تازه ها

تازه ها (1431)

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران:

سرانه گوش دادن به موسیقی در کشور از سرانه مطالعه بالاتر است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران اعلام کرد: سرانه گوش دادن به موسیقی در کشور بالاتر از سرانه مطالعه است.

به گزارش ایسنا ، احد جاودانی در آیین اختتامیه دومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان "لیلم"، با بیان این مطلب افزود: سال گذشته اولین سنگ بنای جشنواره موسیقی محلی لیلم درحالی نهاده شد که برگزارکنندگان این جشنواره بر این باور بودند که اقبال کمتری این نوع موسیقی نسبت به موسیقی های زیرزمینی و غربی صورت می گیرد .

جاودانی خاطرنشان کرد: اما حرکت به سمت سوق یافتن به موسیقی بومی در حالی آغاز شد که سرانه مطالعه در کشور هشت تا چهارده دقیقه اما سرانه گوش دادن به موسیقی دو ساعت بود و همین برگزارکنندگان جشنواره بومی لیلم را کمی امیدوار کرد .

وی تصریح کرد: با برگزاری دور نخست جشنواره و استقبال زیاد جوانان و نوجوانان به موسیقی محلی، برگزارکنندگان جشنواره لیلم را بر آن داشت تا دور دوم این جشنواره را با گام هایی بلندتر برپا کنند .

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد مازندران افزود: امسال که دومین سال برپایی جشنواره لیلم است می بینیم که این جشنواره قدم در مرحله بین المللی گذاشت و علاوه بر مازندران، استان های گیلان، گلستان، سمنان و قزوین نیز در این جشنواره شرکت کرده اند .

جاودانی گفت: به علاوه هنرمندان بومی کشورهای آذربایجان و افغانستان نیز در این جشنواره به هنرنمایی پرداختند .

وی افزود: برداشتن این گام های بزرگ آن هم در دومین سال برپایی جشنواره مایه مسرت است و می تواند به انتقال موسیقی بومی استان و جذب جوانان و نوجوانان کمک شایانی کند .

به گزارش ایسنا، مدیر اجرایی دومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان "لیلم" نیز در این مراسم گفت: هدف از برپایی جشنواره موسیقی بومی لیلم حفظ فرهنگ‌های ارزشمند بومی و ملی است .

محمد غلامی در آیین اختتامیه دومین جشنواره بومی البرزنشینان لیلم یادآورشد: با غفلت ورزیدن به هنر بومی در واقع به بدنه فرهنگ و هنر کشور آسیب جدی وارد می شود .

غلامی خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره هایی مانند لیلم موجب زنده شدن انگیزه و رقابت در میان نسل جوان موسیقی شده و فضا را از سکون و خاموشی به در می آورد .

مدیر اجرایی جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان "لیلم" تصریح کرد: به علاوه گرد آمدن اساتید موسیقی فولکلور می تواند منجر به ارزیابی قابل اعتنا در خصوص سطح کیفی موسیقی بومی مازندران شود .

وی افزود: طی سه روز برگزاری جشنواره 294 هنرمند به رقابت پرداختند و در مجموع 44 اجرای گروهی در شهرهای ساری، بهشهر، آمل و سمنان به انجام رسید.

زنده نگهداشتن هنرهای اصیل بومی یک تعهد اجتماعی است

به گزارش ایسنا ، محمد اسلامی استاندار مازندران نیز در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: طوفانی به نام موسیقی و فیلم هالیودی در قالب تهاجم فرهنگی در حال نابود کردن داشته ها و آثار اصیل دیگر کشورها است . غرب با نفوذ فرهنگ هالیودی درآمد کلانی از این راه بدست آورده است .

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: ایران دارای غنای فرهنگی است و نباید اجازه نفوذ به این فرهنگ را بدهیم .

اسلامی یادآورشد: زنده نگهداشتن هنرها و فرهنگ های اصیل بومی از تعهدات اجتماعی هر شهروندی به شمار می رود .

وی گفت: احیا و انتقال داشته ها و ارزش های فرهنگی یک تکلیف بوده و باید با قدرت در برابر تهاجمات فرهنگی ایستادگی کنیم و به سمت فرهنگ اصیل بومی خود پیش برویم .

اسلامی با تاکید بر اینکه جشنواره های اینچنینی باید جریان ساز باشند، تصریح کرد: موسیقی معناگرای بومی در جریان همین جشنواره ها زنده می ماند، رشد کرده و انتقال می یابد .

وی افزود: باید با برگزاری چنین جشنواره هایی این موسیقی معناگرا و اصیل را سینه به سینه و نسل به نسل به آیندگان منتقل کنیم.

برگزیدگان دومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان لیلم معرفی شدند

به گزارش ایسنا آیین اختتامیه دومین جشنواره موسیقی البرزنشینان لیلم با معرفی برگزیدگان به شرح زیر به کار خود پایان داد:

گروه "مازرون" به سرپرستی رضا دیوسالار از شهرستان نور برترین گروه و احسان پژوهنده در رشته مقاله با عنوان "ردپای مقام امیری در ردیف موسیقی دستگاهی ایران"حائز رتبه اول شدند.

