تازه ها

تازه ها (1432)

با تحقیق پنج ساله فتح‌الله بابایی آوازهای طبری وارد موسیقی ملی می‌شود

موسیقی هنری ایران: ملودی‌های بکر و دست نخورده موسیقی طبری که با کلام فارسی همراه و در دستگاههای موسیقی ایرانی قالب سازی شده ،توسط فتح‌الله بابایی جمع آوری شده و هم اکنون در مرحله ضبط و انتشار است.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ فتح الله بابایی،خواننده و پژوهشگر پروژه موسیقی طبری با اعلام این خبر گفت :بیش از پنج سال برای جمع آوری ملودی‌های ناب و بکر طبری وقت صرف کرده‌ام که نتیجه آن نزدیک به ۸۰ ساعت موسیقی است.

وی افزود: اکنون ۱۳ قطعه از ملودی‌های ضربی و آوازی موسیقی طبری (مازندران کنونی) ،آماده ضبط و انتشار است.

این خواننده که جزو خوانندگان نسل دوم مکتب اسماعیل خان مهرتاش است، درباره چگونگی قالب گذاری ملودیهای طبری بر روی اشعار فارسی گفت: برای این کار سعی کرده‌ام روح شعر با ملودی مطابقت و سازگاری داشته باشد؛ به فرض مثال زمانی که که ما از یک ملودی حماسی استفاده می‌کنیم نمی‌توانیم یک غزل عاشقانه به کار ببریم. برای سازگاری روح ملودی باید از اشعار حماسی که در شاهنامه فرودسی است، استفاده کرد.

وی درباره چگونگی انتخاب اشعار برای این ملودیهای طبری گفت: برای انتخاب شعر در وهله اول باید به وزن شعر و متر ملودی توجه شود.به فرض مثال روح اغلب ملودیهای محلی ما با دو بیتی سازگاری دارند.همچنین برخی دیگر به صورت منظومه و حالت توصیفی دارند که باید به عنوان مثال از اشعار نظامی(منظومه لیلی و مجنون و خسرو وشیرین) استفاده شود و برخی دیگر هم قالب مثنوی دارند.

این هنرمند با تاکید بر این موضوع که این ملودیها را با لحاظ کردن مسائل فنی و تخصصی آوازی‌اش با کلام فارسی تطبیق ‌داده است،گفت: مهمترین هدف من از تبدیل موسیقی طبری به موسیقی ملی این است که اولا این ملودیها نمیرند و فراموش نشوند و از طرفی دیگر ملودیها در سطح ملی باشد تا مخاطبان از نظر مفهومی بتوانند ارتباط بهتری با ملودی برقرار کند ولی متاسفانه تاکنون بر روی ملودیهای طبری یک کار جدی که برای حضور در موسیقی ملی صورت نگرفته است.

وی که تزکیه نفس را برای آوازخوانان امری ضروری می داند و ریشه پاکترین ملودیها را در موسیقی فولکلور جستجو می‌کند، اظهار داشت: اکنون فقط "گوشه امیری " که استاد بنان آن را در آواز دشتی اجرا کرد از آوازهای طبری به شکل فارسی درآمده و در قالب موسیقی ملی مطرح شده است.

این خواننده در ادامه با اشاره به اینکه برای تحریرهایی ملودیهای طبری سعی کرده است که از تحریرهای تکراری استفاده نکند،تصریح کرد: از دو سال پیش ، یکسری از خوانندگان که تحریرهای استانداردی دارند از بعضی از آوازخوانهای نامی چون شهیدی ، قمر، تاج،منتشری،بنان، قوامی،صدیف و ادیب خوانساری و محمودی خوانساری ،جهانسوز دادبه،اقبال آذر،طاهر زاده،ایرج،گلپا و... را در مقامها و گوشه‌های مختلف را تفکیک و ضمن مطالعه آنها را با هم مقایسه کردم.

