تازه ها

تازه ها (1432)

سخنان وزیر ارشاد در حوزه موسیقی

واحد مرکزی خبر، خبرنگار سایت:  محمد حسین صفارهرندی درباره تعریف موسیقی فاخر می گوید: موسیقی است که موجب بی هویتی نشود. برخی از موسیقی ها و شعرهای آن، به گونه ای است که هم به مخاطب عام و هم به مخاطب خاص توهین می کند و در شان فرهنگ ما نیست. صفار هرندی هم چنین عنوان می کند: بیمه هنرمندان و باز نشستگان و طرح تکریم هنرمندان از مواردی است که رییس جمهور نیز برآن تاکید خاصی داشته است. وزیر ارشاد در پاسخ به سوالی درباره کنسرت اخیر شجریان و چگونگی صدور مجوز این کنسرت می گوید: بنده نقشی در این ماجرا نداشتم. برای برگزاری این کنسرت اجازه ای گرفتند واجازه هم داده شده است. او در پاسخ به سوالی درباره کنسرت مجدد شجریان می گوید: قطعا و طبیعی است که ما از کنسرت مجددایشان استقبال می کنیم ولی ما یک روالی داریم که مطابق آن روال عمل می شود و صرف افراد خاصی نیست. وی در پاسخ به سوالی درباره موسیقی پاپ و سنتی می گوید: بیشتر اساتید موسیقی پاپ نیز موسیقی سنتی را خاستگاه موسیقی پاپ دانسته اند و ما بیشتر به تعامل این دو موسیقی معتقدیم. محمد حسین صفار هرندی درپاسخ به سوالی درباره کپی رایت می گوید: ما هیچ مانعی برای گسترش این حق نداریم و سعی داریم خلاهای قانونی را به کمک کمیسیون فرهنگی حل کنیم.

ششم دی ماه هشتاد و چهار

ادامه مطلب...

سخنان ضرغامی در جلسه با موسیقی دانان

واحد مرکزی خبر، ایسنا: مباحث مربوط به جایگاه هنرمندان و حرمت آنان در صداوسیما مرتفع خواهد شد. رییس سازمان صداوسیما با بیان این که جایگاه و اهمیت موسیقی بر مسوولان صداوسیما روشن است، گفت: موسیقی امری فاخر و هنری برجسته است و هر کسی را به این هنر راه نیست. وی با اشاره به ضرورت جلوگیری از ورود نااهلان به این عرصه گفت: آموزش و سرمایه‌گذاری در این امر باید دقیق و حساب شده باشد تا با ورود اهل موسیقی، محصولات حساب شده ای از آن را شاهد باشیم. ضرغامی از زحمات دکتر لاریجانی در دوران ریاست سازمان صداوسیما تقدیر کرد و گفت: در آیین نامه دوران ایشان نیز آمده موسیقی به دست اهل آن ساخته شود. در این جا بحث شرعی و غیر شرعی بودن آثار پاپ و سنتی مطرح نیست، بلکه بدون تردید موسیقی سنتی و ملی ما آن قدر بضاعت دارد که هویت خود را در آن جستجو کنیم. رییس سازمان صداوسیما به کنترل وضعیت موسیقی به خصوص تیتراژ پایانی برخی از سریال‌ها که مرسوم شده از آهنگ با کلام استفاده کنند، اشاره کرد و گفت: بررسی و نظارت این آثار در مرکز موسیقی مورد توجه قرار گرفته است تا صرفا به خاطر جذابیت یک فیلم و سریال موسیقی نازل برای آن نگذارند. ضرغامی در پایان اعلام کرد: این نشست با حضور اهالی موسیقی تجدید خواهد شد.

ششم دی ماه هشتاد و چهار

ادامه مطلب...

دعوت چند کشور از ارکستر ملل

واحد مرکزی خبر، جام جم: رهبر ارکستر ملل تخت‌جمشید گفت: پس از اجرای موفقیت آمیز این ارکستر در تالار وحدت، پیشنهاداتی برای اجرا در قطر، فرانسه و ارمنستان شده است. پیمان سلطانی با بیان مطلب بالا افزود: تلویزیون ایران نیز با نمایش برنامه ارکستر ملل، برای اولین بار روی سازهای گروه موسیقی ما زوم کرده بود. در حالیکه در اجرای ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی، سازها را از نمایی دور نشان می‌داد. وی با اشاره به اینکه اجرای این گروه با استقبال رسانه‌های داخلی و خارجی مواجه شده است افزود: ما بدون هیچ حمایتی این کنسرت را برگزار کرده و برای اجرای دو شب در تالار وحدت در حقیقت پوستمان کنده شد.

