصله را ایجاد کنند. کارهایی تولید شد که با سلیقه جدید مردم همخوانی نداشت بطوریکه یک اثر موسیقی تاریخ گذشته با باز تولید مجدد قابلیت پخش پیدا می‌کند اما در موسیقی نواحی این کار صورت نگرفت. سبک‌های موسیقی با نوع مخاطب خود را سازگار کردند و اساتید موسیقی مانند مخترعین هستند اما این استادان نواحی فرصت بازتولید و نوازندگی جدید بر مبنای پیشرفت روز را نداشتند. هنرمندان باید بیشتر کار کنند زیرا موسیقی نواحی قابلیت دیده شدن دارد به شرطی که شرایط مهیا شود.

پیمان بزرگ نیا ادامه داد: برای یک استاد بزرگ نواحی دغدغه شهرت وجود ندارد زیرا این موضوع نسل به نسل به او منتقل شده و او به این کار نگاه اصالتی دارد این بخش دولتی است که باید به این استادان کمک کند زیرا آن‌ها بخشی از میراث ناملموس فرهنگی و فرهنگ شفاهی این مرز و بوم هستند وزارت ارشاد، میراث فرهنگی و مسئولان دولتی که مذعی حفظ میراث فرهنگی هستند چگونه شیئی قیمتی را در موزه نگه می‌دارند وقیمت گذاری می‌کنند اما از استادان بزرگ موسیقی نواحی که آخرین نسل از این فرهنگ شفاهی هستند و استادان بخشی‌که نسل اخر هستند حمایت نمی‌کنند. شهرت این اساتید بر عهده بخش دولتی است متاسفانه امروزه این استادان شاگردی ندارند زیرا این موسیقی در بین جوانان دیگر خواستاری ندارد اما در کشورهایی نظیر هند بخش موسیقی نواحی از استقبال و حمایت بسیاری برخوردار هستند.

وی در ادامه در خصوص جشنواره موسیقی نواحی افزود: از زمانی که آقای نوربخش مدیر جشنواره فجر شدند و من مسئول بخش نواحی فجر شدم بنا شد گروه‌هایی شرکت کنند که مخاطب دارند تا این فرهنگ جا بیفتد و یکی از پیشکسوتان در قالب این گروه معرفی شود. سال‌های قبل سالن‌ها خالی بود اما سال‌های بعدی مخاطبان بیشتر شد و سالن‌ها پر شدند و اگر درست تبلیغ کنیم مردم علاقمند می‌شوند و خوشبختانه در جشنواره فجر این بخش خوب پیش می‌رود و هرساله پیشکسوت‌های این عرصه معرفی می‌شوند اما جشنواره نواحی راضی کننده نیست البته سال‌هایی که استاد درویشی دبیر جشنواره بود این تبدیل به جشنواره بین المللی شده بود و بسیار باشکوه بود بعد از تعطیلی و در دوران اخیر به لحاظ کیفی نه هنرمندان پیشکسوت راضی هستند و نه در سطح بالایی قرار دارد.

میر ضیایی ادامه داد: اصالت من که ریشه در اقوام لر دارد و علاقه من به موسیقی نواحی دلیل فعالیت در این عرصه است. مشکلات بسیار است ولی به نظر من در این عرصه نیاز به فعالیت بیشتر هنرمندان است بطور مثال باید شعر جدید گفته شود تا مخاطب جدید جذب شود هنوز هم در موسیقی لری و کردی. و آذری شعر چهل سال قبل خوانده می‌شود ونیاز است تنظیم‌ها جدید شود زیرا مردم با دنیای مجازی در ارتباط هستند و دنیا را می‌بینند. اما بخش دوم خارج از توان هنرمندان است و‌‌ همان بخش تجاری است که بر عهده سرمایه گذران و دولت است و متأسفانه سالنهای اجرا برای موسیقی نواحی کم است و قیمت سالن‌ها بسیار بالا است بطوریکه بعضا سود یک اجرای موسیقی نواحی برابر با اجاره یک هفته بیلبورد در اتوبان مدرس الست. سالن‌ها می‌توانند درصدی حمایتی کمک کنند البته مجموعه بنیاد رودکی حمایت ویژه‌ای دارند و در بخش مجوز هم می‌توانند تسهیلاتی به روند صدور مجوز ارائه دهند که خوشبختانه نسبت به قبل تغییرات خوبی کرده است و دکتر طالبی حمایت خوبی داشته‌اند.

