تازه ها

تازه ها (1432)

 

انتقادی دیگر به رویکرد صدا و سیما در حوزه موسیقی

«متاسفانه نهادهای مسئول از جمله صدا و سیما، به موسیقی سنتی و ملی توجه لازم را ندارند و در برنامه‌های موسیقی صدا و سیما، موسیقی سنتی و ملی ما سهمی ندارد. متاسفانه ما به موسیقی ملی که از سرمایه‌های فرهنگی کشور است و سال‌ها در جامعه نقش داشته است توجه نمی کنیم.»

به گزارش ایسنا، جلسه کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی و خانه موسیقی با حضور اعضای کمیسیون و هیات مدیره خانه موسیقی برگزار شد.

محمد حسین ایمانی خوشخو ـ رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ  در این جلسه گفت: هر روز که پیش می‌رویم ضرورت یک نظام نامه مشخص در حوزه موسیقی در کشور بیشتر احساس می‌شود و بر اساس همین ضرورت سند موسیقی با نظرات کارشناسان موسیقی در کمیسیون هنر و معماری تهیه شد و امیدواریم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با جدیت بیشتری سند را پیگیری کند و در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود.

او ادامه داد: متاسفانه نهادهای مسئول از جمله «صدا و سیما» به موسیقی سنتی و ملی توجه لازم را ندارند و در برنامه‌های موسیقی صدا و سیما، موسیقی سنتی و ملی ما سهمی ندارد. متاسفانه ما به موسیقی ملی که از سرمایه‌های فرهنگی کشور است و سال‌ها در جامعه نقش داشته است توجه نمیکنیم.

ایمانی خوشخو تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مهمتر از همه صدا و سیما باید در زمینه موسیقی سنتی و ملی برنامه ریزی و فعالیت کنند. آموزش و پرورش نیز بعضا در مدارس موسیقی‌های کم‌ارزش را بر موسیقی اصیل و فاخر ترجیح می‌دهد.

رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: موسیقی همیشه در عرصه‌های اجتماعی حضور داشته است و با جدیت استادان و هنرمندان موسیقی و نسل جوانی که در حوزه موسیقی ملی و سنتی فعالیت می کنند، موسیقی ملی و سنتی از بین نمی رود، اما ضرورت دارد که نهادهای مسئول توجه جدی به این موسیقی داشته باشند. البته موسیقی پاپ هم لازم است و به فضای فعالیت نیاز دارد. 

ایمانی خوشخو بیان کرد: بسیاری از موانع و مسائل موجود در حوزه موسیقی ناشی از سو تدبیرهای مدیریتی است که میتوان با جدیت و تعامل آنها را برطرف کرد.

او درباره استفاده از ظرفیت‌های شرکتهای دانش بنیان و پارک های علم و فناوری در حوزه فرهنگ و هنر گفت: شرکتهای دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری در شرایط امروز فرصت‌هایی هستند که می توانند در حوزه فرهنگ و هنر نیز مورد استفاده باشد. نخستین پارک علم و فناوری در حوزه فرهنگ با عنوان پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با پیگیری‌هایی که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شد در دانشگاه علم و فرهنگ راه اندازی شد و در روزهای آینده افتتاح می شود. این پارک می تواند در حوزه فرهنگ و هنر مولد باشد و طرح‌ها و ایده‌ها را اجرایی کند.

همچنین محمد سریر ـ عضو شورای عالی خانه موسیقی ـ اظهار کرد: شورای عالی خانه موسیقی خطوط اصلی موسیقی را در نظر دارد و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم میتواند مصوباتی در زمینه موسیقی داشته باشد. در زمینه آثار موسیقی که منتشر میشود، سراشیبی شدیدی وجود دارد البته این آثار خواهان دارد اما از آن سو اندیشه ورزی در هنر کمرنگ می شود. لازم است مخاطب تغذیه فکری و اندیشهای شود اما آثار مناسب موسیقی در پخش صدا و سیما جایی ندارد چون احساس میشود مخاطب ندارد در حالی که میتوان برای ساعتهای خاصی برنامه ریزی کرد. بنابراین باید در زمینه سیاستگذاری در صدا و سیما فکر شود و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این زمینه فعال تر باشد.

او ادامه داد: در خانه موسیقی بیشتر هدف این است که با نگاههای تازه بخشهای مختلف فعال در حوزه موسیقی بازنگری شود و در برنامه های موسیقی از حوزه سرگرمی فرتر برویم.

داریوش پیرنیاکان ـ عضو دیگر شورای عالی خانه موسیقی ـ نیز دراین جلسه گزارشی درباره ثبت جهانی سازهای ایرانی ارائه کرد و گفت: پرونده ساز کمانچه را تدوین کردیم و ابتدا با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثبت ملی شد و بعد هم به نام ایران و با شراکت آذربایجان در یونسکو ثبت جهانی شد اما متاسفانه رسانهها و صدا و سیما به این اتفاق توجه نداشتند.