وی افزود:با این مطالعات و همچنین استفاده از تحریرهایی که تحت تاثیر ساز اساتیدی مانند فرهنگ شریف،جلیل شهناز،کسایی،لطفی،علیزاده،علی اضغر بهاری،یاحقی و... می‌توان گفت که بیش از ۷۰ درصد تحریرهای پروژه موسیقی طبری جدید است.

فتح اله بابایی با اشاره به اینکه بخشی از پروژه موسیقی طبری هم اکنون در مراحل پایانی است، افزود : امیدوارم تا پایان شهریورماه سال آینده بتوانم این ۱۳ قطعه را به بازار موسیقی عرضه کنم و به مرور دیگر قطعات را نیز منتشر خواهم کرد.

سیزدهم دی ماه هشتاد و نه

ادامه مطلب...

تغییر کاربری انجمن موسیقی

موسیقی هنری ایران: فعالیت فرهنگی و هنری در هر جامعه ای نوعی خدمت فوق العاده وحرکتی انسان دوستانه ورای وظایف معمول اجتماعی و اقتصادی محسوب می شود چرا که بازدهی هر گونه سرمایه گذاری در این بخش در مقایسه با دیگر بخش های اقتصادی قابل مقایسه نیست. به همین دلیل در جوامع پیشرفته اغلب فعالیت های فرهنگی همواره با حمایت های دولتی مواجه می شوند ؛ در این کشورها علاوه بر قانون های مصرح درتسهیل امور فرهنگی، شرکت ها و موسسات صنعتی پر سود نیز موظف هستند تا بخشی از مالیات خود را صرف حمایت از تشکل های فرهنگی بکنند .

خبرآنلاین: در ایران هرچند که برخی مصوبات قانونی و فعالیت های اجرایی در دو قوه مقننه و اجرائی در جهت حمایت از فعالیت های فرهنگی صورت گرفته ،اما این ها هنوز در مقابل موانع و مشکلات بزرگ امور فرهنگی بسیار اندکند.

حال همه این موارد را به مشکل اساسی و حاد موسیقی که در دهه های اخیر وجود داشته و برای همگان آشناست بیفزائید تا عمق ایثار و از خود گذشتگی فعالان و ناشران این بخش را بهتر لمس کنید.

در این سالها بسیاری از شرکت ها و موسساتی که در حوزه موسیقی فعالیت کرده اند یا با ورشکستگی مواجه شده و عطای این کار را به لقای آن بخشیده اند و یا با تغییر ماهیت و اهداف خود به کارهای غیر موسیقایی مشغولند و برخی نیز لنگ لنگان و صرفا با اتکا بر عشقی که به این هنر می ورزند تاب آورده و به امید بهتر شدن اوضاع روز را به شب و شب را به روز می رسانند، اما به قول معروف نه تنها این صبر - که افشردن جان است- ثمری نمی دهد بلکه متاسفانه هر روز از این باغ بری می رسد.

یکی از اقدامات و توجهات امور اجرائی کشور که از چندین سال پیش در جهت حمایت از بخش خصوصی صورت گرفته اجرای یک اصل مهم از قانون اساسی کشور(اصل ۴۴) در این زمینه است که با اجرای آن تصدی گری بخش دولتی را کاهش داده و امورجامعه را به خود مردم می سپارد.

انجمن موسیقی ایران حدود بیست و چند سال پیش به عنوان بازوی اجرایی مرکز موسیقی وزارت ارشاد برای پرداخت حقوق و دستمزد نوازندگان ارکستر سمفونیک -  و بعدها ارکستر موسیقی ملی -برگزاری جشنواره ها،  کارپردازی وامور اداری و مالی کارمندان مرکز موسیقی (دفتر موسیقی فعلی) واموری از این قبیل تاسیس شد . این انجمن تا اوایل دولت نهم  بیشترین انرژی و پتانسیل ستادی و اجرایی اش را در این بخش مصروف می کرد و به اهداف و شرح وظایفش متعهد بود اما چند سالی است که با تغییر مدیریت در معاونت هنری ارشاد و انجمن موسیقی ، این انجمن به طور جدی و همچون یک شرکت خصوصی پای به میدان گذاشته و با برگزاری کنسرت های سنتی و پاپ، فروش بلیت و سی دی ودیگر فعالیت های اقتصادی در این حوزه به عنوان رقیبی جدی برای بخش خصوصی به میدان آمده است.

