تازه ها

تازه ها (1432)

ناصر ملک مطیعی درگذشت

ناصر ملک مطیعی بازیگر ۸۸ ساله سینمای ایران امشب پس از مدتها دست و پنجه نرم کردن با بیماری و نامهربانی هایی که در حقش شد به دیدار حق شتافت.

روحش شاد و یادش گرامی

ادامه مطلب...

خواننده‌هایی که با تیتراژهای رمضانی به تلویزیون آمدند

هر سال چند ماهی مانده به آغاز ماه رمضان، ماراتنی برای خواندن تیتراژهای برنامه‌های مناسبتی تلویزیون آغاز می‌شود؛ امسال نیز افرادی مانند محمد اصفهانی، بهنام بانی، روزبه بمانی و ... برای این برنامه‌ها خوانده‌اند.

به گزارش ایسنا، شبکه یک سیما با دو برنامه «ماه و ماهی» و «دعوت» و سریال «سر دلبران» برنامه‌های رمضانی خود را به روی آنتن می‌برد. حمید هیراد، خواننده جوانی که سال پرحاشیه‌ای را آغاز کرد، خوانندگی اولین تیتراژ تلویزیونی خود را با جنگ شبانه «دعوت» تجربه کرد.

البته از این خواننده پیشتر تیتراژ سریال «گلشیفته» به کارگردانی بهروز شعیبی را شاهد بودیم که از طریق شبکه نمایش خانگی عرضه می‌شود.

سریال «سر دلبران» نیز با خوانندگی روزبه‌بمانی که بیشتر در مقام ترانه‌سرا شناخته می‌شود، از شبکه یک در حال پخش است؛ بمانی ترانه این قطعه که «خرقه» نام دارد را هم سروده و کارن همایونفر آهنگ آن را ساخته است.

شبکه دو نیز ماه رمضان را با پخش سریال «بچه مهندس» آغاز کرد؛ قرعه خواندن تیتراژ پایانی این سریال به خواننده مشکی‌پوش پاپ، رضا صادقی رسید. شاعر این اثر اسحاق نوری است و آهنگسازی آن بر عهده رضا صادقی بوده است.

اما یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی ماه رمضان، «ماه عسل» است که از شبکه سه پخش می‌شود. تیتراژ ابتدایی آن را به آهنگسازی حامد برادران، بهنام بانی خوانده و تیتراژ پایانی آن به «مسیح و آرش» رسیده است که به تازگی مجوز رسمی فعالیت خود را دریافت کرده‌اند. ترانه‌سرایی این دو اثر بر عهده روزبه بمانی بوده است. 

محمد اصفهانی خواننده قدیمی پاپ که تجربه خواندن تیتراژهای موفقی را در برنامه‌های تلویزیونی داشته است، این بار با تیتراژ سریال «رهایم نکن» از شبکه سه مهمان مخاطبان است. اصفهانی در این پروژه با علیرضا کهن‌دیری در بخش موسیقی و روزبه بمانی در بخش ترانه همکاری داشته است.

«جشن رمضان» برنامه‌ای است که از شبکه پنج سیما راهی آنتن شده است و حجت اشرف‌زاده تیتراژ ابتدایی آن را خوانده است. با وجود اینکه از خواندن «هوروش‌ بند» برای تیتراژ دیگر این برنامه، حرف‌هایی مطرح بود اما این اتفاق رخ نداد.

گروه پالت هم تیتراژ سریال «هزارداستان» را خوانده‌ است. این برنامه هر روز از شبکه نسیم پخش می شود.

ادامه مطلب...

شب پرهیاهوی تالار وحدت با موسیقی بوشهری/دولت‌آبادی: کنسرت دل‌پسند و پرهیجان بود

گروه موسیقی لیان درحالی شامگاه 23 و 24 اردیبهشت نخستین اجرای زنده خود در سال جدید را در تالار وحدت روی صحنه برد که حضور خالق رُمان کلیدر «محمود دولت‌آبادی» از همان ابتدا مورد توجه دوستداران موسیقی قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، در کنسرت شب گذشته گروه لیان، محسن شریفیان با توضیح ترانه‌ای از دوران فئودالیسم در بوشهر، اجراى این اثر را به مهمان ویژه کنسرت خود تقدیم کرد و گفت: خوشحالم که فرصت دست داد تا من امشب شاهد حضور استاد دولت آبادى در کنسرت لیان باشم و این براى ما و همینطور مخاطبان ما افتخار بزرگى است.

