تازه ها

تازه ها (1430)

 

علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی شد

علی ترابی به سمت مدیرکل دفتر موسیقی و فرزاد طالبی به عنوان مشاور امور پایگاه‌های خبری منصوب شدند.

به گزارش ایلنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی، علی ترابی را به عنوان مدیرکل دفتر موسیقی این وزارتخانه منصوب کرد.

در حکم سیدعباس صالحی خطاب به علی ترابی آمده است:

«نظر به شایسـتگی و تجربیات ارزنده جناب عالی بنا به پیشنهاد معاون امور هنری به موجب این حکم به سمت مدیرکل دفتر موسیقی منصوب می‌شوید.

امید می رود با استعانت از خداوند متعال و تعامل سازنده با اهالی هنر، نسبت به توسعه و ارتقا و گسترش ظرفیت های موسیقی سنتی و موسیقی نواحی، بهره گیری از هنر موسیقی در دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، حمایت از تنوع و تکثر در تولید و عرضه موسیقی و گسترش ظرفیت های موسیقی ایران، موفق و موید باشید.»

پیش از این فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که با حکم محمد سلطانی فر، معاون امور مطبوعاتی به عنوان مشاور امور پایگاه های خبری منصوب شد.

 

ادامه مطلب...

کیوان ساکت در گفتگو با ایلنا:

کنسرت «وزیری» در مشهد لغو شد/هنوز برخی از خواننده‌ای که به ملت‌ اهانت کرده، حمایت می‌کنند

کیوان ساکت به دنبال لغو کنسرتش در طرقبه مشهد گفت: در تعجب هستم چگونه از خواننده‌ای که به خانواده‌های بازماندگان زلزله و سانحه هوایی فحاشی می‌کند، حمایت می‌کنند در مقابل، کنسرت هنرمندانی که برای اعتلای فرهنگ و هنر این مملکت زحمت می‌کشند، به راحتی لغو می‌شود.

کیوان ساکت در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره دلایل لغو کنسرت گروه «وزیری» به خوانندگی وحید تاج که قرار بود فردا (23 اسفند) در طرقبه مشهد برگزار شود، گفت: به من اطلاع داده شد؛ کنسرت گروه وزیری که قرار بود در طرقبه و در سالن نصر این شهر برگزار شود از سوی دادستانی لغو شده است این درحالی‌ست که ما مجوز‌های وزارت ارشاد را برای برگزاری این کنسرت دریافت کرده بودیم با این‌وجود از طرف دادستانی مشهد به نیروی انتظامی و آنها نیز به ما اطلاع دادند کنسرت لغو شده است.

وی در ادامه افزود: قطعات این کنسرت درست همان قطعاتی هستند که در تهران اجرا شده بودند و تمامی آنها مجوزهای لازم را کسب کرده بودند. بلیت‌فروشی‌ کنسرت نیز انجام شده گرچه بعد از این اتفاق پول کسانی که بلیت خریداری کرده بودند، به آنها بازگردانده خواهد شد.

کیوان ساکت همچنین عنوان کرد: مسئولان قول داده بودند مشکل برگزاری کنسرت در شهرستان‌ها حل شود اما ظاهرا هنوز این اتفاق نیتفاده است و لغو کنسرت‌ها که روز به روز بیشتر شاهد تکرار آن هستیم، موجب ایجاد تشتت در برنامه‌های موسیقی کشور می‌شود.

این آهنگساز ضمن اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و‌ قول‌های داده شده برای ایجاد فضای مناسب در حوزه موسیقی گفت: در جریان انتخابات ریاست جمهوری یکی از کاندیداها از یک خواننده‌ خاص حمایت کرد و در کنار ایشان با آن خالکوبی‌های آن چنانی قرار گرفت حال آنکه همین فرد در واقعه دلخراش زلزله کرمانشاه به قربانیان این حادثه و خانواده‌های آنان توهین کرد با این وجود حمایت‌ها از او ادامه یافت. من  در تعجب هستم چگونه از چنین فرد و نظایر آنها در عرصه‌های مختلف حمایت می‌شود در مقابل، کنسرت هنرمندانی که برای اعتلای فرهنگ و هنر این مملکت زحمت می‌کشند و به فرهنگ‌سازی در سایه اخلاق انسانی و اسلامی مشغول هستند، به آسانی لغو می‌شود.

ادامه مطلب...

روایت «زمستان» اخوان ثالث با اجرای ارکستر رادیو تلویزیون آذربایجان

شعر «زمستان» اخوان ثالث که پیش از این از سوی موزیسین‌های مختلفی دست‌مایه خلق آثار موسیقایی شده بود، این بار با آهنگسازی فرامرز گرمرودی و اجرای ارکستر سمفونیک رادیو و تلویزیون آذربایجان منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آلبوم موسیقی «زمستان» شب گذشته (دوشنبه 21 اسفند) با حضور فرامرز گرمرودی (آهنگساز و خواننده)، دامون شش بلوکی (پژوهشگر موسیقی و مستندساز)، رضا مهدوی (موزیسین و متنقد) و اهالی رسانه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم رونمایی از حدود ساعت 19 آغاز شد رضا مهدوی در مورد این آلبوم و آهنگساز آن گفت: اسم آقای گرمرودی را شنیده بودم اما ما آنقدر گرفتار روزمرگی‌ها شده‌ایم که متاسفانه از داشته‌هایمان غافل هستیم. من آلبوم «زمستان» ایشان را چند مرتبه گوش دادم و به نظر یک کار فاخر و ارزشمند است که ضمن توجه و حفظ اصالت‌ها مدرن هم محسوب می‌شود.

مهدوی در ادامه افزود: من سابقه کار و ضبط در برخی کشورها مانند آذربایجان را دارم و دیده‌ام که یک ارکستر دور هم جمع می‌شوند و حدود چهار ساعت یک اثر را تمرین می‌کنند و همگی با هم آن را اجرا می‌کنند؛ این درست همان چیزی است که ارکستر سمفونیک کشورمان انتظار داریم منتهی سال‌هاست که چنین چیزی از آنها ندیده‌ایم. اما ارکستر آذربایجان به خوبی از پس اجرای این اثر برآمده است. در واقع همانطور که می‌دانیم فواصل ارکستر تامپره است اما به خوبی توانسته منطبق بر صدای گرمرودی فضای همایون را اجرا کند.