این انجمن در حالی این کارها را انجام می دهد که از بودجه وزارت ارشاد ارتزاق می کند و مستظهر به امکانات وارتباطات حوزه صدور مجوز دفتر موسیقی است.

این انجمن در چند سال اخیر علاوه بر ورود در حیطه اجرائیات و برگزاری کنسرت، دایره را بازتر کرده و همچون یک ناشر رسمی آثار صوتی، آلبوم های مختلفی منتشر می کند که اخیرا به مناسبت انتشار ۷ عنوان آلبوم نیز مراسم رونمایی با حضور برخی مسئولان از جمله معاونت هنری در سالن رودکی برپا کرد.

از سوی دیگر کاراین نهاد به جایی رسیده که برخلاف شرح وظایف و اهداف آشکارش- که علی القاعده می بایست به عنوان یک اداره دولتی حرکت کند- همچون یک نهاد غیر دولتی به انتشار فرم های عضویت -نظیرنهادهای مدنی که برپایه انتخابات شکل می گیرد- به عضوگیری نیز پرداخته است.

البته حضور و فعالیت هر نهادی در اعتلای هنر موسیقی و افزایش تولیدات و سرعت بخشیدن به جریان سالم موسیقی قابل ستایش و تقدیراست و مقصود این یادداشت نیز به هیچ وجه تحدید انجمن موسیقی و یا هر نهاد دیگری نیست که خدمتی به فرهنگ و هنر ایران می کنند، بلکه منظور تذکری به مسئولان و متولیان امر به حمایت عادلانه و هدایت همه فعالان به یک رقایت سالم در شرایط برابر و همچنین بر اساس تعاریف مشخص شده است ؛طبعا اینگونه بی عدالتی ها در نهایت به تکروی و فربه شدن یک بخش و حذف سلایق و دیدگاه های متنوع دیگر فعالان هنر موسیقی منجر می شود که به نفع هیچکس نخواهد بود.

سیزدهم دی ماه هشتاد و نه

ادامه مطلب...

محسن رجب پور مدیر اجرایی ارکستر ملی شد

موسیقی هنری ایران: علی ترابی از حضور محسن رجب‌پور به عنوان مدیر اجرایی ارکستر ملی در زیر مجموعه شورای فنی ارکستر خبر داد.

علی ترابی سرپرست دفتر موسیقی ارشاد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: ما برای انجام اجراهای صحنه‌ای ارکستر نیاز به یک فرد حرفه‌ای در این زمینه داشتیم که بتواند برنامه‌ریزی‌های لازمی را انجام دهد بر این اساس محسن رجب‌پور را به عنوان مدیر امور اجرایی ارکستر انتخاب کردیم که ایشان تمامی کارهایش را زیر نظر شورای فنی انجام خواهد داد.

وی ادامه داد: با توجه به اساسنامه ارکستر تمامی اقدامات مربوط به ارکستر از سوی شورای فنی تعیین و به سرانجام می‌رسد بر این اساس نیز کارهایی که قرار است آقای رجب‌پور انجام دهد از سوی شورا تعیین و ایشان تنها وظیفه رسیدگی به همان کارها را دارد.

سرپرست دفتر موسیقی ارشاد در ادامه افزود: شورای فنی تصمیم می‌گیرد در چه مقطعی ارکستر چه کنسرتی ، چه قطعاتی و با چه رهبری را برگزار کند و آقای رجب‌پور نیز مسئولیت اجرایی این کارها را عهده‌دار خواهد بود.