او که در خانه موسیقی صحبت می‌کرد، ادامه داد: پرونده ساز عود نیز برای ارائه به یونسکو تدوین شده و در مراحل نهایی است، البته ساز عود نیز با کشورهایی مشترک است.

همچنین سید محمد میرزمانی ـ رئیس هیات‌مدیره خانه موسیقی ـ در سخنانی گفت: حمایت دولت از انجمن‌ها و تشکل‌های دولتی به مرور کم شده است. موسیقی در روابط اجتماعی تاثیر فرهنگی دارد و با توجه به جایگاه آن لازم است که برای موسیقی هزینه شود. در حال حاضر صدا و سیما به ندرت موسیقی تولید می کند و از آثار تولید شده استفاده می کند.

حسن ریاحی ـ عضو شورای عالی خانه موسیقی ـ نیز اظهار کرد: تکنولوژی امکاناتی میدهد و چیزهایی را از انسان می گیرد، اشتغال هنرمندان موسیقی و اینکه جوانان از موسیقی ملی خود دور شده اند، فقط مساله ایران نیست و در کشورهای مختلف این مسائل وجود دارد.

در این جلسه هنگامه اخوان ـ عضو هیئت مدیره خانه موسیقی ـ نیز از نبود فضا برای اجرای خوانندگان زن برای بانوان در بعضی استان‌ها انتقاد کرد.

حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی)، هوشنگ کامکار (عضو شورای عالی خانه موسیقی) و داود گنجه‌ای (عضو شورای عالی خانه موسیقی) نیز در این جلسه حضور داشتند.

 

ادامه مطلب...

پیام وزیر فرهنگ به جشنواره موسیقی نواحی

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیامی خطاب به یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی صادر کرد.

به گزارش ایسنا، در پیام سیدعباس صالحی به یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی که ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت ماه در کرمان برگزار می‌شود، آمده است:

«ایران امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند حضور گشایش‌گر فرهنگ و هنر و کارکرد تاثیر گذار جلوه‌هایی از این گستره است که ریشه‌های دیرین و پیوندهای عمیق و ناگسستنی با هویت اجتماعی و قومی مردم دارند.

سهم‌ ویژه‌ای از این حضور را موسیقی نواحی سرزمین‌مان بر عهده دارد، ‌هنری آمیخته با حکمت، فرزانگی، صلح آراستگی و شادکامی و از سرشار از نغمه و نکته، با تاری از اصالت و دیرینگی و پودی از زیبایی، معرفت و صمیمیت که حقیقت افسانه‌وار خود را از پس قرن‌های متمادی به امروز رسانده و پرده در پرده، فرهنگ شفاهی و میراث هنری ایران زمین را با حنجره‌ها و سرپنجه‌های توانمند خنیاگران روایت می‌کند.

بی‌تردید شناخت دقیق و کارکرد بی‌بدیل این هنر ماندگار و مطالعه فرصت‌ها و تهدیدهای پیرامونی آن ضرورتی گریزناپذیر است تا با حفظ شایسته دیروز، فردای هویت‌مدار ما را ضمانت بخشد.

جشنواره موسیقی نواحی ایران با واژگان سرشار از حماسه و عشق آراسته و در متن این گونه موسیقایی، حضور مستدام و پررنگ داشته و در مسیر کمال و پویایی فرهنگ بومی این مردم، به سربلندی و طراوت ایستاده است.

برگزاری این رویداد ارزشمند در کهن دیار کرمان، آمیخته به شعر بومی و الحان موسیقی مبتنی بر فرهنگ اصیل قومی هر منطقه، تاکیدی مضاعف به ضرورت‌ها و نیازهای پیش‌روی دارد تا تجربه تازه‌تر، مفیدتر و سازنده‌تری به کارنامه روشن برگزاری جشنواره‌های موسیقی نواحی کشور بیفزاید.

تلاش خالصانه دست‌اندرکاران این رویداد هویت‌بخش و انسجام‌آفرین را ارج نهاده و از حضور گرم هنرمندان این سرزمین کهن در جشنواره یازدهم صمیمانه سپاسگزارم.»

ادامه مطلب...

ارکستر سمفونیک دولتی آنتالیا روی صحنه رفت

ارکستر سمفونیک دولتی آنتالیا روز جمعه به رهبری علی رهبری روی صحنه رفت تا پوئم سمفونی «مادرم ایران» ساخته این آهنگساز و رهبر ارکستر را اجرا کند.

به گزارش ایلنا، پوئم سمفونی «مادرم ایران» در 7 موومان (قسمت) و براساس اشعاری سعدی شیرازی و محمدفرید ناصری (شاعر معاصر) تصنیف و تنظیم شده است. بخش‌های آوازی این پوئم سمفونی را محمد معتمدی، خواننده ایرانی اجرا کرد و نوازندگان و هنرمندانی مثل میلاد عمرانلو، مهرداد عالمی، باربد بیات (مدیر برنامه و دستیار رهبر ارکستر) و رضا فکری (خواننده تنور رزرو) ازجمله ایرانیانی بودند که این ارکستر را همراهی کردند.