وی همچنین عنوان کرد: آنچه من از گرمرودی متوجه شدم این است که اینشان تحت تاثیر موسیقی قاجار قرار دارد و نکات جالبی را نیز در اجرایش دارد. متاسفانه امروزه خوانندگان جوان ما به ساده‌خوانی روی آورده‌اند؛ وقتی ردیف‌های محمود کریمی با فرم ساده منتشر شد قرار بود دوره‌های متوسط و عالی آن نیز منتشر شود ولی متاسفانه فقط همین ردیف ساده شده برای یادگیری قرار گرفت و امروز شاهد هستیم که خوانندگان ما دانش چندان مناسبی ندارند.

رضا مهدوی در مورد ویژگی‌های آلبوم زمستان گفت: آقای گرمرودی در آلبوم «زمستان» به ارائه یک کار تلفیقی پرداخته‌اند و ما شاهد گونه‌ای متفاوت از تلفیق هستیم. ایشان آواز اصیل ایرانی را با جزئیاتش اجرا کرده و ارکستر آذربایجان نیز همانطور که در فرهنگ خودش دیده می‌شود به آواز کمک کرده است. شعر زمستان درست است که درد‌ها و برخی مسائل سیاسی را بیان می‌کند اما در این آلبوم صدای آقای گرمرودی به عنوان یک محلل عمل کرده است و این سردی و نگرانی درون شعر را به فضایی تبدیل کرده که گویی شخص در کنار شومینه به سرمای بیرون می‌نگرد و امید به آینده‌ای بهتر می‌تواند داشته باشد. در واقع فضای گرم صدای گرمارودی ترکیب جالبی با فضای سرد شعر به وجود آورده که جدید است.

این موزیسین افزود: گرمرودی شعر اخوان ثالث را تلف نکرده و ضمن اینکه رعایت اصول ارکستر را انجام داده، اجرای خودش را نیز داشته اشته است. در اجرا هم خودنمایی احساس نمی‌شود. متاسفانه امروز شاهد حرکات و پیچش‌های عجیب در بدن و حرکات برخی خواننده و نوازنده‌های ایرانی هستیم که ببیننده را نگران می‌کند؛ یعنی مخاطب فکر می‌کند چه اتفاقی دارد برای این فرد می‌افتد که این حرکات و پیچ و تاب‌ها را به بدنش می‌دهد.

در بخش دیگری از این نشست فرامرز گرمرودی گفت: الشن منصوراف درباره این تکان‌هایی که برخی نوازنده‌ها و خواننده‌ها به بدنشان می‌دهند می‌گوید این تکان‌ها باید به واسطه موسیقی که اجرا می‌شود که شنونده ایجاد شود نه موزیسین؛ حالا شما می‌بینید موزیسین تکان تکان می‌خورد اما در شنونده تاثیری به واسطه موسیقی ایجاد نمی‌کند. متاسفانه در موسیقی ایران ما همه چیز را با هم می‌خواهیم و این امکان پذیر نیست. آکادمیک نبودن موسیقی ایران باعث به وجود آمدن اختلالاتی شده که به ویژه در 20 سال اخیر موسیقی‌های خسته‌کننده به وجود آیند.

این آهنگساز و خواننده در ادامه افزود: من شعر زمستان را بسیار دوست دارم و آثاری که پیش از این با استفاده از این شعر صورت گرفته انگیزه بسیاری برای کار کردنم روی این اثر اخوان ثالث ایجاد کرده بود. من یک ملودی در فضای همایون برای این شعر ساختم و از گوش‌های این دستگاه نیز استفاده کردم؛ ضمن اینکه آگاهانه خوانندگی را کنترل کردم و صدای آن را بالاتر از ارکستر نگرفتم که ریزیه‌کاری‌های ارکستر به خوبی شنیده شود.

در بخش دیگری از این نشست نیز دامون شش بلوکی گفت: از وقتی با آقای گرمرودی آشنا شده‌ام تفاوتی در نگاهم نسبت به موسیقی آذربایجان ایجاد شده است؛ با اینکه ترک زبان و قشقایی هستم منتهی همیشه دوست داشتم اطلاعات بیشتری در مورد این موسیقی داشته باشم و یک سئوال جدی همواره ذهنم را در گیر کرده است؛ با اینکه فاصل ما تا باکو با هواپیما کمتر از یک ساعت است چرا اطلاعات دقیقی از موسیقی آذربایجان نداریم و تبادلی میان موسیقی ما و آذربایجان اتفاق نیافتاده است؟ تعاملی که به نظرم در این شرایط کنونی برای موسیقی ما می‌تواند راهگشا باشد.

وی در ادامه افزود: موسیقی موقام در آذربایجان و موسیقی معادل آن در ایران که ردیف دستگاهی محسوب می‌شود در کشورهای دیگری نیز نمونه‌هایی از آن یافت می‌شود و اشتراکاتی دارند که انکار ناپذیر است؛ اما با وجود تمام این اشتراکات مسیری که موسیقی آذربایجان طی کرده باعث پویایی آن موسیقی شده و بر خلاف آن ما نتوانسته‌ایم در سال‌های اخیر حرکت مهمی داشته باشیم. به نظرم هم ضعف ساز و کار آکادمیک در این حوزه و هم کمبود امکانات برای رشد استعدادهای موسیقی از جمله علت‌هایی است که باعث شده رشد مهمی در موسیقی ایرانی نداشته باشیم. من امیدوارم با تبادل میان موسیقی ایران و آذربایجان به بازنگری بسیاری از مسائل موسیقی کشورمان بپردازیم.

ادامه مطلب...

هاکوپیان اسپانسر ارکسترهای سمفونیک و ملی شد/برنامه‌های بنیاد رودکی تشریح شد

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی اعلام کرد: هاکوپیان اسپانسر ارکسترهای سمفونیک و ملی شده است.

به گزارش ایلنا، علی اکبر صفی‌پور (مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی) روز سه‌شنبه ۲۲ اسفند طی یک نشست رسانه‌ای ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این مجموعه در سال ۹۶ به معرفی برنامه‌های آینده این نهاد در سال ۹۷ پرداخت.

صفی‌پور در ابتدای این نشست خبری در تالار وحدت گفت: بنیاد فرهنگی هنری رودکی خوشبختانه از جمله سازمان‌هایی‌است که عملکردش به شکل برون داد است و اتفاقاتی که در درون آن می‌افتد می‌تواند ملاک مناسبی برای ارزیابی کارشنان باشد. به هر حال سال ۹۶ سال به ثمر رسیدن سند برنامه‌ریزی استراتژیک بنیاد بود که در آن ضمن مرور اهداف بنیاد رودکی تلاش کردیم به فعالیت‌ها و اهداف آینده این مجموعه برسیم.