اجرای قطعات شاد و ریتمیک بوشهری و حضور پیشکسوتی از حوزه جنوب برای انجام رقص آئینی جنوب و «خیام خوانی» در ادامه برای حضار اجرا شد. این برنامه همانند دیگر اجراهای گروه لیان سرشار ازریتم و انرژی بود و حاضرین در سالن نیز به شدت با قطعات شاد گروه همراهی می‌کردند.

در انتهای این برنامه و درحالی‌که اعضای لیان همگی روی سن آمدند، محمود دولت‌آبادی با اجرای حرکات رقص آئینی جنوب صحنه‌های جالب توجهی را خلق کرد که با استقبال حاضران رو به رو شد و همه به صورت ایستاده به تشویق این نویسنده پرداختند.

محمود دولت‌آبادی دقایقی پس این اجرا درباره حضورش در این کنسرت گفت: متاسفم که قبلا به کنسرت لیان نیامدم. دل‌پسند بود و بسیار پرهیجان. زمان اجرای آواز دشتستانی گریه هم کردم. دشتستانی همیشه اشک من را در می‌آورد. بیشتر هیجان و افروخته شدن جان پنهان بود که دست داد و به قول رفقا حالی افتاد و وقت خوش شد.

خالق کلیدر درباره موسیقی مورد علاقه خود نیز گفت: هر هنرمندی که با دلش روی صحنه حرکت کند، با صدا و سازش به دل من می‌نشیند. هر آنچه که مصنوع باشد و از دلی پا نشود و جایی را تکان ندهد، طبعا من را هم نمی‌تواند تکان دهد.

وی افزود: محسن شریفیان درباره ادبیاتِ موسیقی صحبت کرد و اشاره‌هایش نشان می‌داد که موسیقی بدون ادبیات و ادبیات بدون موسیقی موردی ندارد. من در ادبیات هم در زبان و هم در بیان با موسیقی کار دارم. همه‌ی شعر ما موسیقی است و البته در نثر هم پیش از من بوده‌اند کسانی که موسیقیایی کار می‌کرده‌اند و من به خصوص بیشتر موسیقیایی کار می‌کنم. اگر این قصه‌ها نباشد زندگی بیش از این کسل‌کننده می‌شود. هر شعری به نحوی بیان یک قصه است و من خیلی خرسندم که امشب اینجا بودم و ممکن بود بعدا دیگر پیش نیاید. همسرم در انتهای برنامه دست‌های من را محکم فشار داد و گفت خیلی متشکرم که امشب من را به این‌جا آوردی و فکر می‌کنم همین برای محسن و گروهش کافی است. واقعا دست مریزاد و آفرین. امشب ثواب بزرگی برای گروه لیان بود که مردم را شاد کردند. امشب هم اشک من درآمد و هم به معنای واقعی دچار وجد شدم. وجد غیر از شادی است. دست مریزاد آقا محسن دم شما گرم. به همکارانتان صمیمانه تبریک می‌گویم و همه چیز عالی بود. من وقتی گروه‌های این‌چنینی را می‌بینم همیشه آرزویم این است که این‌ها باقی بمانند و ادامه پیدا کنند. من با روحیه‌ای که از محسن روی صحنه دیدم امیدوار شدم این اتفاق ادامه خواهد یافت و این خیلی خجسته است.

پیش از این سیمین بهبهانى، حسین علیزاده، کیهان کلهر، اصغر فرهادى... دیگر هنرمندانی بودند که در سالن کنسرت «لیان» حضور داشتند.

