تازه ها

تازه ها (1433)

معرفی برگزیدگان موسیقی ایران در"چهارمین جشن سالانه موسیقی ما"

چهارمین جشن سالانه موسیقی ما که به معرفی برگزیدگان موسیقی ایران براساس نظرسنجی‌ها اختصاص دارد؛ ۲۵ آذر در برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، «چهارمین جشن سالانه موسیقی ما» با شعار «جشن همدلی اهالی موسیقی ایران» روز ۲۵ آذر برگزار می‌شود و علاوه بر اهدای تندیس طلایی «موسیقی ما» به برگزیدگان نظرسنجی‌های بخش کارشناسی و مردمی، از دو پیشکسوت موسیقی ایران هم به پاس یک عمر فعالیت هنری تقدیر خواهد شد.

این در حالی است که زمان شرکت در نظرسنجی چهارمین جشن سالانه «موسیقی ما» تا بیستم آبان‌ تمدید شده است. این نظرسنجی از مرداد امسال در بخش مردمی آغاز شده و همه علاقه‌مندان می‌توانند بهترین‌های موسیقی ایران در سال ۹۵ را در سبک‌های مختلف انتخاب کنند.

این نظرسنجی طبق روال سال‌های گذشته، در دو شاخه مردمی و کارشناسی برگزار شده و در آن، تمامی آثار رسمی که از روز اول فروردین ۹۵ تا سی‌ام اسفند ۹۵ منتشر شده، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

در شاخه مردمی، کاربران و علاقه‌مندان موسیقی می‌توانند با عضویت در سایت موسیقی ما، آرای خود را ثبت کرده و آلبوم‌های برتر سال ۹۵ را در چهار شاخه «موسیقی سنتی و معاصر ایرانی، موسیقی پاپ، موسیقی پاپ-راک و موسیقی تلفیقی و تجربی» و قطعات برتر سال ۹۵ را در سه شاخه «موسیقی سنتی و معاصر ایرانی، موسیقی پاپ و موسیقی تلفیقی» انتخاب کنند.

در شاخه کارشناسی هم طی روزهای آینده دفترچه‌های نظرسنجی (شامل تمام آثار و گزینه‌های سال ۹۵) برای بیش از دویست نفر از کارشناسان و متخصصان زبده موسیقی ارسال می‌شود تا برگزیدگان شاخه کارشناسی نیز مشخص شوند. این شاخه رشته‌های زیر را در بر می‌گیرد: آلبوم برگزیده سال ۹۵ در ۸ رشته (موسیقی سنتی، اصیل و معاصر ایرانی باکلام؛ موسیقی سنتی، اصیل و معاصر ایرانی بی‌کلام؛ موسیقی پاپ؛ موسیقی پاپ-راک؛ موسیقی تلفیقی و تجربی؛ موسیقی فیلم؛ موسیقی کلاسیک، مدرن و ملل و موسیقی محلی و آیینی)، آهنگساز برگزیده سال در ۳ رشته (ایرانی، پاپ و تلفیقی)، تنظیم‌کننده برگزیده پاپ و تلفیقی، ترانه برگزیده سال، ترانه‌سرای برگزیده سال برای مجموعه آثار، ناشر برگزیده سال و کنسرت‌گذار برگزیده سال.

پیش از این قرار بود برگزیدگان این نظرسنجی در بخش مردمی و کارشناسی، هفته پایانی شهریور و در جریان چهارمین جشن سالانه «موسیقی ما» معرفی شوند؛ اما برگزاری این رویداد موسیقایی در آن تاریخ و به دلیل فشردگی برنامه سالن‌های موجود، میسر نشد.

ادامه مطلب...

آثار لوریس چکناواریان به موزه موسیقی اهدا می‌شود

آهنگساز و رهبر ارکستر موسیقی کشورمان طی روزهای آینده تمامی آثارش را به موزه موسیقی اهدا می‌کند.

به گزارش ایلنا، لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر تمامی آثارش و اقلام موسیقایی‌اش را به موزه موسیقی اهدا خواهد کرد.

این مراسم با حضور علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر موزه موسیقی ساعت ۱۵ روز سه شنبه نهم آبان ماه در محل موزه موسیقی برگزار می‌شود.

