تازه ها

تازه ها (1430)

در گفتگو با ایلنا اعلام شد:

انصراف رابعه زند از نامزدی جایزه باربد/ انتقاد به نگاه بازاری در جشنواره موسیقی فجر

رابعه زند آهنگساز و نوازنده قانون که نامش در فهرست کاندیداهای دریافت بهترین آهنگسازی موسیقی معاصر بی کلام از جشنواره موسیقی فجر اعلام شده بود ضمن انتقاد به بسیاری از مسائل کنونی این جشنواره و خانه موسیقی، اثرش را از این بخش خارج کرد.

رابعه زند (آهنگساز، نوازنده قانون و سازنده ساز) در گفتگو با خبرنگار ایلنا دربارهٔ کناره گیری اش از بخش «جایزه باربد» سی و سومین جشنواره موسیقی فجر گفت: من خودم هیچ اطلاعی نداشتم که آلبومم با عنوان «قانون بی قانون» در بخش جایزه باربد جشنواره موسیقی فجر شرکت داده شده چه برسد به اینکه مطلع باشم در بخش آهنگسازی موسیقی معاصر بی کلام کاندید نیز شده ام. در واقع وقتی از طرف جشنواره با من تماس گرفتند و گفتند در این بخش کاندید دریافت جایزه شده‌ام متوجه ماجرا شدم. البته من تمایلی به شرکت در جشنواره نداشتم و در این بخش نیز حاضر نخواهم شد.

این موزیسین درباره عدم تمایل خود برای حضور در بخش جایزه باربد عنوان کرد: دلیل اصلی عدم تمایلم به حضور در بخش جایزه جشنواره موسیقی فجر به این مسئله باز می‌گردد که طی چهار پنج سال گذشته جزو کسانی بودم که هم به جشنواره موسیقی فجر و هم خانه موسیقی انتقاداتی داشتند ولی متاسفانه با توجه به تمامی صحبت هایی که شد در نهایت هیچ اتفاق و اصلاحی صورت نگرفته است. من ۱۵ سال است که عضو درجه یک خانه موسیقی هستم و طی این مدت هیچ حمایت صنفی از من به هم به عنوان موزیسین و هم در جایگاه یک بانوی موزیسین صورت نگرفته است؛ ضمن اینکه از سایر موزیسین ها و همچنین خانم های موزیسین نیز آنگونه که باید و شاید حمایت صنفی صورت نگرفته است. در چنین شرایطی ضرورتی نمی بینم که با شرکت در رویدادی مانند جشنواره موسیقی فجر مهر تاییدی بر کارهایی بزنم که نسبت به آنها همواره انتقاد داشته ام.

 وی همچنین عنوان کرد: در جشنواره موسیقی فجر نیز همچون بسیاری موارد دیگر در این عرصه مسائل پنهانی وجود دارد و مسائل آن روشن و شفاف نیست؛ اعتقاد دارم روند جشنواره مشکل دارد و باید اصلاح شود اما با وجود تمام انتقاداتی که صورت گرفته تغییری اتفاق نمی افتد. نکته این است که در تمام برنامه‌ها و جشن‌ها و جشنواره‌ای مانند جشنواره موسیقی فجر که خانه موسیقی برگزار می‌کند همواره یکسری آدم‌های مشخص و خاص حضور دارند و در بخش صنفی نیز معمولاً‌‌ اینها همان کسانی هستند که مورد حمایت قرار می‌گیرند.

رابعه زند افزود:  آلبوم «وکالیز» که خانم پریسا پیرزاد در آن آثاری از آهنگسازانی چون ویوالدی و راخماننیوف را اجرا کرده، به عنوان کاندیدای بخش آهنگسازی کلاسیک انتخاب شده و آثار ویوالدی و راخمانینف را به عنوان آثار یک آهنگساز ایرانی که طی یک سال گذشته منتشر شده کاندید کرده اند. خانم پیرزاد از دوستان من هستند و خودشان هم از ماجرای کاندید شدن این اثر در بخش آهنگسازی بی‌اطلاع بوده‌ و به آن اعتراض کرده است. البته چنین اتفاقی اصلا عجیب نیست؛ وقتی آلبوم «رگ خواب» در جشن خانه موسیقی جایزه آلبوم موسیقی سنتی دستگاهی را می‌برد و بعد در «جشن موسیقی ما» جایزه موسیقی تلفیقی را می‌گیرد و از آن طرف نیز جایزه موسیقی فیلم را دریافت می‌کند دیگر دیدن چنین اتفاقاتی اصلا عجیب نیست. یک آلبوم چگونه می‌تواند در چند ژانر کاملا متفاوت جایزه بگیرد؟ سهراب پورناظری عزیز و همایون شجریان عزیز بسیار محترم و عزیز هستند و من هرگز به آنها اهانت نمی کنم.  نمونه های بسیاری از این دست اتفاقات است که بسیاری از اهالی موسیقی معتقدند مشکلات جدی در این عرصه وجود دارد و باید حتما درست شود.