 وی در ادامه افزود: ما بر این باوریم این سند در سال ۹۷ ملاک اصلی برنامه‌های بنیاد خواهد بود. این در حالی است که طی روزهای آینده نیز با برگزاری جلسه‌ای با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به اجرایی شدن این موضوع اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.  ما در این سند موضوعات استراتژیکی داریم که تمامی برنامه‌های ما باید به این موضوعات ختم شود.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی همچنین عنوان کرد: در این راه کشف استعدادهای درخشان هنری با محوریت مرکز آموزش‌های بنیاد رودکی، تلاش برای استحکام پایه‌های اقتصادی بنیاد رودکی، جذب اسپانسر برای ارکسترهای سمفونیک و ملی طی انعقاد قرارداد با شرکت «هاکوپیان»، اجرای ارکسترهای دولتی در مناطق محروم کشور با تسهیلات رایگان و تخفیف‌های چشمگیر ، تبیین راهبرد اقتصاد هنر در حوزه‌های موسیقی کلاسیک، سنتی و هم در حوزه تئاتر از جمله مواردی است که می‌توانیم به آن اشاره کنیم.

وی افزود: ما در حوزه تئاتر به ویژه در شش ماه دوم سال جاری شاهد اتفاقات خوبی بودیم که برای اولین بار یک تئاتر توانست با فروش بسیار خوب و تعداد اجرای بالا به موفقیت بسیار مطلوبی دست پیدا کند. این تئاتر توانست به تنهایی ۲۰۰ شغل ایجاد کند که می تواند با ارزش های خود به اقبال موسیقی و تئاتر کمک کند. اینکه شما برای گرفتن یک بلیت دچار مشکل شوید خود می تواند نوید بخش اتفاقات خوبی باشد. ما غیر از این نمایش شاهد حضور اجراهای دیگر با حضور هنرمندان مطرح تئاتر کشورمان هم بودیم که واقعا رویدادهای موثری بود.

‌صفی‌پور گفت: به هر حال من تصور می کنم تغییرات بنیادینی در مجموعه بنیاد رودکی انجام گرفته و امیدوارم این روند بتواند در سال آینده نیز به توفیقات مهمی دست پیدا کند. ما غیر از این برنامه‌ها به تازگی بخش «موسیقی تجربه» را نیز راه اندازی کردیم که در سال آینده قطعا به شکل گسترده‌ای به آن می‌پردازیم.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی افزود: ما بیشتر از درآمدی که از طریق بنیاد رودکی حاصل شده در حوزه تولیدات نیز حمایت های بسیار زیادی داشتیم که در این زمینه نیز اتفاقات خوبی افتاد. ما در سال ۹۶ در حوزه ارکسترها نزدیک به ۵۰ اجرا داشتیم که امار بسیار خوبی است اما امیدوارم این روند به شکلی باشد که بتوانیم هر هفته شاهد اجرای ارکسترهای زیر مجموعه بنیاد باشد.

 عنوان کرد: ما در سال جاری شاهد اچرای پروژه دیگری هم در حوزه ارکسترها داشتیم که حضور ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ایتالیایی به رهبری ریکاردو موتی در ایران و ایتالیا رویداد قابل ملاحظه‌ای را رقم زد این در حالی است که امضای تفاهم نامه با مدیران فرهنگی کشور روسیه در حوزه اجرای آثار نمایشی و موسیقایی ایران و روسیه بخش دیگری از فعالیت‌های ما بود. ما طی تفاهم نامه‌ای که با کنسرواتوار چایکوفسکی انجام دادیم بنا را برا این گذاشتیم که در ایام جام جهانی فوتبال روسیه ترکیبی از ارکسترهای بنیاد یک روز مانده به بازی تیم ملی کشورمان با حریفان در سه شهر کنسرت هایی را برگزار  کند.

 افزود: به هر صورت امضای تفاهم نامه با مدیران فرهنگی روسیه اتفاق بسیار ارزشمندی است که با همکاری وزارت امور خارجه انجام گرفت و می تواند دربرگیرنده برنامه ها و اجراهای ارزشمند در حوزه موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک باشد. حکم مدیرعامل بنیاد ۲ ساله است و حکم مدیریت من تا اول تیر ۹۷ ادامه دارد ولی اینکه مدیرعامل باقی بمانم یا فرد دیگری انتخاب شود، در اختیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس هیأت امنای بنیاد رودکی است.

صفی پور گفت: ما در سال ۹۶ با ۲ هزار و ۳۰۰ درخواست اجرای موسیقی در تالار وحدت مواجه بودیم که تعداد آثار اجرا شده ۱۰ درصد این رقم بوده است. بنابراین آن تعدادی که موفق به اجرای برنامه در این مجموعه نشدند از ما دلگیر می‌شوند که چرا به آنها برنامه‌ای نرسیده است. ما در تالار وحدت از هیچ گروه و هنرمندی پول اضافه دریافت نمی‌کنیم. اتفاقا ما بر اساس تعرفه سال ۹۳ نسبت به دریافت اجاره بهای سالن‌ها اقدام می‌کنیم و اصلا پول اضافه ای در کار نیست که بخواهیم بر اساس آن از گروه ها پول دریافت کنیم.

مدیرعامل بنیاد رودکی عنوان کرد: ما واقعا نمی‌توانیم به انبوه تقاضاهایی که با آن روبه رو هستیم پاسخ دهیم چون حجم برنامه‌ها به هیچ عنوان اجازه چنین کاری را به ما نمی‌دهد. متاسفانه برخی از هنرمندان هم هستند که برنامه هایی را اجرا می‌کنند که بر اساس استاندارها نیست و همین موضوع باعث می‌شود در حوزه فروش نیز دچار مشکل می‌شوند. ما در سال ۹۶ تئاتری داشتیم که اصلا استقبالی از آن نشد و ماجرا به گونه‌ای بود که تعداد بازیگران بیشتر از تماشاگران بود. این یکی از دغدغه های ماست که امیدوارن بتوانیم در سال آینده به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به حضورش در مدیریت بنیاد رودکی طی سال آینده توضیح داد: نحوه انتخاب مدیرعامل بنیاد رودکی چارچوبی دارد؛ بنیاد رودکی دارای هیأت امنایی ۵ نفره با ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در کنار هیأت امنا، هیأت مدیره وجود دارد که در ابتدا هیأت مدیره انتخاب می‌شوند و پس از آن مدیرعامل را انتخاب و به وزیر ارشاد به عنوان رئیس هیأت امنا معرفی می‌کنند. وزیر بعد از تأیید این انتخاب، حکم مدیرعامل بنیاد رودکی را امضا می‌کند. حکم مدیرعامل بنیاد ۲ ساله است و حکم مدیریت من تا اول تیر ۹۷ ادامه دارد ولی اینکه مدیرعامل باقی بمانم یا فرد دیگری انتخاب شود، در اختیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس هیأت امنای بنیاد رودکی است.