ابن هنرمند ادامه داد: از طرفی ناهنجاری کپی رایت که مشکل اصلی خواننده‌ها است نوروز امسال ما کاری را تصویری تولید کردیم و در کمال تعجب مدتی از تولید نگذشته بود که در فضای مجازی به سرعت پخش شد و کار سوخت شد کاری که میلیون‌ها برای آن هزینه شده بود. این مشکلی است که در تمامی عرصه‌ها ملموس است. به نظر من راهکار مبارزه با این ناهنجاری برخورد با مسببین و عوامل اولیه توزیع این کپی رایت‌ها است.

 بزرگ نیا راجع به موسیقی ایلات صحبت کرد: موسیقی ساربانی یکی از اصلیترین موسیقی‌های ایلیاتی است که چوپانان در شب چرانی با ملودی‌های خاص که در هر منطقه نامی دارد نی نوازی می‌کنند.

وی در ادامه قطعاتی از موسیقی نواحی را با ساز نی برای بینندگان بطور زنده اجرا کردند و بعد از آن از مسئولین درخواست کرد تا از هنرمندان جوان عرصه موسیقی نواحی حمایت کنند.

احسان میرضیایی در انتهای این برنامه از اجرای گروه سازینه در تاریخ شش دی ماه در تالار وحدت خبر داد و از مسئولین و رسانه‌ها درخواست کرد تا حمایت بیشتری از موسیقی نواحی داشته باشند تا این موسیقی بتواند فاصله خود را با شاخه‌های دیگر موسیقی جبران کند.

ادامه مطلب...

 

تلاش‌ انجمن موسیقی کرمانشاه برای لغو کنسرت بی‌نتیجه ماند/عواید کنسرت «شرفنامه» به زلزله‌زدگان اهدا می‌شود

کنسرت «شرفنامه» پوریا اخواص و سپهر شهبازی در حالی قرار است پنجشنبه ۲۳ آذر به نفع زلزله‌زدگان کرمانشاه در سالن غدیر این شهر برگزار شود که تلاش‌های انجمن موسیقی کرمانشاه برای لغو این کنسرت بی‌نتیجه ماند.

پوریا اخواص در گفتگو با خبرنگار ایلنا، ضمن بیان این مطلب گفت: پیش از این من و آقای سپهر شهبازی (نوازنده سه‌تار) با هم همکاری داشتیم و برنامه‌ای را با محوریت ساز و آواز برگزار کرده بودیم. ایشان از نوازندگان خوب سه‌تار و از شاگردان استاد شعاری هستند. چندی پیش پیشنهاد برگزاری یک کنسرت را به من دادند اما متاسفانه برنامه ما مصادف با زلزله کرمانشاه شد. بعد از وقوع زلزله ترجیح دادیم تمامی عواید این کنسرت را به زلزله‌زده‌ها اختصاص بدهیم.

این خواننده در ادامه درباره ساختار موسیقی این کنسرت نیز عنوان کرد: حال و هوای این کنسرت نیز براساس ساز و آواز است. در واقع به صورت بداهه‌خوانی و بداهه‌نوازی و مرکب خوانی برگزار خواهد شد. نوعی قدمت و دیرینگی در این فرم از ساز و آواز وجود دارد که فکر می‌کنم برای شنونده جذاب باشد و بیشتر نظر مخاطب را برای مراجعه به ساز و آوازهای قدیمی ترغیب کند.

وی همچنین عنوان کرد: اینگونه از موسیقی ساز و آوازی، بسیار نایاب و کم شده است. از آنجا که این فرم از موسیقی مخاطب خاص دارد به همین دلیل دچار محجوریت نیز شده است. البته تصمیم داریم در آینده نوازندگان دیگری نیز به گروه اضافه کنیم و با همین شکل از رپرتوار کارمان را ادامه بدهیم.

پوریا اخواص درباره تلاش‌هایی که برای برگزار نشدن این کنسرت صورت گرفته بود، گفت: متاسفانه با وجود اینکه تمامی عواید کنسرت ما قرار است به‌طور کامل به آسیب‌دیدگان زلزله کرمانشاه اهدا شود اما سنگ‌اندازی‌های بسیاری از سوی انجمن موسیقی کرمانشاه صورت گیرد تا این کنسرت برگزار نشود.

این خواننده در ادامه افزود: عنوان کنسرت ما در کرمانشاه «شرفنامه» است که براساس «شرفنامه» نظامی گنجوی طراحی شده. آقای شهبازی قطعه‌ای نیز روی یکی از شعرهای شرفنامه نظامی ساخته که بی‌مناسبت با حال و هوا نیست.