این آهنگساز و نوازنده قانون در ادامه درباره مسیر حرکتی جشنواره موسیقی فجر نیز گفت: در حال حاضر جشنواره دولتی موسیقی فجر به سمت پول درآوردن حرکت می‌کند و این برعکس تمام دنیاست. در تمام دنیا جشنواره‌های دولتی فضایی برای آشنایی بیشتر مردم با موسیقی‌های هنرمندانشان محسوب می شود اما در اینجا جشنواره مانند یک بازار عمل می‌کند و تبدیل به یک بازار شده است. یعنی هر کسی که بیشتر بفروشد و سود مالی بیشتری داشته باشد به جشنواره آورده می‌شود؛ در واقع رانتی که دولت به جشنواره می‌دهد تا در جهت ارتقای فرهنگ و هنر کشور هزینه شود دارد صرف درآمد زایی می‌شود و این روند اساسا اشتباه است.

وی همچنین عنوان کرد: در همه جای دنیا جشنواره‌های دولتی به این گونه اداره می‌شوند که موزیسین‌های مختلف حضور پیدا می‌کنند تا شناسانده شوند اما در اینجا همیشه‌‌ همان موزیسین هایی که همه جا بوده‌اند باز هم در اینجا همانها حضور دارند.

رابعه زند در بخش دیگری از سخنان خود ضمن انتقاد از نوع نگاه و عملکرد مسئولان خانه موسیقی که امروز اداره کننده جشنواره موسیقی فجر نیز هستند گفت: خود من تاکنون نیمی از تور کنسرت‌هایم در شهرستان های کشورم را کنسل کرده ام چون بسیاری از شهرستان‌ها به من اجازه ساز زدن نمی دهند. خب برای نمونه سئوال من این است که خانه موسیقی در این بین چه کار کرده است و چه وظیفه‌ای دارد؟ چرا وقتی یک مشکل برای جامعه تئا‌تر و یا جامعه سینما پیش می‌آید نهاد صنفی آن‌ها در جهت حمایت از فعالان آن صنف حرکت می‌کنند حمایت‌هایی را انجام می‌دهند اما در زمینه خانه موسیقی این اتفاق نمی افتد؟ در زمینه موسیقی ماجرا کاملا با مثلا خانه سینما متفاوت است؛ یعنی تمام اقشار جامعه از یک اتفاق در زمینه موسیقی به صدا درمی آیند و کلی حمایت و کار انجام می دهند آن وقت در پایان ماجرا و پس از اتمام همه این اتفاقات، اجبارا صدایی نیز از خانه موسیقی بلند می‌شود. این راه صحیحی برای فعالیت‌های صنفی نیست.

ادامه مطلب...

گنجینه‌ای دیگر زیر خاک رفت

تنها بازمانده نسل قدمای ایلات جنوب شرق زاگرس خاموش شد

احمد احمدی استاد آوازهای ممسنی و کهگیلویه و بویر احمد روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه بر اثر کهولت سن از دنیا رفت.

علی مغازه ای؛ دبیر هنری فستیوال آینه دار در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: احمد احمدی استاد آوازهای مردمی ممسنی و کهگیلویه و بویر احمدی که شاید تنها بازمانده از نسل موسیقیدانان قدیم ایلات و عشایر این منطقه از دامنه های زاگرس بود، برای همیشه خاموش شد.

او ادامه داد: خالق آواز«ککی جونیم» در واپسین سال عمر خود در سومین دور از فستیوال آینه‌دار، صرفا به قصد تجلیل  و نه اجرا که از توان جسمانی این استاد خارج بود، دعوت شد تا در جمع مهمانان آینه دار باشد. این هنرمند برجسته ظهر روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه دیده از دنیا بست تا یکی از واپسین نامداران موسیقی دیار کهگیلویه و بویر احمد و ممسنی در تاریخ آوازی مردمان این ایلات، مهر خاتمه بر دفتر ارزشمند آوازهای این سرزمین بزند.

مغازه ای بیان کرد: این هنرمند برجسته موسیقی اقوام با بیش از ۸۰ سال سن، آخرین خواننده نسل موسیقیدانان تاریخی اقوام دامنه های جنوب شرقی زاگرس بود که در کمال تاسف، در تنهایی و بی توجهی مسئولان موسیقی کشور از دنیا رفت و گنجینه سخن و آوازهای محلی را با خود به زیر خاک برد.

