تازه ها

تازه ها (1433)

آیا درویش مصطفی جاویدان درگذشته است+صوت

اخبار تایید نشده‌ای حکایت از آن دارد که درویش مصطفی جاویدان، خواننده و نوازنده کرمانشاهی که در حوزه موسیقی مذهبی و تنبور فعالیت می‌کرد، درگذشته است. هنوز هیچ منبع موثقی این خبر را تایید نکرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، براساس برخی اخبار؛ درویش مصطفی جاویدان که اوج فعالیت‌های او در زمینه موسیقی مذهبی ایران به سال‌های پیش از انقلاب بازمی‌گردد و حدود 13 آلبوم از او به یادگار مانده، روز گذشته دار فانی را وداع گفته است. این در حالی است که تماس خبرنگار ایلنا با پژوهشگران موسیقی نواحی، فعالان موسیقی تنبور در کرمانشاه و دست‌اندرکاران خانه موسیقی برای تایید یا رد خبر درگذشت درویش مصطفی به جایی نرسیده و هنوز منبع موثقی در این باره اظهارنظر نکرده است.

با این وجود از بامداد امروز خبرهای غیرموثقی که منبع اصلی آنها مشخص نیست، حکایت از آن دارد که این هنرمند پیشکسوت دار فانی را وداع گفته است.

نام اصلی درویش مصطفی جاویدان «سیدمصطفی موسوی» است که در هفت آبان ۱۳۲۵ در کرمانشاه و در خانوادهای مذهبی متولد شده است. گفته می‌شود در سال ۱۳۴۷ زمانی که او در سن ۲۲ سالگی قرار داشت و علاقمند به ادامه تحصیل بود بنا بر توصیه دوستان پدرش به نام مستعار و غیرحقیقی در دانشگاه تهران ثبت‌نام کرد که از گزند ساواک در امان بماند؛ چراکه از نظر شکل و شباهت ظاهری شباهت بسیار نزدیکی به شهید نواب صفوی داشت و این مطلب را سازمان امنیت که به ساواک معروف بود، می‌دانست. گویا او به کمک دکتری جراح که محرم و از دوستان نزدیک پدرش بود؛ تغییر چهره و روش مبارزاتی داد.

درویش مصطفی جاویدان به علت حضور ذهن و قابلیت‌های هنری در زمینه‌هایی چون مجسمه‌سازی، خط و نقاشی، شعر و نویسندگی، تئاتر و موسیقی همیشه در اعیاد ملی و مذهبی و جشن تحصیلی آخر سال شرکت می‌کرد. او به نوازندگی بسیار علاقمند بود.

این هنرمند طی سال‌های اخیر در بستر بیماری به سر می‌برد. از او آلبوم‌هایی چون "رسول مهربانی"، "هو یا علی مدد"، "مرد غریب"، "پرنده اسیر"، "چینی بند زن"، "صنما"، "نمکی"، "نغمه‌های آسمانی"، اسم‌اعظم"، "بابا کوهی"، "تک ترانه‌ها" و "شاد و خندان" به جای مانده است.

آهنگ یا علی مدد از دوریش مصطفی جاویدان را از اینجا می‌توانید بشنوید:

http://static0.ilna.ir/media/cZiUtW303VV5/YXVkaW8tbWVkaXVtLm1wMw,,/Darvish_Mostafa_Javidan-Ali_Madad-%28WWW.IRMP3.IR%29.mp3

ادامه مطلب...

همکاری سیروان خسروی و نیکی کریمی در «آذر»

سیروان خسروی با اجرای ترانه‌ای، در موزیک ویدئویی مرتبط با فیلم «آذر» به تهیه کنندگی نیکی کریمی و کارگردانی محمد حمزه‌ای حضور پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی فیلم «آذر»، قرار است این موزیک ویدئو همزمان با اکران فیلم در آذرماه رونمایی شود.

در جلسه شورای صنفی نمایش که دوشنبه هفته جاری برگزار می‌شود تاریخ قطعی اکران این فیلم که پخش آن را فیلمیران بر عهده دارد مشخص خواهد شد.

در «آذر» نیکی کریمی، حمیدرضا آذرنگ، فرید سجادی حسینی، هستی مهدوی، مهران نائل، شیرین آقاکاشی، مائده طهماسبی، پریسا هاشم پور، مانیا علیجانی و لیلا زارع با حضور پژمان جمشیدی و هومن سیدی به ایفای نقش می‌پردازند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: برای خودم فکرهایی داشتم، آرزو داشتم، می‌خواستم قهرمان بشم، می‌خواستم اون چیزی که جامعه بهم تحمیل می‌کنه رو کنار بزنم.