اوکلو فرامرزی، آکا صفوی، امین سلیمیان، مرتضی پالیزدان، حمید اکبری، حسین کاوه خو، حمزه مقدم، مرتی عزیززاده و... نوازنده‌های گروه لیان را به سرپرستی محسن شریفیان در این کنسرت تشکیل می‌دادند.

این کنسرت به همت موسسه کامیاب بهاران و تهیه‌کنندگی علی حق‌شناس برگزار شد.

ادامه مطلب...

ماجرای خبر مجوز گرفتن «جواد یساری» چه بود؟

در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی خبری منتشر شد که روی پوستر یک فیلم کمدی-رمانتیک نام «جواد یساری» به عنوان خواننده آمده و این خواننده کوچه‌بازاری «مجوز» گرفته است. اما دفتر موسیقی این مجوز را تکذیب کرد و تهیه‌کننده فیلم، این موضوع را «حاشیه» دانست.

به گزارش ایسنا، این موضوع درنهایت تکذیبیه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به دنبال داشت که در آن اعلام شده است «موسیقی فیلم "دشمن زن" با صدای جواد یساری از دفتر موسیقی مجوز ندارد و هیچ پرونده‌ای برای دریافت مجوز آن در این دفتر ثبت نشده است

همچنین  حسین فرح‌بخش ـ یکی از تهیه‌کنندگان فیلم دشمن زن ـ  با بیان اینکه پوستر یاد شده، پوستر اصلی فیلم نیست، به ایسنا گفت: این‌ها حاشیه است، جدی نگیرید. این‌ها را درست کرده‌اند. در پوستر اصلی و رسمی فیلم نام جواد یساری نیامده است که ما آن را انتشار دادیم

او در پاسخ به این پرسش که آیا از صدای یساری در این فیلم استفاده شده یا قرار است استفاده شود؟ بیان کرد: هنوز هیچ‌چیز معلوم نیست

ادامه مطلب...

حافظ خوانی مدیرعامل خانه موسیقی در یک برنامه علمی+فیلم

مدیرعامل خانه موسیقی در مراسم افتتاح نخستین پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی، به درخواست اسماعیل آذر و احمد مسجدجامعی روی صحنه آمد و چند بیت شعر از حافظ را به آواز خواند.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا نوربخش - مدیرعامل خانه موسیقی - در مراسم افتتاح نخستین پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی که با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور و حمیدرضا طیبی - رییس جهاد دانشگاهی - در دانشگاه علم و فرهنگ افتتاح شد، به روی صحنه آمد و بعد از آنکه تقدیر شد، چند بیت شعر از حافظ خواند.  

نخستین پارک علم و فناوری در حوزه علوم انسانی و هنر با همکاری دانشگاه علم و فرهنگ و جهاد دانشگاهی به منظور تبدیل ایده‌های نو در حوزه‌هایی همچون صنایع دستی، گردشگری، رسانه‌های تصویری و علوم انسانی به محصول و فناوری‌های نوین، در کشور شروع به کار کرده است.

ادامه مطلب...

در مراسم یادبود چشم‌آذر مطرح شد؛

حامی: ناصر چشم‌آذر فرشته بود/اورکی: کاش من به‌جای ناصر چشم‌آذر می‌مردم/ احمدلو: ما قلب ناصر را از کار انداختیم+تصاویر

مراسم یادبود زنده‌یاد ناصر چشم‌آذر در مجتمع فرهنگی پیامبر اعظم (ص) برگزار و یاد و خاطره‌اش گرامی داشته شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابتدای این مراسم حمید حامی (خواننده پاپ) در سخنانی کوتاه گفت: زندگی ناصر چشم‌آذر دو قسمت بود؛ یک قسمت قبل از انقلاب و قسمت دیگر بعد از انقلاب. او بعد از انقلاب سختی‌های بسیاری کشید و اگر شیرین احمدلو کنارش نبود شاید دیگر نامی از او نمی‌شنیدیم.