این پژوهشگر موسیقی اقوام اضافه کرد: این استاد بزرگ آواز که سال ها فراموش شده بود، توانست در سومین فستیوال آینه دار همراه با جوانان دیارش به مناسبت تجلیل از هنر و جایگاه آوازی خود در یک عرصه ملی حاضر شود و تندیس آینه دار را دریافت کند.

او گفت: جایگاه استاد احمد احمدی در موسیقی منطقه همچون برجسته ترین استادان موسیقی ایران است و فقدانش شاهدی ست بر از میان رفتن بخش دیگری از آوازهای مردمان ایلات ممسنی و بویراحمد و کهگیلویه که همچون آوازهای سایر اقوام ایران بسیار کمرنگ و کم صدا شده اند.

دبیر هنری فستیوال آینه دار با بیان اینکه استاد احمدی متولد سال ۱۳۰۸ بود، افزود: این خواننده‌ی پیشکسوت، از دوران کودکی آواز می‌خواند و این هنر را به صورت خود آموخته  یاد گرفته بود.

وی بیان کرد: آثاری با نام‌های «دل گورودار»، «چشم آشفته» و «ککی جونیم» در منطقه‌ی کهگیلویه و بویر احمد با آواز احمدی منتشر شده است. آوازهای این هنرمند  در کنار خوانندگان بزرگی همچون «خدامُراد»، کارگان آوازی ارزشمندی را شکل داده است که بسیاری از خوانندگان نسل‌های بعد کوشیدند آن را دنبال کرده و بیاموزند.

مغازه ای گفت: استاد احمدی، زیبایی‌های بسیاری از موسیقی قوم خود را در آینه وجود خود بازتابانده‌ و از پیشکسوتان بی مانند قوم و فرهنگ منطقه خودشان به شمار می‌آید.

ادامه مطلب...

باز هم مانعِ حضور بانوانِ موزیسین روی صحنه شدند/سالهاست که بانوان اصفهانی اجازه کنسرت ندارند

این روزها درحالی که مجموعه وزارت ارشاد و شخص وزیر ارشاد با حضور در کنسرت‌های جشنواره موسیقی فجر سعی در حمایت از اجراهای قانونی دارند، همچنان در استان اصفهان با عملکردهای خارج از قانون، اجازه حضور بانوان موزیسین روی سن داده نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کنسرت ارکستر ملی اصفهان روزهای 22 و 23 دی با خوانندگی سالار عقیلی درحالی در سالن کوثر این شهر روی صحنه رفت که همچون سالیان گذشته اداره کل فرهنگ و ارشاد این استان از حضور بانوان موزیسین روی سن ممانعت به عمل آورد. 

شهروز بلوچستانی (نوازنده فلوت ارکسترملی اصفهان) درباره ممانعت از حضور بانوان اعضای این ارکستر در اجرای روزهای 22 و 23 دی در اصفهان به ایلنا گفت: اجرای اخیر ارکستر ملی اصفهان در سالن کوثر شهر اصفهان با خوانندگی سالار عقیلی برگزار شد که طی آن جمعه 22 دی از ساعت 18:30 و شنبه 23 دی از ساعت 20:30 به اجرا پرداختیم. ارکستر ملی اصفهان از سال 1383- 84 مشغول فعالیت است. در اجراهایی که این ارکستر قرار است روی صحنه ببرد؛ بانوان به عنوان اعضای این ارکستر در تمرینات همواره حضور دارند ولی مشکل اینجاست که اجازه حضور بانوان در اجراها داده نمی‌شود و ارکستر بدون حضور بانوان در اصفهان روی صحنه می‌رود. در واقع سال‌هاست که بانوان موزیسین اصفهانی حق روی استیج رفتن در این استان را ندارند.

وی در ادامه افزود: این در حالی است که حدود دو ماه قبل ارکستر ملی اصفهان تقریبا با حضور تمامی اعضایش ازجمله بانوان ارکستر در شیراز به اجرای برنامه پرداخت. این گروه اول بهمن ماه نیز با حضور همین بانوان در شهرکرد روی صحنه خواهد رفت.

این نوازنده موزیسین گفت: در این زمینه بسیار صحبت شده است و همیشه گفته می‌شود که مسئله حضور بانوان روی صحنه در حال بررسی است اما واقعا مشخص نیست این بررسی‌ها چه زمانی به اتمام می‌رسد. در بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی دیگری که در کشورمان انجام می‌شود بانوان و مردان همپای هم فعالیت می‌کنند؛ در موسیقی نیز بانوان جزو جامعه موسیقی هستند که فعالیت می‌کنند ولی نمی‌دانم چرا در این حوزه بانوان در اصفهان نمی‌توانند همپای مردان روی صحنه حضور داشته باشند. اینکه چرا بانوان موزیسین اصفهانی در شهر خودشان نمی‌توانند روی صحنه کنسرت بیایند هیچ توضیح منطقی ندارد.