در بخش دوتار در رده بالای ۱۹سال فرهاد محمدی، خسرو اسحاقی گرجی رتبه برترین و امیرحسین مرادی بالف و اسفندیار عابدی رتبه برتر را از آن خود کردند.

در همین حوزه در رده زیر۱۹سال نیز محمد حسین ابراهیمی، پارسا گلستانی، امیرعلی جهانبخش و هومن جعفری کلیجی به رتبه برتر دست یافتند.

امیرحسین رضازاده نیز عنوان شایسته تقدیر را کسب کرد.

با رای هیات داوران دومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان در بخش غرنه در رده سنی بالای ۱۹سال حسین جهانی نسب به عنوان نفر برتر اعلام شد و امیرمحمد خطیبی عنوان شایسته تقدیر را از آن خود کرد.

در سرنا نیز محمد الیاسی سرکتی  و نورالله یوسفی مقام برتر را کسب کردند.

در رشته آواز محلی در رده سنی بالای ۱۹سال میثم شیخ نژاد، محمد دست افکن کرمانی عنوان برترین و یونس جعفری، ذات الله استوان عمران و احمد طالبی دادوکلایی  مقام برتر را کسب کردند.

در همین رشته در رده سنی زیر۱۹سال یونس قریشی ، آرمان فلاح پور رتبه برتر را کسب کردند.

در رشته لگن نوازی بر اساس رای هیات داوران این رشته در رده سنی بالای ۱۹سال خدیجه گلستانی برترین نوازنده این رشته شد و راضیه کاظمی ،سکینه اسکندری رتبه برتر را از آن خود کردند.

در رده زیر۱۹سال نیز آیدا طاهری، هستی حسن نژاد و نیایش حسن نژاد موفق به کسب رتبه برتر شدند.

در رشته لله وا در رده سنی بالای ۱۹سال، پویا محسنی و خلیل مختاری سنگدهی رتبه برترین و جواد محسن تبار، فرزاد یونسی رتبه برتر را کسب کردند.

در رده زیر۱۹سال نیز زمان عابدی، محراب قیاسی برتر این رشته شدند.

با رای هیات داوران رشته دسرکوتن مجید بتیار رتبه برترین و سجاد پاریاو فلاح عنوان برتر را در رده بالای ۱۹سال بدست آوردند و در رده سنی ۱۲تا۱۹سال نیز محمدرضا کاظمی لهمالی عنوان برترین و سید همایون حسینی، امیرضا طیبی و محمدحسین طیبی رتبه برتر را کسب کردند.

در رده سنی زیر ۱۲سال این رشته نیز نگین غفوری و امیررضا محمدی حایز عنوان برتر شدند.

در کمانچه محلی نیز خشایار اسحاقی، علی فتحی و فرشید اسکندری  در رده بالای ۱۹سال حائز عنوان برتر و حسام بتیار و نیایش طالبی در رده زیر ۱۹سال مقام برتر این رسته را از آن خود کردند.

به گزارش ایسنا؛  عسگری آقاجانیان، کیوان پهلوان،بهمنیار شریفی،فضل الله دهقان، محمد ابراهیم عالمی، نصیر شیردل ،مسلم فهیمی ،جمشید نیکوزاد، ارسلان طیبی، یحیی قدیری ،علی حسن نژاد و پرویز عبداللهی اعضای هیات داوران دومین جشنواره موسیقی البرزنشینان لیلم بودند.

در این مراسم از رقیه دارایی، حسینعلی طالبی، حسین علیزاده، رجب رمضانی و لطف الله سیفی پیشکسوتان موسیقی بومی مازندران تجلیل شد

ادامه مطلب...

بزرگداشتی برای محمد اسماعیلی/ «دل ما را خوش کردید»

آیین نکوداشت محمد اسماعیلی (نوازنده پیشکسوت موسیقی ایرانی) در تالار وحدت تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا طبق گزارش رسیده، اسماعیل تهرانی ـ آهنگساز و رهبر ارکستر شهر تهران ـ در این مراسم که شامگاه 9 آذر ماه برگزار شد، با قدردانی از مقام هنری استاد محمد اسماعیلی بیان کرد: مولانا فرمود این علم موسیقی بر من چون شهادت است / چون مومنم شهادت و ایمانم آرزوست.

این بیت از مولانا را برای شما خواندم که دوست دارم در ابتدای صحبت‌هایم با این مقوله باور خود را درباره استاد اسماعیلی بگویم. به هر ترتیب همه ما از بدو تولد زیر پوشش دو معلم آموزش می‌بینیم و تربیت می‌شویم. یکی«معلم پنهان» و دیگری «معلم آشکار». «معلم پنهان» همان خانواده است که از آنها آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنیم.