فرزین عابدینی و نیکی کریمی سرمایه گذاران این فیلم هستند.

ادامه مطلب...

در مراسم رونمایی کتاب مطرح شد:

از دوران صفویه موسیقی به ناحق زیر ضربه رفت/ خرید ۲۰۰ نسخه از کتاب «ارکستراسیون به زبان ساده» توسط بنیاد رودکی

مراسم رونمایی کتاب «ارکستراسیون به زبان ساده» نوشته علی‌اکبر قربانی روز سه شنبه شانزدهم آبان با حضور تعدادی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی کشورمان برگزار شد.

به گزارش ایلنا، مراسم رونمایی کتاب «ارکستراسیون به زبان ساده» نوشته علی‌اکبر قربانی روز سه‌شنبه شانزدهم آبان با حضور تعدادی از هنرمندان موسیقی کشورمان از جمله فرهاد فخرالدینی، نادر مشایخی، وحید تاج و علی‌اکبر صفی‌پور به عنوان مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در دانشگاه علمی کاربردی واحد ۴۶ تهران برگزار شد.

سوسن تقی‌پور مدیر دانشگاه علمی کاربردی واحد ۴۶ تهران در ابتدای این برنامه بیان کرد: بسیار خوشحالم که به واسطه حضور استادان بزرگی که امروز در اینجا هستند شاهد رونمایی یکی از آثار ارزشمند حوزه موسیقی به نگارش آقای علی‌اکبر قربانی هستیم.

این روزها جایی نمی‌روم

فرهاد فخرالدینی موزیسین، آهنگساز و رهبر سابق ارکستر موسیقی ملی در ابتدای این برنامه گفت: من این روزها جایی نمی‌روم و سعی می‌کنم بیشتر اوقاتم را در منزل بگذرانم اما خوشحالم که می‌بینم جوانان ما راهی را می‌روند که باید بروند، ما پیشینه درخشانی در عرصه موسیقی داریم که تداوم این راه از خوشبختی‌های ماست. به هر حال موسیقی یکی از زیباترین هنرهای روزگار و پدیده‌ای الهی است. فلاسفه و دانشمندان ما هم بخشی را به موسیقی اختصاص داده‌اند. البته در دورانی به موسیقی بی‌مهری شده  به طوری که از قرن نهم هجری و از دوران صفویه موسیقی به ناحق به زیر ضربه رفت.

این استاد مطرح موسیقی ایرانی به انتشار کتاب‌های مختلف حوزه موسیقی در طول تاریخ اشاره کرد و توضیح داد: کتاب‌های ارزشمندی که درباره موسیقی داریم از حدود هزار سال پیش نگاشته شده‌اند. شاید مهم ترین کتاب‌ها متعلق صفی‌الدین ارموی و عبدالقادر مراغه‌ای باشد، این آثار به صورت علمی با موسیقی برخورد کرده‌اند. به عبارتی موسیقی یک علم است که توام با خلاقیت است. بنابراین شما باید هم دانش موسیقی داشته باشید و هم خلاق باشید تا بتوانید اثری درخور تولید کنید. آقای علی‌اکبر قربانی هم از جمله هنرمندانی است که همواره در حال کار و فعالیت است و با اینکه می داند تالیف کتاب سود مالی چندانی نداشته و با تیراژ پایینی در دسترس علاقه‌مندان قرار می گیرد اما به راه خود در موسیقی ادامه داده و کار مورد نظرش را به نتیجه می رساند.

وی با قدردانی از تلاش‌های علی‌اکبر قربانی برای نگارش کتاب «ارکستراسیون به زبان ساده» عنوان کرد: بیان مطالب علمی و فنی به زبان ساده کار دشواری است که آقای قربانی با تکیه بر فعالیت‌های دانشگاهی و حضور مستمرش در ارکسترها به ویژه ارکستر موسیقی ملی که کنارم حضور داشت در این کتاب تجربه موفقی را پشت سر گذاشت. سازهای زهی که تصویرشان بر روی جلد کتاب «ارکستراسیون به زبان ساده» آمده است، قلب ارکستر هستند. بعد نوبت سازهای چوبی، بادی و برنجی و ضربی است. اگر شناختی از موسیقی ایرانی هم داشته باشید، در نهایت به صدادهی های متفاوتی می‌رسید. به هر صورت باید صاحب اثر باشید و آثار خوبی بسازید و مردمی که از موسیقی محرومشان کرده‌اند را با موسیقی شاد کنید.