شانزدهم مهرماه هشتاد و چهار

ادامه مطلب...

عدم حضور سیمین غانم در روز بزرگداشتش

واحد مرکزی خبر، هنر و موسیقی: سیمین غانم، خواننده کشورمان، در مراسم بزرگداشتی که در موسسه فرهنگی هنری هونام برایش برگزار شد، حضور نیافت. مسعود مجتبایی، مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری هونام، در این خصوص گفت: با توجه به این که در کشور ما از هنرمندان بعد از فوتشان تجلیل می کنند، به این دلیل تصمیم به برگزاری بزرگداشت سیمین غانم در کنار اجرای موسیقی هنرجویان و هنر آموزان نمودیم. ولی مدیر برنامه ایشان ورود این هنرمند را در مراسم بزرگداشت منع کرد. در صورتی که غانم به همراه همسرش دعوت را پذیرفته بودند. مجتبایی در خصوص این برنامه گفت: به دلیل آشنایی قدیمی و حضور ایشان در برنامه های تلویزیون جوانان که من آن را اجرا می کردم، هم چنین کارهای خیری که از سوی ایشان و موسسه خیریه انجام می شد، تصمیم به این برنامه گرفتیم که در کنار این مراسم، هنر جویان و هنر آموزان این موسسه نیز اجراهایی را آماده کرده اند. وی افزود: برای سیمین غانم لوح یاد بودی را در نظر گرفته ایم که به دلیل حضور نیافتن ایشان، این لوح را توسط سارا احمدی به ایشان تقدیم می کنیم.

نوزدهم شهریور هشتاد و چهار

ادامه مطلب...

تعویق در معرفی ردیف موسیقی ایران به یونسکو

واحد مرکزی خبر، ایسنا: ارایه گزارش نهایی در باره ثبت دستگاه های آوازی و سازی موسیقی ایرانی به عنوان میراث شفاهی جهان در یونسکو تا بهمن ماه به تعویق افتاد. پیش از این قرار بود این گزارش تا مردادماه ارایه شود. بوجود آمدن فرصت مناسب و کافی برای ارائه گزارشی کامل و جامع از دلایل اصلی به تعویق افتادن ارائه این گزارش عنوان شده است. محمد سریر نماینده کمیته موسیقی یونسکو در ایران در این باره می گوید: پس از ارایه گزارش نهایی در بهمن ماه موضوع ثبت دستگاه های آوازی و سازی موسیقی ایرانی به عنوان میراث شفاهی جهان در یونسکو سال آینده مطر ح می شود. وی ادامه می دهد با توجه به اینکه دو مورد دیگر نیز مانند نوروز و تعزیه تقاضای ثبت داده اند و در دستور کار قرار دارند ما تا آخر سال برای ارائه گزارش فرصت داریم و می توانیم دیرتر ارائه دهیم پیش از این در نخستین جلسه مشترک خانه موسیقی و مسئولان یونسکو در ایران در سال هشتاد و چهار عناوین و سرفصل های پرونده ثبت ردیف های موسیقی ایرانی در فهرست میراث شفاهی جهان تعیین شده بود و قرار گذاشته شد پرونده را بر اساس ردیف دستگاهی و آوازی و از نام دستگاه ها و آوازهای مختلف و معرفی آنها آغاز شود. موضوع ثبت موسیقی ردیف ایرانی به عنوان میراث فرهنگی جهانی در یونسکو از سال گذشته مطرح شد و در ابتدا قرار شد خانه موسیقى ردیف هاى موسیقى سنتى و اصیل ایرانى را براى ثبت میراث هنر جهانى به سازمان آموزشى علمى و فرهنگى ملل متحد یونسکو ارایه کند. خانه موسیقی هدف از این کار را معرفى جهانى موسیقى کشور و ارایه آن به عنوان یک هنر و میراث جهانى عنوان کرده است. هم اکنون، برخى از کشورهاى عربى و آسیای میانه ردیف‌هاى موسیقى خود را که بخشى از آن مربوط به موسیقى ایرانى است به نام خود به عنوان میراث جهانى هنر در یونسکو به ثبت رسانده اند. دو سال قبل ازبکستان و تاجیکستان شش مقام موسیقی خود را در فهرست شفاهی و غیر ملموس ثبت کردند. که البته شش مقام موسیقی آن ها در برابر موسیقی ردیفی ایران بسیار ناچیز است. هم اکنون این امیدواری وجود دارد که اگر موسیقی تاجیک و ازبک توانسته به عنوان میراث شفاهی جهانی ثبت شود، حتما موسیقی ایرانی نیز پذیرفته خواهد شد.

ششم شهریور هشتاد و چهار

ادامه مطلب...