لوریس چکناواریان ازجمله هنرمندان مطرح موسیقی کشورمان است که طی سال‌های اخیر علاوه بر تولید چندین اثر موسیقایی در حوزه موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک به عنوان رهبر مهمان ارکسترهای مختلف ایرانی و جهانی حضور داشته است.

ادامه مطلب...

بیمه عاشیق‌ها در خانه موسیقی انجام می‌شود/واکنش خانه موسیقی به یک شایعه

بیمه تامین اجتماعی عاشیق‌های عضو خانه موسیقی طبق روال سابق در این نهاد صورت گرفته و انتقال آن به مرکز دیگری شایعه و خلاف واقع است.

به گزارش ایلنا، خانه موسیقی در متنی که روی سایت خود قرار داده آورده است: بیمه تامین اجتماعی عاشیق‌های عضو خانه موسیقی طبق روال سابق در این نهاد صورت گرفته و انتقال آن به مرکز دیگری شایعه و خلاف واقع است.

در پی انتشار اطلاعیه‌ای ساختگی که اعلام شده عاشیق‌های عضو خانه موسیقی با ارائه کارت خود می‌توانند در محلی جعلی بیمه تامین اجتماعی شوند، بسیاری از عاشیق‌ها با این نهاد تماس گرفته و خواستار اعلام نظر خانه موسیقی در این خصوص شده اند.

با توجه به انتشار این اطلاعیه فاقد وجاهت قانونی صریحا اعلام می‌گردد تنها نهاد معتبر و مرجع معرفی  هنرمندان موسیقی اعم از عاشیق‌ها و دیگر نوازندگان موسیقی نواحی به سازمان تامین اجتماعی، خانه موسیقی ایران بوده و هیچ خانه و نهاد دیگری در این زمینه صلاحیت انجام آن را ندارد.

به همه اعضای و عاشیق‌های عضو خانه موسیقی اعلام می‌گردد به هیچ وجه کارت عضویت خود را به شخص یا نهادی دیگر تسلیم نکنند.

ادامه مطلب...

نادر مشایخی تماشای کدام فیلم را پیشنهاد کرد؟

 نادر مشایخی آهنگساز و نوازنده، شامگاه 30 مهر ماه با حضور در پردیس «کورش» همراه حسین شهابی کارگردان و سایر عوامل فیلم «آزاد به قید شرط» به  تماشای این فیلم نشست.

به گزارش ایسنا، طبق گزارش رسیده، مشایخی در گپ و گفتگو با حسین شهابی کارگردان فیلم «آزاد به قید شرط» به بازی‌های یکدست و روان بازیگران فیلم اشاره کرد و گفت:بازی‌های روان و یکدست،دیالوگهای پر محتوا و بی‌نظیر و ساختار ساده و صمیمی فیلم من را به شدت تحت تاثیر قرار داد.

رهبر سابق ارکستر سمفونیک تهران ضمن قدردانی از عوامل این فیلم سینمایی برای ساخت آن افزود: از مردم می‌خواهم تماشای این فیلم را از دست نداده و حتما به تماشای آن بنشینند.

سازنده سمفونی «فیه ما فیه» به ساخت آثاری از این قبیل برای آشنای مردم و جامعه با شرایط زندانیان و یا کسانی که دچار مشکلاتی از این قبیل هستند اشاره کرد و افزود:در سینمای ایران ساخت آثاری با این مضومن بسیار کم است و مردم نباید این اتفاق مهم (تماشای فیلم آزاد به قید شرط)را از دست دهند، چرا که فرصت خوبی برای دیدن شرایط حاکم بر زندگی شخصی و خانوادگی افرادی است که خواسته یا ناخواسته وارد زندان شده و پس از آزادی با چه مشکلاتی دست به گربیان هستند.

رهبر سابق ارکستر سمفونیک تهران پس از پایان فیلم ضمن قدردانی از عوامل این فیلم سینمایی برای ساخت آن گفت: مردم و حتی مسولین باید به تماشای این فیلم بنشینند تا بتوانند از نزدیک با شرایط خاص زندگی پس از زندان این افراد آشنا شوند.

آخرین ساخته حسین شهابی با نگاهی متفاوت به شرایط آزادی مشروط زندانیان و مشکلاتی که پیش روی آنهاست ساخته شده که از26 مهر در سینماهای کشور به نمایش درآمد.