این آهنگساز خطاب به دانشجویان رشته موسیقی گفت: تجربه هایی که در ارکستر به دست می آورید قابل مقایسه با آن چیزی نیست که در کلاس های درس می‌آموزید. امیدوارم شما عزیزان بتوانید دانش خود را در کارگاهی که ارکستر نامیده می شود، تجربه کنید.

خریداری ۲۰۰ نسخه کتاب «ارکستراسیون به زبان ساده» توسط بنیاد رودکی

علی‌اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی هم در این مراسم گفت: به آقای علی‌اکبر قربانی برای این کار مهم تبریک می‌گویم و من امیدوارم به زودی زود شاهد هنرمایی مجدد استاد فخرالدینی در کنار ارکستر ملی باشیم.

وی گفت: طبق برنامه‌ریزی هایی که انجام گرفته ۲۰۰ نسخه از کتاب «ارکستراسیون به زبان ساده» را خریداری می‌کنیم و در اختیار نوازندگان ارکستر ملی قرار می‌دهیم.

اظهارات مشایخی و حل یک مشکل سخت

نادر مشایخی رهبر ارکستر و آهنگساز هم در این برنامه با تجلیل از مولف کتاب «ارکستراسیون به زبان ساده» توضیح داد: در ارکستراسیون مشکلی عمده و اساسی است. اینکه رنگ های موسیقی را نمی‌توان تعریف کرد بلکه باید آنها را شنید که خوشبختانه کتاب «ارکستراسیون به زبان ساده» سعی کرده این مشکل را حل کند. این در حالی است که اغلب کتاب های ارکستراسیون حالت تئوری دارند و عملی نیستند اما آقای قربانی در این کتاب به گونه‌ای عملی هم سعی در بیان مطالب کرده است. گرچه باید این نکته را هم در نظر داشت کار ارکستراسیون روش های خاصی دارد که علی‌اکبر قربانی در این کتاب، این روش ها را به بهترین نحو به خواننده منتقل می‌کند. جالب این است که مثال‌هایی که در کتاب هست، حتی فراتر از یک مثال هستند.

مشایخی تاکید کرد: فارغ التحصیلانی که از دانشگاه بیرون می آیند، خیلی با استعداد هستند و انرژی دارند اما بعدها می‌فهمند که آنچه در دانشگاه آموخته‌اند به کارشان نمی‌آید و بعد از آن باید به دنبال یادگرفتن و تجربه کردن بروند.

تجربه حضور در ارکستر موسیقی ملی با هیچ دانشگاهی قابل مقایسه نیست

علی اکبر قربانی نویسنده کتاب «ارکستراسیون به زبان ساده» نیز در سخنانی گفت: موسیقی در نهایت باید شنیده شود و حرف زدن درباره موسیقی خیلی چیزی به آن اضافه نمی‌شود اما  آلن بلکین می‌گوید در آموزش هر مبحثی معلمان زیادی می‌بینید اما در آن میان یک یا ۲ معلم تاثیر بسیاری بر روی شما می‌گذارند. استاد فخرالدینی نیز از آن جمله هستند که به گردن من حق بسیار دارند.

وی ادامه داد: نوشتن این کتاب از سوی من رسیدن به یک مِتُد آموزشی است. من سعی کردم راه کار و فرمول برای ارکستراسیون پیدا کنم و این که چقدر موفق بوده‌ام به قضاوت خوانندگان بماند. خاطرم هست ۱۸ سال پیش که دانشجوی استاد فخرالدینی بودم اثری نوشته بودم و آن را نزد استاد بردم وقتی ایشان دید و تعریف کرد و گفت که این اثر را با ارکستر ملی اجرا می‌کنیم. از آن زمان فعالیت‌ام با ارکستر ملی شروع شد و تجربه‌ای که در آنجا به دست آوردم برایم بسیار مهم بود. تجربه‌هایی که در ارکستر به دست آوردم در هیچ دانشگاهی قابل دستیابی نیست.

قربانی اظهار کرد: استاد فخرالدینی این امکان را به من و خیلی از دوستان جوان داد که نتیجه آن ارکستری بود که سال‌ها فعالیت کرد، خوانندگان و آهنگسازانِ خوبی بود و امروز اگر توانسته‌ام کتابی بنویسم، به خاطر لطفی بوده که استاد فخرالدینی نسبت به من داشته‌اند.

اجرای گروهی از دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی واحد ۴۶ تهران به سرپرستی بهنام ابوالقاسم و خوانندگی وحید تاج و اهدای یکی از سازهای ساخته شده توسط دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی به استاد فرهاد فخرالدینی از بخش دیگر این مراسم بود.

ادامه مطلب...