شرکت پری صابری در طرح باغ هنر بم

واحد مرکزی خبر، مهر: محمد رضا شجریان با پری صابری، نویسنده و کارگردان تئاتر دیدار کرد و گفت: ما می توانیم دوباره زیبایی و لبخند را به شهر بم بازگردانیم. به نقل از روابط عمومی باغ هنر بم، محمدرضا شجریان در این دیدار با اشاره به این که ساخت باغ هنر بم نیازمند همدلی و همراهی هنرمندان، اهل فرهنگ و مردم ایران است، اظهار داشت: اگر دست به دست هم دهیم، می توانیم یادگاری ماندگار در شهر بم بر جای گذاریم. شجریان همچنین ساخت پروژه باغ هنر بم را عاملی در بازسازی روحیه مردم این شهر توصیف کرده و با اشاره به اعلام آمادگی پری صابری برای مشارکت در این طرح گفت: حضور هنرمندان در این کار باعث دلگرمی مردم بم می شود. آنها احساس می کنند که فراموش نشده اند و این در روحیه آنها خیلی مهم است .محمدرضا شجریان در ادامه این جلسه، گزارشی از روند ساخت باغ هنر بم و میزان پیشرفت این پروژه به پری صابری ارائه کرده است. پری صابری هم در این دیدار با ابراز تمایل نسبت به مشارکت در ساخت باغ هنر بم گفت: برای تکمیل باغ هنر بم از هر کمکی که در توانم باشد، دریغ نخواهم کرد. ضمنا محمدرضا شجریان در پاسخ به پرسش کارگردان تئاتر ایران که آیا در بازسازی شهر بم و ساخت باغ هنر بم به معماری این شهر و اصالت های تاریخی آن توجه می شود، گفت: معتقدم که باید بافت تاریخی و فرهنگی شهر بم حفظ شود. به همین دلیل در شهری مثل بم نباید سراغ بلند مرتبه سازی رفت. بر این اساس، باغ هنر بم حداکثر بیش از دو یا سه طبقه نخواهد بود. زیبایی ساختمان های شهر بم، با توجه به معماری خاص این منطقه و توجه به اصالت ها معنی پیدا می کند. از این رو در ساخت باغ هنر بم به این مهم توجه ویژه ای خواهیم داشت. باغ هنر بم، با الهام از ایده باغ های ایرانی در زمینی به وسعت سیزده و هفت دهم هکتار و در محوری به طول هفتصد و چهل و پنج متر و عرض نود متر و شامل سالن مدرسه موسیقی، سالن نمایش و اجتماعات، گالری، کتابخانه هنری و واحدهای تجاری و فرهنگی به همراه محوطه سازی هفت باغ ایرانی متوالی طراحی شده است.

سیزدهم شهریور هشتاد و چهار

ادامه مطلب...

سالن موسیقی فرهنگسرای هنر آماده شد

واحد مرکزی خبر، مهر: سالن اصلی فرهنگسرای هنر (ارسباران) که تعمیر آن از بهمن ماه تاکنون به طول انجامیده است، از مهرماه امسال میزبان گروه های موسیقی خواهد بود. مدیر روابط عمومی فرهنگسرای هنر، ضمن اعلام این خبر افزود: این سالن که از بهمن ماه سال گذشته در دست تعمیر است، به صورت کامل بازسازی شده و تا یک ماه دیگر آماده بهره برداری است. وی ادامه داد: این سالن ظرفیت سیصد نفر را دارد که در حال حاضر تمامی صندلی های آن از نو بازسازی شده است. سیستم صدای آن جدید است و حتی پارچه های پرده های این تالار از بهترین نوع آن از خارج از ایران تامین شده است. همچنین در مورد آکوستیک صدای این سالن باید بگویم که کاملا تغییر کرده است و چوب های به کار رفته جدید هستند. ابری در مورد فضای سن این سالن گفت: فضای سن، عمق بیشتری یافته است و حتی اتاق فرمان هم با تجهیزات کامل افتتاح خواهد شد. از آنجا که علاوه بر برنامه های موسیقی، ما پخش فیلم را هم در برخی از شب ها خواهیم داشت، این سالن به سیستم دالبی هم مجهز شده است. وی در پایان گفت: در حال حاضر جدول برنامه های ما کاملا پر شده است و گروه های مختلف موسیقی منتظر افتتاح سالن هستند.

بیست و سوم مرداد هشتاد و چهار

ادامه مطلب...