وی ادامه داد: من تنها دو قطعه کنار ناصر چشم‌آذر ضبط کردم اما ادامه رابطه ما رابطه پدر و پسری بود. می‌گویند انسان‌ها سه دسته‌اند؛ بعضی آدم‌اند، بعضی شبیه فرشته و بعضی فرشته‌اند. ناصر چشم‌آذر فرشته بود و عجیب‌ترین موجودی که در زندگی می‌شناختم. من در طول 40 سال زندگی‌ام چیزی جز استعداد، انسانیت، هنر و خانواده‌دوستی ندیدیم.

حامی متذکر شد: او حمایت از پدر، مادر، خواهر و همسرش را هیچ‌گاه فراموش نمی‌کرد. ناصر چشم‌آذر زنده است تا وقتی موسیقی در ایران زنده است. من از کسانی که کنار این فرشته بودند شیرین و شاهد احمدلو و رسول ترابی سپاسگزارم که کمکش کردند که پس از فتح تمام قله‌های موسیقی در قبل از انقلاب قله‌های موسیقی پس از انقلاب را هم فتح کند.

این خواننده پاپ همچنین خاطرنشان کرد: اگر از موسیقی بی‌کلام "باران عشق" بگذریم ترانه‌هایی هم که شما با آن عاشق شده‌اید و زندگی‌تان زیباتر شده اما شاید ندانید که عوامل تولیدش چه کسانی هستند و یکی از ارکان تولید آنها ناصر چشم‌آذر است. من تا پایان عمر برادرانه کنار شیرین احمدلو و رعنا چشم‌آذر خواهد بود.

سخنران بعدی این مراسم رییس کانون آهنگ‌سازان خانه موسیقی بود.

کامبیز روشن‌روان گفت: باز هم یکی دیگر از دردانه‌های موسیقی ایران از میان ما رفت؛ دردانه‌ای که من از نیمه دهه 40 می‌شناختمش که از تمام خاطراتی که از او به یاد داشتم تلاش می‌کرد صدایش به گوش مردم برسد، هر چند سی سال محروم بود که روی صحنه برود تا از نزدیک با مردم ارتباط برقرار کند.

تهمینه میلانی نفر بعدی بود که سخنانش را این‌طور شروع کرد: به شیرین و رعنای عزیز تسلیت عرض می‌کنم که دلیل زندگی ناصر چشم‌آذر بودند و اگر نبودند چشم‌آذر بسیار زودتر از اینها دق می‌کرد و می‌مرد.

وی ادامه داد:‌ من عقیده دارم هنرمندان مانند دایناسورها هستند؛ همان‌طور که دایناسورها نمی‌توانند خودشان را با هر شرایطی تطبیق دهند و ناچارند از بین بروند، هنرمندان نیز اگر شرایط پیرامون‌شان مساعد نباشد از درون خواهند پوسید و از بین خواهند رفت.

این کارگردان سینما متذکر شد: من سی سال است که ترکیبی از پدیده جنون و نبوغ و شوریدگی را در ناصر چشم‌آذر می‌بینیم. از صمیم قلب آرزو می‌کنم ای کاش کمیته‌ای که انسان‌هایی شبیه ناصر چشم‌آذر را شناسایی می‌کرد و فارغ از اینکه متعلق به کدام حزب هستند و عقیده‌شان چیست به یاری‌شان می‌شتافت. فراموش نمی‌کنم ناصر چشم‌آذر هنگام ساخت موسیقی فیلم اولین اتودش، آخرین اتودش بود. او کافی بود یک‌بار فیلم را ببیند تا آن را درک کند و چیزی را که باید بسازد بسازد. امیدوارم به خودمان بیاییم و نگذاریم که هنرمندان ما که شبیه دایناسورند راستی راستی بمیرند.

در ادامه این مراسم جمشید هاشم‌پور که در فیلم تاراج به کارگردانی ایرج قادری کنار ناصر چشم‌آذر بوده؛ پشت تریبون قرار گرفت. تاراج نخستین فیلمی بود که ناصر چشم‌آذر بعد از بازگشت به ایران ساختن موسیقی متن آن را برعهده گرفت. هاشم‌پور در صحبت‌های کوتاهی گفت: صحبت‌کردن در این‌گونه مجالس به علت کثرت هنرمندان پیشکسوت برایم دشوار است. گفتنی‌ها بسیار است اما من اهل گفتنش نیستم.

