تازه ها

تازه ها (1432)

لاتویا جکسون: مایکل جکسون کشته شده است

واحد مرکزی خبر، ایلنا: خواهر مایکل جکسون در مصاحبه با روزنامه ساندی انگلیس گفت که «مایکل جکسون» به طور طبیعی نمرده است بلکه توسط گروهی افراطی به نام «شادوی» کشته شده است.خواهر «مایکل جکسون»، سلطان موسیقی پاپ گفت که وی نکرده بلکه توسط یک گروه افراطی کشته شده است. به گزارش ایلنا یه نقل از خبرگزاری فرانسه، «لاتویا جکسون»، خواهر مایکل جکسون در مصاحبه با روزنامه ساندی انگلیس گفت که «مایکل جکسون» به طور طبیعی نمرده است بلکه توسط گروهی افراطی به نام «شادوی» کشته شده است. این در حالی است که گزارش‌های پلیس حاکی از آن است که این خواننده معروف آمریکایی در سن ‪۵۰‬ سالگی براثر سکته قلبی فوت کرده است. بنا بر این گزارش، این خواننده آمریکایی موسیقی پاپ پس از کالبد شکافی و انجام تحقیقات پلیس بر روی جسد وی چهارشنبه هفته گذشته در یک مراسم خانوادگی به خاک سپرده شد. بر اساس گزارش پلیس، مایکل جکسون براثر سکته قلبی که گفته می‌شود ناشی از استفاده از یک مسکن قوی بوده است، مرده است. حدود ۳۱ میلیون تن مراسم ختم جکسون را از طریق شبکه های تلوزیونی به طور مستقیم تماشا کردند. این مراسم بعد از مراسم تدفین پرنس دیانا پر بیننده ترین مراسم تدفین بوده است البته مراسم تدفین پرنس دیانا در سال ۱۹۹۷حدود ۳۳ میلیون مخاطب تلویزیونی داشت.

بیست و سوم تیرماه هشتاد و هشت

ادامه مطلب...

ضبط سمفونی ابن سینا در اوکراین آغاز می شود

واحد مرکزی خبر، مهر: کار ضبط سمفونی ابن سینا ساخته شاهین فرهت از پنج شنبه ۴ تیر ماه در اوکراین آغاز می شود. شاهین فرهت با اعلام این خبر گفت: نت های این کار که سمفونی شماره ۱۴ من محسوب می شود از حدود یک ماه قبل در اختیار ارکستر سمفونیک شهر "کی اف" قرار گرفته و در طول این مدت گروه روی آن تمرینات لازم را انجام داده است. این آهنگساز در ادامه افزود: این اثر به لحاظ فرم کاملا کلاسیک محسوب می شود اما دارای یک تم اصلی است که از موسیقی ایرانی  گرفته شده و کاملا جدید است. سمفونی ابن سینا از چهار قسمت تشکیل شده که این تم اصلی در قسمت اول آن بیشترین نقش را برعهده دارد و در سایر بخش ها نیز تکرار می شود. البته بخش های بعدی اثر تم های مخصوص به خود را دارا هستند. وی درباره سایر قسمت های این سمفونی گفت: قسمت اول سمفونی تداعی کننده فضایی است که عظمت دانشمندان ایرانی و بخصوص ابن سینا را در دوره های گذشته بیان می کند. در قسمت دوم محوریت کار بر روی موفقیت های علمی بوده است. قسمت سوم کار نیز به رنج ها و مرارت های ابن سینا در راه کسب علم می پردازد. در بخش چهارم که فینال سمفونی محسوب می شود بازگشتی داریم به بخش اول اثر و استفاده محوری از همان تم اصلی که با آن آغاز کرده بودیم. فرهت همچنین درباره شیوه ضبط این اثر تصریح کرد: ارکستر سمفونیک شهر کی اف به صورت گروهی این سمفونی را خواهند نواخت و به هیچ عنوان از میکس استفاده نخواهیم کرد. طبق پیش بینی ها کار ضبط این اثر چهار روز به طول خواهد انجامید. خالق سمفونی ابن سینا با اشاره به دلایل ضبط آثارش در خارج از کشور گفت: زمانی که یک اثر توسط ارکستر ضعیف نواخته شود همه گمان می کنند این ضعف از آهنگساز است. من همواره آرزو دارم بتوانم این آثار را در داخل ایران ضبط کنم اما به دلیل اجراهای ضعیفی که از این آثار شده من از سال ۷۸ به بعد همه کارهایم را در کشورهای دیگر ضبط کرده ام.