انتقاد از نبود سالن برگزاری کنسرت در لرستان

رئیس انجمن موسیقی لرستان از نبود سالن برگزاری کنسرت در استان به شدت انتقاد دارد.

امین عباسیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: با توجه به تعداد برگزاری کنسرت‌ها باید لرستان و به ویژه شهرستان خرم‌آباد را پایتخت برگزاری قلمداد کنیم

 
وی تصریح کرد: تهران بیش از 12 میلیون نفر جمعیت دارد و خرم‌آباد 500 هزار نفر که نسبت به جمعیت دو شهر بدون شک تعداد کنسرت‌ها در مرکز استان لرستان بیشتر است

عباسیان با انتقاد از نبود یک سالن مناسب برگزاری کنسرت در استان، اضافه کرد: متأسفانه نبود سالن مناسب مشکل‌های زیادی برای ما ایجاد کرده و همواره از دغدغه‌های مهم ماست. مردم فهیمی از لحاظ موسیقی داریم اما متأسفانه از نبود سالن خوب با ظرفیت بالا رنج می‌برند.

 
 
رئیس انجمن موسیقی لرستان یادآور شد: گروه‌های بزرگ موسیقی که در لرستان کنسرت اجرا می‌کنند، می‌گویند در اکثر استان‌ها برنامه اجرا می‌کنیم اما فرق لرستان با بقیه در این است که اینجا مردم موسیقی را می‌فهمند و حیف است این مردم با درک بالای موسیقی از وجود سالن مناسب کنسرت محروم هستند

 
وی تأکید کرد: اگر یک سالن با ظرفیت هزار نفر داشته باشیم، خیلی خوب می‌شود و بدون شک با حضور علاقه‌مندان بیشتری کنسرت‌ها را برگزار کنیم. برای برگزاری کنسرت دغدغه اول ما نبود سالن مناسب است، گفت: مسئولان به احترام مردم برای احداث یک سالن مناسب همت کنند.

ادامه مطلب...

واکنش سیدعباس صالحی به نقد حسین علیزاده

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توئیتی فرهنگ را بنیان رشد اجتماعی دانسته و گفته است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به واژه ارشاد تقلیل نمی‌دهیم.

 به گزارش ایسنا، به تازگی سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته است: فرهنگ بنیان رشد اجتماعی است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به واژه ارشاد تقلیل نمی‌دهیم.

صالحی از اواخر دوران مسئولیتش در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از توئیتر برای اظهار برخی از نظراتش درباره مسائل مهم و جاری کشور، بخصوص در حوزه فرهنگ استفاده می‌کند و در دوران وزارت نیز این روند را ادامه می‌دهد. هرچند به‌نظر می‌رسد برخی از اظهارنظرهای او در این فضا  بیشتر شخصی هستند تا رسمی.

 انتقاد از واژه «ارشاد» به‌نام وزارت فرهنگ سابقه طولانی دارد و  نویسندگان و هنرمندان و اهالی فرهنگ بارها به این واژه انتقادهایی وارد کرده‌اند؛ واژه‌ای که در اطراف آن به تعاریفی چون راهنمایی، تربیت، هدایت و البته نجات از گمراهی و گناه می‌توان رسید. هنرمندان و اهالی فرهنگ غالبا این واژه را مناسب فعالیت‌های خود نمی‌دانند. اظهارنظر اخیر سیدعباس صالحی علاوه بر توجه وزیر ارشاد به فعالیت‌های مد نظر او و وزارتخانه تحت امرش، می‌تواند واکنشی باشد به سخنان تازه حسین علیزاده، هنرمند عرصه موسیقی کشور. علیزاده در مصاحبه‌ای که با نشریه هنر و تجربه داشته، گفته است: «این‌که امروز می‌گویند هنرمندان دور از هم هستند و جدا از هم هستند، خب نباید پرسید هنرمندان کجا باید با هم پیوند داشته باشند؟ در وزارت ارشاد؟ وزارت ارشادی که اساسا اسمش غلط است؛ چون این‌جوری که معلوم است هنرمندان اشتباهی می‌کنند که باید ارشاد شوند! یعنی وزارتخانه‌ای ذاتا هنرمندان را گناهکار می‌داند و قرار است ارشادشان کند.»

ادامه مطلب...