نفر بعد نادر مشایخی بود که با وجود مساعد نبودن حالش برای دقایق کوتاهی روی سن حاضر شد.

او گفت: نمی‌دانم همدردی خود را چگونه در فقدان ناصر چشم‌آذر ابراز کنم. ناصر چشم‌آذر از اولین باری که دیدمش خود را در قلب من جا کرد. مهربانی و دلسوزی‌اش را هیچ‌گاه از یاد نمی‌برم. از خاطرم نمی‌رود که چند وقت پیش با من تماس گرفت و گفت شاگرد قبول می‌کنی؟ گفتم: بله؛ چه کسی است؟ گفت: خودم. می‌خواهم موسیقی مدرن یاد بگیریم. اگر شما بودید عاشق چنین کسی نمی‌شدید.

بعد از نادر مشایخی، جواد طوسی پشت تریبون رفت و گفت: ناصر چشم‌آذر هنرمند خودساخته بود. او کارش را از 5 سالگی با نواختن آکاردئون آغاز کرد. در 19 سالگی اولین آهنگش را تنظیم و در 21 سالگی اولین گروه کوچک موسیقی‌اش را رهبری کرد. او در 21 سالگی با کسی همکاری کرد که آوردن نامش اکنون مانند کفر ابلیس است.

طوسی ادامه داد: ناصر چشم‌آذر از همان زمان نشان داد در موسیقی‌اش دنبال ایجاد حرکت اجتماعی و برانگیختن شوری اجتماعی است. او ضرورت این را که در خاک خودش نفس بکشد هیچ‌گاه فراموش نکرد اما تواضع‌اش در خلوت‌های عاشقانه‌اش و بی‌توجهی ما به او در نهایت به انزوا و افسردگی‌اش منجر شد. ناصر چشم‌آذر قدر خودش را نمی‌دانست و نیاز به مراقبت داشت. او از آن دست آدم‌هایی بود که اگر به امان خدا رها می‌شدند از بین می‌رفتند.

نفر بعد ستار اورکی بود که روی سن حاضر شد و گفت: وقتی به عمد به عده‌ای بی‌اعتنایی می‌شود و عده‌ای به ناحق مورد توجه قرار می‌گیرند حاصلش می‌شود پدیده آمدن ناصر چشم‌آذرها. ناصر چشم‌آذر غم نان را داشت. پیشاپیش عذر می‌خواهم این را می‌گویم چون ممکن است ناراحتی خانواده‌اش را فراهم کرده باشم اما عده‌ای آن‌قدر نان سر سفره‌شان یافت می‌شود که برای نوه و نتیجه‌هایشان هم باقی می‌ماند و عده‌ای دیگر چون ناصر چشم‌آذر ناچارند هنرشان را ارزان بفروشند.

وی متذکر شد: اگر در کشورمان قانون کپی‌رایت رعایت می‌شد آلبوم "باران عشق" کافی بود که ناصر چشم‌آذر تا پایان عمر به ریالی احتیاج نداشته باشد. کدام‌مان هستیم که سر سجاده جان از تن‌مان خارج شود. ناصر چشم‌آذر بر سر کلاویه‌های پیانو مرد. مرگ آرزوی هر هنرمند است. صمیمانه می‌گویم ای کاش من به جای ناصر چشم‌آذر می‌مردم، منی که نه خودم و نه نسلم هیچ کاری برای موسیقی این مملکت نکردیم اما از کوچک‌ترین تا بزرگترین آدم‌های این مملکت مدیون ناصر چشم‌آذر هستند.

پس از پایان صحبت‌های ستار اورکی؛ بابک صحرایی روی صحنه حاضر شد و گفت: ما در غم از دست دادن پسر اسماعیلی کمانکش نشسته‌ایم. برادر منوچهر چشم‌آدر که سال‌های 63 و 64 در اوج پرکاری لس‌آنجلس تصمیم گرفت به کشورش برگردد. او همواره نوآوری و تازگی را به‌عنوان یکی از اصول فراموش‌نشدنی کارهایش رعایت می‌کرد.