ترابی در خاتمه خاطر نشان کرد: در آینده موسسه ارکستر ملی راه‌اندازی و هیات امناء و هیات مدیره‌ای که اعضای آنها انتخاب شده‌اند کار خود را آغاز خواهند کرد.

سیزدهم دی ماه هشتاد و نه

ادامه مطلب...

علی قمصری با دو خواننده آفریقایی و اسپانیایی به صحنه می‌رود

موسیقی هنری ایران: علی قمصری بعداز اجرای موسیقی با گروه حصار به خوانندگی همایون شجریان، خود را برای اجرای موسیقی در کشور کانادا آماده می‌کند. این کنسرت با دو خواننده آفریقایی و اسپانیایی روز ۱۸ دسامبر اجرا می‌شود.

علی قمصری، آهنگساز و نوازنده تار، با اعلام این خبر به ایلنا، گفت: در این کنسرت از اشتراکات موسیقی موسیقی ایرانی و فلامینگو برای سه بخش استفاده می‌شود.

وی افزود: در اجرای ونکوور که در ریستال‌هال دانشگاه یوبی سی برگزار می‌شود؛ با دو خواننده از کشورهای اسپانیا و آفریقا به صحنه خواهم رفت.

این آهنگساز درباره‌ی فضای موسیقی این کنسرت گفت: باتوجه به فرصت کمی که ما برای تمرین داریم، سعی داریم که در بخش اول از موسیقی ایران و در بخش دوم از موسیقی فلامینگو استفاده کنیم. همچنین در بخش سوم تلفیقی نرم که به صورت بداهه‌نوازی است از موسیقی این دو کشور اجرا خواهد شد.

قمصری ادامه داد: همچنین برای این برنامه، اشتراکات دستگاه موسیقی همایون همراه به ترکیب از دستگاه موسیقی سل آرس توسط نوازنده‌ها اجرا می‌شود.

این نوازنده تار گفت: در این کنسرت یک روز که با بلیت فروشی همراه است؛ یک نوازنده گیتار از کاناد، یک نوازنده طبلا از هندوستان و یک نوازنده سه تار که که مقیم کانادا است،‌ مرا همراهی می‌کند.

هفدهم آذر هشتاد و نه

ادامه مطلب...

سفر علی رهبری به ایران متوقف شد

موسیقی هنری ایران: چرایی عدم سفر علی رهبری به ایران که در جریان کش و قوس‌های خبری؛ همچنان مبهم مانده، با نقطه‌ی روشنی دست نیافت مگر اینکه اعلام شد: حضور علی رهبری در ایران و ماجرای هدایت ارکستر زهی پارسیان توسط وی تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

نیما زاهدی(سخنگوی ارکستر زهی پارسیان) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اعلام این خبر گفت: قرار بود اسفند ماه سالجاری با هدایت، علی رهبری یک اجرا برای چند شب در تهران داشته باشیم که این اجراها با هدایت علی رهبری کاملا متوقف شد.

وی افزود: البته اکنون پیشنهادهایی از طرف انجمن موسیقی منوط به همراهی یک رهبر ایتالیایی و همچنین حضور این ارکستر در جشنواره موسیقی فجر داریم که این موضوع فعلا در مرحله‌ی مذاکره است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دلیل توقف اجرای مهرماه به ناهماهنگی با انجمن موسیقی برمی‌گردد یا خیر، خاطرنشان کرد: برنامه‌ی ارکستر زهی تقریباً از دو ماه قبل هماهنگ شده بود. اخیرا مشکلاتی در حوزه‌ی نوازندگان سازهای بادی به دلیل عدم همراهی انجمن موسیقی به وجود آمده بود. این مشکل درحالی به وجود آمده بود که پیش از این توافقات لازم برای حضور نوازندگان سازدهی بادی برنجی ارکستر سمفونیک تهران در ارکستر زهی حاصل شده بود. شاید بهتر بود مقام عالی‌رتبه‌ی حوزه‌ی موسیقی می‌دانست که تعداد نوازندگان سازهای بادی برنجی در ایران به تعداد انگشتان دست است که آنها هم در ارکستر سمفونیک تهران می‌نوازند لذا به آنچه پیش از این مقرر شده بود، پایبند می‌ماندند.