ادامه مطلب...

پیانیست ایرانی؛ نوازنده کمپانی یاماها شد

پیام سوری پیانیست ایرانی برای اجرای یازده قطعه از آهنگ‌های ماندگار موسیقی ایران با کمپانی یاماها همکاری کرد.

به گزارش ایلنا، کمپانی یاماها در سری جدید پیانوهای خود با عنوان «دیس کلاوی‌یر» از نرم افزاری استفاده کرده که طی آن برخی قطعات موسیقی فولک و ملی ایرانی با اجرای یک پیانیست در حافظه آن تعبیه شده تا در صورت خواست کاربران، به صورت زنده و با کیفیت آکوستیک توسط خود دستگاه پیانو به اجرا درآید.

برای اجرای این پروژهY پیام سوری (پیانیست ایرانی) انتخاب شده که طی آن یازده قطعه از موسیقی فولکلوریک و ملی ایران تنظیم و اجرا کرده است.

قطعاتی همچون "دوسه شبه چشمام به دره"، "ساری گلین"، "ژیلا" و "سوغاتی" ازجمله قطعاتی هستند که برای این پروژه انتخاب شده است.

پیام سوری تاکنون به عنوان نوازنده و صدابردار بسیاری از خوانندگان ازجمله حسام الدین سراج، سالار عقیلی، سینا سرلک، حسین علیشاپور و پرواز همای فعالیت کرده است.

ادامه مطلب...

شهرام ناظری با فردوسی در پاریس روی صحنه رفت+فیلم

شهرام ناظری کنسرتی را به آهنگسازی فرید الهامی با همراهی گروه "فردوسی" در تئاتر دولاویل پاریس روی صحنه برد.

به گزارش ایلنا، کنسرت گروه "فردوسی" به خوانندگی شهرام ناظری و آهنگسازی فرید الهامی 21 و 22 مهر در فرانسه روی صحنه رفت.

این کنسرت که به اجرای موسیقی مقامی تنبور اختصاص داشت؛ در دو بخش شامل؛ بخش اول موسیقی مقامی و کُردی تنبور و بخش دوم دربرگیرنده اشعار مولانا توسط شهرام ناظری و نوازندگان گروه موسیقی «فردوسی» اجرا شد.

اعضای گروه موسیقی «فردوسی» را فرید الهامی (نوازنده تنبور و شورانگیز)، بهروز طاهری (نوازنده تنبور)، یونس پاکنژاد (نوازنده کمانچه)، صابر نظرگاهی (نوازنده تار و دیوان)، سیدمحمد جابری (نوازنده دف) و شهاب حمیدی منش (نوازنده سازهای کوبه‌ای) تشکیل می‌دهند.

بخشی از اجرای گروه "فردوسی" و شهرام ناظری در فرانسه را در اینجا می‌توانید ببینید:

http://static0.ilna.ir/media/y1WSDSxdTLPL/dmlkZW8tbWVkaXVtLm00dg,,/video_2017-10-14_20-06-37.mp4

ادامه مطلب...

مهدی وجدانی؛ رهبر مهمان ارکستر ملی ایران شد

مهدی وجدانی که مدیریت روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برعهده دارد، به عنوان رهبر مهمان ارکستر ملی ایران قرار است اثری از حسین علیزاده را روی صحنه ببرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، به دنبال تصمیم مسئولان موسیقی؛ مدیر روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هدایت ارکستر ملی ایران را برعهده گرفت.

مهدی وجدانی قرار است اثر ماندگار "نی‌نوا" ساخته حسین علیزاده را 28 مهر در تالار وحدت روی صحنه ببرد.

سابقه رهبری مهدی وجدانی به رهبری ارکستر نوای صلح بازمی‌گردد. هنوز مشخص نیست انتخاب مهدی وجدانی برای رهبر میهمان ارکستر ملی ایران بر چه اساسی صورت گرفته است.

ارکستر ملی ایران را پیشتر موزیسین‌هایی چون فرهاد فخرالدینی، فریدون شهبازیان و بردیا کیارس رهبری کرده‌اند.