این عضو ارکستر ملی اصفهان همچنین عنوان کرد: در بین بانوان، نوازندگان چیره‌دستی وجود دارند که تحصیل کرده موسیقی هستند و سالیان سال فعالیت کرده‌اند. این موزیسین‌ها در جلسات تمرینی حضور دارند ولی در نهایت مجوز حضور آنها روی استیج صادر نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: معمولا اگر خواننده‌ای به ارکستر دعوت شود رپرتوار متناسب با او تعیین می‌شود. مثلا اگر سالار عقیلی یا علیرضا قربانی دعوت شده باشند آثاری که آنها در آلبوم‌های منتشر شده‌شان دارند به عنوان رپرتوار ارکستر نیز تعیین می‌شود. اگر قرار باشد قطعات موسیقی کلاسیک مانند بتهون و باخ و موتسارت و سایر آهنگسازان شناخته شده این عرصه اجرا شود، سازهای ایرانی طبیعتا از ارکستر حذف خواهد شد. بانوان عضو ارکستر در مجموعه گروه کر، ساز فلوت، ساز ویلن و چلو حضور دارند. در زمینه سازهای ایرانی نیز بانوان نوازندگان چیره‌دستی در ارکستر داریم.

ادامه مطلب...

محمدرضا عقیلی با "امپراتور جهنم" در فیلم فجر

ساخت موسیقی فیلم "امپراتور جهنم" که در بخش مسابقه‌ی جشنواره سی و ششم فیلم فجر حضور  دارد، به پایان رسید.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی فیلم سینمایی "امپراطور جهنم"، ساخت موسیقی این فیلم که در بخش مسابقه‌ی جشنواره سی و ششم فیلم فجر حضور  دارد، به پایان رسید.

محمدرضا علیقلی با اعلام این خبر گفت :همان امضایی که اصولاً در همه کارهای قبلی من بوده در این فیلم نیز وجود دارد با این تفاوت که فضای اکشن و هیجانی فیلم باعث شده تا حد زیادی موسیقی آن هم به همان سمت برود.

علیقلی که یکی از  آهنگسازان سیمرغ‌دار فیلم فجر و خالق آثار ماندگار موسیقی است، همچنین گفت: به نظرم موسیقی «امپراطور جهنم« یک اتفاق نو است که در کنار کارهای قبلی من قرار می‌گیرد

وی افزود :با اینکه از سال گذشته برای موسیقی این کار با من صحبت شده بود اما به دلیل تاخیرهایی که در اکران آن افتاد  این کار صورت نگرفت و در نهایت امسال  و از ٤ ماه پیش ساخت موسیقی آن را آغاز کردم که هم اکنون تمام شده است.

محمدرضا علیقلی برنده ٤ سیمرغ بهترین آهنگساز در دوره‌های جشنواره فیلم فجر است که آخرین بار سیمرغ بلورین بهترین آهنگساز را همزمان برای دو فیلم " دختر" و " امکان مینا " در جشنواره سی و چهارم فجر دریافت کرد

«امپراطور جهنم» تازه ترین اثر موسیقایی این هنرمند است.

فیلمی که به تهیه کنندگی محمد خزایی و کارگردانی پرویز شیخ طادی ساخته شده است.

«امپراطور جهنم» با پژوهش و مستنداتی که طی ٤ سال انجام شده است به پشت پرده‌ی گروهک تروریستی داعش می‌پردازد و در این میان به نقش مهم آل سعود اشاره می‌کند.

ادامه مطلب...

امیرنوری با حضور در ایسنا اجرا کرد

بازخوانی دکلمه «ربّنا»ی شجریان + فیلم

غلامعلی امیرنوری پس از سال‌ها با دکلمه دوباره شعر ابتدایی دعای «ربّنا» با صدای محمدرضا شجریان، برای استاد آواز ایران آرزوی سلامتی کرد.

این پیشکسوت رادیو که به دعوت خبرنگاران ایسنا برای انجام گفت‌وگویی تفصیلی با موضوع رادیو، در محل خبرگزاری دانشجویان ایران حاضر شده بود، پس از حدود ۳۸ سال، شعری را که در ابتدای دعای ربنا با صدای محمدرضا شجریان خوانده بود، دوباره دکلمه کرد.

امیرنوری با اشاره به ضبط دعای «ربّنا» با صدای محمدرضا شجریان، یادآور شد: «ربّنا» سال‌های اول انقلاب ضبط شد. مرحوم حسین صبحدل (موذن و تهیه‌کننده پیشکسوت رادیو ) از من خواستند که همراه آقای شجریان «ربّنا» را اجرا کنم و اینگونه بود که دکلمه ابتدایی «ربّنا» را خواندم. شعر این دکلمه را آقای صبحدل از مثنوی افشاری مولانا انتخاب کرده بودند.