مدیرعامل بنیاد فرهنکی هنری رودکی درباره کیفیت اجرای ارکسترهای دولتی در سال ۹۶ تصریح کرد: ما هنوز بین آنچه که در موسیقی کلاسیک دنیا اتفاق می‌افتد و آنچه در ایران اتفاق می‌افتد فاصله داریم. ما در این حوزه به ویژه حوزه آموزش و تربیت نسل فاصله داریم. اما اعتقاد دارم باید در این زمینه زمان بدهیم. این کار احتیاج به یک بازه زمانی داریم که لازم است بیشتر از اینها روی آن تمرکز کنیم . اما بپذیریم که در حوزه آموزش مراکز علمی و دانشگاهی ما هنوز نتوانستد نیروی اکثریت نوازندگان و هنرمندان مستعد را به ارکسترها تحویل دهند. اگر ما ادعا کنیم که بهترین هستیم اصلا ادعای درستی نیست اما شما این را بدانید که طی ماه های گذشته چندین استاد از کشورهای دیگر به ایران آمدند تا به نوازندگان اموزش های لازم را بدهند.

علی اکبر صفی‌پور گفت: بنابراین در حوزه کیفیت ارکسترها اذعان می‌کنم که باید تلاش زیادتری انجام داد. اما اینکه عدم حضور تعدادی از هنرمندان در ارکستر را به منزله ضعیف بودن آن بدانیم کمی بی‌انصافی است. پس قبول کنید در حوزه ارکسترها اتفاقات خوبی افتاده کما اینکه بازهم تاکید می‌کنم در حوزه نوازندگی ممکن است فاصله‌ای داشته باشیم. در زمینه مدیریت هنری ارکسترها هم باید بگویم که از شما می‌خواهم فهرست محرمانه‌ای از مدیران متخصص هنری را به من بدهید تا من در اسرع وقت نسبت به انتخاب آنها اقدام کنم. شما باید بدانید که ما در این زمینه ما با فقدان مدیریت هنری متخصص  مواجه هستیم که کار را برای انتخاب سخت می‌کند.

صفی پور درباره نحوه انتخاب رهبران ارکسترهای دولتی به ویژه ارکستر ملی در سال آینده بیان کرد: در حوزه موسیقی ملی یا ارکستر  ملی نحوه انتخاب ما در بخش رهبری بسیار محدود است به عبارتی انتخاب رهبر ارکستر ملی بسیار سخت تر از ارکستر سمفونیک است. وقتی استاد فخرالدینی از مجموعه ارکستر موسیقی ملی انصراف دادند ما به گزینه استاد شهبازیان رسیدیم که اصلا هم از این انتخاب پشیمان نیستیم. اما شما بدانید مدیریت و انتخاب رپرتوارها در این ارکستر ملی بسیار مشکل است. امیدوارم شما زمان بیشتری به ما بدهید که ما کارهای بهتری را در ارکستر ملی ارائه دهیم. البته این توضیح را بدهم که ما سال آینده از رهبران مهمان ارزنده ای دعوت خواهیم کرد که دعوت از استاد فخرالدینی برای حضور دوباره در این مجموعه از جمله این اقدامات است.

وی  دربخش دیگری از این نشست رسانه ای درباره موضوع کشف استعدادهای درخشان حوزه های مختلف هنری به ویژه موسیقی گفت: تشکیل ارکستر جوانان و نوجوانان با محوریت مرکز آموزش های بنیاد رودکی  برای معرفی به ارکستر بزرگسالان ، برگزاری جشنواره سازهای مختلف به منظور کشف استعدادها و کمک به آموزش سازهای فراموش شده موسیقی ایرانی و محلی از جمله فعالیت‌های دیگری است که ما در سال آینده پیرامون آن برنامه ریزی خواهیم کرد.

مدیرعامل بنیاد رودکی درباره تشکیل ارکستر سازهای ملی توضیح داد: در تخصصی اعتبارات و بودجه‌ای که دریافت می‌کنیم تلاش بر این است که ابتدا برنامه‌های جاری را پوشش بدهیم و با توجه به اینکه هنوز بودجه‌ای در این زمینه به ما تخصیص داده نشده است نتوانستیم در سال جاری نسبت به تشکیل ارکستر سازهای ملی اقدامات لازم را انجام دهیم. اما در این زمینه مذاکراتی با تعدادی هنرمندان انجام گرفته و حتی برنامه هایی نیز در این زمینه دریافت شده که امیدوارم در سال آینده بتوانیم شاهد تشکیل این ارکستر نیز در مجموعه بنیاد فرهنگی هنری رودکی باشیم.

ادامه مطلب...

اعلام آمادگی انجمن گفتاردرمانی برای مشارکت در درمان "استاد شجریان"

دبیر انجمن علمی گفتاردرمانی ایران از آمادگی این انجمن برای مشارکت در درمان مشکلات گفتاری و صدای استاد شجریان خبر داد.

دکتر هوشنگ دادگر در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: گفتاردرمانی یکی از رشته‌های توانبخشی است که قدمتی ۵۰ ساله در ایران دارد و بیش از ۳ هزار فارغ‌التحصیل  گفتاردرمانی در کشور داریم. گفتاردرمانی دانش ارزیابی، تشخیص و درمان هر نوع اختلال مربوط به گفتار و زبان  و درک گفته‌های دیگران است.

دبیر انجمن علمی گفتاردرمانی ایران تصریح کرد: گفتاردرمانی یک بخش مهم از فرآیند درمان بسیاری از اختلالات صدا و حنجره است که در درمان اکثر اختلالات صوت مثل گرفتگی صدا و نیز اختلال در تارهای صوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین درمان آسیب به تارهای صوتی و مشکلات بعد از آن که در ارتباط با قدرت تکلم فرد است، از وظایف گفتاردرمان محسوب می‌شود.

دادگر افزود: گفتاردرمانی می‌تواند از تشدید آسیب‌دیدگی تارهای صوتی پیشگیری کرده و با استفاده از تکنیک‌های درمانی مناسب، به بیمار کمک کند تا گفتار خود را بازیابی کند. گفتاردرمانی در سپری کردن دوره بهبودی و توان‌بخشی توانایی تکلم بیمار نقش مهمی دارد.