او ادامه داد: البته بخش دیگری از این معلم پنهان نیز جامعه است که از این جامعه رفتارهایی را هم یاد می‌گیریم . بخش دیگر نیز «معلم آشکار» است که همه این‌ها زیر نظر یک معلم یا آموزگار آموزش دیده می‌شود. اما در زندگی به برخی معلم‌های آشکار بر می‌خوریم که هم «معلم پنهان»هستند و هم «معلم آشکار» و استاد محمد اسماعیلی یکی از همین معلمان دو وجهی من در زندگی بود.

تهرانی یادآور شد: وقتی وارد هنرستان موسیقی شدم تعدادی از استادان بودند که این دو ویژگی را که به آن اشاره کردم، داشتند. بنده به خاطر دارم در سال 1340 استاد حسین دهلوی مدیر وقت هنرستان موسیقی سازهای مهجوری را وارد هنرستان کرد که ما این شانس را داشتیم در این کلاس‌ها حضور داشته باشیم. در این راستا مرحوم حسین تهرانی مامور شد که کلاس‌های آموزش تمبک را به عهده بگیرند، اما بعد از چند سالی که گذشت ایشان گرداندن کلاس را به عهده محمد اسماعیلی گذاشت و ما این افتخار را داشتیم که تا پایان دیپلم در محضر ایشان به فراگیری بپردازیم.

او با اشاره به نکات موثر کارگاه‌های آموزشی استاد حسین تهرانی و محمد اسماعیلی در هنرستان موسیقی اظهار کرد: وقتی ما در کلاس حسین تهرانی بودیم او می‌گفت: «قبل از موسیقیدان بودن انسان باشید» که متاسفانه الان این جمله را از کمتر استادی می‌شنویم. به هر حال بعد از استاد حسین تهرانی، استاد محمد اسماعیلی به ما احساس مسئولیت، باریک بینی، تیز بینی و دقت عمل، آداب رفتاری ، پنداری و گفتاری، نظم و اخلاق هنری و در پایان همه اینها تکنیک یا همان فن نوازندگی تمبک را آموخت و ما دیدیم بعد از مدتی که از این کلاس ها گذشت بسیاری از هنرمندان مطرح موسیقی کشورمان در این عرصه حضور جدی پیدا کردند و رفته رفته کلاس محمد اسماعیلی در واحد تمبک چنان حجمی پیدا کرد که می‌توانم بگویم تمامی هنرمندان در این کلاس‌ها شرکت می‌کردند.

این آهنگساز اظهار کرد:حتی زمانی یادم هست وقتی در هنرستان تدریس میکردم سرو صدا و حجم صدایی کلاس‌های محمد اسماعیلی ما را یاد میدان‌های جنگی می‌انداخت که ما در شاهنامه‌های و منظومه‌های ادبی سراغ داشتیم.

این رهبر ارکستر تصریح کرد: ما سال‌های سال در خدمت محمد اسماعیلی بودیم و از او درس زندگی گرفتیم. او همیشه مانند برادر بزرگتر و پدر مواظب ما بود. صفتی که امروز آن را کمتر در معلمی می‌بینیم. ما با او در آن دوران طلایی ضمن فراگیری آموزش حتی به گردش و تفریح می‌رفتیم و حتی روزی اگر به دختری برای ازدواج علاقه‌مند می‌شدیم استاد اسماعیلی مانند پدری مهربان در کنار ما حضور داشت.
او تاکید کرد:استاد اسماعیلی مردی دغدغه‌مند، مهربان و منظم بود که ما در هنرستان موسیقی از او نکات بسیار ارزشمندی آموختیم و امیدوارم این هنرمند سال‌های سال زنده باشد تا همچنان از او یاد بگیریم و بیاموزیم.

اهدای لوح تقدیر از سوی موسسه فرهنگی هنری«راد نو اندیش» توسط بردیا صدرنوری مدیرموسسه و ناصرایزدی مدیر بخش موسیقی این مجموعه بخش دیگر آیین نکوداشت محمد اسماعیلی بود.

محمد اسماعیلی هم بعد از دریافت لوح قدردانی خود در سخنانی بیان کرد: از همه تشکر می کنم که امشب به تالار وحدت آمده و دل ما را خوش کردید.

دو نوازی تمبک و سنتور محمد اسماعیلی و سعید ثابت، اجرای دو نوازی تمبک و سنتور در آواز دشتی گوشه عشاق، پخش کلیپی با عنوان «استاد محمد اسماعیلی به روایت استاد اسماعیل تهرانی» ، اجرای گروه نوازی تمبک با قطعاتی از استاد محمد اسماعیلی با هنرمندی مسعود پور سید احمد، عادل تاجیک، امیر حسین عرب، حافظ پور سعید احمد، رامین صبری، امید ناصری، مرتضی بابایی، آرش زرن قلم، علی ایجادی، محمد میرزا خانی، امیررضا ملک احمدی، سعید احتشامی، سهیل همیشه بهار، مسیج نصیری، سجاد ترازی، سینا قادری، ابراهیم صالحی، نسرین فراهانی، زهرا صبری، امین جوادی، امیر رضا احمدی، سپهر فرجی، احسان قدمی و محمد اسماعیلی ، اجرای گروه «فرامرز پایور» به سرپرستی سعید ثابت با قطعات «هفت ضربی سه گاه» به آهنگسازی سعید ثابت، «هفت ضربی»، تصنیف «مرا عاشق» اثر استاد علی تجویدی، دو نوازی تمبک و سنتور، تصنیف «زلف و گره» به آهنگسازی علی تجویدی، «رنگ سه گاه» با هنرمندی محمد اسماعیلی نوازنده تمبک، سعید ثابت نوازنده سنتور، امیر حسین رضا نوازنده تار، هومان رومی نوازنده کمانچه، بنفشه بختیاری نوازنده سنتوربم، آزاده شمس نوازنده قیچک، فرهاد احمدی نوازنده تاربم، زمان خیری نوازنده نی و علیرضا فریدون پور خواننده بخش‌های مختلف آیین نکوداشت محمد اسماعیلی را تشکیل می‌داد.