همکاری حامی، مظفری و زمانیان با ارکستر «آوای جزیره»

نخستین اجرای رسمی ارکستر «آوای جزیره» با همکاری حمید حامی، مجید مظفری و سهیل زمانیان دوم آذر در سالن مرکز همایش‌های بین‌المللی خلیج فارس در جزیره کیش برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، کنسرت ارکستر «آوای جزیره» به سرپرستی و آهنگسازی سهیل زمانیان دوم آذر در جزیره کیش برگزار خواهد شد و در این کنسرت مجید مظفری (بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون) با دکلمه برخی آثار سهراب سپهری و نغمه مستشار نظامی، حضور خواهد داشت و حمید حامی نیز به عنوان خواننده این ارکستر را همراهی می‌کند.

این ارکستر با حضور نوازنده‌هایی که سال‌ها سابقه عضویت در ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی ایران را دارند، روی صحنه می‌رود؛ این در حالی است که مدت زمان زیادی برای ساخت و تنظیم آثار این کنسرت صرف شده است. همچنین برای اجرای قطعات، تدارک تمرینات متعددی در تهران و جزیره کیش در نظر گرفته شده است.

بلیت فروشی نخستین اجرای رسمی ارکستر «آوای جزیره» در جزیره کیش از طریق سایت «ایران کنسرت» انجام می‌شود.

ادامه مطلب...

اجرای آثار آهنگسازان نوجوان ایرانی در فستیوال موسیقى NYT دانمارک

فستیوال موسیقی NYT و دانشگاه کپنهاگ آذر ماه امسال میزبان آهنگسازان نوجوان ایرانی و دانماکی خواهد بود.

به گزارش ایلنا، گروهی از آهنگسازان نوجوان ایرانی به دانمارک خواهند رفت تا 4 و 6 آذر در فستیوال موسیقی  NYT و دانشگاه کپنهاگ فستیوال به مدیریت پروفسور مونز کرستنسن  و دکتر امیرمهیار تفرشی پور آثارشان به اجرا در آید.

آهنگسازان نوجوان ایرانى پس از یک تلاش چند ماهه موفق به ساخت اثرى براى سه نوازى سنتور، ویولنسل و پیانو شده اند. این مجموعه آثار بر اساس افسانه بیژن و منیژه از شاهنامه ساخته شده است که در این جشنواره اجرا، ضبط و در غالب آلبوم صوتی منتشر خواهند شد.

همچنین در این فستیوال به سفارش انجمن موسیقی بیرکرود، قطعاتی از مونز کرستنسن آهنگساز دانمارکى، برن هانشکه آهنگساز آلمانى و امیرمهیار تفرشی پورآهنگساز ایرانى به اجرا درخواهد آمد. نوازندگی سنتور را این قطعات مسیح افقه برعهده خواهد داشت.

این پروژه با همکارى آموزشگاه موسیقى ریشه در خاک ، سفارت دانمارک در ایران و انجمن موسیقى معاصر بیرکرود برگزار می‌شود.

ادامه مطلب...

اهالی فرهنگ و هنر یاد نادر گلچین را گرامی‌داشتند/ از ناصر مسعودی و علی اکبرپور تجلیل شد

مراسم بزرگداشت زنده‌یاد نادرگلچین با حضور گسترده اهالی موسیقی، سینما و سایر هنرها و به همت سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری شهر رشت در سالن اجتماعات مخابرات این شهر برگزار شد.

به گزارش ایلنا، نخستین سخنران برنامه بزرگداشت زنده‌یاد نادر گلچین؛ مرتضی عاطفی (شهردار منطقه دو) بود که با بغض و اندوه از نادر موسیقی ایران یاد کرد و از حاضران در سالن تقاضا کرد استاد گلچین را بصورت ایستاده تشویق کنند.

فاضل جمشیدی، خواننده موسیقی ایرانی که دبیری اجرای این مراسم را نیز برعهده داشت، در سخنانی گفت: استاد نادر گلچین محرومیت‌های بسیاری در این جامعه کشید و نگذاشتند که او در عرصه موسیقی فعالیت کند. گلچین می‌گفت همه بر این فکر هستند که ایران فقط تهران است و تهران تالار وحدت و این تالار تنها به چند خواننده اختصاص دارد، من از این نابرابری و از این توزیع ناعادلانه رنج می‌برم.

در ادامه کلیپی از پیام تسلیت هنرمندانی چون جمشید مشایخی، میلاد کیایی، عباس خوشدل، عبدالوهاب شهیدی، فضل الله توکل، ایرج خواجه امیری و.. به نمایش درآمد.

کامبیز روشن روان، آهنگساز نیز سخنران بعدی این برنامه بود و در جملاتی اظهار کرد: هنرمند در جامعه ما چراغ راه جامعه تعریف می‌شود اما آیا به خاطر این عنوان را برای او انتخاب می‌کنند که یک موسیقیدان تمام زندگی‌اش به موسیقی خلاصه شده است؟ و یا اینکه موسیقی اولین خواستگاه تمامی هنرهای بشری بوده؟ آیا به این خاطر که موسیقی اولین رسانه ارتباطی بشری است؟  وقتی عنوان هنرمند برای شخصی بکار برده می‌شود قطعا از یک سری ویژگی‌هایی برخودار بوده است.