زاهدی ادامه داد: طی صحبت‌هایی که با رئیس انجمن موسیقی مبنی بر استفاده از این نوازنده‌ها داشتیم، مطرح شد که شاید نوازنده‌های ارکستر نتواند در بعضی از تمرین‌‌ها حضور داشته باشد اما قرار نبود به دلیل اجرای «سمفونی دفاع مقدس» در شهرستان، برنامه‌ی ارکستر زهی پارسیان تحت‌الشعاع قرار داده شود.

لازم به ذکر است که؛ هفته گذشته بابک رضایی(مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) به ایلنا گفته بود: شخصا با علی رهبری مشکلی ندارم اما آمدن رهبری منوط به سیاست‌های هنری است و از دست من خارج است.

رضایی؛ اعلام کرد که تصمیم بر آن است تا «ارکسترهای سازهای بادی برنجی» که به دلیل خدمت سربازی نوازنده‌ها ازهم پاشیده بود، دوباره راه‌اندازی شود. او از دستور معاون هنری برای راه‌اندازی ارکستر جوانان سخن گفت اما درباره سیاست‌های هنری وزارت ارشاد درباره علی رهبری و اینکه رهبری؛ با چه استدلالی به ایران دعوت نمی‌شود، سخنی نگفت.

چهاردهم آذر هشتاد و نه

ادامه مطلب...

«درک گلیسون» رهبر جدید ارکستر سمفونیک تهران شد

موسیقی هنری ایران: براساس تصمیم شورای سیاستگذاری ارکستر سمفونیک تهران، «درک گلیسون» رهبر مهمان ارکستر شد و از امروز تمریناتش را آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران، ارکستر سمفونیک تهران پس از انتخاب گلیسون، تمرینات خود را با سمفونی شماره شش چایکوفسکی آغاز کرده و به زودی تاریخ کنسرت ارکستر اعلام خواهد شد.

درک گلیسون در دوبلین پایتخت ایرلند متولد شد. از دوران کودکی به فراگیری پیانو و سازهای زهی پرداخت و پس از آن تحصیلات عالی موسیقی را در زمینه‌های آهنگسازی و رهبری ارکستر در کنسرواتوارهای دوبلین، لندن و وین ادامه داد.وی همچنین در دانشگاه‌های کالیفرنیا و لس‌آنجلس به تحصیل موسیقی فیلم پرداخت. گلیسون از ۱۵ سالگی به عنوان نوازنده منتخب کشورش وارد ارکستر جوانان اروپا شد.

این ارکستر در فستیوال‌های معتبری مانند سالز بورگ و فستیوال ادینبورگ که در آن زمان زیر نظر بزرگانی همچون هربرت فون کارایان و لئونارد برنستاین اداره می‌شد، روی صحنه می‌رفت.

گلیسون در سال ۱۹۸۴ برنده جایزه رهبری ارکستر در لندن شد و از آن پس با ارکسترهای متعددی ازقبیل ارکستر سمفونیک لندن و ارکستر سمفونیک BBC به اجرای برنامه پرداخت.

بنابر تجربیات وی در آهنگسازی، درک گلیسون در سرتاسر اروپا و آمریکا آثار متعددی از آهنگسازان معاصر را اجرا و ضبط کرده است که از مهم‌ترین این اجراها می‌توان به رهبری ارکستر Da Camera Fiorentina کشور ایتالیا، ارکستر دولتی چک، ارکستر RTL لوکزامبورگ، ارکستر سمفونیک هلند، ارکستر Szombathely مجارستان، ارکستر رادیو دانمارک، ارکستر سمفونیک رادیو ملی بلغارستان، ارکستر فلارمونیک بلغارستان، ارکستر سمفونیک لندن و ارکستر سمفونیک BBC اشاره کرد.