حسن ناهید، فضل الله توکل، لوریس چکناوریان، فریدون شهبازیان، اسماعیل تهرانی، پری ملکی، عباس خوشدل، میلاد کیایی، مزدا انصاری، بیژن بیژنی، سهیل محمودی، سامان احتشامی، سیما مافیها، علی بدخشان، حسین مظفری از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

آیین نکوداشت محمد اسماعیلی نوازنده پیشکسوت موسیقی ایرانی به همت موسسه فرهنگی هنری «رادنواندیش» برگزار شد.

ادامه مطلب...

در جدیدترین کنسرت گروه دنگ‌شو چه گذشت؟

گروه موسیقی «دنگ شو» در حالی جدیدترین کنسرت خود را برگزار کرد که یک پرفورمنس نقاشی در آن اجرا شد و یک قطعه کردی به یاد زلزله‌زدگان کرمانشاه خوانده شد.

به گزارش ایسنا، این اجرا شامگاه ۸ آذرماه در تالار وحدت تهران و در دو بخش به روی صحنه رفت.

در این کنسرت گروهی به سرپرستی عادل یونسی، پرفورمنس نقاشی‌ای را اجرا کردند و تصویر دو فیل و یک ساکسیفون را با پیش زمینه رنگین کمان نقش زدند. این تابلو در نهایت به نفع زلزله‌زدگان کرمانشاه با قیمت پایه ۱۰ میلیون تومان به حراج گذاشته شد که در نهایت به قیمت ۱۲ میلیون تومان به یکی از گالری‌های تهران فروخته شد.

یونسی در این‌باره گفت: ما در ابتدا می‌خواستیم پرتره فیلیپ گلس ـ آهنگساز ـ را بکشیم، اما با توجه به خبرهای بدی که این روزها می‌شنویم تصمیم گرفتیم طرحی شاد را نقش بزنیم. من از طرف خودم و گروهم به داغدیدگان تسلیت می‌گویم.

در قسمتی از این اجرا میلاد باقری ـ خواننده این گروه ـ با بیان اینکه خودش اهل کرمانشاه است، گفت: کرمانشاه لرزید و مردم دچار سانحه شدند، اما دلمان گرم است؛ زیرا شماها را داریم. من به عنوان یک کرمانشاهی از طرف مردم شهرم از همه مردم تشکر می‌کنم و به احترام کسانی که جان باختند یک قطعه کُردی می‌خوانم.

او در ادامه پشت پیانو نشست و یک قطعه کردی خواند.

در دقایق پایانی بخش اول این کنسرت طاها پارسا ـ خواننده گروه ـ برای اجرای قطعه «خطا نیست» از مخاطبان پرسید که در میان آن‌ها کسی بلد است گیتار بنوازد؟ در ادامه با حضور یکی از مخاطبان روی صحنه و گیتار نواختن او، این قطعه اجرا شد.

طاها پارسا همچنین از او درخواست کرد چند دقیقه‌ای برای مخاطبان گیتار بنوازد.

قطعات عطار، چیزی، خورشید می‌شوم، حلوا، خطا کردم، حباب، رد شو، از کنار هم می‌گذریم، ای داد و عشق آمد رپرتوار اجرایی این کنسرت را تشکیل می‌دادند.

همچنین شب گذشته توسط گروه «دنگ شو» اعلام شد که قصد تمدید این کنسرت را دارند.

ادامه مطلب...

هشتاد و یکمین زادروز نادر گلچین برگزار می‌شود

هشتاد ویکمین زاد روز «نادرگلچین» در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران ، در این برنامه فضل الله توکل در کنار علیرضا پورامید کارشناس مجری برنامه به سخنرانی می پردازد؛ پخش کلیپ و موسیقی از اجراهای نادرگلچین ، اجرای موسیقی محمد اسماعیلی و سعید ثابت و اجرای گروه موسیقی «نریمان» به سرپرستی علی پژوهشگر از دیگر بخش‌های برنامه است.