قطعه "نی‌نوا" ساخته حسین علیزاده نیز پیش‌تر توسط بردیا کیارس و علی رهبری توسط دو ارکستر ملی ایران و  سمفونیک تهران اجرا شده است.

ادامه مطلب...

ساز "عود و مُوچَک" برگزیده دریافت مُهر اصالت ملی شدند

ساز عود و مُوچَک به عنوان دو اثر برتر صنایع دستی جزیره قشم برای دریافت مُهر اصالت ملی برگزیده شدند.

به گزارش ایسنا،‌ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: ساز عود به عنوان هنر دست شجاع الدین اشعری و مُوچَک‌(قفس پرنده حصیری) هنر صغری تیزپَر از میان ۹ اثر هنری برای دریافت مُهر اصالت ملی برگزیده شدند.

سید محمد امین جعفری حسینی افزود: مُهر اصالت ملی، گواهینامه‌ای است که به صورت مشترک از طرف یونسکو و دفاتر فرهنگی – هنری منطقه‌ای به منظور حفظ و تداوم فعالیت حرفه‌ها و ارزش‌های بومی و سُنتی به مصنوعات صنایع دستی اصیل و با کیفیت هنرمندان اعطا می‌شود.

وی تصریح کرد: مراسم مُهر اصالت یونسکو هر ٢ سال یکبار برگزار می‌شود و پیش از آن آثار برتر هر استان پس از ارزیابی و کسب مُهر اصالت به مرحله ملی راه پیدا می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: آثار برگزیده ملی به صورت جهانی داوری می‌شوند و به بهترین آثار مُهر اصالت یونسکو ارائه می‌شود.

جعفری حسینی در پایان گفت: آثار دارای مُهر اصالت به عنوان بِرند شخصی و منطقه‌ای هنرمند در جهان ثبت و معرفی می‌شوند و برای اینگونه آثار به صورت جهانی بازاریابی می‌شود.

ادامه مطلب...

سریال «الویس پریسلی» ساخته می‌شود

کمپانی اپل موزیک حق ساخت یک سریال تلویزیونی بر اساس زندگی «الویس پریسلی» ـ اسطوره موسیقی راک ـ را به دست آورد.

به گزارش ایسنا به نقل از ایندی‌وایر، این سریال ابتدا قرار بود توسط کمپانی «واینستاین» ساخته شود اما ظاهرا حواشی اخیر پیرامون «هاروی واینستون» یکی از بنیانگذاران این کمپانی و اخراج وی موجب شده کمپانی اپل موزیک حق ساخت این سریال را در دست گیرد.

این اولین سریال تلویزونی است که قرار است در «گریسلند» عمارت شخصی «الویس پریسلی» در ممفیس ساخته شود.

کمپانی «وایسنتاین» پیش از این در تبلیغ سریال «الویس پریسلی» عنوان کرده بود، این سریال بخشی از یک پروژه بزرگ مرور زندگی چند اسطوره موسیقی از جمله «مایکل جکسون» است و قرار است در ۸ تا ۱۰ قسمت ساخته شود و هر قسمت به یک جنبه از زندگی وی بپردازد و همه آرشیو شخصی متلعق به او از جمله ژورنال‌ها، لباس‌ها، خوردروها و خانه‌اش در اختیار تیم سارنده قرار بگیرد.

«الویس آرون پریسلی» (۱۹۷۷- ۱۹۳۵) خواننده و هنرپیشه‌ آمریکایی و یکی از موفق‌ترین شخصیت‌ها در هنر معاصر و موسیقی آمریکای قرن بیستم بود. مرگ او در سن ۴۲ سالگی به محبوبیتش بین هوادارانش افزود. او در دوران شکوفا شدن سبک «راک اند رول» به ویژه در نیمه‌ دوم دهه ۱۹۵۰ بر آن حکمرانی می‌کرد، چنان که به «سلطان راک اند رول» مشهور شد. «پریسلی» از سال ۱۹۵۶ به بعد، با اجرای ۴۵ ترانه که از هر کدام از آن‌ها بیش از یک میلیون نسخه به فروش رفت و همچنین بازی در ۳۳ فیلم سینمایی و حضور در برنامه‌های تلویزیونی و کنسرت‌ها،‌ موفقیت‌ اقتصادی رکوردشکنی را کسب کرد.

ادامه مطلب...