از ضبط‌های وی، فانتری رومئو و ژولیت از چایکوفسکی و زدراویستا اثر پروکفیف است که توسط کمپانی کارلتونو با کر و ارکستر سمفونیک لندن اجرا شده است.

از مهمترین اجراهای وی در زمینه اپرا، می­توان به لاتراویتا اثر وردی ـ دُن ژوان، عروسی فیگارو و فلوت سحرآمیز اثر موتسارت، کارمن اثر بیزه و اوژن اونگین اثر چایکوفسکی اشاره کرد.

وی در حال حاضر رهبر ارکستر فیلارمونیک دوبلین و آخرین رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران تا پیش از محرم و صفر است.

هشتم آذر هشتاد و نه

ادامه مطلب...

نوای "نی" ترکمن روبه خاموشی

موسیقی هنری ایران: موسیقی و نوای نی ترکمن را نمی‌توان از زندگی این مردمان جدا کرد، اما امروز نوای نی ترکمنی، هر روز کمتر از دیروز به‌گوش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، موسیقی ترکمن، در تاریخ کهن ترکمن ها بیانگر تاریخ و سبک زندگی مردم ترکمن بوده است، موسیقی و شعری که با زن و طبیعت و اقتصاد و روابط اجتماعی ترکمن‌ها پیوند خورده است.

حاج محمد ایری از جمله کسانی است که دوتار و کمانچه و نی می‌نوازد و در زمینه موسیقی فولکلوریک ترکمن‌ها فعالیت می‌کند.

وی کار خود را از سال ۱۳۵۶ با سازهای بادی آغاز کرده و نزدیک به ۱۰ سال بعد به نزد استاد رفته و نواختن دوتار و کمانچه را آموخته است.

به باور این نوازنده ترکمن، عروسی، تنها چیزی است که نسل جوان را با موسیقی محلی پیوند می‌دهد، جشن‌هایی که ۴، ۵ روز طول می‌کشند و فرصتی در اختیار جوانان می‌گذارند تا با دوتار و کمانچه آشنا شوند.

وی افزود: پس از هر عروسی، تعدادی علاقه‌مند می‌آیند و از ما می‌خواهند نواختن این سازها را به آنها آموزش دهیم اما بسیار اندک‌اند کسانی که مسیر خود را تا به انتها پی می‌گیرند چراکه یادگرفتن دوتار، کار آسانی نیست.

ایری " نی "را سازی فراموش‌شده در تاریخ موسیقی ترکمن می‌داند و می‌گوید: نی، سازی چوپانی است و حالا چوپانی وجود ندارد که برای گوسفندان بنوازد. در نتیجه نی هم کاربرد خود را از دست داده است.مسئولان و متولیان فرهنگی هم به‌دنبال مستند کردن نغمه‌هایی نیستند که رو به فراموشی است.

وی از نبود فضایی همیشگی برای نوازنده‌های ترکمن گلایه و بیان می‌کند: متولان فرهنگی و گردشگری، هیچ فضایی را در اختیار ما نمی‌گذارند تا به‌اجرای برنامه‌های دائمی بپردازیم.

وی افزود: رقص و ذکر خنجر و موسیقی ترکمن می‌تواند گردشگران بسیاری را از سراسر ایران به‌سوی خود بخواند اما تعداد کمی از مسافران که با من و امثال من در ارتباط هستند می‌توانند موسیقی ترکمنی بشنوند و رقص زیبای خنجر ببینند.

از نقش زنان ترکمن هم نمی‌توان به‌راحتی گذشت و هوشنگ جاوید، پژوهشگر موسیقی نواحی، موسیقی زنان ترکمن را به سه بخش تقسیم می‌کند و می‌گوید: بخشی از این ترانه‌های فولکلوریک به دختران ترکمنی برمی‌گردد که شوهر کرده و به غربت رفته‌اند.