سوم تیرماه هشتاد و هشت

ادامه مطلب...

نگهداری سازهای دوره قاجار در موزه موسیقی پاریس

واحد مرکزی خبر، فارس: «پورجوادی» در همایش سازهاب ابداعی گفت: در دوره قاجار سه ساز رموز، مجلس ‌آرا و طرب انگیز ساخته شده که هم اکنون در موزه موسیقی پاریس هستند. به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، همایش سازهای ابداعی روز گذشته با حضور خیل عظیمی از هنرمندان عرصه موسیقی از جمله حسین علیزاده، احمد ابراهیمی، کیهان کلهر، محمد سریر، داریوش پیرنیاکان و... در خانه هنرمندان ایران آغاز به کار کرد. در ابتدای این همایش «محمدسریر» مدیرعامل خانه موسیقی و رئیس هیأت مدیره خانه با بیان اینکه این همایش جنبه علمی دارد؛ گفت: امروز برای اولین بار به مقوله سازسازی پرداخته می‌شود و فکر می‌کنم با برگزاری این همایش و نمایشگاه قدم مهمی برای شروع نگاهی تازه به این مقوله برداشته شود. وی ادامه داد: بیش از نیم قرن پیش تلاش‌هایی در زمینه تغییر و تحول در سازها توسط نوازندگان قدیمی صورت گرفت و آنها توانستند رنگ‌های جدیدی را در موسیقی به وجود بیاورند. رئیس هیأت مدیره خانه موسیقی بیان داشت: استاد «قنبری‌مهر» پایه‌گذار نگاه تحولی در سازها بوده و هست و توانست در تمام طول فعالیتش سازهایی را از روی کتیبه‌ها و سنگ‌نوشته‌ها بسازد. سریر در پایان از کانون سازسازان خانه موسیقی جهت برگزاری این نمایشگاه و همایش قدردانی کرد. بنابراین گزارش؛ در ادامه این مراسم «امیرحسین پورجوادی» استاد دانشگاه در خصوص تحول موسیقی در دوره‌های مختلف تاریخی گفت: در دوره صفویه سیستم موسیقایی دربار سیستم مقامی بوده که این سیستم سازهای خاص خودش را از جمله عود، قانون، کمانچه ونی داشته است. در زمان صفویه «سیدسجادالدین صفویه» سازها را به دو دسته کامل و ناقص تقسیم بندی می‌کند به طوری که عود، نای و کمانچه را ساز کامل و نی ۹٫۵ ، نی ۱۰/۵ ، قانون، چنگ و سرنا را سازهای ناقص می‌داند. وی ادامه داد: سیدسجادالدین تفاوت این دو دسته ساز را به این صورت می‌داند که بر روی سازهای کامل همه مقامات را می‌توان اجرا کرد اما در سازهای ناقص این قابلیت وجود ندارد. این استاد دانشگاه با بیان اینکه نظام مدال شامل ۱۲ مقام، ۲۴ شعبه، ۶ آواز و ۴۸ گوشه تا آخر صوفیه ادامه داشته است؛ افزود: سیستم موسیقی مدال تا دوره افشاری هم تداوم پیدا کرده و تنها اثری که تا حدی در خصوص نظام مدال تا دوره افشاری صحبت می‌کند یک رساله موسیقی است که همانند یک گفت‌وگو بین نگارنده و نادرشاه است. پورجوادی بیان داشت: تا نیمه قرن ۱۲ عود که ساز زهی دسته کوتاه است محفل اصلی موسیقی دربار ایران بوده است و در مقابل ساز زهی دسته بلند تنبور متعلق به موسیقی شهری نبوده و تا این دوره تنها در موسیقی‌های اطراف ایران زده می‌شده است. وی با اشاره به تحول ساز سازی در دوره قاجار گفت: با آمدن محمدخان قاجار به تهران بسیاری از موزیسین‌ها توسط ایشان از شیراز به تهران می‌آیند و در دربار فعالیت خود را آغاز می‌کنند. پورجوادی اظهار داشت: در اواخر دوره قاجار افرادی دست به ابداع ساز جدید زدند که در این میان کمانچه‌ای به نام رموز شکل گرفت. همچنین شخصی با نام غلامحسین سازی با ترکیب کمانچه با سیم‌ها و گوشه‌های زیادی ساخت و آن را مجلس‌آرا نام نهاد او ساز دیگری را نیز به نام طرب انگیز اختراع کرد. وی ادامه داد: در نیمه دوم قرن ۱۹ با آمدن اروپایی ها به ایران و با خرید بیش از ۱۰۰ ساز از ایران موزه‌های ساز در چند کشور اروپایی ساخته شد به طوری که هم اکنون در موزه ساز انگلیس مجموعه قابل ملاحظه‌ای از سازهای ایرانی وجود دارد. البته در موزه بروکسل و نیویورک نیز سازهای ایرانی به چشم می‌خورد. پورجوادی در پایان گفت: سه سازی که در دوره قاجار با عنوان رموز، مجلس‌‌آرا و طرب انگیز ساخته شده اروپایی‌ها خریداری کرده‌اند و هم اکنون در موزه پاریس وجود دارد. همایش و نمایشگاه سازهای ابداعی روز گذشته در خانه هنرمندان افتتاح شده و تا امروز نیز برگزار خواهد بود.