وی در ادامه افزود: موسیقی تنها زبانی است که در جهان، مشترک بوده و می‌توان با آن با خدا راز و نیاز کرد، بدون هیچ مذهب یا تبعیض نژادی. در تاریخ موسیقی ایران شنیده و خوانده‌ایم که موسیقیدان‌هایی در ساعات خاصی از شب رشته ارتباطی خود را پیدا می‌کنند، این رشته ارتباطی باعث خلق آثار جاودانه‌ای در موسیقی خواهد شد. این همان چیزی است که از عالم بالا به موسیقیدان منتقل می‌شود و او راوی آن برای زمین است و به گوش مردم می‌رساند. بنابراین نخستین ویژگی یک هنرمند این است که انسان پاک و منزهی بوده و از آلودگی‌ها به دور باشد. حسادت، کینه و خودخواهی در او نهادینه نشود و در کنار آن اخلاق و معرفت در وجودش قرار گرفته باشد و اخلاق چیزی است که در جامعه هنری امروز ما متاسفانه بسیار کمتر دیده می‌شود. اگر اخلاق از هنرمند گرفته شود بخش بزرگ ویژگی‌های یک هنرمند از او گرفته شده است. نادر موسیقی ما یکی از همین هنرمندان بود که نه کینه‌ای بر دل داشت و نه خودخواهی و غرض‌ورزی و با حسن‌نیت تمام اگر قطعاتی را اجرا کرده بود استقبال می‌کرد تا دیگر خوانندگان آن را به اجرا درآورند برخلاف آن چیزی که امروز در خوانندگان ما وجود دارد.

بخش بعدی برنامه اجرای عبدالحسین مختاباد با نوازندگی سنتور حسین پرنیا بود که مختاباد پیش از اجرا ضمن تشکر از مسئولان برگزارکننده این مراسم از شورای شهر رشت تقاضا کرد محل و خیابان مناسبی را به اسم نادر گلچین نامگذاری کنند.

مختاباد گفت: نزدیک به  سه دهه در محضر استاد نادر گلچین  بوده‌ام و از هنر او بهره برده‌ام اما متاسفانه در اوج هنر، هنر این هنرمند را به خاک و خون کشاندند، هنرمندی که به دنبال تشویق، امضا و شهرت نبود بلکه به دنبال تولید موسیقی بود.

حسین پرنیا، نوازنده سنتور نیز در ادامه گفت: ما با جوی در جامعه دست به گریبان هستیم که هر وقت از هنرمندی با غم و اندوه یاد می‌کنیم گویا این هنرمند دیگر نیست اما تعریف من از زندگی این است که هر گاه و یا روزی از خاطر کسی نگذریم آن روز مرده‌ایم. تمام هنرمندان جهان زنده‌اند و مرده کسانی هستند که تاریکی‌های چراغ هنر را زیاد کرده‌اند تا هنر از بین برود اما آنها فراموش کرده‌اند نور یک شمع در همه جهان  پیدا است که هر چه تاریکی بیشتر شود این شمع نورانی‌تر خواهد بود. البته همه می‌دانیم  این بی‌اخلاقی‌ها قطعا بی‌علت نبوده و ماهم  به مانند استاد گلچین در برابر این ظلم‌ها و بی اخلاقی‌ها  سکوت می‌کنیم.

اسماعیل تهرانی، نوازنده سنتور و آهنگساز در خصوص استاد نادر گلچین گفت: بهتر است بگویم آشنایی من و نادر گلچین  به سال ۱۳۵۰ برمی‌گردد زمانی که مسئولیت هنرستان اصفهان برعهده من بود و نادر گلچین از طرف وزارت فرهنگ و هنر وقت به همراه عده‌ای از دوستان هنرمند در اصفهان اجرای برنامه داشتند. آن شب از گلچین خواسته شد یک حال و هوای دیگری به مجلس بدهد و او شروع به خواندن کرد. نادرگلچین  شناخت بسیار خوبی بر شعر و موسیقی داشت و به درستی مفاهیم را متبادر با ذهن انجام می‌داد او عاشقانه زندگی کرد و تکرار ناشدنی است.

در ادامه مسعود نصرتی، شهردار شهر رشت بیان کرد: در ایران بویژه شهر رشت هنرمندان بسیار فاخر و بزرگی حضور دارند که باید پیش از نبودنشان مراسم تجلیلی برای آنها برگزار شود.