آنها در شبی که ماه کامل است از چادر بیرون زده و به‌دور از افراد قبیله، به‌خواندن اشعاری سوزناک در بیان ناروایی‌های همسر و دلتنگی برای مادر می‌پردازند.

وی افزود: بخش دوم هودی ها یا لالایی‌های زنان ترکمن است، ترانه‌هایی که از آروزوها و امیدهای آنان سخن می‌گوید و بیانگر درد و رنج مادران است.

مرثیه‌خوانی زنان هم بخش مهم دیگری از موسیقی ترکمن‌هاست. دوبیتی‌هایی که با نوایی غم‌انگیز خوانده می‌شوند.

یکم آذر هشتاد و نه

ادامه مطلب...

پژوهش‌های مجید ناظم پور درباره ساز عود منتشر می‌شود

موسیقی هنری ایران: مجید ناظم پور با اشاره به اینکه قرار است اولین آلبوم خود در زمینه خوانندگی را روانه بازار کند، از انتشار نخستین جلد کتابش درباره ساز عود که حاصل ۱۱ سال پژوهش است، خبر داد.

مجید ناظم پور، نوازنده ساز عود و پژوهشگر موسیقی به خبرنگار مهر گفت: کتابی به نام "تاریخ ۵ هزار ساله ساز عود یا داستان بربط"را به همت فرهنگستان هنر درحال چاپ دارم که فکر می کنم تا یک ماه دیگر منتشر شود.

وی در مورد جزئیات این کتاب عنوان کرد: از همان روزهایی که نوازندگی و تمرین عود را شروع کردم، متوجه شدم همانطور که در مورد نوازندگی این ساز اطلاعات کمی داریم، در زمینه تاریخچه آنهم اطلاعات کمی وجود دارد.

ناظم پور افزود: برای همین پژوهشهای خودم را در مورد این ساز آغاز کردم چون کسانی بودند که جسته و گریخته ادعا می‌کردند، عود یک ساز ایرانی است اما اسناد و اطلاعاتی که اثبات کنیم ایرانی هست یا نیست، بسیار کم بود.

وی سپس به پژوهشهایی که در مورد عود انجام داده است، اشاره کرد: بعد از مدتی فهمیدم اسناد و اطلاعاتی که اثبات کند عود یک ساز ایرانی است، بسیار اندک است. برای همین به نقاط دیگر یعنی کشورهای عربی سفر کردم و به موزه‌ها و کتابخانه‌هایی رفتم تا از اسناد قدیمی استفاده کنم.

این پژوهشگر موسیقی ابراز کرد: خلاصه این تحقیقات که ۱۱ سال طول کشید و همه هزینه‌ها به صورت شخصی بود، کتابی در سه جلد شد که جلد اول آن در حال چاپ است. جلدهای بعدی نیز در آینده منتشر می شوند.

ناظم پور درباره فعالیتهای دیگر خود اظهار کرد: یک کتاب با نام "هیپنوتیزم درمانی در اضطراب" دردست چاپ دارم. چون من یک روانشناس و عضو انجمن هیپنوتیزم هستم.

وی همچنین از تصمیم خود برای خوانندگی خبر داد: CD نیز دردست تولید دارم که برای اولین بار در آن خوانندگی کرده ام. درست است که من خودم را خواننده نمی‌دانم اما متاسفانه  اغلب خواننده‌های ما تقلیدکنندگانی هستند که از استادان بزرگ تقلید می‌کنند.

ناظم پور ادامه داد: برای اینکه آثار ساخته شده من، رنگ و بوی تقلیدی پیدا نکند، بنظرم رسید خودم بخوانم. البته دوست داشتم یک کار با کلام هم داشته باشم. از چهار ماه قبل کار  شروع شد و الان در اواسط تولید هستم.