نفر بعد شاهد احمدلو (برادر همسر ناصر چشم‌آذر) بود که روی صحنه حاضر شد و گفت: من و ناصر سهمی از زندگی هم بودیم. فراموش نمی‌کنم روزی را که در خانه‌ای در تخت‌طاووس، کوچه شمشاد در حال ضبط موسیقی یک فیلم بودیم و من به‌عنوان دستیار ناصر کنارش نشسته بودم. نوازنده دورگرد در حال نواختن در خیابان بود. ناصر کار را رها کرد. روی تراس رفت و از او پرسید چه آرزوی داری؟ نوازنده گفت: کاش از آسمان پول ببارد. ناصر یک دسته تراول برداشت و از آن طرف به سمت او پرتاب کرد و گفت از خدا تشکر کن که برای تو پول باراند. قلب ناصر از کار نیفتاد. این ما بودیم که قلب‌ش را از کار انداختیم. قسم می‌خوریم برای گرفتن حق‌اش هم آوا خواهیم بود.

پایان این مراسم حضور شیرین احمدلو -همسر ناصر چشم‌آذر- و رعنا دختر او روی صحنه بود. شیرین احمدلو در سخنان کوتاهی گفت: آمدم از همراهی یاران باران‌عشق تشکر کنم. خوشحالم که رعنا را دارم، یادگار ناصر برای من و برای شما.

رعنا چشم‌آذر نیز در پایان گفت: به امید دیدن روزی هستم که شادی و آواز خواندن برای‌مان روا و مبارک باشد به‌ویژه برای زنان سرزمین‌ام.

ناصر چشم‌آذر 14 اردیبهشت براثر سکته قلبی در بیمارستان باهنر درگذشت و یکشنبه 16 اردیبهشت در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

ادامه مطلب...

کنسرت کیتارو در تهران لغو شد

با اعلام خبر لغو شدن کنسرت کیتارو در تهران، برگزارکنندگان این کنسرت طی اطلاعیه‌ای اعلام کردند با توجه به حضور شش آمریکایی در گروه این هنرمند فعلا امکان برگزاری آن وجود ندارد.

به گزارش ایلنا، کنسرت افسانه موسیقی ژاپن پس از یک مرحله جابه‌جایی زمانی، در حالی که قرار بود 22 ، 23 و 27 اردیبهشت در تهران برگزار شود، به دلیل تاخیر در صدور ویزا و میسر نشدن سفر گروه به ایران در آن مقطع زمانی لغو شد.

به گزارش روابط عمومی این برنامه، برگزارکنندگان این کنسرت ضمن اعلام لغو قطعی این کنسرت اعلام کردند: با توجه به حضور شش آمریکایی در گروه کیتارو در شرایط فعلی متاسفانه امکان حضور این هنرمند شایسته در این زمان میسر نشد. گروه اجرایی این برنامه دو سال را صرف پیگیری و اجرای برنامه این هنرمند کرد اما ترجیح میدهد در شرایط فعلی سکوت کند و آرزوی روزهای بهتر بنماید. خریداران بلیط برای اطلاع از نحوه‌ بازگشت هزینه بلیط‌های خود به اطلاعیه تیوال توجه نمایند.

سایت تیوال نیز در اطلاعیه‌‌ای درباره عودت هزینه‌های بلیت این کنسرت توضیح داد: مجموعه تیوال ضمن تاسف از لغو این رویداد، اطمینان کامل را به مخاطبان فرهیخته خود می‌دهد که در سریع‌ترین زمان ممکن بهای پرداختی بلیت خریداران را به حساب آن‌ها بازمی‌گرداند. لازم به ذکر است که تیوال نقشی در جابه‌جایی‌ زمانی این برنامه و لغو آن نداشته است. لطفا توجه نمایید برای بازگشت هزینه نیازی به ارسال ایمیل یا تماس تلفنی نیست و این روند به صورت خودکار انجام خواهد شد. باتوجه به تعداد بالای خریداران از شکیبایی شما در انجام این کار سپاسگزاریم.