سپهر شهبازی نیز که به عنوان نوازنده سه‌تار در این کنسرت حضور خواهد داشت، گفت: کنسرت ما در حمایت از زلزله‌زدگان کرمانشاه است. ماهیت کنسرت نیز در بخش اول برنامه، براساس مرکب‌خوانی و مرکب‌نوازی است؛ بخش دوم برنامه نیز براساس شرفنامه نظامی‌برگزار می‌شود.

این نوازنده در ادامه افزود: ما بعد از وقوع زلزله تصمیم داشتیم کنسرتمان را به زمان دیگری موکول کنیم منتهی آقای پوریا اخواص پیشنهاد داد که می‌توانیم در این شرایط با همین برنامه کمکی به زلزله‌زده‌ها داشته باشیم. به همین دلیل بود که تصمیم به اجرای این کنسرت گرفتیم.

وی همچنین عنوان کرد: بعد از اینکه زلزله در کرمانشاه اتفاق افتاد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه بیانیه‌ای صادر کرد مبنی بر اینکه کنسرت‌های تا چهل روز لغو می‌شوند؛ البته در این بیانیه قید نشده بود که آیا منظور همه کنسرت‌ها است یا اینکه کنسرت‌های متناسب اب این فضا و حال و هوا می‌توانند برگزار شوند.

شهبازی گفت: ما درخواست مجوز برگزاری کنسرت را پیش از زلزله داده بودیم که با وقوع زلزله یکبار دیگر این کار را کردیم و خود مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان با این کنسرت موافقت کردند. ولی بعد‌ها که جلو‌تر رفتیم متوجه شدیم عده‌ای در تلاش هستند تا کنسرت برگزار نشود. ما از طریق انجمن موسیقی کرمانشاه برای برگزاری این کنسرت اقدام کرده بودیم که هیچ کمکی برای فراهم شدن مقدمات این کنسرت انجام نداند و فقط نامه‌ای که برای برگزاری به آن‌ها داده بودیم را امضا کردند. اما هرچه جلو‌تر رفتیم سنگ‌اندازی‌ها بیشتر شد و مدام می‌گفتند که مدیرکل ارشاد مخالف برگزاری این برنامه است؛ اما با پیگیری‌ها و صحبت‌هایی که شخصا با مدیرکل ارشاد داشتم ایشان گفتند هیچ مخالفتی با این برنامه ندارم و این کار خوبی به نفع زلزله‌زده‌هاست و حتما کارتان را انجام بدهید.

این نوازنده سه‌تار افزود: برنامه ما ماهیت و محتوایش متناسب با فضای بعد از زلزله است و موسیقی نامتعارفی با فضای این روزهای کرمانشاه نیست اما متاسفانه وقتی مجوز ما صادر شد دوستان انجمن موسیقی پیغام‌هایی برای ترقیب ما به لغو این کنسرت انجام دادند و در ‌‌نهایت این فشارها باعث شد ساعت ۱۲ پنجشنبه هفته گذشته از اداره ارشاد با من تماس گرفتند و گفتند بهتر است این برنامه را لغو کنید. من پاسخ دادم هیچ منع قانونی و عرفی برای این کار وجود ندارد و مدیرکل نیز از برگزاری آن حمایت کرده‌اند. ضمن اینکه خود ما با فضای این شهر آشنا هستیم و برنامه‌ای برگزار نخواهیم کرد که منافاتی با این حال و هوای شهر داشته باشد.

وی همچنین عنوان کرد: کار تا جایی پیش رفت که از طرف انجمن موسیقی کرمانشاه نامه‌ای به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زده شده و درخواست شده این کنسرت لغو شود. البته اداره ارشاد تمام تلاش خود را انجام داد که این مسئله دوستانه حل شود منتهی انجمن موسیقی کرمانشاه در این بین بسیار تلاش کرد تا این اتفاق نیافتد.

سپهر شهبازی گفت: اگر بلیت‌فروشی این کنسرت به طور کامل انجام شود حدود ده میلیون تومان درآمد خواهد داشت که به‌طور کامل به آسیب‌دیدگان اهدا خواهد شد. البته بحث پنهان ماندن چنین فعالیت‌هایی که با نیت خیر است را درنظر داشتیم منتهی با مشکلاتی که پیش آمده مجبور به بازگویی چنین جریانی شده‌ایم.

 

ادامه مطلب...

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131