وی در مورد نشریات تخصصی موسیقی گفت: خوشحالم هنوز نشریاتی هستند که در زمینه موسیقی فعلایت می کنند اما اگر آنها را با نشریات قدیمی مقایسه کنیم، متاسفانه نمره بالایی نمی گیرند اما از یک طرف دیگر، همین‌که هنوز سرپا هستند و فعالیت می کنند کار بزرگی است. دهم آبان هشتاد و نه

ادامه مطلب...

استقبال آلمانی‌ها از اجرای «ساکت» با ارکستر سمفونیک بوخوم

موسیقی هنری ایران: کیوان ساکت با ارکستر سمفونیک بوخوم آلمان در میان استقبال مخاطبان آلمانی به اجرای موسیقی کلاسیک و ایرانی پرداخت.

«کیوان ساکت» آهنگساز و نوازنده تار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص اجرای خود با ارکستر سمفونیک بوخم آلمان گفت: وزارت امور خارجه آلمان حدود ۲ سال روی اجرای من با ارکستر سموفنیک آلمان کار کرده بود و از آنجایی که امسال شهر بوخم به عنوان شهر فرهنگی اروپا برگزیده شده بود، این اجرا در این شهر برگزار شد.

وی ادامه داد: در این کنسرت من به همراه شروین مهاجر نوازنده کمانچه و مسیح مدنی نوازنده تنبک از سوئد در کنار ارکستر سمفونیک قرار گرفتیم و ۱۱ قطعه را در دو قسمت اجرا کردیم.

این نوازنده تار با اشاره به قطعات اجرایی در این کنسرت بیان داشت: در این کنسرت ۴ قطعه از موتزارت، مونته، چایکوفسکی، شوستاکویچ ، قطعاتی از ساخته‌های بنده و یک قطعه برای تار و ارکستر به تنظیم مانی جعفرزاده را نواختیم در واقع اجرای ما از قطعه آیلیریق ترکی شروع و بعد قطعه‌ای از کروساکف و سپس والتز شوستاکویچ ،رقص ۵ برامس و موسیقی کوچک شبانه از موتزارت را نواخیتم و کنسرت را با آهنگ حاضرباش علی نقی‌ وزیری به پایان رساندیم.

وی با اشاره به استقبال آلمانی‌ها از این اجرا اظهار داشت: استقبال از این کنسرت به خصوص اجرای قطعات کلاسیک با تار و نیز قطعات بنده بسیار زیاد بود به طوری که بعد از پایان کنسرت ۵ بار روی صحنه رفته و موسیقی اجرا کردیم در آخر نیز فقط بخش ایرانی ارکستر روی صحنه رفت.

پانزدهم مهر هشتاد و نه

ادامه مطلب...

تقدیر وزیر فرهنگ سوریه از کیوان ساکت

این آهنگساز در خصوص فستیوال موسیقی جاده ابریشم نیز گفت: این فستیوال هر ساله در دمشق برگزار می‌شود که امسال من در کنار هنرمندانی از کشورهای اسپانیا، چین، هند، عراق، لبنان، مراکش، قطر، ترکیه، سوریه و ارمنستان به اجرای موسیقی ایرانی پرداختم.

وی ادامه داد: این جشنواره به همت یکی از بهترین نوازندگان عود به نام حسین سبسبی برگزار شد که در ابتدا هر کدام از نوازندگان به بداهه‌نوازی پرداختند و در پایان همه با هم یک آهنگ که ریشه ایرانی- شرقی -اندلسی و اسپانیایی داشت را اجرا کردیم و خواننده‌ها هم خواندند.

ساکت در خاتمه خاطر نشان کرد: پس از پایان اجرا وزیر فرهنگ سوریه با اهدای لوح تقدیر از ما تقدیر کرد و به من گفت، من تصور دیگری از ساز ایرانی داشتم و شما تصور درست را به من دادید.

پانزدهم مهر هشتاد و نه

ادامه مطلب...

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131