یازدهم خرداد هشتاد و هشت

ادامه مطلب...

محدودیتی برای برگزاری کنسرت به خاطر انتخابات اعمال نشده است

واحد مرکزی خبر، فارس: دفتر موسیقی ارشاد اعلام کرد که هیچ ممنوعیت و محدودیتی برای برگزاری کنسرت به جهت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اعمال نشده است. به نقل از روابط عمومی دفتر موسیقی، این دفتر اعلام کرده است در روزهای اخیر بعضی از رسانه‌ها مطالب نادرست و شایعاتی مبنی بر اعمال محدودیت برای برگزاری کنسرت موسیقی از سوی دفتر موسیقی به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری منتشر کردند که متاسفانه خلاف واقعیت است. هیچ محدودیتی برای برگزاری کنسرت به دلیل انتخابات اعمال نشده است و برگزار نشدن کنسرت در روزهای اخیر به جهت ایام فاطمیه(س) است که همچون روال سال‌های گذشته در ایام سوگواری و شهادت کنسرتی برگزار نمی‌شود ، اما بعضی از رسانه‌ها این امر را به اشتباه به انتخابات نسبت داده‌اند. کنسرت‌های موسیقی گروه ژوان نو، گروه هفت آوا، گروه دارکوب، گروه کر ری‌را، گروه محسن یگانه، گروه راتا، کنسرت محمد اصفهانی و دهها اجرای دیگر در شهرستان‌ها که در یک ماه اخیر و قبل از ایام سوگواری برگزار شده است و در روزهای آینده خرداد ماه گروه ارکیده، گروه سمان و... بیانگر این است که محدودیتی برای برگزاری کنسرت‌ها اعمال نشده است. انتظار می‌رود اصحاب رسانه که همیشه رونق‌بخش فعالیت‌های هنری بوده‌اند با پرهیز از درج اخبار خلاف واقع از ایجاد تشویش و دغدغه در اذهان هنرمندان و دوستداران هنر جلوگیری کنند.

پنجم خرداد هشتاد و هشت

ادامه مطلب...

ساخت تصنیف تذرو خاموش به یاد بیژن ترقی

واحد مرکزی خبر، مهر: تصنیف"تذرو خاموش" به یاد "بیژن ترقی" شاعر و ترانه سرای برجسته کشورمان ساخته می شود. علی جعفریان با اعلام این خبر گفت: تاثیرگذاری بیژن ترقی را در بسیاری از ترانه ها و تصنیف های به یاد ماندنی چند دهه گذشته می توان دید و ما برای پاسداشت خدمات این هنرمند فقید به موسیقی ایران در حال ساخت تصنیفی با عنوان "تذرو خاموش" به یاد او هستیم. این آهنگساز در ادامه افزود: این قطعه که قرار است توسط یک ارکستر ایرانی اجرا شود و طبق توافقات صورت گرفته شعر این قطعه را معینی کرمانشاهی می سراید و من نیز کار آهنگسازی آن را برعهده دارم. جعفریان همچنین با اشاره به معنای "تذرو خاموش" گفت: تذرو به معنای پرنده خوش صدایی است که در ادبیات ما به خوش سخنی نیز از آن تعبیر شده است؛ این بهترین نامی بود که برای اثری به یاد بیژن ترقی به ذهن مان می رسید و امیدواریم بتوانیم حق مطلب را ادا کنیم. بیژن ترقی ۵ اردیبهشت ۸۸  پس از مدت ها تحمل بیمار در سن ۸۰ سالگی دار فانی را وداع گفت؛ پیکر این شاعر و ترانه سرا در قطعه هنرمندان بهشت زهراء(س) به خاک سپرده شد.