استاد نوری به پخش نشدن دعای «ربّنا» با صدای محمدرضا شجریان از صداوسیما اشاره کرد و گفت: چرا پخش «ربّنا» را قطع کردند؟ استاد شجریان هم بارها گفته است که «ربّنا» به ایشان ارتباطی ندارد و متعلق به مردم است. من هم که دکلمه «ربّنا» را خوانده‌ام و سال‌ها است که پخش شده، دیگر مال من نیست بلکه متعلق به رادیو و مردم است؛ در واقع آنچه که مردم دوست دارند، متعلق به آن‌هاست.

در این بخش می‌توانید اجرای دکلمه دعای ربنا با صدای غلامعلی امیرنوری را مشاهده کنید.

به گزارش ایسنا، «ربّنا» شامل دکلمه مثنوی افشاری مولانا با صدای استادنوری و دعای ربنا با صدای استاد محمدرضا شجریان است که در تیر ماه سال ۱۳۵۸ ضبط شد.

«ربّنا» سال‌ها در ماه مبارک رمضان از تلویزیون پخش می‌شد اما هشت سال است که صداوسیما این دعا را روی آنتن نمی‌برد. در این مدت عده زیادی از مردم، مسوولان و هنرمندان به پخش نشدن «ربّنا» واکنش نشان دادند و حتی پیش‌بینی می‌شد که این دعا در ماه رمضان امسال از تلویزیون پخش شود اما آخرین صحبت‌های مرتضی میرباقری، معاون سیما در خرداد ۹۶ مبنی بر اینکه «پخش نشدن این دعا از صداوسیما منعی بوده که خودشان باعث آن شده‌اند. اگر از سوی ایشان احترام به انقلاب، احترام به آزادی،‌ امنیت و حاکمیت ابراز شود، هیچ منعی برای پخش این دعا وجود ندارد.»، نشان داد که مردم همچنان از شنیدن صدای استاد آواز ایران بی‌بهره‌اند و در نهایت این دعا هم پخش نشد.

استاد غلامعلی امیر نوری اول دی ماه سال ۱۳۱۷ متولد شده و بیش از پنج دهه است که در رادیو فعالیت می‌کند. او کار خود را قبل از انقلاب در رادیو زاهدان که تازه افتتاح شده بود به عنوان گوینده، نویسنده، تهیه‌کننده، بازیگر و ... شروع کرد. استاد نوری بعد از مدتی به تهران آمد و از سال ۱۳۴۲ وارد سازمان صداوسیما شد و در رادیو ایران کار خود را ادامه داد. او تا به امروز برنامه‌های مختلف رادیویی را گویندگی کرده است و یکی از کارهای برجسته او خواندن دکلمه دعای «ربّنا» است.

جریان کامل گفت‌وگوی خبرنگاران ایسنا با امیر نوری متعاقبا در روزهای آتی منتشر می‌شود.

ادامه مطلب...

«اریک کلاپتون» در آستانه ناشنوایی

«اریک کلاپتون» ـ خواننده و نوازنده مشهور انگلیسی ـ از ناشنوایی قریب‌الوقوع خود خبر داد.

به گزارش ایسنا، «پرنسا لاتینا» نوشت: «اریک کلاپتون» هنرمند برنده جایزه «گرمی» که از مشهورترین خواننده‌ها و گیتاریست‌ها جهان محسوب می‌شود، در حال از دست داد شنوایی‌اش است.

او مبتلا به بیماری وزوز مزمن گوش شده که منجر به از دست دادن کامل شنوایی می‌شود. «کلاپتون» در مصاحبه با «بی.بی.سی» گفت: تنها چیزی که الان دغدغه‌اش را دارم، گذراندن دهه ۷۰ زندگی‌ام و فعال بودنم است. من دارم ناشنوا می‌شوم، وزوز گوش دارم، اما دست‌هایم آماده کار کردن هستند.

وی ادامه داد: امیدوارم مردم برای چیزی بیشتر از کنجکاوی به دیدنم بیایند. می‌دانم که این هم بخشی از داستان است، چون برای خودم هم شگفت‌انگیز است که هنوز اینجا هستم.

«کلاپتون» ۷۲ ساله که از جمله تأثیرگذارترین گیتاریست‌ها است، سال ۲۰۱۶ اعلام کرده بود که آسیب سیستم عصبی موجب شده او دیگر نتواند گیتار بزند. با این حال، او برنامه توری را در جولای امسال دارد و هنوز آن را لغو نکرده است.

«اریک کلاپتون» در دهه ۱۹۷۰ با آهنگ‌هایی از جمله «Crossroards» و «Layla» به شهرت رسید؛ اما نبوغ، دانش و استعداد هنری او در سایه اعتیادش به هرویین و بعدها الکل قرار گرفت.