نادر گلچین یکم مهرسال ۱۳۱۵ در شهر رشت به دنیا آمد. او خواننده‌ای صاحب سبک و دارای صدایی منحصر بفرد بود و بیشتر آثارش به سال‌های پیش از انقلاب تعلق داشت . «یوسف گم گشته»، «تصنیف مرغ سحر»، «ناوک مژگان»، «قصه شهر عشق»، «مسبب»، «من دیگه بچه نمیشم» و آلبوم‌های (گریز، نفس باد صبا، زلف بنفشه) برخی از آثار گلچین است.

او پس از انقلاب آلبومی به نام «گریز» کار مشترکی با فریدون شهبازیان را منتشر کرد.

صدای خاص ، تحریرهای شمرده و پخته آوازی با سوز  پنهانی ، هماهنگ با ساختار ارکستری از ویژگی های صدای گلچین بود. او همیشه سعی می‌کرد با شناخت محدوده صدایش از تمامی ظرفیت‌های آن بهره گیرد . او شعر را به خوبی می‌شناخت و با آهنگسازان و هنرمندان زیادی از جمله فریدون شهبازیان، عماد رام، مجتبی میرزاده، حسن یوسف زمانی، عبدالکریم مهرافشان، عباس خوشدل، همایون خرم، مهدی خالدی، محمد حیدری، فرامرز پایور و... همکاری داشت.

نادرگلچین پس از سال‌ها تحمل رنج بیماری شهریور امسال در بیمارستان گاندی درگذشت.

علاقه‌مندان برای حضور در این برنامه می‌توانند جمعه ۱۰ آذر ساعت ۱۹ باحضور هنرمندان موسیقی به فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان دکتر علی شریعتی، بالاتر از پل سید خندان ،خیابان جلفا مراجعه کنند و یا با شماره های۲۰- ۲۲۸۷۲۸۱۸ تماس بگیرند. 

ادامه مطلب...

رییس کل محاکم تهران خبر داد:

تقلیل محکومیت سه خواننده به یک سال حبس تعزیری

محکومیت دو سال حبس تعزیری سه خواننده‌ متهم به سرقت ادبی، به یک سال حبس تعزیری تقلیل یافت.

به گزارش ایلنا، عباس پوریانی رییس کل محاکم تهران در حاشیه بازدید و ملاقات‌های مردمی از مجتمع قضایی کارکنان دولت در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت پرونده سه خواننده‌ متهم به سرقت ادبی که در شعبه ۱۰۶۰ دادگاه کیفری۲ تهران مطرح است، گفت: با توجه به واخواهی‌ای که از سوی متهمین و وکلای آنها صورت گرفته، حکم غیابی دو سال حبس تعزیری این افراد به موجب رای صادره به یک سال حبس تعزیری تقلیل یافته است.

وی افزود: رای صادره از تاریخ ابلاغ قابل تجدید نظرخواهی در محاکم تجدید نظر استان تهران است.

ادامه مطلب...

نامزدهای «گرمی» ۲۰۱۸ معرفی شدند

فهرست نامزدهای شصتمین دوره جایزه موسیقی «گرمی» اعلام شد.

به گزارش ایسنا، «گاردین» نوشت: در شصتمین دوره جوایز «گرمی» که به اسکار دنیای موسیقی شهرت دارد، خوانندگان رپ و R&B از دیگر هنرمندان پیشی گرفتند.

امسال کارهای خواننده‌هایی چون «اد شیران» و «تیلور سوییفت» که از ستاره‌های دوره‌های پیشین بودند، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. آلبوم جدید «شیران» که «جدا شدن» نام دارد، در بخش بهترین آلبوم نامزد نشده و در بخش بهترین آلبوم پاپ با آثاری از «کلد پلی»، «کشا»، «لیدی گاگا» و «ایمجین دراگونز» رقابت می‌کند. ترانه «ببین مجبورم کردی چه کار کنم» سوییفت حتی به مرحله نامزدی هم نرسیده است.

در این میان «جی ـ زی»، «کندریک لامار»، «چالدیش گمبینو» و «برونو مارس» همگی در دو بخش بهترین ضبط سال و بهترین آلبوم سال به مرحله نهایی راه پیدا کردند. «جی ـ زی» در کل هست نامزدی به دست آورد و از دیگر هنرمندان پیشی گرفت و «کندیک لامار» با هفت نامزدی دومین رتبه را دارد.

در بخش بهترین آلبوم سال، «بیدار شو، عشق من!» از «چایلدیش گمبینو»، «۴:۴۴» کاری از «جی ـ زی»، «لعنتی» آلبوم «کندریک لامار» و «جادوی ۲۴K» از «برونو مارس» نامزد دریافت «گرمی» هستند.

نام «باب دیلن»، خواننده و ترانه‌سرای آمریکایی که سال گذشته با حواشی بسیار جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرد،‌هم در بخش بهترین آلبوم پاپ سنتی خودنمایی می‌کند.

«دسپاسیتو» ترانه معروف «لوییس فونسی» خواننده اهل پورتو ریکو که با همراهی «ددی یانگی» رپر خوانده شده، در بخش‌های بهترین رکورد سال، بهترین ترانه و بهترین اجرای گروهی پاپ نامزد شده است.