هر بخش از پوئم سمفونی «مادرم ایران» به یکی از چهره‌های شاخص ایرانی تقدیم شد که از میان آن‌ها می‌توان به روح‌الله خالقی، محمدرضا شجریان، مصطفی کمال پورتراب، حسین دهلوی، حسین علیزاده و نیز همدم رهبری (مادر این آهنگساز) اشاره کرد.

حسین علیزاده که به دعوت رسمی ارکستر سمفونیک دولتی آنتالیا برای تماشای این اجرای ویژه، راهی کشور ترکیه شده بود در سخنانی به استقبال هنرشناسان و اهالی فرهنگ ترکیه اشاره کرد و گفت: علی رهبری ازجمله موسیقیدانان شناخته شده ایران در سرتاسر دنیا است که متأسفانه هنرش در سرزمین مادری آن طور که باید درک نشده است.

کنسرت «مادرم ایران» به رهبری و آهنگسازی علی رهبری ساعت 8:30 روز جمعه در مرکز فرهنگ آنتالیا (AKM) برگزار شد.

ادامه مطلب...

علی آوارگان، نوازنده و سازنده قیچک منطقه بلوچستان درگذشت

استاد علی آوارگان نوازنده و سازنده قیچک منطقه بلوچستان درگذشت. به گزارش ایلنا، استاد علی آوارگان ملقب به لعل محمد سرودی از نوازندگان کهن منطقه بلوچستان بعد از تحمل یک دوره بیماری  سن 86 سالگی درگذشت و روز گذشته در روستای صفر زهی ار توابع دشتیاری در بلوچستان به خاک سپرده شد.

استاد علی آوارگن ساکن منطقه اورکی از دشتیاری چابهار بود. او هم  هم قیچک می‌ساخت و هم این ساز را خوب می‌نواخت. آوارگان طی سالیان طولانی با شاعران، حماسه خوانان و بزرگان منطقه بلوچستان همنوازی کرده بود و در مراسم گواتی و موسیقی درمانی شرکت می‌کرد.

ادامه مطلب...

گروه کر فیلارمونیک ایران به یاد وحید نصیریان اجرا می‌کند

نشست نقد و بررسی انیمیشن سینمایی «قلب سیمرغ» ساخته زنده یاد وحید نصیریان در خانه هنرمندان برگزار می‌شود و گروه کر فیلارمونیک ایران به رهبری علیرضا شفقی نژاد به یاد این فیلمساز فقید قطعاتی را اجرا خواهند کرد.

به گزارش ایلنا، نشست نقد و بررسی انیمیشن سنیمایی «قلب سیمرغ» به کارگردانی وحید نصیریان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه ساعت 17 با حضور عوامل در خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

به همین مناسبت در ابتدای برنامه و قبل از نمایش «قلب سیمرغ» گروه کر فیلارمونیک ایران به رهبری علیرضا شفقی نژاد قطعاتی از مایسترو لوریس چکناوریان را روی صحنه اجرا خواهند کرد.

پس از اجرای گروه کر فیلارمونیک ایران، انیمیشن سینمایی «قلب سیمرغ» برای حاضرین در سالن ناصری خانه هنرمندان نمایش داده می شود و پس از ان نشست نقد و بررسی این فیلم با حضور عوامل و دوستان زنده‌یاد وحید نصیریان پخش خواهد شد.

در این فیلم انیمیشن که توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شده و این روزها در گروه سینمایی «هنر و تجرب» در حال اکران است؛ بازیگرانی چون حمید فرخ نژاد در نقش «رخش»، رضا کیانیان در نقش «شیردال»، الهام پاوه نژاد در دو نقش «آفرین» و «هما»، پرویز پورحسینی در نقش «سپنتا»، امین قاضی در نقش «رها»، علیرضا طاهری در نقش «رستم»، آرزو آذری در نقش «مینو» و وحید نصیریان در نقش «دم شیرال» صداپیشه نقش هایی هستند که نصیریان در «قلب سیمرغ» خلق کرده است.

در خلاصه داستان انیمیشن سینمایی «قلب سیمرغ» چنین آمده است: در آینده‌ای دور، میان انسان‌های کره زمین جنگی همه گیر در حال انجام است. در این میان، «سپنتا»، سعی دارد «مینو»، زن پا به ماهش را از این مهلکه بیرون برده و به غاری برساند که توسط نیروی «سیمرغ» از آن محافظت می‌شود. آنها نام فرزند خود را «رها» می‌گذارند. در گیر و دار این جنگ، «اژدهاک» که در کوه دماوند به بند کشیده شده بود، آزاد می‌شود. رها پس از سا‌ل‌ها به جنگ اژدهاک می‌رود و با وجود کوچکیش بر اژدها پیروز گشته و ناجی سرزمینش می‌شود.

ادامه مطلب...

خلیل یوسفی، هنرمند بزرگ عرصه موسیقی مقامی درگذشت

آموزشگاه موسیقی شمیم: خلیل یوسفی، از بزرگترین نوازندگان کمانچه در شمال خراسان روز گذشته درگذشت.