او دو سال پیش در این‌باره گفت: با توجه به این‌که زندگی من همواره با اعتیاد همراه بوده، همین که زنده هستم مساله بسیار بزرگی است. در واقع باید خیلی سال پیش می‌مردم.

این نوازنده،ترانه‌سرا و آهنگساز انگلیسی یک جایزه «گرمی» در کارنامه خود دارد و تنها فردی است که سه‌بار به عضویت تالار مشاهیر «راک اند رول» درآمده است.

«کلاپتون» در سال ۲۰۱۳ به سبب درد در ناحیه کمر مجبور شد چند تور کنسرت خود را لغو کند. او مبتلا به اختلال عصبی محیطی است که باعث می‌شود اعصاب در بخش‌های گوناگون بدن دچار آسیب می‌شوند. دلایل زیادی از جمله مصرف افراطی الکل برای این بیماری معرفی شده است.

ادامه مطلب...

معصومه مهرعلی:

ردیف آوازی را باید به صورت بداهه آموزش داد

برخلاف بسیاری از مدرسان آواز ایرانی و ردیف‌دان‌ها که معتقدند ردیف آوازی را باید به صورت تقلید محض درس داد؛ معصومه مهرعلی اعتقاد دارد در این حوزه باید به صورت بداهه عمل کرد.

به گزارش ایلنا، هفدهمین نشست «آیین آواز» روز سه‌شنبه نوزدهم دی با سخنرانی معصومه مهر علی در مورد تقلید و مرزهای آن در آواز ایرانی، اجرا بداهه بهرام باجلان و مسعود جاهد  در فرهنگسرای ارسباران  شد.

در ابتدای برنامه مظفری (تار)، مهدی جهنگیری (تمبک) و تهمورس شاه‌مرادی (آواز) به روی صحنه آمدند و در مایه دشتی برنامه اجرا کردند.

بعد از این اجرا معصومه مهر علی پیشکوت آواز از شاگردان ردیف آوازی محمود کریمی و شاگرد آواز محمدرضا شجریان  به همراه علی شیرازی کارشناس مجری  برنامه به روی صحنه آمدند و در مورد تقلید و مرزهای تقلید در آواز ایرانی به گفتگو پرداختند.

مهرعلی در ابتدا سخنانش گفت: به نظر من دو گونه تقلید داریم موقت و دائم. تقلید موقت را وقتی که هنرجو وارد کلاس می‌شود باید آن را یاد بگیرد و تقلید دائم تقلیدی است که فرد از آن برای همیشه استفاده می‌کند.

شیرازی در ادامه گفت خوب درست است به قول ارسطو انسان هم از روی تقلید کارش را آغاز می‌کند و به نظر من این آموزش‌ها باید سینه به سینه باشد.

مهرعلی نیز عنوان کرد: من تقلید را زیاد ضروری نمی‌دانم و هیچ کس با تقلید به جایی نمی‌رسد من خودم ردیف آوازی را خدمت استاد محمود کریمی و استاد محمدرضا شجریان یاد گرفتم. ولی همیشه سعی کردم که ردیف را به شاگردانم بداهه یاد بدهم. به نظر من ردیف را باید درست و با احساس خود شاگرد یاد داد. باید همه به جایی برسند که برای خودشان سبک درست شود وگرنه با تقلید هیچ کس به جایی نخواهد رسید و معلمان هم باید بعد از مدتی شاگردان خودشان را به یک استاد بزرگ معرفی کنند.

شیرازی هم در جای دیگر از سخنانش گفت: درست یادم هست چند سال پیش در تالار رودکی یک نشستی در مورد آواز با حضور استاد شجریان برگزار شد و خانم مهرعلی هم آنجا حضور داشتند. استاد شجریان همانجا گفتند الآن خیلی ناراحتم و دوست داشتم دو نفر بنان باشیم، دو نفر قوامی؛ ولی الآن متاسفانه هزاران شجریان داریم.

مهر علی در ادامه افزود: درست است که باید سوژه را تقلید کرد؛ ولی بهتر است دنبال تقلید مطلب باشیم و بنظر من حتی شاگرد بودن هم حدی دارد.

بعد از مصاحبه علی شیرازی و سخنان معصومه مهرعلی، سیدحسین جعفری از شاگردان رضوی سروستانی(آواز)، سیدحمید اعتمادنیا (تار) و سیدعلی جعفری (تمبک) روی صحنه آمدند و در دستگاه همایون برنامه اجرا کردند.

پایان بخش برنامه بهرام باجلان (آواز) و مسعود جاهد (نی) در دستگاه ماهور برنامه اجرا کردند.

ادامه مطلب...