وی اظهار داشت: با استفاده از تکنیک‌های گفتاردرمانی می‌توان بسیاری از بیماری‌های عملکردی حنجره را درمان کرد و در حال حاضر نیز برخی همکاران و اساتید گفتاردرمانی در حال ارائه خدمات به کاربران حرفه‌ای صوت مانند خوانندگان و افراد دارای صدای حرفه‌ای برای حل مشکلات و اختلالات صدا هستند.

دبیر انجمن گفتاردرمانی ایران تاکید کرد: متاسفانه با خبر شدیم  استاد شجریان در بستری بیماری هستند و گویا  ایشان در تکلم دچار مشکل شده‌ است. با آرزوی سلامتی برای ایشان، آماده‌ایم تا روند درمان استاد شجریان را با استفاده از کارشناسان توانمند و با جدیدترین روش‌های گفتاردرمانی آغاز کنیم.

ادامه مطلب...

نامه هنرمندان موسیقی در حمایت از ادامه کار فرزاد طالبی در دفتر موسیقی

جمعی از هنرمندان حوزه موسیقی با ارسال نامه‌ای برای سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواستار ابقای فرزاد طالبی در سمت مدیرکلی دفتر موسیقی وزارت ارشاد شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چند روزی است که در فضای مجازی صحبت از امضای نامه‌ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حمایت از مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد و به منظور ادامه کار وی در این دفتر به میان آمده است. بحث‌ها تا جایی پیش رفت که نامه‌ای نوشته شد و پای آن اسامی برخی هنرمندان ذکر شد. در این نامه از وزیر ارشاد خواسته شده با ادامه کار فرزاد طالبی در دفتر موسیقی ارشاد موافقت کند.

متن نامه این هنرمندان به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر سیدعباس صالحی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

با سلام

​احتراماً همانگونه که مستحضرید فعالیت در عرصه هنر موسیقی سالهاست که با چالش‌ها و مضایق متعددی مواجه بوده و هزینه‌های گزافی برای هنرمندان و مدیریت فرهنگی کشور ایجاد کرده است. ​قطعاً یک مدیریت کارآمد، آگاه و متعهد به خواست عمومی بویژه نخبگان جامعه، اصل و اساس مدیریت و گزینش‌های خود را پس از آسیب‌شناسی و تحصیل نظر اکثریت اهل فن و دلسوز که تجربیاتی در این عرصه داشته باشند، قرار داده و برآیند نظرات و پیشنهادهای مفید و سازنده را سرلوحه مدیریت و برنامه‌ریزی قرار می‌دهد.

​با گذری کوتاه بر عملکرد و محصول مدیریت چند دوره قبلی دفتر موسیقی وزارت ارشاد به خوبی این اصل هویداست که مدیریت این دفتر بسیار حساس، ظریف و شکننده است و تعامل با هنرمندان این بخش نیازمند تعقل، تدبر و سعه صدر همراه با تجربه و خردورزی است و پس از نزدیک به یک دهه چالش و تنش در این حوزه چندسالی است که با مدیریت آقای فرزاد طالبی آرامش توأم با تعقل در این بخش حاکم شده است و این توفیق آنچنان مشهود و ملموس است که بخش مهمی از فعالان حوزه موسیقی را به حرکت واداشته است. این موضوع آنقدر روشن و مبرهن است که اخیراً در جلسه شورای عالی خانه موسیقی به ریاست استاد فرهاد فخرالدینی نیز این نکته به معاون محترم امور هنری تأکید و تصریح شده است. ​لذا امضاکنندگان این متن مصرانه از جنابعالی تقاضا دارند نسبت به حفظ آرامش و فضای مناسب تعامل دفتر موسیقی با هنرمندان از هر گونه اقدام مقتضی دریغ نفرمایند.

حدود یکصد نفر این متن را امضا کردند که در بین آنها اسامی شهرام ناظری، داریوش پیرنیاکان، همایون شجریان، علیرضا قربانی، کیخسرو پورناظری، سهراب و تهمورس پورناظری، سالار عقیلی، وارطان ساهاکیان، حمید متبسم، مسعود شعاری، بهداد بابایی، سامان احتشامی، امیرعباس ستایشگر، محمد اصفهانی، سیروان و زانیار خسروی، فرزاد فرزین و بهنام بانی ازجمله این افراد هستند.

اسامی هنرمندانی که ظاهرا نامه به امضای آنها رسیده است، به شرح زیر است:

1 - محمد اصفهانی

2 - سالار عقیلی

3 - رضا صادقی

4 - سیروان خسروی

5 - محمد علیزاده

6 - زانیار خسروی

7 - فرزاد فرزین

8 - احسان حاجیان

9 - رضا یزدانی

10 - سعید شهروز

11 - حجت اشرف زاده

12 - گروه سون

13 - فریدون آسرایی

14 - شهرام شکوهی

15 - امید حاجیلی

16 - هوروش بند (مهدی دارابی)

17 - امیرعباس گلاب

18 - شهاب مظفری

19 - عماد طالب‌زاده

20 - بهنام بانی

21 - مهدی مقدم

22 - محمدرضا عیوضی

23 - کامران رسول زاده

24 - علی ثابت

25 - حسین شریفی

26 - یاحا کاشانی

27 - نیما مسیحا

28 - سعید عرب

29 - مهدی مدرس

30 - علی اصحابی

31 - گروه بانوان پلاریس

32 - محمدرضا مقدم

33 - امید جهان

34 - میلاد بابایی

35 - ندیم عمرانی

36 - امیر مولایی

37 - شهاب بخارایی

38 - کوروش صنعتی

39 - مهران مستی

40 - هومن سزاوار

41 - سعید سام

1 حمید اسفندیاری نیا (آوای باربد)

2 . علیرضا اعتمادی (جام هنر موسیقی)

3 . اشکمهر (ترنم اشکمهر)

4 . منوچهر آزادی (نی داوود)

5 . محسن افشار (آوای ترنم یونا)

6 . امیرحسین بیریا (جام سبز)

7 . پویان بیگلر (هزار نغمه بسته نگار)

8 . سعید بنا زاده (ندای چنگ)

9 . محمد بکرانی (موج نسیم آرام)

10 . سهراب پورناظری ( آفرینش هنر یارانا)

11 . عرفان پرقوه (آوای مها )

12 . علیرضا تجویدی ( آوای شباهنگ)

13 . رسول ترابی ( آوای دوران پرتیکان)

14 . علی تاجمیری ( آرنگ جنوب اهواز)