ادامه مطلب...

چرا «بنان» ۲۸ سال عینک دودی می‌زد؟ + ۴ قطعه ماندگار

پانزدهم اردیبهشت‌ماه زادروز زنده‌یاد غلامحسین بنان، خواننده موسیقی کلاسیک و اولین خواننده آشنا با خط بین‌المللی موسیقی (نُت) است که حتما شما با شنیدن نامش یاد قطعات ماندگار «الهه ناز» و «ای ایران» می‌افتید؛ مردی که یک سانحه او را مجبور کرد که ۲۸ سال چشم‌هایش را پشت عینک دودی پنهان کند.

غلامحسین بنان ۱۵ اردیبهشت ۱۲۹۰ در تهران متولد شد.  پدرش کریم‌خان بنان‌الدوله نوری و مادرش دختر شاهزاده رکن‌الدوله برادر ناصرالدین شاه بود. از شش سالگی به خوانندگی و نوازندگی ارگ و پیانو پرداخت و در این راه از راهنمایی‌های مادرش که پیانو را بسیار خوب می‌نواخت، بهره‌ها گرفت.

بنان به گفته خودش، فعالیت حرفه‌ای‌ را در سال ۱۳۰۶ آغاز کرد و فقط در جلسات خصوصی و در حضور دوستان و آشنایان به صورت حرفه‌ای آواز می‌خواند اما در نهایت از شهریور ۱۳۲۰ وارد رادیو شد و با همکاری هنرمندانی چون روح‌الله خالقی صدایش را از طریق «رادیو تهران» به گوش مردم رساند.

زنده‌یاد روح‌الله خالقی او را به ارکستر انجمن موسیقی دعوت کرد و از طرفی بنان با ارکستر شماره یک نیز همکاری داشت. این در حالی بود که  به برنامه «گل‌های رنگارنگ» نیز دعوت شده بود. بنان در طول فعالیت هنری خود، حدود ۳۵۰ آهنگ را اجرا کرد. ویژگی صدای وی، زیر و بم‌ها و تحریرهای اوست.

این هنرمند هم به آواز قدیمی و کلاسیک ایرانی و هم به نغمه‌های جدید و مدرن ایرانی تسلط داشت که نمونه بارز این تسلط را می‌توان در تصنیف «الهه ناز» مشاهده کرد. تا جایی که برخی بنان را بزرگ‌ترین اجراکننده سبک وزیری و خالقی می‌دانند. او همچنین در کنار ادیب خوانساری از اجراکنندگان آثار استادان صبا و محجوبی بود و همچنین به مرکب‌خوانی و تلفیق شعر و موسیقی تسلط داشت.

اما زندگی غلامحسین بنان تحت تاثیر یک حادثه قرار گرفت. او در ۲۷ دی ۱۳۳۶ به همراه دو نفر از دوستانش در راه بازگشت از یک میهمانی به سمت خانه بوده که ناگهان در حوالی کاروانسرای سنگی یک تانکر نفتکش فاقد چراغ ایمنی عقب و پوشیده از گل و لای در مقابلش سبز می‌شود و تصادف شدیدی بین خودروی بنان و آن تانکر نفتکش رخ می‌دهد. بعد از برخورد شدید، بنان از ناحیه صورت و چشم‌ها آسیب‌ می‌بیند.

با انتشار خبر این تصادف در روزنامه‌ها و مجلات، سیل مردم به سمت بیمارستان روانه می‌شود تا آنجا که به علت انبوه جمعیت و بر هم خوردن نظم بیمارستان، دفترچه‌ای در سالن انتظار بیمارستان قرار می‌دهند تا مردمی که موفق به عیادت از بنان نشده بوده‌اند در آن دفتر ابراز همدردی کنند و نوشته‌ای برای او به جای بگذارند. بنان برای معالجه به خارج از کشور مسافرت کرد و بعد از برگشت از این سفر تصمیم گرفت در مواضع هنری خود بازنگری کند.