به گزارش ایلنا، خلیل یوسفی که در نوع و حرفه خود بی‌نظیر بود. او دارای چندین مقام کشوری و استانی در حوزه موسیقی مقامی بود. تبحر خاص وی در نواختن کمانچه بود و خاطره کمانچه‌نوازی او از ذهن مردم شیروان پاک نخواهد شد.

انجمن موسیقی ایران ضایعه درگذشت استاد خلیل یوسفی را به جامعه هنری و خانواده این هنرمند بزرگ تسلیت گفت.

علی‌اکبر شکارچی (کمانچه‌نواز پیشکسوت) نیز در پیامی درگذشت این هنرمند را تسلیت گفت.

متن پیام این هنرمند به شرح زیر است:

هنردوستان، موسیقیدانان و کمانچه نوازان عزیز ایران

بسیار متاسفم که بدین وسیله خبر درگذشت کمانچه نواز برجسته و بی‌همتای خراسان شمالی، استاد خلیل یوسفی را به اطلاع شما می‌رسانم.

این استاد برجسته در مراسمی که این جانب به مناسبت در گذشت هابیل علی اف در فرهنگسرای نیاوران برگزار کرده بودم با اجرای درخشان خود تحسین همه حضار را برانگیخت و باعث  شگفتی آنها از آن همه نغمات زیبای آسمانی شد.

من این ضایعه اسفبار را به مردم وجامعه هنری ایران، خصوصاخانواده آن زنده یاد، صمیمانه تسلیت می‌گویم.

علی‌اکبر شکارچی، ششم اردیبهشت ماه نودوهفت

ادامه مطلب...

ادای احترام پیووانی به تاویانی

نیکولا پیووانی- آهنگساز برنده جایزه اسکار ایتالیایی- قطعه‌ای موسیقیایی را برای ادای احترام به ویتوریو تاویانی- کارگردان ایتالیایی- نواخت.

به گزارش ایسنا، نیکولا پیووانی در کنسرتی که در تالار وحدت برگزار شد، گفت: می‌خواهم خارج از برنامه کنسرت امشب قطعه‌ای را برای یکی از عزیزترین دوستانم و بزرگترین هنرمندان کشورم که اخیرا از دنیا رفته است، اجرا کنم.

او در کنسرت خود که عصر امروز (چهارشنبه) 5 اردیبهشت‌ماه در تالار وحدت برگزار شد، گفت: «موسیقی خطرناک است» این جمله فدریکو فلینی کارگران ایتالیایی است که از موسیقی می‌ترسید. چرا می‌ترسید؟ زیرا علی‌رغم اینکه موسیقی محتوی نداشت او را هیجان‌زده می‌کرد.

این آهنگساز ایتالیایی بیان کرد: ما فکر کردیم می‌توان از این جمله فدریکو فلینی برای عنوان برنامه‌ای که مدتی است که در کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود، استفاده کنیم و برای آنکه به این کارگردان ادای احترام کنیم دو قطعه موسیقی فیلم‌های «مصاحبه» و «جینجروفرد» را اجرا کنیم.

او درباره چگونگی انتخاب تِم اصلی موسیقی متن «مصاحبه» اظهار کرد: گرچه این تِم اورجینال نبود و آن را مختص فیلم نساخته بودم اما زمانی که با فلینی درباره موسیقی متن کار کردیم قطعه‌ای زدم که سال‌ها قبل آن را برای یک تئاتر ساخته بودم و فلینی جذب این قطعه کوچک شد و آن را نواختم. شاید این تِم از نظر شما بچه‌گانه باشد اما برای او جادویی بود به همین دلیل کنسرت امشب‌مان را با این قطعه موسیقی یعنی فیلم «مصاحبه» شروع می‌کنیم.

ترجیح می‌دهیم شاهد دوئل موسیقیایی باشیم

پیووانی بعد از اجرای این دو قطعه بیان کرد: دو قطعه بعدی دوگانه‌ای است که آن را خودم نوشتم و از اسطوره‌های یونان باستان الهام گرفتم. موسیقی بخش مهمی در اساطیر یونان به شمار می‌رود. اورفئوس یکی از شخصیت‌های اسطوره‌ای یونان است که با صدای زیبایش هر حیوان وحشی‌ای را رام می‌کرد. بعد از آن به پریان دریایی می‌رسیم که به عبارتی موجودات شیطانی در یونان بودند که با اغواگری و صدای زیبایشان تمام دریانوردان و رهگذران را محو خودشان می‌کردند.

این آهنگساز ایتالیایی اضافه کرد: زمانی که این مسافران با صدای این پریان به ساحل می‌رسیدند کشته می‌شدند. در یکی از افسانه‌ها گفته می‌شود به دلیل غروری که پریان داشتند با میوزها به چالش موسیقیایی پرداختند. در یونان خیلی از دوئل‌ها با موسیقی انجام می‌شد و از سلاح استفاده نمی‌کردند. ما نیز ترجیح می‌دهیم شاهد دوئل موسیقیایی باشیم تا آنهایی که با سلاح انجام می‌شود.