ناصرمسعودی درخصوص آشنایی‌اش با نادرگلچین اشاره کرد و گفت: من با نادر در شهر رشت و در تئاتر و رادیو آشنا شدم و در دوران جوانی و نوجوانی همیشه در کنار هم بودیم، دورانی که خالص بود و جویای نام بودیم. صدای نادر گلچین و بیان اشعار و نحوه خواندش برای من الهام بخش بود و می‌دانم نادر و نادرها نمی‌میرند و هنرشان ماندگار و مانا است افتخار می‌کنم که در کنار این هنرمندان عزیز بودم و امیدواریم در زمان حیات از یکدیگر قدردانی کنیم.

در ادامه مراسم باحضور مظفر شفیعی، اسرافیل شیرچی، سیدمحمد میرزمانی، رضا بنفشه خواه، بیژن بیژنی، مجید مظفری، غلامرضا امانی، فاضل جمشیدی و دیگر مسئولان شهرداری و شورای شهر رشت با اهدای دسته گلی از استادان ناصر مسعودی خواننده پیشکسوت موسیقی فولکور گیلان و علی اکبرپور هنرمند پیشکسوت موسیقی و آهنگساز تقدیر شد.

مجید مظفری (بازیگر سینما و تلویزیون) نیز ضمن ابراز تسلیت به خانواده این هنرمند اظهار کرد: ادبیات نمایشی در ایران و دنیا در زمینه تئاتر و تصویر دو حالت دارد ادبیات نمایشی شنوایی انسان، ادبیات تصویری نگاه و موسیقی روح را نوازش می‌دهد و روح ما مدیون موسیقی ایران است و بخشی از آن مدیون آقای گلچین است و چه خوب که اینگونه مراسم‌ در این شهر برگزار می‌شود و مخالفانی نداشته است.

سهیل محمودی (شاعر) جامعه ایران را جامعه‌ای با معضل رفتاری عنوان کرد و افزود: هنر و فرهنگ تنها چیزی است که تربیت را به جامعه بازمی‌گرداند. دستی که به قلم می‌رود و  یا مضراب ساز و آرشه بدست می‌گیرد نمی‌تواند اسلحه بدست بگیرد و سرقت مسلحانه کند. فرزندان ما الگو می‌خواهند و هنرمندان الگوهای نسل آینده هستند. متاسفانه رادیو وتلویزون در این باره کم لطفی کرده است و باید خودمان برای تربیت نسل فردایمان قدم برداریم.     

میرعلیرضا میرعلی‌نقی (پژوهشگر تاریخ موسیقی ایران) با اشاراتی به خصوصیات برجسته شخصیت فردی و شخصیت هنری نادر گلچین به عواملی اشاره کرد که خوانندگان دیروز را از مرتبه ممتازی بهرمند می‌ساخت و در خوانندگان امروزی چنین عواملی پرورش نیافته است.

وی افزود: فردیت قوام یافته زنده‌یاد گلچین که در بستری غنی از شعر شناسی و هنر بازیگری پرورش یافته بود به همراه صدای خوش کوک و آرامش ذاتی او موجب شد که خوانده‌هایش نقشی ماندگار بر صفحه موسیقی دوره ما به یادگار بگذارد.

مرجان گلچین (بازیگر سینما و تلویزیون و برادرزاه زنده‌یاد نادر گلچین) ضمن ابراز خوشامدگویی به میهمانان حاضر در جمع و تشکر و قدردانی از مسئولان برگزارکننده اظهار داشت: از تمامی خصیصه‌های عموی نازنینم نامبرده شد خصلت‌هایی که هر کدام از آنها می‌تواند ما را به سوی خود جذب کند و آن هنرمند را ستایش کنیم اما بعد چهل روز که از رفتن عموی نازنیم گذشت آنچه که از میراث او به یادگار ما مانده است ثروتی چون عشق، محبت و دوست داشتن است که بین ما تقسیم خواهد شد.

درادامه برنامه علی جهاندار، سالارعقیلی به همراه حریر شریعت‌زاده، غلامرضا امانی و حسین علیشاپور اجرای برنامه داشتند.

اسماعیل تهرانی، کامبیز روشن‌روان، رضا بنفشه‌خواه، علی جهاندار، عزت‌الله رمضانی فر، بیژن بیژنی، علی اکبرپور، سیدمحمد میرزمانی، مظفر شفیعی، سعید ثابت، اسرافیل شیرچی، مجید مظفری، غلامرضا امانی، سهیل محمودی، سالارعقیلی، فاضل جمشیدی، مریم امیرجلالی، سعیده عرب، داوود حیدری، عباس محبی، حسین علیشاپور، حسین پرنیا، رویا حلاج، علیرضا میرعلینقی، احسان صحرایی و...از میهمانان این برنامه بودند.