او می‌گفت: «من از این پس کوشش می‌کنم آثاری اجرا کنم که واجد وزنی شاد و شعری امیدوارکننده‌ است. من جداً از ادامه شیوه قدیم که شباهت به مرثیه‌خوانی دارد خسته شده‌ام؛ البته در این زمینه سازندگان آهنگ باید با من یاری و همکاری کنند.»

از ماندگارترین ترانه‌های بنان می‌توان به آهنگ «آذربایجان» در مایه شور، «آمدی جانم به قربانت» در مایه بوسلیک، «الهه ناز» در مایه دشتی، «بهار دلنشین» در آواز اصفهان، «بوی جوی مولیان» در آواز اصفهان، تصنیف «توشه عمر» در دستگاه همایون، «یار رمیده»، «می‌ناب»، «خاموش»، «مراعاشقی شیدا»، «من از روز ازل»، «نوای نی» و سرود همیشه جاوید «ای ایران» در مایه دشتی اشاره کرد.

بنان «حالا چرا» و «کاروان» را بهترین آثار خودش می‌دانست و می‌گفت: «کاروان را برای بعد از مرگم خوانده‌ام». به گفته همسرش او در اواخر عمر خود هم دلبستگی عجیبی به ترانه «رؤیای هستی» پیدا کرده بود تا آنجا که با این آهنگ می‌گریست.

بنان که مدت‌ها از بیماری دستگاه گوارش و افسردگی رنج می‌برد، سرانجام غروب ۸ اسفندماه ۱۳۶۴ خورشیدی در بیمارستان ایرانمهر تهران درگذشت و بر خلاف وصیتش که مایل بود در گورستان ظهیرالدوله به خاک سپرده شود، در امام‌زاده طاهر کرج به خاک سپرده شد

ادامه مطلب...

سرود اعزام تیم ملی فوتبال به جام جهانی کی رونمایی می‌شود؟

مراسم بدرقه ملی‌پوشان و رونمایی از سرودهای تیم ملی فوتبال ۳۰ اردیبهشت در تالار وحدت برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، مراسم بدرقه و رونمایی از سرود تیم ملی فوتبال یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

در این مراسم، مدیران حوزه ورزش و فرهنگ و هنر، بازیکنان و مربیان تیم ملی فوتبال، هنرمندان، ورزشکاران و پیشکسوتان هنر و ورزش حضور دارند.

بر اساس تفاهم‌نامه فدراسیون فوتبال و بنیاد فرهنگی هنری رودکی، مسئولیت تهیه سرودهای تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بر عهده این بنیاد گذاشته شده است.

سرود ۱۱ ستاره با صدای سالار عقیلی، دو قطعه بی کلام اثر شهرداد روحانی و سرودی به آهنگسازی فریدون شهبازیان مسیر تولید را برای اجرا در روسیه طی می‌کند.

ادامه مطلب...

پیکر ناصر چشم‌آذر یکشنبه تشییع می‌شود

پیکر ناصر چشم‌آذر یکشنبه (۱۶ اردیبهشت‌ماه) تشییع می‌شود.

به گزارش ایسنا، مراسم تشییع پیکر ناصر چشم‌آذر - آهنگساز، نوازنده و تنظیم‌کننده پیشکسوت - ساعت ۹:۳۰ روز یکشنبه (۱۶ اردیبهشت‌ماه) از مقابل تالار وحدت تهران برگزار می‌شود و پیکر او احتمالا در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده خواهد شد.

ناصر چشم‌آذر دی‌ماه سال ۱۳۲۹ در خانواده‌ای اهل موسیقی متولد شد. این هنرمند علاوه بر ساخت قطعات مختلف، ساخت موسیقی‌های فیلم بسیاری از جمله «هامون» (داریوش مهرجویی) و «خواهران غریب» (کیومرث پوراحمد) را در کارنامه کاری خود دارد که برای برخی از آن‌ها موفق به دریافت جایزه نیز شده است. «شب‌های تهران» و «باران عشق» از جمله آثار او هستند.

ادامه مطلب...

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131