تندیس ایرج بسطامی در شاهرود رونمایی می‌شود

سیدحسن حسینی شاهرودی (نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی) از نصب و رونمایی تندیس استاد ایرج بسطامی در شهر شاهرود خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدحسن حسینی شاهرودی گفت: به پاس بزرگداشت مقام استاد آواز ایران که در زلزله بزرگ بم وجود ایشان از جامعه هنری ایران دریغ شد، به زودی در یکی از معابر اصلی شهر شاهرود شاهد نصب و رونمایی تندیس استاد بسطامی خواهیم بود.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: بسطام در فاصله ٩ کیلومتری شاهرود واقع شده است و از آنجا که استاد بسطامی اصالتا اهل این منطقه است، باید به عنوان چهره فاخر موسیقی ایرانی به همشهریان و گردشگران معرفی شود.

این در حالی است که دی ماه سال گذشته نیز به‌مناسبت سیزدهمین سالگرد زلزله کرمان، طی مراسمی با حضور مدیرکل پست استان کرمان و جمعی هنرمندان ازجمله حسام‌الدین سراج، وحید تاج، معصومه مهرعلی، بردیا صدرنوری و پیروز ارجمند تندیس تمبر مس زنده‌یاد «ایرج بسطامی» رونمایی شده است.

ایرج بسطامی در سال ۱۳۳۶ در شهرستان بم در خانواده‌ای هنرمند متولد شد اعضای خانواده او، از جد پدری گرفته تا پدربزرگ و پدر در زمینه خواندن آواز و نواختن ساز‌های مختلف تجربه داشتند.

تولد و رشد ایرج بسطامی در چنین خانواده‌ای به همراه استعداد ذاتی‌اش موجب شد که او از پنج سالگی به خواندن آواز علاقه نشان دهد. بعدها و در دوران جوانی او از محضر محمدرضا شجریان تلمذ کرد و در خوانندگی به شهرت و موفقیت رسید.

بسطامی پنجم دی  سال 1382 که برای دیدار اقوام به بم رفته بود در حادثه دلخراش زمین‌لرزه بم درگذشت.

ادامه مطلب...

سالار عقیلی به نفع زلزله زدگان در شیراز روی صحنه رفت

سالار عقیلی به همراه گروه «راز و نیاز» کنسرت خیریه‌ای را در شیراز به نفع زلزله‌زدگان غرب کشورمان روی صحنه برد.

به گزارش ایلنا، مجموعه فرهنگی سینمایی هنر شهرِ آفتابِ مجتمع بزرگ خلیج فارس شیراز  از ساعت ۲۱ شب گذشته شنبه ۱۶دی ماه میزبان سالار عقیلی و گروهش بود.

این اجرا که به نفع زلزله زدگان غرب کشور ترتیب داده شده بود که در آغاز این کنسرت، قطعه ویدیویی «زیر این آوار» با صدای سالار عقیلی، شعر سعید رمضانی و آهنگسازی شایان کریمی (که پس از زلزله غرب کشور تهیه و منتشر شده بود) پخش شد.

 سپس سالار عقیلی و حریر شریعت‌زاده روی صحنه آمدند تا با اجرای آواز و پیانو اجرای گروه «راز و نیاز» را به مردم خیر شیرازی و حاضران در سالن تقدیم کنند.

در ادامه سالار با همراهی پیانوی حریر شریعت‌زاده قطعه «مرا‌‌ رها مکن» از آلبوم «از تنهایی گریه مکن» (با آهنگسازی ابولفضل صادقی‌نژاد) را اجرا کرد. پس از آن داود منادی نوازنده «ویلنسل» گروه هم روی صحنه آمد و قطعه «سیاه و سپید» اجرا شد.

بخش بعدی این کنسرت، با همراهی نوازندگان موسیقی کلاسیک آغاز شد. در این بخش از اجرا گروه «راز و نیاز» آثار خاطره انگیز عقیلی را اجرا کردند. قطعه «کلنل» که اولین قطعه تئاتری سالار عقیلی با آهنگسازی بابک زرین و ترانه افشین مقدم است، برای نخستین بار در شیراز اجرا شد.

بخش پایانی این برنامه با حضور نوازندگان سازهای سنتی گروه راز نیاز و با اجرای قطعاتی همچون «خاک مهرآیین» همراه بود.

قبل از اجرای قطعه پایانی سالار عقیلی چند کلامی درباره سختی‌ها و نیازهای مادی و معنوی زلزله زدگان غرب کشور با حاضران در مجموعه هنرشهرِآفتابِ خلیج فارس شیراز سخن گفت و از حمایت‌های ایرانیان برای بازسازی مناطق آسیب دیده قدردانی کرد.