او با بیان اینکه متاسفانه میوزها خیلی بهتر از پریان آواز می‌خواندند، افزود: در نهایت پریان شکست خوردند و خودکشی کردند. اولین قطعه‌ای که در این بخش اجرا می‌شود مربوط به سنت کتاب مقدس و مذهبی به نام «رقص هفت حجاب» است.

سه نت ارزشمند پیووانی

پیووانی در بخش دیگری از اجرا درباره جمله «موسیقی خطرناک است»، توضیح داد: منظور از این خطر نوعی شورانگیزی است. شعفی که در مواجه با نوعی زیبایی خاص به ما دست می‌دهد که می‌تواند این زیبایی هنری رمان، فیلم یا موسیقی باشد. مواجهه با موسیقی تو را عوض می‌کند و زمانی که با زیبایی مواجه می‌شوی آنقدر در تو نفوذ می‌کند که دیگر آن فرد قبلی نیستی.

این آهنگساز با بیان اینکه برای من این حالت بسیار پیش آمده است، اضافه کرد: گاهی با موسیقی‌های جدیدی مواجه شدم که آنقدر در جان من نفوذ کرد که دچار نوعی هیجان خوشایند شدند.

او در بخش دیگری از اجرا اظهار کرد: من در شهر رم به دنیا آمدم و تا 20 سالگی در همان خانه ای که بدنیا آمدم زندگی کردم. در نزدیک خانه ما صومعه‌ای بود که خواهران روحانی در آن زندگی می‌کردند. این صومعه برجی با ناقوس داشت که وقتی به صدا در می آمد سه نت موسیقی از آن شنیده می شد. بعدها که بزرگ شدم آن نت‌ها را برای خودم بازنویسی کردم و قطعه ای از آن ساختم. این سه نت برایم ارزشمند بودند. 

وقتی پیووانی ایتالیا را معرفی می‌کند

سفیر ایتالیا در ایران نیز در بخش دیگری از این کنسرت بیان کرد: از اینکه دوستان ایرانی در جشنواره جهانی فیلم فجر به فرهنگ ایتالیایی علاقه‌مند بودند، تشکر می‌کنم  و زمانی که دبیر جشنواره پیشنهاد همکاری در این زمینه را داد فکر کردیم چه چیزی می‌تواند فرهنگ ایتالیا را به بهترین شکل به نمایش بگذارد. بنابراین خیلی زود به پیووانی فکر کردیم که برای مخاطب ایرانی شناخته شده است.

مائورو کنچاتوری ادامه داد: وقتی سینما را با موسیقی ترکیب کنیم همه می‌توانند از آن استفاده کنند زیرا موسیقی جنبه‌ای از هنر است که نیاز به ترجمه ندارد. امشب پیووانی دست ما را می‌گیرد و قدم به قدم در طی سال‌هایی که در سینمای ایتالیا کار کرده است با آن همراه می‌شویم و در کنار موسیقی نگاهی به قسمت‌های جذاب کشور ایتالیا می‌اندازیم. ما برای دبیر جشنواره فجر توضیح دادیم که حضور پیووانی ایتالیا را به بهترین نحو معرفی می‌کند.

توجه ویژه سی‌وششمین جشنواره جهانی فجر به سینمای ایتالیا

دبیر سی‌وششمین جشنواره جهانی فجر نیز در ابتدای این کنسرت گفت: سینمای پرافتخار ایتالیا را با موسیقی‌های زیبا و دلنشین فیلم‌هایش به یاد داریم. سی‌وششمین جشنواره جهانی فجر توجه ویژه‌ای به سینمای ایتالیا داشت. سینمایی که بعد از گذشته طلایی خود دوباره شاهد ظهور و بروز جوان‌های پرشور و هنرمندی است که در فکر احیا کردن این سینما هستند. این هنرمندان هم‌اکنون فیلم‌هایی ساخته‌اند که توجه فیلم بین‌های دنیا را به خود جلب کرده است.

رضا میرکریمی ادامه داد: امسال در کنار توجه به سینمای ایتالیا مهمان برجسته ایتالیایی  و آهنگسازی به نام نیکولا پیووانی داریم که نه تنها او را به دلیل جایزه اسکارش می‌شناسیم بلکه به خاطر موسیقی‌های ماندگارش برای فیلم‌های کارگردانان بزرگ مثل فدریکو فلینی، برادران تاویانی، روبرت بنینی می‌شناسیم.

او همچنین گفت: در این چند روز مهمانان برجسته‌ای از سینمای ایتالیا داشتیم که از دانش آنها در محافل مختلف علمی و کارگاه‌های جشنواره استفاده کردیم.

در حاشیه و بعد از پایان این کنسرت، شهرام ناظری که برای انجام اقدامات اولیه اجرا در اختتامیه جشنواره جهانی فجر که فردا پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود به تالار وحدت آمد و با نیکولا پیووانی  دیدار کرد.