صدا و سیما: ما مجوز ندادیم، شبکه ها متخلفند

واحد مرکزی خبر، مهر: در پی پخش قطعه موسیقی الا ای آهوی وحشی از شبکه پیام که با صدای یکی از خوانندگان خارج از کشور است، روابط عمومی این شبکه رادیویی و مرکز موسیقی و سرود، درباره این که آیا صدا و سیمای ایران برای پخش صدای خوانندگان لوس انجلسی و خارج از کشور مجوز داده است، پاسخ گفتند. روابط عمومی شبکه پیام با ابراز بی اطلاعی از پخش این آهنگ ها گفت: هر آن چه مجوز اداره کل موسیقی سازمان و مرکز موسیقی را داشته باشد، پخش می کنیم و کارشناسان این مراکز آهنگ ها را از لحاظ ریتم و آهنگ و شعر بررسی می کنند و سپس برای شبکه های مختلف پخش می شود. محمد حسین صوفی، رییس مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما نیز در این باره توضیح داد: مرکز موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما به آثار تولیدی خوانندگان و موسیقی هایی که به تعبیری آن ورآبی هستند مجوز نمی دهد و این نوع آثار قابل پخش از شبکه های سراسری رادیو و تلویزیون نیستند. وی افزود: فقط موسیقی هایی مجوز پخش دارند که در داخل کشور تولید شده باشند و توسط آهنگسازان و خوانندگان مورد تایید سازمان صدا و سیما باشند. صوفی در پاسخ به این پرسش که این نوع از موسیقی ها چندین بار از رادیو پخش شده، متذکر شد: هر شبکه‌یی که این آهنگ ها را پخش کند، متخلف است.

نوزدهم مرداد هشتاد و چهار

ادامه مطلب...

موسیقی می تواند با تهاجم فرهنگی مقابله کند

واحد مرکزی خبر، مهر: هدفمند کردن اوقات فراغت جوانان و کشف استعدادهای ناشناخته از جمله اهداف برگزاری نخستین جشنواره بزرگ موسیقی و سرود محله است. محمد حسین برزین دبیر جشنواره در نشست مطبوعاتی که به همین مناسبت برگزار شده بود، در ادامه با اشاره به اینکه کشف استعدادهای هنری جوانان درعرصه موسیقی منجر به خودباوری، تولید، چرخه تولید و در نتیجه مقابله با تهاجم فرهنگی می شود افزود: با توجه به رسالت هنر موسیقی در عرصه پیام رسانی و القا اندیشه درست به مخاطب، شاید هیچ ابزاری مثل موسیقی قدرت مقابله با تهاجم فرهنگی را ندارد، به خصوص در عصری که تعامل با جهان به دلیل پیشرفت فناوری اطلاعات گسترش یافته است. وی خاطرنشان کرد: زمانی که این تهاجم فرهنگی با دستاوردهای هنری صورت می پذیرد، بهترین راه ممکن برای مقابله با مقوله، استفاده از قابلیت های هنری داخل کشور است. محمدحسین برزین زمان برگزاری این جشنواره را شانزدهم تا هجدهم شهریور ماه ذکر کرد و تصریح کرد: جشنواره بزرگ موسیقی و سرود محله در سه مرحله برگزار می شود؛ مرحله اول در سطح محله و فرهنگسراها در تاریخ سوم شهریور ماه برگزار می شود که از هر فرهنگسرا پنج گروه در انواع مختلف موسیقی به منطقه معرفی می شود. همچنین در مرحله دوم منتخبین محله ها در تاریخ دهم شهریور در سطح منطقه به مسابقه می پردازند که در این مرحله از هر منطقه پنج گروه به مرحله پایانی راه می یابند. مرحله سوم و در واقع اختتامیه جشنواره موسیقی و سرود محله با شرکت بیست گروه منتخب از چهار منطقه سازمان فرهنگی هنری شهرداری برگزار می شود که در پایان جشنواره به پنج گروه برترجوایز اهدا خواهد شد. دبیرجشنواره در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا هزینه این جشنواره ها صرف کارهای زیربنایی نمی شود اظهارکرد: هزینه برگزاری جشنواره های ما شاید به اندازه یک دهم هزینه های جشنواره هایی  مثل فجر و ... نشود؛ البته با همین هزینه های کم تاکنون ارکستر بزرگ مجلسی، ارکستر سمفونیک جوانان و... راه انداخته ایم و رهاوردهای آنها را در اختیار مخاطبان و علاقه مندان قرار داده ایم. وی در پایان گفت: ساخت کارهای زیربنایی چون ساخت سالن موسیقی از جمله وظیفه های ما محسوب نمی شود، اما در تلاش هستیم قابلیت های عظیم جوانان را شناسایی کنیم تا بتوانیم در عرصه جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

نوزدهم مرداد هشتاد و چهار

ادامه مطلب...

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131