15 . فرهود جلالی (پارپیرا)

16 . مهدی جاور (چنگ زرین پارسی)

17 . ربابه جعفری ( سارو صدا)

18 . مهرداد جباری ( هنر ماندگار تون)

19 . اردوان جعفریان (پردیس موسیقی معاصر)

20 . محمدعلی چاووشی (مشکات)

21 . کیارش حسن زاده ( آوای مهرمیهن)

22 . امیرحسین حمیدی (آوای آرشه کرمان)

23 . صدرالدین حسینخانی (ایرانگام)

24 . محمدجواد حق بین ( آواز جنوب)

25 . امیدحاجیلی ( آوای حاجیلیتو)

26 . پردیس حاجی زاده (جامه دران)

27 . مهرزاد خواجه امیری (آوای جم)

28 . سیروان خسروی (نواسازان آتیه عصر)

29 . حمیدرضا خجندی (آوای آئین)

30 . منیژه دنیارودی ( ترنج موزیک)

31 . مهدی رفیعی (آوای پارسه)

32 . محسن رجب پور (ترانه شرقی)

33 . علی رستمیان(چهارباغ)

34 . محمد زارع (آوای هنر پایا)

35 . عبدالرضا زارعی (ره آوردپارسیان شیراز)

36 . حسام الدین سراج

37 امیرسینکی (آماج هنر)

38 . سلمان سالک ( نوای مانای میهن)

39 . محمود سراجی (حافظ)

40 . محسن سبحانی (سارنگ)

41 . مهدی سبوکی (ندای دل)

42 . امیر شهبازیان (طنین آوای هنر)

43 . همایون شجریان (دل آواز)

44 . سعید شهروز (آوای غزلک)

45 . حسین شکوفا (نوای دل انگیزان)

46 . محمدعلی شکرگزار (سپهرماه و مهر)

47 . فریبرز صفردوست (شکوه موسیقی ایرانیان)

48 . حمزه صحرایی ( ترانه سرای پارس)

49 . صادق صالحی (گلبانگ میزبان مازندران)

50 . بهنام صفاریان (آوای سگال پارس)

51 . مجید طوسی (سلفا)

52 . مهدی طالبی (هشت بهشت کرج)

53 . علی عزیزی (آوی بیستون)

54 . علی عظیمی (طنین ایرانیان سرنا)

55 . غلام علمشاهی ( آوای نکیسا)

56 . مجید عبدی (رویال هنر پارس)

57 . پیمان عیسی زاده (موسیقی باروک)

58 . امید عاری (آوای شهر عشق)

59 . ناصر عظیمی (آوای ماندگار)

60 . علی عربی (رامبود گنبد کاووس)

61 . کیوان عسگری پور (نوای مهر اصفهان)

62 . سعید عزیزی (پژواک هنر)

63 . مهدی عبدالوهاب (آوای هنرمندان قرن 21)

64 . فرهاد فقیر (بالابان)

65 . علیرضا قربانی (آهنگ اشتیاق)

66 . عاصمه فندرسکی (آوای مهربانی)

67 . کامیار فانیان (ترنم داوودی کهن – طنین داوودی کهن )

68 . رضا کریمی تبار (نشر موسیقی کوک)

69 . محمد مرشدی (پیغام هنر پارسیان)

70 . ابوسعید مرضایی (سپیدار موسیقی)

71 . مرتضی خوبانی (نشر موسیقی دی بازر)

72 . محمد نصرتی (نشر خورشید آهنگ پارسی)

73 میلاد لطیفی (آوای صوت لطیفی)

74 . افشین معصومی (نغمه حصار)

75 . غلامرضا میرزازاده (ایماژ تبریز)

76 . کیومرث مرادی (هنرمندان خاک جنوب)

77 . برادران ملک محمدی (چنگ رودکی)

78 . مهدی میرزاباقریان (آوای سوته دلان)

79 . ذبیح مهدی زاده (شاخه طوبی)

80 . مجید میرپویا (زنده‌رود پارتاک)

81 . مهران مناشری (خوش نوا)

82 . شاهد معین پور (طنین آوای معین)

83 . حمید نوری فام ( گیتی گویش)

84 . رضا ناصری (موسیقی پارسین)

85 . محمد نصرتی (نشر خورشید آهنگ پارسی)

86 . امین ناظری (آوای مهرنکیسا)

87 . کامران همت پور (آوای حنانه)

88 . زهرا همتی (فروغ فلق)

89 . سیدجلال هاشمی دهکردی (آوای سپهر)

90 . مجتبی هنرور (طنین عرفان اندیشه شیراز)

91 . مجید یزدان پناه (راکبان نور)

ادامه مطلب...

«درنادئون» با اجرای زوج نوازنده روی صحنه رفت

کنسرت «درنادئون» شامل دونوازی آکاردئون و ویولن مهرداد مهدی و آسو کهزادی در تالار رودکی روی صحنه رفت.

به گزارش ایلنا، در دومین اجرای پروژه‌ «موسیقی تجربه» مهرداد مهدی نوازنده آکاردئون به همراه آسو کهزادی نوازنده ویلن در تالار رودکی روی صحنه رفتند و برای اولین بار آلبوم «درنادئون» را اجرا کردند.

مهرداد مهدی و آسو کهزادی که با انتشار آلبوم «درنادئون» بیش از پیش در محافل موسیقایی شناخته شدند، برای اولین بار در تالار رودکی تهران این آلبوم را اجرا و روی صحنه بردند.

آلبوم «درنادئون» حاصل دونوازی آکاردئون و ویولون با آهنگسازی و اجرای این زوج هنری است که پاییز امسال منتشر و روانه بازار موسیقی شد؛ آلبومی که با اقبال مخاطبان جدی‌تر موسیقی مواجه شد و به عنوان یک اثر در حوزه موسیقی سازی توانست توجهات را به خود جلب کند.

کنسرت مهردادمهدی و آسو کهزادی که تمامی بلیت‌های آن به فروش رفته بود، با تکنوازی قطعه «والس تهران» توسط مهرداد مهدی آغاز شد. در ادامه آسو کهزادی نیز روی صحنه آمد و کنسرت رسمی «درنادئون» با اجرای قطعه محبوب «عروس» ادامه یافت. پس از اجرای این قطعه مجموعه «مرثیه‌ای برای رفتن» شامل قطعات «نوآن»، «مرغآتش»، «آشیان سوخته» «بی‌آشیانه» و «والس تنهایی» برای مخاطبان حاضر در تالار رودکی تهران آغاز شد.