به گزارش ایسنا، نیکولا پیووانی برای بیش از ۱۳۰ فیلم موسیقی متن ساخته است و برای‌ «زندگی زیباست» به کارگردانی روبرتو بنینی برنده اسکار بهترین موسیقی شد. او در دانشگاه ساپینزا در رم به تحصیل پرداخت و از کنسرواتوآر وردی در ساز تخصصی پیانو مدرک گرفت، سپس رهبری ارکستر را زیر نظر مانوس هاجیداکیس موسیقی‌دان یونانی آموخت.

او موسیقی متن سه فیلم «مصاحبه»، «جینجر و فرد» و «صدای ماه» به کارگردانی فلینی را ساخته و بعدها باله‌ای با نام «باله فلینی» را تصنیف کرد. موسیقی برنده اسکار فیلم «زندگی زیباست» در سال ۲۰۰۰ نامزد دریافت جایزه گرمی در رشته «بهترین موسیقی متن برای سینما، تلویزیون و دیگر رسانه‌های بصری» شد.

از میان فیلم‌هایی که نیکولا پیووانی برای آن‌ها موسیقی تصنیف کرده می‌توان به «هیولا را در صفحه اول سیلی بزن»، «عطر بانوی سیاه‌پوش»، «ردپا روی ماه»، «جهش در تاریکی»، «شب سن لورنزو»، «کائوس» اشاره کرد.

پیووانی در سال ۲۰۰۵ یکی از اعضای هیات داوران جشنواره جهانی فیلم مسکو بود. او با کارگردان‌های فرانسوی نیز همکاری می‌کند و با سینماگرانی مانند دانیل تامپسون، فیلیپ لوره و اریک امانوئل اشمیت همکاری کرده است. وزیر فرهنگ فرانسه سال ۲۰۰۸ در جشنواره فیلم کن نشان فرمانده هنر و ادبیات فرانسه را به پیووانی اهدا کرد.

ادامه مطلب...

آهنگساز اسکاری در تالار وحدت

جزییات کنسرت نیکولا پیووانی آهنگساز برنده اسکار حاضر در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام شد.

به گزارش ایسنا طبق گزارش رسیده،  نیکولا پیووانی در این کنسرت که ساعت ۱۸:۳۰ چهارشنبه ۵ اردیبهشت در تالار وحدت برگزار می شود منتخبی از قطعاتی را که پیش از این برای تعدادی از فیلم‌های سینمایی ساخته است، اجرا می کند.

مدیران ارشد دولتی، بیش از ۲۰۰ نفر مهمان از سفارت ایتالیا، فیلمسازانی که فیلم های آنها در بخش رقابتی سی و ششمین جشنواره جهانی حضور دارد، فیلمسازان خارجی حاضر در جشنواره، جمعی از استادان و رییس دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی دانشگاه تهران ،۷۰ نفر از اعضای باشگاه هواداران جشنواره و نمایندگانی از رسانه ها در این کنسرت که تنها یک نوبت اجرا دارد، حضور خواهند داشت. همچنین از شهرام ناظری و حافظ ناظری برای حضور در این کنسرت دعوت به عمل آمده است.

نیکولا پیووانی آهنگساز و رهبر ارکستر سرشناس ایتالیایی است که سابقه همکاری با فیلمسازان جهانی چون فدریکو فلینی، برادران تاویانی و مارکو بلوکیو را دارد.

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.

ادامه مطلب...

کودکان ایران در فرانسه شگفتی‌ساز شدند

کودکان هنرمند «خوش هنر» با رهبری آیدین بیات و به نمایندگی از ایران در هجدهمین فستیوال بین‌المللی موسیقی «ژوتِم» شهر پاریس، خوش درخشیدند.

به گزارش ایلنا، هنرجویان کودک، نوجوان و جوان «خوش هنر»، تنها گروه ایرانی شرکت کننده در فستیوال ژوتم، علاوه بر کسب سه رتبه نخست، برنده جایزه بزرگِ فستیوال شدند. 

در این فستیوال که طی بیست و نهم تا سی و یکم مارس با شرکت ۲۶ گروه از ۸ کشور ایران، روسیه، فرانسه، کره جنوبی، قزاقستان، ازبکستان، آلمان و ایتالیا برگزار شد، هنرجوهای خوش هنر به رهبرى آیدین بیات در سه رده ارکس‌تر کودکان، ارکس‌تر ترکیبی و بهترین خواننده، صاحب عنوان اول شدند. همچنین هیئت داوران، جایزه بزرگ فستیوال را به این گروه موسیقی اهدا کرد. 

در این حضور درخشان، خردسال‌ترین نوازنده حاضر در این فستیوال، «سارینا صمصامیه اقدم» پنج و نیم ساله از خوش هنر بود که مورد تقدیر و تشویق مخاطبین و مسئولین قرار گرفت. همچنین سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس، ضمن تقدیر، از این گروه برای اجرای برنامه در مدرسه ایرانی سعدی دعوت کرد. 

هنرجویان آموزشگاه خوش هنر طی ۲ سال گذشته در فستیوال‌های بین المللی open spain و پراگ نیز شرکت و موفقیت‌های ارزشمندی کسب کرده‌اند. 