ضرورت ساماندهی ساخت ساز در ایران

«ساخت ساز در ایران سلیقه‌ای است و از اصول واحد و استانداردی پیروی نمی‌کند، بنابراین برای ساماندهی این کار باید مرجعی برای سازنده‌های ساز تشکیل شود.»

به  گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه سازمان میراث‌فرهنگی «ایلدار ژاله»، از اساتید سازنده‌ی ساز ایرانی در نشست تخصصی ضرورت و نحوه ارتقا کیفیت سازهای موسیقی ایرانی (نواحی و ردیف دستگاهی ) با اعلام این مطلب و با تاکید بر لزوم تشکیل مرجعی برای سازنده‌های ساز گفت: متاسفانه در کشور ما ساختِ ساز سلیقه‌ای است و از اصول واحد و استانداردی پیروی نمی‌کند، در حالی که با تشکیل یک مرجع می‌توان به مرور برای ساختِ سازها به استانداردها ی مشترکی رسید.

«ژاله» که به گفته‌ی خودش تا کنون ۱۳۸۳ ساز ساخته و چهار هزار و ۶۰ دستگاه ساز را تعمیر کرده، گفت: من همواره تلاش کرده‌ام نقاط ضعف سازها را برطرف و تقویت کنم.

او در ادامه از ابداع شانزده تا هفده ساز خبر داد و افزود: وقتی در ساز تار بم کار می‌کنیم، ۹ پرده پایین بدون استفاده باقی می‌ماند و به همین دلیل من با ایجاد یکسری تغییرات؛ تاری در محدوده صدای بم ساختم.

کشوری که تصویر پولش «تار» است، اجازه تدریس موسیقی ندارد

این استاد سازنده ساز ایرانی با بیان این نکته که سازهای آرشه‌ای ما کم هستند، گفت: من بیشترین تراکم کاری خود را روی سازهای آرشه‌ای گذاشتم و سازی را طراحی کردم که از نظر طول ارتعاش مانند کمانچه است و نوازنده مانند قیچک در نواختن راحتی عمل را دارد، از نظر صدا هم نه کمانچه و نه قیچک است.

او با انتقاد از این که بسیاری از سازنده های ساز حاضر به تبادل اطلاعات و انتقال دانش خود به دیگران نیستند گفت: از سوی دیگر در کشوری که روی پولش عکس تار و کمانچه است در دانشگاه‌ها اجازه تدریس موسیقی را نمی‌دهند و به طور حتم همین محدودیت‌ها باعث افول موسیقی خواهد شد.

تغییرات ایجاد شده در سازها به واسطه نیاز نوازنده بوده

رامین جزایری، سازنده سازهای تار و سه تار نیز گفت: همواره در طول زمان به وسیله سازنده ساز تغییراتی ایجاد شده و سازها در طول تاریخ روند تکامل داشته‌اند.

او با اشاره به تغییراتی که در ۳۰سال گذشته در سازها به طور مثال در تار ایجاد شده است، گفت: همه این تغییرات برحسب نیاز نوازنده بوده است.

وی با تاکید بر این‌که در سازهای جدید هم تلاش می شود که به صداهای جدیدتر برسیم و این مسیری است که همواره ادامه دارد، افزود:‌ فن ساز سازی در ایران هنوز سطح بالایی ندارد و نحوه کار هنوز ایرادهای زیادی به علت تجربه کم سازنده های ساز و نبود کلاس های ساز سازی با رویکرد استاد و شاگردی دارد.

جزایری افزود: معمولا ساخت ساز فردی و با توجه به استعداد و توانمندی فرد سازنده است و شیوه‌های ساخت چندان به دیگران منتقل نمی‌شود.

وی با اشاره به این که ساختِ ساز به دوره طولانی نیاز دارد گفت: یک سازنده ساز باید مهارت‌های زیادی اعم از شناخت ابزار و موسیقی را بیاموزد که بسیار زمان‌بر است.

او افزود: در طول تاریخ سازنده‌های قوی و تاثیرگذار ساز در ایران، همواره کسانی بوده‌اند که معمولا به صورت خانوادگی ساز ساخته و می نواختند و به همین دلیل تجربه چند نسل را با خود داشتند.