عناصر تشکلیل دهنده موسیقی، فرم‌ها و ملودی‌های ساده و ریتم‌های روان در اجرای این زوج هنری به گونه‌ای به کار گرفته شده بود که پیوستگی در منحنی‌های حسی در طول تجربه شنیداری قطعات حفظ شود. مهرداد مهدی آهنگساز و تنظیم کننده که سطح پیشرفته نوازندگی آکاردئون را در ارمنستان نزد گئورک گاسپاریان فراگرفته، به نوعی تکنیک‌های نوازندگی آکاردئون را با ملودی‌پردازی‌های ویولن همراه کرده است.

در ادامه کنسرت سوئیت بادبادک شامل قطعات «پرزاد»، «نوجان»، «یادیادک» و «رقصبادبادک» به اجرا در آمد. آسو کهزادی، آهنگساز و نوازنده ویولن که فوق لیسانس آهنگسازی از دانشگاه هنر و فوق لیسانس موسیقی الکترونیک از کنسرواتوار سلطنتی لاهه هلند است، کاملا به هماهنگی با مهرداد مهدی رسیده و فضاهای ذهنی این نوازنده پس از ساعت‌های طولانی تمرین و اجرا با یکدیگر، به هم نزدیک شده است؛ همین نکته باعث شده تا اجراهای این دوئت مورد توجه قرار بگیرد.

در ادامه با اجرای قطعات «خاتون»، «بازار»،‌ «درنای گنبدِ نار»، «دُر ناز»،‌ «حنا» و «والس تهران» کار دوئت درنادئون به پایان رسید و به این ترتیب اولین اجرای رسمی این زوج هنری در تهران روی صحنه رفت.

«موسیقی تجربه» حرکتی تازه در عرصه موسیقی ایران است که تلاش می‌کند برای اجرای زنده آثار ارزشمند و غیرتجاری زمینه لازم را فراهم کند. این گروه در تمام ژانرهای موسیقی در پیِ تحقق این امر است تا به سهم خود برای ارتقای دانش موسیقایی در میان تماشاگران و ارتقای کیفیت هنریِ موسیقی گامی بردارد. بنیاد فرهنگی هنری رودکی و دفتر موسیقی در این راه، «موسیقی –تجربه» را حمایت می‌کنند.

اجراهای «موسیقی تجربه» در اسفندماه با اجرای روز 24 اسفند «هوشیار خیام» و «بابک کوهستانی» در تالار رودکی تهران به پایان می‌رسد.

ادامه مطلب...

«حاج میرزا طاهر بقال» پیشکسوت موسیقی دزفول درگذشت

حاج میزا طاهر بقال، از خوانندگان و نی‌نوازان پیشکسوت دزفول، در سن 86 سالگی به دلیل بیماری کلیوی دار فانی را وداع گفت.

هوشنگ جاوید در گفتگو با خبرنگار ایلنا، ضمن اعلام این خبر گفت: میزا طاهر بقال از نظر نی‌نوازی فوق‌العاده بود و جزو آخرین کسانی محسوب می‌شد که به موسیقی ادواری آشنایی داشت. من سال 1378 برای دیدن میرزا طاهر به دزفول رفتم و برخلاف آنکه در منطقه به عنوان یک فرد ساده به او نگاه می‌کردند اما واقعا آدم ساده‌ای نبود. موسیقی دستگاهی را به خوبی می‌شناخت اما به من گفت که دستگاه‌ را در موسیقی قبول ندارد و 12 مقام را قبول دارد. او نی‌نواز بسیار توانمندی بود.

این پژوهشگر در ادامه افزود: طاهر بقال؛ موسیقی مذهبی منطقه را نیز به خوبی می‌شناخت. در شبیه‌خوانی بسیار استاد بود و موسیقی‌های آوازی منطقه را که مربوط به دزفول و شوشتر بود را می‌دانست و اجرا می‌کرد و حتی تفاوت‌های لحنی آنها را نیز به درستی می‌شناخت. او واقعا استاد درجه یکی محسوب می‌شد.

علی صدیقی راد، خواننده و پژوهشگر موسیقی دزفول نیز به خبرنگار ایلنا گفت: ایشان هفته گذشته دار فانی را وداع گفت و روز سه‌شنبه 15 اسفند در قطعه صالحین بهشت علی به خاک سپرده شد. ایشان متولد 1310 در دزفول بود. حاج میزا طاهر بقال پیشکسوت موسیقی مقامی دزفول بود و احاطه کاملی به مقام‌ها و آوازهای محلی منطقه دزفول داشت. در زمینه موسیقی تعزیه اطلاعات خوبی داشت و با افرادی چون عبدالرزاق حزین نیز حشر و نشر داشته است. این نکته را هم باید عنوان  کنم که تعدادی از اعضای خانواده ایشان ازجمله مادر و برادرشان در حملات موشکی دهه شصت در دزفول شهید شده‌اند.

وی در ادامه افزود: در سال 1384 نیز ایشان را به جشنواره موسیقی نواحی ایران آوردم و با ایشان برنامه‌ای را در زمینه موسیقی مذهبی دزفول را روی صحنه بردیم. در جشنواره گوسان پارسی و چند جشنواره دیگر نیز شرکت کردیم. ایشان نی را به شیوه لبی می‌نواخت و موسیقی سنتی اجرا می‌کرد

ادامه مطلب...

شعرخوانی شمس لنگرودی در کنسرت «ساکن روان»/اولین اجرای «موسیقی تجربه» برگزار شد+فیلم و عکس

اولین برنامه«موسیقی تجربه» با شعرخوانی شمس لنگرودی در کنسرت «ساکن روان» برگزار شد. به گزارش ایلنا، کنسرت گروه «ساکن روان» در اولین برنامه از سلسله رویدادهای «موسیقی تجربه» در برج آزادی تهران روی صحنه رفت و روایتی از خوانش اشعار معاصر ارایه داد.

بصیر فقیه نصیری (نوازنده پیانو) به همراه احسان بیرقدار (خواننده)، کار آهنگسازی قطعات را برعهده داشته‌اند. علی جعفری پویان و یگانه حسینی‌نیا (ویولن)، سهراب برهمندی (ویولا)، نگار نوراد (ویولنسل)، شقایق صادقیان (فلوت) و سهیل فقیه نصیری (گیتار الکتریک) نیز نوازندگانی بودند که «ساکن روان» را در این اجرا همراهی می‌کردند.