این مرکز آموزش موسیقی، تنها مجموعه‌ای است که با مجوز سازمان آموزش فنى و حرفه اى کشور در تهران فعالیت دارد و هنرجویان آن در پایان دوره آموزشى، گواهى مهارت دریافت می‌کنند که این گواهى در ١۵۴ کشور معتبر شناخته می‌شود. 

با توجه به موفقیت هاى هنرجویان خوش هنر در فستیوال ژوتم، از این آموزشگاه براى شرکت در فستیوال موسیقی مسکو نیز دعوت به عمل آمده است.

ادامه مطلب...

اجرای نوازنده لهستانی در فستیوال موسیقی معاصر تهران با استقبال مواجه شد

الکساندر ونوک نوازنده لهستانی حاضر در سومین فستیوال موسیقی معاصر تهران درباره این جشنواره گفت: این فستیوال از این جهت که تلاش می‌کند خانواده موسیقی معاصر ایران و جهان را حول موضوع مورد علاقه‌شان کنار هم جمع کند برایم بسیار ارزشمند است.

به گزارش ایلنا، الکساندر ونوک نوازنده لهستانی حاضر در سومین فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران در اجرای خود قطعه‌ای از ساخته‌های نادر مشایخی را اجرا کرد، و در خصوص آشنایی‌اش با آثار این آهنگساز ایرانی گفت: برایم بسیار جالب بود که قطعۀ آقای مشایخی صرفاً در حوزۀ صدا نوشته شده و هیچ افکت اضافه‌ای در آن وجود ندارد. در واقع این ویژگی برایم تازگی و جذابیت زیادی داشت و نوع نوشتن این قطعه هم به من اجازه می‌داد تا تفسیر درستی از آن را بتوانم ارائه دهم. پارتیتوری که برای این قطعه نوشته شده کاملاً گرافیکی است یعنی هیچ نُتی در آن نوشته نشده و تنها با چیدمان چند تصویر و رنگ شکل گرفته که در اجرا شکل متفاوتی را ایجاد می‌کند. 

همچنین ادامه داد: اولین بار از طریق مشاوره‌ای که با مارتینا کوسسکا و آیدین صمیمی مفخم داشتم به من پیشنهاد شد که می‌توانم قطعه‌ای از آقای مشایخی را در اجرایم داشته باشم و از این بابت خیلی خوشحال شدم چون آقای مشایخی در اروپا هنرمندی شناخته شده است. 

این‌نوازنده لهستانی همچنین در خصوص اینکه به چه علت با وجود فرصت حضور در دیگر رویدادهای موسیقی جهان، تصمیم گرفته تا در سومین فستیوال موسیقی معاصر تهران حضور پیدا کند، اظهار کرد: از سال گذشته با فعالیت این فستیوال آشنا شده بودم و علت تمایلم برای حضور در آن پتانسیل‌های بالایی است که در آن می‌بینم. به همین خاطر تصمیم گرفتم تا به جای حضور در رویدادهای همزمان در اروپا، در این فستیوال که به نظر من آیندۀ بسیار خوبی را پیش رو دارد شرکت داشته باشم. این فستیوال از این جهت که تلاش می‌کند خانواده موسیقی معاصر ایران و جهان را حول موضوع مورد علاقه‌شان جمع کند و هر بار این جمع را گسترش می‌دهد، برایم بسیار ارزشمند است و این مهم‌ترین دلیل برای حضورم در آن است. جشنواره‌های تثبیت شدۀ اروپایی اغلب انتظارات مشخصی از نوازندگان و آهنگسازان دارند، اما در این فستیوال اینگونه نیست. 

نوازنده لهستانی نشان داد موسیقی مدرن را خوب می‌فهمد

نادر مشایخی پس از کنسرت الکساندر ونوک در تالار رودکی گفت: اجرای زیبا و پر احساسی ارائه شد و کُنش‌هاییونوک حین اجرا نشان داد که موسیقی مدرن را خوب می‌فهمد و نوازنده‌ای مجرب است. 

رسیتال پرکاشن «الکساندر ونوک» هنرمند لهستانی شامگاه یکشنبه (۲ اردیبهشت‌) در بخش اجرای صحنه‌ای سومین فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران با حضور دوستداران موسیقی در حالی برگزار شد که این هنرمند لهستانی در این برنامه قطعه‌ای از ساخته‌های نادر مشایخی آهنگساز شناخته شده ایرانی را اجرا کرد. 