در بخش بهترین اجرای تک‌نفره پاپ، نام «کلی کلارکسون»، «کشا»، «لیدی گاگا»، «پینک» و «اد شیران» به چشم می‌خورد.

نام «لئونارد کوهن» خواننده مطرح کانادایی که سال گذشته درگذشت هم در بخش بهترین اجرای راک دیده می‌شود. اثر این هنرمند فقید در این بخش با کارهایی از «کریس کورنل»، «فو فایترز»، «کالیو» و «ناتینگ مور» رقابت می‌کند. «متالیکا»، «کی. فلی»، «ناتینگ مور»، «فو فایترز» و «اونجد سِوِن‌فولد» هم نامزدهای بخش بهترین ترانه راک این دوره «گرمی» هستند. نام «متالیکا» و «ناتینگ مور» در فهرست نامزدهای بهترین آلبوم راک هم تکرار شده است.

نامزدهای جایزه بهترین آلبوم رپ «جی ـ زی»، «کندریک لامار»، «میگوس»، «رپسودی» و «تایلر، خالق» هستند.

برندگان «گرمی» ۲۰۱۸ روز ۲۸ ژانویه طی مراسمی که در نیویورک برگزار می‌شود، به برندگان بخش‌های مختلف اعطا خواهد شد.

ادامه مطلب...

حمایت «راجر واترز» از تحریم اسرائیل دردسرساز شد

پخش تلویزیونی کنسرت «راجر واترز» در آلمان به بهانه پیوستن او به کمپین تحریم اسرائیل، لغو شد.

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، شبکه‌های تلویزونی آلمان با وارد کردن اتهامات یهودستیزی به «راجر واترز»، خواننده نامدار موسیقی راک به دلیل حمایت او از کمپین تحریم اسرائیل، پخش تلویزیونی زنده دو کنسرت این خواننده که قرار است تابستان آینده در برلین و کلن برگزار شود را از برنامه خود خارج کردند.

«واترز» بین سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۵ عضوی از گروه «پینک فلوید» به عنوان موفق‌ترین و تحسین‌شده‌ترین گره موسیقی راک جهان بود و به عنوان نوازنده‌ی گیتار بیس و خواننده فعالیت می‌کرد. پس از رفتن «سید برت»، وی به عنوان ترانه‌سرا و مفهوم‌دهنده اصلی آلبوم‌های «پینک فلوید» نقش عمده‌ای ایفا کرد و همراه با دیگر اعضای این گروه توانست در دهه‌ی ۷۰ میلادی به موفقیت‌هایی با آلبوم‌های مفهومی «نیمه تاریک ماه»، «کاش این‌جا بودی»، «حیوانات» و «دیوار» برسد.

واترز به دلیل اختلاف با سایر اعضای «پینک فلوید»، گروه را در سال ۱۹۸۵ ترک کرد و به یک نبرد حقوقی با سایر اعضا بر سر نام و آهنگ‌های «پینک فلوید» پرداخت. آن‌ها در ۱۹۸۷ خارج از دادگاه به حل و فصل این موضوع پرداختند.

وی از سال ۲۰۱۱ به کمپین «BDS» با هدف تحریم رژیم صهیونیستی برای اشغال اراضی فلسطینیان پیوسته است. این جنبش در سال ۲۰۰۵ میلادی راه‌اندازی شد و هدف آن فشار وارد کردن بر اسرائیل برای تبعیت از قوانین بین‌المللی و پایان دادن به اشغال غیرقانونی سرزمین فلسطین از سال ۱۹۶۷ تاکنون است.

ادامه مطلب...

آرزوی «پری زنگنه» در سالروز تولدش/ زنده‌باد زندگی

به مناسبت دهه‌ی جهانی «جاده‌های امن» موسسه پژوهشی کودکان دنیا با همکاری شهر کتاب مرکزی نشست‌های زنده باد زندگی را برگزار کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از  روابط عمومی شهر کتاب مرکزی، این سلسله نشست‌ها که به مناسبت هفته‌ "زنده‌باد زندگی" به دلیل سالگرد جهانی یادبود قربانیان سوانح رانندگی برگزار شده بود در سه برنامه با عناوین آموزش ایمنی در خیابان به کودکان، یادبود مشاهیر فرهیختگان از دست رفته در سوانح رانندگی و افراد موفق آسیب دیده در سوانح جاده‌ای برگزار شد.

اولین برنامه درباره آموزش ایمنی به کودکان و آشنایی با قواعد رانندگی این گروه سنی اجرا شد. در دومین برنامه که با حضور خانواده قربانیان سوانح رانندگی و با یادی از دکتر افشین یداللهی با حضور برادر و خاله زنده‌یاد یداللهی و همینطور با افسانه اسدان، همسر زنده یاد سیروس قایقران برگزار شد، به مسائل رفتارشناسانه بازماندگان و همین طور جزئیات حادثه درباره قربانیان پرداخته شد.