کنسرت با اجرای قطعه «بدرود» با شعری از احمد شاملو آغاز شد و در ادامه نیز خوانشی متفاوت از شعر «انسان» م.آزاد ارایه شد. موسیقی ساکن روان به لحاظ جنس بافت هارمونی مدرن است به همین جهت شاید با عادت شنیداری مخاطبان کمی تفاوت داشته باشد؛ فقیه نصیری و بیرقدار در این فرم، تلاش کرده‌اند به یک بیان شخصی برسند که برای مخاطبان جدی‌تر موسیقی، قابل پذیرش باشد.

دو قطعه بعدی این اجرا نیز به اشعار شاملو و م. آزاد اختصاص داشت؛ «بی تو خاکسترم» و «به تو بگویم» عناوین این دو قطعه شعر نو بودند. شعر مدرن به لحاظ وزن، طول ابیات و ریتم با ترانه متفاوت است و به همین جهت آهنگسازی و موسیقی‌نوشتن برای این نوع خاص شعر که بتواند مخاطب را نیز با خود همراه کند، کار ساده‌ای نیست. «ساکن روان» در واقع  به دنبال ایده‌هایی رفته تا بتواند فضای این نوع شعر مدرن را به خوبی منتقل کند.

در ادامه این اجرا با دعوت احسان بیرق‌دار، شمس لنگرودی شاعر نامدار روی صحنه آمد و شعر «بهاریه» خود را همراه با بداهه نوازی پیانو بصیر فقیه نصیری برای مخاطبان کنسرت خواند.

«بر سرمای درون» با شعری از احمد شاملو، «زنده باد بال خدا» با شعری ازشمس لنگرودی و «اما اگر بهار نیاید» با شعری از منوچهر نیستانی عناوین قطعاتی بودند که در ادامه برای حاضرین در برج آزادی تهران به اجرا در آمد. بیرق‌دار پس از اجرای این قطعات طی سخنانی گفت: باید از گروه «موسیقی تجربه» به دلیل ایجاد یک حرکت تازه در موسیقی ایران تشکر کنم و امیدوار هستم در ادامه جریان ارزشمند حمایت از موسیقی‌های مستقل و جدی ادامه پیدا کند»

«میوه‌های ملال»، «بادها»، «چنین یگانه که خواهد بود؟»، «آرام باش» و «جهانی در آرامش» نیز در ادامه اجرا شد تا اجرای اسفندماه ساکن روان در برج آزادی به پایان برسد.

«موسیقی تجربه» حرکتی تازه در عرصه موسیقی ایران است که تلاش می‌کند برای اجرای زنده آثار ارزشمند و غیرتجاری زمینه لازم رافراهم کند. این گروه در تمام ژانرهای موسیقی در پیِ تحقق این امر است تا به سهم خود برای ارتقای دانش موسیقایی در میان تماشاگران و ارتقای کیفیت هنریِ موسیقی گامی بردارد. بنیاد فرهنگی هنری رودکی و دفتر موسیقی در این راه، «موسیقی تجربه» را حمایت می‌کنند.

اجراهای «موسیقی تجربه» در اسفند ماه با اجرای روز 24 اسفند «هوشیار خیام» و «بابک کوهستانی» در تالار رودکی تهران به پایان می‌رسد.

ادامه مطلب...

فستیوال چهار روزه موسیقی الکترونیک تهران به کار خود پایان داد

نخستین دوره از فستیوال موسیقی الکترونیک تهران با برگزاری 10 اجرا به کار خود پایان داد. به گزارش ایلنا، آخرین اجراهای نخستین دوره فستیوال موسیقی الکترونیک تهران جمعه 18 اسفند با اجرای پیام رونق، Gemz Balzan و Jetpack برگزار شد.

در روزهای گذشته این فستیوال، محمد مسلمی سبک‌های مختلفی از موسیقی الکترونیک را اجرا کرد و از افرادی بود که تمامی بلیت‌های کنسرت او بفروش رفت و تمدید شد. این موزیسین درباره اجرا در نخستین فستیوال موسیقی الکترونیک تهران گفت: من زیر شاخه خاصی از الکترونیک را اجرا نکردم. ترکیبی از صداهای الکترونیک را با بی پی ام زیر ۱۰۰ اجرا کردم. خیلی خوشحالم این فستیوال اتفاق افتاد و افتتاح شد و خستگی همه دست‌اندرکاران در رفت و همینطور مخاطب موسیقی یک مقدار اعتمادش دوباره جلب شد.

اشکان صدیق آذر (Ashcome) که از اعضای گروه محمد علیزاده نیز بوده در روز اجرایش با استقبال دوستداران موسیقی رو به رو شد و همه ارکستر محمد علیزاده نیز به عنوان مهمان در سالن اجرای برنامه‌اش حضور داشتند.

Elemaun و Xashrav هنرمندانی بودند که در شب سوم فستیوال به اجرای برنامه پرداختند.

در اولین سئانس از این اجرا، علی پناهی در قالب پروژه اِلِمان روی صحنه رفت. پروژه‌ای که به گفته او از سال ۲۰۰۸ آغاز شده و کشورهای زیادی را پیموده و پس از اجرا در شیراز به این فستیوال رسیده است.

این هنرمند درباره اجرای خو گفت: سبک این پروژه عملا تلفیقی از موسیقی اکسپریمنتال و الکترونیک است و بر پایه‌ موسیقی نواحی و مقامی ایرانی استوار است. در این پروژه سعی شده موسیقی مقامی و نواحی به شکلی مدرن‌تر و به روزتر از قبل یه مخاطب عرضه شود تا بتواند اتفاقی جدید در موسیقی خلق کند و برای مخاطب شکل و حالتی جذاب به خود بگیرد.

اما سئانس دوم اجرای شب دوم متعلق به خشایار روانگر با نام هنری xashrav بود که پیشتر قطعات او را به صورت جداگانه و در همکاری با گروه دنگ شو دیده و شنیده شده است.

روانگر در این اجرا از سازهایی نظیر گیتار، ساکسوفون و درامز استفاده کرده بود. عملا این اجرا را شاید بتوان یک اجرای آکوستیک با استفاده متفاوتی از ابزار موسیقی الکترونیک قلمداد کرد.

محمد رجبی، Ali i.A.N، M.H Project سه هنرمندی بودند که در شب سوم فستیوال به اجرای برنامه پرداختند. پیام رونق، Gemz Balzan و Jetpack سه موزیسینی بودند که در آخرین روز این فستیوال جمعه 18 اسفند در پردیس چارسو روی صحنه رفتند.

حمید خسروبیگی مدیریت این فستیوال را برعهده داشت.

ادامه مطلب...

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131