نادر مشایخی آهنگساز شناخته شده ایرانی که در اجرای رسیتال پرکاشن «الکساندر ونوک» حضور یافته بود، بعد از اجرای این نوازنده لهستانی در خصوص این اجرا که قطعه‌ای از ساخته‌های او نیز نواخته شد به خبرنگار ستاد خبری سومین فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران گفت: قطعه‌ای که من ساخته‌ام برای «کروتالس» نوشته شده، اما از آنجا که این ساز را در ایران نداریم این هنرمند جایگزین مناسبی برای آن انتخاب کرده بود. او اجرای زیبا و پر احساسی را ارائه داد و برخورد خلاقانه‌ای از کار با صدا را به نمایش گذاشت. در این اجرا شاهد فضایی متفاوت از نواختن قطعات مواجه بودیم و این هنرمند هم با کُنش‌هایی که حین اجرا داشت نشان داد که موسیقی مدرن را خوب می‌فهمد. ونوک در این اجرا انتخاب‌های هوشمندانه‌ای انجام داده بود و یک قطعۀ بسیار پرهیجان از «زناکیس» و قطعه‌ای از من را که فضایی آرام داشت در کنار قطعه‌ای دیگر که جنبه دراماتورژی اجرا را تشدید می‌کرد به خوبی پیوند داده بود. 

مشایخی در ادامه در خصوص برگزاری فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران اظهار کرد: به نظر من این فستیوال رشدی صعودی را تجربه می‌کند و این خیلی خوشحال کننده است. همین که این جشنواره توانسته تداوم پیدا کند مسئله بسیار مهمی است و نشان از پشتکار و جدیت برگزارکنندگان آن دارد. خوشبختانه در این رویداد تداوم با رشد کیفی نیز همراه شده است. این فستیوال برای جامعه موسیقی ما بسیار مفید است و ما به برگزاری چنین رویدادهایی نیاز داریم. یکی از نکات با اهمیت این فستیوال آن است که شناخت فردیت هنرمندان نسل جوان را به عنوان یک مولفۀ اجتماعی حمایت و تقویت می‌کند. این مسئله بسیار اهمیت دارد چراکه برخلاف موسیقی جریان اصلی که الگوهای اجتماعی مشخصی را به هنرمندان پیشنهاد می‌دهد، در موسیقی معاصر در واقع الگویی وجود ندارد و هنرمند خود فی‌نفسه باید راه خود را پیدا کند. 

 آیندۀ بسیار روشنی برای فستیوال موسیقی معاصر تهران می‌بینم

سفیر لهستان در تهران در سومین روز برگزاری سومین فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران با حضور در تالار رودکی به تماشای رسیتال پرکاشن «الکساندر ونوک» هنرمند هموطن خود نشست. 

سفیر لهستان در تهران پس از اجرای این نوازنده لهستانی درباره این رویداد موسیقایی به گفت: با توجه به مدت کوتاهی که از حضورم در ایران می‌گذرد، چند بار فرصت پیدا کرده‌ام تا در کنسرت‌های موسیقی ایرانی حضور داشته باشم و از شنیدن آن لذت برده‌ام. همچنین چند سال پیش هم فرصت داشتم تا اجرایی از یک گروه موسیقی ایرانی را در فستیوالی که در لهستان برگزار شده بود شاهد باشم. 

یارسلاو مارسین دمانسکی سفیر لهستان در تهران درباره انگیزۀ حضورش در سومین فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران و همچنین حضور هنرمندی از کشور متبوعش در این جشنواره، اظهار کرد: با این ذهنیت که تجربه متفاوتی از موسیقی خواهم داشت در این فستیوال حضور یافتم؛ آثاری که در این فستیوال اجرا می‌شوند از آن‌ دست موسیقی‌هایی نیست که هر روز گوش می‌کنیم و آثاری بسیار جدی‌تر است. خیلی خوشحال هستم که چنین فستیوالی در ایران برگزار شده و فکر می‌کنم برای هنرمندان ایرانیهم برگزاری رویدادی با این کیفیت بسیار سودمند خواهد بود. 

او با بیان اینکه آیندۀ بسیار روشنی برای فستیوالموسیقی معاصر تهران می‌بینم، ادامه داد: سفارت لهستان همیشه آماده خواهد بود تا در برگزاری دوره‌های آتی این فستیوال و رویدادهای مشابه همکاری داشته باشد. همچنین از اینکه یک هنرمند لهستانی در این فستیوال حضور دارد هم بسیار خرسندم و امیدوارم این امکان وجود داشته باشد که در دوره‌های بعدی این رویداد هم شاهد حضور هنرمندان هموطنم باشم. 

دمانسکی در پایان سخنانش در خصوص فراهم شدن امکان تعامل بیشتر دو کشور در زمینۀ موسیقی بیان کرد: باید بگویم که ایده‌هایی در زمینه برگزاری برنامه‌های مشترک موسیقی میان ایران و لهستان دارم و امیدوارم در آیندۀ نزدیک امکان تحقق آن‌ها فراهم شود. همچنین سفارت لهستان تلاش خواهد کرد تا زمینه آشنایی بیشتر ایرانیان با موسیقی لهستان را فراهم کند. فکر می‌کنم حضور من در اینجا بهترین نشانه باشد از اینکه به چنین تعامل‌هایی میان ایران و لهستان بسیار علاقه‌مند و مشتاق هستم. 

سومین فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران که از ۳۰ فروردین‌ماه آغاز شده، ۷ اردیبهشت‌ماه به کار خود پایان می‌دهد.

ادامه مطلب...

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131