پنجم خرداد هشتاد و هشت

ادامه مطلب...

برای مناسبت‌های سال «موسیقی» ساخته می‌شوند

واحد مرکزی خبر، فارس: «احمدعلی راغب» آهنگساز از ساخته شدن موسیقی‌های مختلف برای مناسبت‌های مهم سال خبر داد. احمدعلی راغب» آهنگساز گفت: با پیشنهاد انتشارات سروش صدا و سیما و طی صحبت‌های انجام شده، قرار است تا روی مناسبت‌های خاص در طول سال موسیقی بسازم. وی ادامه داد: برای این کار، مناسبت‌های مختلف در طول ۳۰ سال پیروزی انقلاب را انتخاب می‌کنیم و برای آنها موسیقی می‌سازیم. البته در این مدت یک تعداد سرود نیز ساخته شده که آنها را نیز بازسازی‌ و بازخوانی می‌کنیم. این آهنگساز بیان داشت: با ساخته شدن موسیقی برای این مناسبت‌ها، در واقع آنها دارای شناسنامه می‌شوند و این هنر برای خود سطح پیدا می‌کند. وی افزود: ما در این کار بیشتر مناسبت‌های مهم فرهنگی و سیاسی را که از ارزش خاصی برخودارند را در نظر داریم. راغب در خاتمه خاطر نشان کرد:کار ساخت این موسیقی‌ها اواخر سال به اتمام می‌رسد و در نهایت در قالب آلبوم‌های موسیقی منتشر می‌شوند. البته این آلبوم‌ها جنبه فروشی ندارند بلکه اهدایی خواهند بود.

ادامه مطلب...

کارلوس سانتانا بارضایزدانی همکاری می‌کند

واحد مرکزی خبر، خبرگزاری کار: کارلوس سانتانا موزیسین و نوازنده صاحب نام دنیای موسیقی رضایت خود برای‌حضورافتخاری در یکی از قطعه های آلبوم جدید رضا یزدانی با عنوان "نگران خودمم" را اعلام کرد. رضا یزدانی گفت: از آنجایی که یکی از نه قطعه آلبوم "نگران خودمم " به زبان لاتین است، مدیر برنامه هایم با مدیر برنامه های کارلوس سانتانا تماس گرفت که وی قبول کرد به عنوان نوارنده گیتارالکتریک در این قطعه حضور داشته باشد. وی ادامه داد: البته مدتی است که قطعه مورد نظربرای سانتانا ارسال شده اما با توجه به جریان کنسرت ها و مشغله کاری وی هنوزاین امرمحقق نشده است .از طرفی آلبوم را برای اخذ مجوز به ارشاد فرستاده ایم و به محض صدور جواز، آلبوم را منتشر می کنیم. وی افزود: آلبوم "نگران خودمم" از ۹ قطعه تشکیل می شود که ترانه های آن را یغما گلرویی سروده است و آهنگساز و خواننده خودم هستم تنظیم آهنگ این آلبوم را هم” بهروزپایگان ”به عهده داشت. اخیراً در یک فیلم با نام "تهران سیم آخر" به کارگردانی مهدی کرم پور بازی کردم.این مجموعه سه اپیزودی است و داریوش مهرجویی و سیف الله داد دو اپیزود دیگر آن را کارگردانی کرده اند. پایان پیام این خواننده در ادامه گفت: تیراژ فیلم های گل های معلق، استقلال آبی و محاکمه در خیابان به کارگردانی مسعود کیمیایی را هم اخیراً به اتمام رسانده ام.

سی و یکم فروردین هشتاد و هشت

ادامه مطلب...

سردیس رودکی در تالار وحدت رونمایی می‌شود

واحد مرکزی خبر، فارس: «نوید اسدپور» مشاور عمرانی بنیاد رودکی و مدیر روابط عمومی بنیاد رودکی گفت: سردیس رودکی ساخته حسین قلی‌زاده قرار بود سال گذشته همزمان با همایش رودکی در تالار وحدت نصب شود. وی افزود: این سردیس هم اکنون آماده است و قرار است با پایان یافتن بهسازی تالار وحدت در سالن انتظار این تالار نصب شود. اسدپور در خاتمه خاطر نشان کرد: این سردیس که ساخته هنرمند مجسمه‌ساز کشورمان قلی‌زاده است با حضور مسئولین هنری رونمایی خواهد شد. همایش رودکی دی‌ماه سال گذشته در تالار وحدت برگزار شد و قرار بود این سردیس در آن زمان نصب شود که متأسفانه چنین نشد.