در این نشست ماهرخ یدالهی با اشاره به رعایت ایمنی و تاکید بر خواب‌آلوده نبودن راننده گفت: افشین یداللهی بسیار هنرمند مردم دوستی بود. تلفنش برای بیمارانش همیشه روشن بود و برای همه وقت می‌گذاشت. به شدت به رعایت قوانین رانندگی اهمیت می‌داد. راننده کامیونی که با ماشین‌شان تصادف کرد، خواب‌آلود بود و تنها همین اتفاق ما و مردم را عزادار کرد.

آرش یداللهی نیز در ادامه بیان کرد: من از راننده کینه‌ای ندارم، اما دلیلی برای این که قانون از حق شهروندان دیگر بگذرد نمی‌بینم.

افسانه اسدان، همسر زنده‌یاد سیروس قایقران نیز با اشاره به این نکته که عامل فوت همسر و فرزندش خواب آلودگی راننده بود، گفت: ماشین ما از پارک درمی‌آمد، نه سرعتی داشتیم و نه اشتباهی کرده بودیم. راننده کامیون تنها چون با سرعت می‌آمد و خواب آلوده بود در پیچ جاده چاره‌ای جز زیر گرفتن ماشین ما نداشت.

بابک زرین و حمید حامی با ارسال پیام تصویری درباره افشین یداللهی این مراسم را همراهی کردند.

مهمان آخرین برنامه این مجموعه پری زنگنه بود که خود در سانحه رانندگی بینایی‌اش را از دست داده است. وی درباره برخورد با نابینایان گفت: هرگز با نابینایان با خجالت برخورد نکنید. چون نابینایی عدم توانایی نیست، آن چه می خواهید را شفاف بگویید.

این هنرمند ضمن دعوت پدران و مادران برای حفظ ایمنی و سلامتی کودکان در مواقع رانندگی اضافه کرد: کودکان آسیب‌پذیر و حساس هستند. باید به آن‌ها رعایت قوانین را یاد بدهیم و مراقب‌شان باشیم.

در آخر پری زنگنه شمع تولدش را در شهر کتاب مرکزی با آرزوی سلامتی برای همه کودکان خاموش کرد. در این نشست زهرا فرمانی، عضو هیئت مدیره موسسه پژوهشی کودکان دنیا درباره این موسسه نکاتی را مطرح کرد.

موسسه پژوهشی کودکان دنیا این پروژه  را برای کاهش سوانح رانندگی از سال ٨٩ آغاز و این دوره را با همکاری شهر کتاب مرکزی در تاریخ‌های دوم، چهارم و پنجم آذر ماه برگزار کرد.

ادامه مطلب...

صدای غلام‌محمد احسانی خاموش شد

غلام‌محمد احسانی، پیشکسوت موسیقی محلی دیار جام، شب گذشته درگذشت و آوازش خاموش شد.

به گزارش ایسنا، این‌بار غلام‌محمد احسانی از هنرمندان پیشکسوت تربت‌جام بود که در سکوت رفت؛ وی بعد از تحمل بیماری در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد درگذشت.

یکی از فعالان حوزه موسیقی درباره غلام‌محمد احسانی به ایسنا می‌گوید: ایشان متولد ۱۳۳۳ و از پیشکسوت‌های دیار جام بودند و سابقه همکاری با استاد سرور احمدی را داشتند. همچنین با اکثر پیشکسوت‌های موسیقی محلی دیار جام ارتباط کاری و دوستانه خوبی داشتند. استاد احسانی سرپرست یک گروه هنری موسیقی نیز بودند. ویژگی ایشان تواضع، فروتنی و ادب‌شان بود. علاوه بر این هیچ‌گاه  به حاشیه‌های موسیقی وارد نمی‌شدند و از سویی ارتباط صمیمی با جوانان و نوجوانان داشتند.

حسینعلی مردان‌شاهی ادامه می‌دهد: آقای احسانی استاد اخلاق بودند و در رفتارشان بی‌ادعایی، متجلی بود. متاسفانه شب گذشته ایشان به علت بیماری کبدی در بیمارستان امام رضای مشهد دار فانی را وداع گفتند.

او درباره آخرین اجراهای این هنرمند پیشکسوت می‌گوید: غلام‌محمد احسانی در همایش خنیاگران جام که در شهریور ماه سال جاری برگزار شد جزو ۱۸ استادی بودند که از وی تقدیر شد و همچنین یکی از استادانی بود که در آن همایش اجرا داشت.

مراسم تشییع پیکر غلام‌محمد احسانی فردا (هفتم آذر) در تربت جام برگزار خواهد شد. او در قطعه هنرمندان بهشت نبی در کنار  پورعطایی پیشکسوت و هنرمند بنام تربت جام  دفن خواهد شد.

ادامه مطلب...

حسین علیزاده:

نباید انتظار داشته باشیم دولت‌ها برایمان کاری کنند

حسین علیزاده: ما اهالی موسیقی نباید انتظار داشته باشیم که دولت‌ها برای ما کاری بکنند، بلکه روابط ما از آن رو که یک رابطه هنری و صنفی است نیازی به کسی ندارد. این مهم را هنرجویان هنرستان به خوبی نشان دادند و ما از آن‌ها درس می‌گیریم.