ادامه مطلب...

عماد توحیدی موسیقی سریال «کهنه سرباز» را ساخت/ علیرضا افتخاری یک تیتراژ دیگر اجرا کرد

کار آهنگسازی مجموعه تلویزیونی «کهنه سرباز» توسط عماد توحیدی به پایان رسید و علیرضا افتخاری نیز تیتراژ پایانی آن را اجرا کرد.

گزارش ایلنا، مجموعه تلویزیونی «کهنه سرباز» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا محمودزاده که کار آهنگسازی آن را عماد توحیدی انجام داده قرار است، از شبکه یک سیما روی صحنه برود.

تیتراژ پایانی این مجموعه نیز به آهنگسازی عماد توحیدی است که  با صدای علیرضا افتخاری براساس ترانه‌ای از عبدالجبار کاکایی اجرا شده است.

احمد زالی تهیه‌کنندگی این مجموعه را برعهده دارد و داستان اپیزود «کهنه سرباز» درباره سربازی است که ایثار را پس از جنگ حالا در دشت و کوهستان تکرار می‌کند.

تصویربرداری مجموعه اپیزودیک «روزهای بهتر» از آبان ماه سال ۹۵ (نزدیک به یک سال قبل) آغاز شد و تاکنون هشت اپیزود از این سریال در مجموع ۴۸ قسمت مقابل دوربین رفته و پنج قصه از این اثر نیز پخش شده است که ساخت موسیقی سه اپیزود "عبور از مه"، "چهارگاه" و "بیم و امید" نیز توسط عماد توحیدی انجام شده است.

ادامه مطلب...

 

به دنبال انتشار مطلب ایلنا؛

گره‌گشایی از ماجرای مصادره خانه موزیسین 75 ساله ترکمنی/صندوق حمایت از هنرمندان و یک خیر پا پیش گذاشتند

خواننده و دوتارنواز برجسته ترکمنی که به دلیل ناتوانی در بازپرداخت وام دوازده و نیم میلیون تومانی ساخت مسکن، خانه‌اش در شرف مصادره از سوی بانک قرار دارد، با مساعدت صندوق حمایت از هنرمندان و همچنین یک خیر مشکل‌اش حل خواهد شد.

عاشور گلدی برزین (خواننده و دوتارنواز پیشکسوت ترکمنی) در گفتگو با ایلنا ضمن اعلام این خبر گفت: به دنبال انتشار مطلبی با عنوان «مصادره خانه موزیسین ۷۵ ساله ترکمنی/مستمری ۱۵۰ هزار تومانی موزیسین‌های پیشکسوت به چه کار می‌آید؟» در خبرگزاری ایلنا؛ خوشبختانه برای حل مشکلم از صندوق حمایت از هنرمندان تماس گرفتند تا مسئله را پیگیری کنند.

این موزیسین در ادامه افزود: بنابر گفتگوهایی که با نماینده صندوق حمایت از هنرمندان داشتم، قرار شده من به گلستان برگردم و لیست و مدارک بانکی برای آنها ارسال کنم تا در بازپرداخت این وام بانکی کارها را انجام بدهند.

وی همچنین عنوان کرد: البته پس از انتشار مطلب خبرگزاری ایلنا، یک خیر ایرانی که تازه از آمریکا به یزد برگشته بود نیز با من تماس گرفت و پس از جویا شدن از کم و کیف ماجرا، قرار شده که برای حل شدن برخی از مشکلات پا پیش بگذارد.

عاشور گلدی برزین گفت: حدود پنج سال قبل من برای ساخت یک خانه 45 متری در زمینی که داشتم یک وام دوازده و نیم میلیون تومانی از بانک تجارت گرفتم؛ اما به دلیل از کار افتادگی‌ام و نداشتن هیچ فرزندی و هیچ منبع درآمدی، نتوانستم این وام را به بانک بازگردانم. البته یک مستمری 150 هزار تومانی از وزارت ارشاد دریافت می‌کنم که با آن هزینه زندگی خودم و مادر 98 ساله‌ام را می‌پردازم. از این رو بارها بانک به من اخطاریه داد، تا اینکه بالاخره در دادگاه به من عنوان شد که اگر ظرف دو ماه آینده این وام بانکی پس داده نشود خانه را پلمپ و مصادره می‌کنند.

 

ادامه مطلب...

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131