تغییر لازمه بقای پدیده های اجتماعی و فرهنگی

در ادامه نشست بهروز وجدانی، مدرس موسیقی سنتی و نواحی ایران با تاکید بر ضرورت تغییر گفت: تغییر لازمه بقا برای همه پدیده‌های فرهنگی و اجتماعی است، اما تغییر باید با توجه به شرایط زمان و مکان انجام شود .

او با اشاره به اهمیت میزان تغییر گفت: ابزار موسیقی فقط بیان کننده هویت ما و هویت موسیقی ایرانی نیست بلکه هنرمندان ایرانی در طول تاریخ در همه رشته ها به مسایل زیباشناسی توجه کرده اند و این مسایل همواره در هر عصر و دوره ای در حال تغییر بوده و هست.

او بابیان این‌که برای حفظ ساز باید به مسایل مالی هم توجه کرد گاهی زیبایی باعث گرانی ساز شده و تعداد زیادی از خرید و آموزش آن محروم می شوند، افزود: تکنولوژی باعث شده، مهاجرت‌ها و تبادل اطلاعات بسیار سریع‌تر باشد و همین امر خود عامل تغییر در هر حوزه ای از جمله ساز خواهد بود.

بین اقوام مختلف ایران تقریبا بیشتر آیین‌ها با موسیقی و ساز همراه است

احمد صدری نیز در ادامه این نشست گفت: امروزه بحث تکنولوژی اطلاعات باعث آشنایی بیشتر افراد با سایر فرهنگ‌ها شده است و به همین دلیل ضرورت دارد که به صورت خودآگاه و ارادی درباره فرهنگ خودمان شناخت داشته باشیم، وقتی افراد در منطقه‌ای به صورت ایزوله و به دور از سایر فرهنگ‌ها زندگی می کنند شاید کمتر نیاز به شناخت باشد، ولی وقتی با سایر فرهنگ ها مواجه می‌شویم لازم است که به صورت خودآگاه و ارادی فرهنگ خود را شناخته و به داشته‌های فرهنگی خودمان توجه کنیم.

وی تاکید کرد: در دنیای معاصر باید به صورت ارادی و خودآگاه نیازهای فرهنگی خودمان را بشناسیم تا بتوانیم با تکیه بر این شناخت کار جدیدی را ارائه کنیم در غیراین‌صورت تحت تاثیر سایر فرهنگ ها قرار گرفته یا فقط به سنت‌ها چسبیده و همان‌ها را تکرار می‌کنیم.

او  حوزه موسیقی در ایران را چند پاره دانست که به صورت فرهنگ‌هایی چهل تیکه کنار هم قرار گرفته و یک هویت ویژه ایرانی را تعریف کرده است.

وی با اشاره به تنوع بسیار زیاد در حوزه موسیقی اقوام مختلف در ایران گفت: در میان اقوام مختلف ایران تقریبا بیشتر آیین‌ها با موسیقی و ساز همراه است حتی برخی نواحی آیینی مثل تشییع جنازه نیز با ساز انجام می شود.

او فرهنگ‌های سنتی را بسیار پویا و متحرک دانست و گفت: با این حال این فرهنگ‌ها به سبب سنت‌های کهن، حرکت کندی دارند و نیاز به دید نازک بینی برای تشخیص این حرکت است.

به گفته وی، یکی از نکات جالب در حوزه موسیقی اقوام این است که اغلب نوازنده‌ها خود سازنده سازهای‌شان هستند و این مورد در سایر هنرهای سنتی هم دیده می‌شود.

صدری با تفکیک صوت از شکل ظاهری ساز، بر ضرورت داشتن گوش موسیقیایی و شناخت انواع سبک‌های برای ساختِ ساز تاکید کرد و گفت: اساس و ذات و علت قاییِ ساز، تولید صدا است و به همین دلیل ما باید فرهنگ موسیقیایی را بشناسم.

او با اشاره به این که سازها در فرهنگ پویا و متحرک و در حال تغییر هستند، گقت: در دوران معاصر گاهی تجربه‌ها به عنوان غایت کار معرفی می‌شوند، در حالی که باید زمان آزمون، خطا و اجرا داده شود، چون بسیاری از سازهای ابدایی در عمل با مشکلات زیادی روبرو هستند

ادامه مطلب...

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131