سی ام فروردین هشتاد و هشت

ادامه مطلب...

گروه چکاد شمال «سعیدی‌راد» تغییر نام می‌دهد

واحد مرکزی خبر، فارس: «مرتضی سعیدی‌راد» آهنگساز و سرپرست گروه موسیقی چکاد در خصوص تغییر نام گروه خود گفت: بنده از سال ۸۰ سرپرستی گروهی را با عنوان چکاد بر عهده دارم که البته این انتخاب نام بنابر علاقه شخصی من به قطعه «چکاد» آقای مشکاتیان و معنای لغوی این کلمه است. وی ادامه داد:چندی پیش طرحی برای گروه‌های موسیقی و نحوه فعالیت آن‌ها و مراحل گرفتن مجوز اجرای موسیقی ریخته شد که لازمه اجرای موسیقی، معرفی گروه به دفتر موسیقی بود بر این اساس طی مراحلی مطلع شدم که نام «چکاد»برای گروه دیگری به ثبت رسیده است که البته به من گفتند گروهی با سرپرستی جناب آقای فرزاد دانشمند است به این خاطر با هدف این که همنام بودن نام گروه‌ها برای ما و ایشان مشکل ساز نشود،تصمیم گرفتیم نام گروه را به «چکاد شمال» تغییر دهیم. سعیدی‌راد افزود: حدود دو ماه پیش علیرضا جواهری با من تماس گرفتند و مرا از تعلق این نام به گروه تحت سرپرستی خود از سال ۱۳۷۴ مطلع کردند. بر این اساس تصمیم بر این شده است که گروه «چکاد شمال» به سرپرستی اینجانب از هم اکنون با نام دیگری به فعالیت خود ادامه بدهد که این شباهت‌ها و همنام بودن باعث بروز مشکلات و سؤتفاهمات احتمالی نشود. وی در خاتمه خاطر نشان کرد: با این تغییر ، هنوز نامی برای گروه به صورت قطعی انتخاب نکرده‌ام.

سی ام فروردین هشتاد و هشت

ادامه مطلب...

موزه موسیقی مرداد ماه به بهره برداری می رسد

واحد مرکزی خبر، مهر: موزه موسیقی ایران که پروژه احداث و تکمیل آن از سال ۷۳ آغاز شده است مرداد ماه امسال به بهره برداری می رسد. رئیس موزه موسیقی با اعلام این خبر به خبرنگار مهر گفت : با توجه به بخش های جدید عمرانی موزه که در حال تکمیل است اگر اعتبارات مورد نیاز به موقع تامین شود موزه موسیقی ایران مرداد ماه ۸۸ آماده افتتاح خواهد شد تا پذیرای پژوهشگران و علاقمندان باشد. علی مرادخانی  ضمن اشاره به مدت زمان طولانی طرح تکمیل این موزه گفت: موزه موسیقی یک بار در سال ۷۸ و با حضور اهالی فرهنگ و هنر و برخی از مسئولان افتتاح شد اما از آنجا که به دلیل نواقص موجود پاسخ گوی بسیاری از نیازهای مد نظر ما و اهالی موسیقی نبود طرح تکمبل آن ادامه پیدا کرد. وی در ادامه افزود : در حال حاضر نیزشرکت توسعه مشغول انجام عملیات عمرانی مربوط به ساخت استودیو ضبط و پالایش صدا است که اگر این کارهای عمرانی در زمان مقرر شده تکمیل شود ما مشکلی برای افتتاح آن نخواهیم داشت. مرادخانی همچنین گفت: در بخش تهیه سازهای مناطق مختلف ایران نیز فعالیتهای همکاران ما تا دو ماه دیگر به اتمام خواهد رسید تا حاصل آن در گالریهای در نظر گرفته شده در معرض دید قرار بگیرد. رئیس موزه موسیقی ایران در ادامه با اشاره به بخشهای مختلف این موزه تصریح کرد: کتابخانه بسیار تخصصی موسیقی شامل کتب قدیمی و جدید این حوزه، مجموعه سازهای مناطق مختلف ایران، استودیو ضبط و پالایش صدا، مجموعه کامل آثار صوتی تاریخ موسیقی کشورمان و سالن مخصوص فعالیتهای پژوهشی  از جمله بخش های  مختلف این موزه است.

سی ام فروردین هشتاد و هشت

ادامه مطلب...

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131