به گزارش ایلنا، سومین آیین نکوداشت هنرمندان موسیقی ایرانی با عنوان «سال نوا» شامگاه شنبه چهارم آذر  با حضور جمعی از اهالی موسیقی  با سخنرانی حسین علیزاده، علی جعفری پویان و عباس سجادی در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سیدعباس سجادی (مدیر عامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران) گفت: در روزگارانی که توهم استادی بالاست، سنت نیکویی که شاگردان زانوی ادب در مقابل اساتیدشان می‌زنند را باید پاس بداریم.

در ادامه از محسن الهامیان (مدرس مترجم و آهنگساز)، مینا افتاده (نوازنده و مدرس سنتور) و محسن افتاده (نوازنده و مدرس فاگوت) تقدیر شد.

سپس حسین علیزاده در آیین تجلیل از بهروز همتی(نوازنده و مدرس تار) طی صحبت‌هایی با ذکر این نکته که بعد از چهل سال این شب از این جهت که شبیه هیچ جشن و رویدادی نیست و بسیار خاص است، گفت: برگزاری چنین مراسمی ثابت می‌کند که ما اهالی موسیقی نباید انتظار داشته باشیم که دولت‌ها برای ما کاری بکنند، بلکه روابط ما از آن رو که یک رابطه هنری و صنفی است نیازی به کسی ندارد. این مهم را هنرجویان هنرستان به خوبی امشب نشان دادند و ما از آن‌ها درس می‌گیریم.

وی در ادامه افزود: متاسفانه در این سال‌ها هنرمندان از هم فاصله گرفته‌اند و یکدیگر را حس نمی‌کنند. علی رغم همه علاقه‌ای که به هم داریم اما شرایط به گونه‌ای شد که شوق دیدار همدیگر را از دست داده‌ایم درحالیکه  به نظر من هر روز باید اساتیدی مثل فرهاد فخرالدینی و یا احمد پژمان را دید. کسانی که زمانی که در هنرستان اسم‌شان می‌آمد به احترام‌شان خبردار می‌ایستادیم.

این آهنگساز در ادامه صحبت‌هایش با تشکر از برگزاری چنین برنامه‌هایی عنوان کرد: این آیین در چهل سال اخیر بی‌سابقه و کم نظیر است که شاگردان از استادان‌شان تجلیل می‌کنند و این اتفاق برای ما پیشکسوتان هم درس آموز است.

حسین علیزاده در پایان صحبت‌هایش با ذکر این نکته که همیشه روابط استاد شاگردی میان هنرجویان هنرستان زبانزد بوده است، گفت: بهروز همتی یکی از اساتید و از چهره‌های بی‌ادعا روزگار است. در فستیوال‌ها و جشنواره‌های مختلف وقتی پرونده نوازنده‌های برگزیده و جوان را می‌بینم نام بهروز همتی به عنوان استاد در کارنامه‌های آن ها دیده می‌شود که این مهم نشان می‌دهد او به خوبی از پس تربیت هنرجویانش برآمده است.

در ادامه از بهروز همتی تقدیر شد و در ادامه از همایون رحیمیان (نوازنده مدرس و آهنگساز) تجلیل به عمل آمد.

همچنین پس از پخش نماهنگی به یاد آندره آرزومانیان، ناصر فرهودی و علیرضا خورشید فر و بابک بیات، علی جعفری پویان (مدیر هنری و دبیر اجرایی برنامه«سال نوا») با حضور بر روی سن با ذکر این مطلب که متاسفانه حرفه موسیقی در جامعه به شوخی گرفته شده است، خاطرنشان کرد: در طول سال‌هایی که من در موسیقی فعالیت کرده‌ام بسیاری از همکارانم را دیده‌ام که بیکار بوده‌اند و هیچ حمایتی از آنها نشد.

وی در ادامه گفت: سال نوا تمرین اتحاد بین اهالی موسیقی است که هر سال بیشتر از قبل خواهد شد. ما نشان دادیم که می‌توانیم روی پای خودمان بایستیم و در سال‌های آینده امیدوارم که روز موسیقی داشته باشیم. من از مشارکت ۲۰۰ نفر از اهالی موسیقی که در برگزاری این برنامه سهیم بودند صمیمانه سپاسگزارم.

تقدیر از خانوادهای آندره آرزومانیان، ناصر فرهودی و علیرضا خورشید فر و بابک بیات و نیز رونمایی از آلبوم موسیقی زنده‌یاد کامران داروغه که به همت علی تفرشی جمع آوری شده است پایان بخش سومین دوره سال نوای موسیقی ایران بود.

ناصر چشم آذر، فرهاد فخرالدینی، فواد حجازی، مجید انتظامی، احمد پژمان، آذر نوش صدر سالک، هنگامه اخوان، شراره دولت آبادی، محمدرضا چراغعلی، علی بوستان، محمدسلمانی، وارطان ساهاکیان، پیمان سلطانی، آذر هاشمی، سینا جهان آبادی و ... از دیگر موزیسین‌های حاضر در این مراسم بودند.

ادامه مطلب...

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131