حریر شریعت‌زاده (پیانو و دف)، محمدرضا اسکندری (تار باس)، علی خشتی‌نژاد (تار)، علیرضا دریایی (کمانچه)، فردین لاهورپور (نی و کلارینت)، داود منادی (ویلن سل)، سهراب بره‌مندی (ویولا)، مونیکا لوران (ویولن)، سحاب تربتی (تنبک) و روزبه زرعی (کاخن و سازهای کوبه‌ای) سالار عقیلی را در اجرای کنسرت خیریه گروه راز و نیاز در شیراز که تا دقایقی از بامداد ۱۷دی ماه ادامه داشت، همراهی کردند.

ادامه مطلب...

معرفی ۳ هنرمند نامدار موسیقی به عنوان گنجینه‌های زنده بشری

استاد ابراهیم قنبری مهر، استاد محمد اسماعیلی و عاشیق سلجوق شهبازی سه هنرمند نامدار موسیقی ایران، به‌ عنوان «گنجینه زنده بشری در موسیقی ایرانی» در فهرست حاملان میراث ناملموس (نادره‌کاران) معرفی شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از  روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ کمیته ملی ثبت میراث ناملموس با حضور فرهاد نظری -مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی و کارشناسان حوزه ثبت سازمان میراث‌فرهنگی-، دوشنبه ۱۸ دی ماه در سالن فجر تشکیل جلسه داد و حدود ۶۰ پرونده از استان‌های مختلف را در حوزه میراث ناملموس ارزیابی کرد.

در این جلسه سه هنرمند نامدار موسیقی ایران به عنوان گنجینه‌های زنده بشری در فهرست حاملان میراث ناملموس معرفی شدند.

فرهاد نظری در این باره گفت: «ابراهیم قنبری مهر» استادی بی‌نظیر در صنعت هنر است. او در مرداد ماه  ۱۳۰۷ در تهران متولد شد و یکی از قدیمی‌ترین سازنده‌های ساز در ایران به شمار می رو. به دلیل نبوغی که در موسیقی داشت توانست سازنده تمام ابزار و آلات موسیقی ایرانی باشد.

مدیر کل آثار تاریخی کشور تاکید کرد: قنبری مهر به واسطه روحیه  نوآور خود، در سازهای ایرانی تغییراتی ایجاد کرد تا مشکلات این سازها را کمتر یا کلا برطرف کند. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به تنظیم فاصله گوشی، ثابت کردن خرک سه‌تار، تثبیت پرده‌های تار و سه‌تار با فلز، تغییر سرپنجه تار و سه‌تار به قالب گیتار، ایجاد شیار در اطراف دهانه کاسه و نقاره تار، طراحی ساز کروماتیک سنتور، تغییرات در سازهای قانون و کمانچه اشاره کرد.

از کارهای منحصر به فرد او، ابداع تکنیکی زیبا در تزئین سازها با بهره‌گیری از تلفیق ورق برنج و چوب‌های زینتی معروف به «مِهرکاری» است که استادان سازنده ساز، نام آن را از پسوند فامیل قنبری‌مهر گرفته‌اند.

قنبری‌مهر در اوایل دهه هفتاد، با اندازه‌گیری نسبت نوازنده به ساز در نقاشی‌های ظروف به‌جای مانده از دوره ساسانی، بربط‌هایی را مشابه بربط‌های آن دوره، به دو صورت متفاوت، یکی با صفحه پوستی و دیگری با صفحه چوبی ساخت.

مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی کشور همچنین  به ویژگی‌های محمد اسماعیلی به عنوان یکی از نامداران موسیقی ایران اشاره کرد و افزود: «محمد علی اسماعیلی» نوازنده تمبک نیز از جمله نامدارانی است که در فهرست گنجینه‌های زنده بشری ثبت شد. شیوه نوازندگی محمد اسماعیلی شیوه حسین تهرانی است. محمد اسماعیلی از امکانات تمبک مانند چوب، گرفت‌های تمبک استفاده کامل می‌کند. محمد اسماعیلی سابقه طولانی در تکنوازی و همراهی با ارکستر دارد. دونوازی‌های (سؤال و جواب) وی با سنتور فرامرز پایور از آن جمله است.

محمد اسماعیلی دارای مدرک درجه یک هنری، معادل دکترا است. وی حدود ۱۵ قطعه فانتزی روی ریتم‌های ایرانی تنظیم کرده که معروفترین آن‌ها قطعه‌ای به نام رونماست.

نظری، عاشیق سلجوق را خالق، شاعر، آهنگساز و نوازنده ماهر عاشیقی معرفی کرد و گفت: «عاشیق سلجوق شهبازی» بنیانگذار "خانه ایران عاشیقلاری" است. وی در سال ۱۳۴۱ در روستای آغچاقشلاق شهرستان میانه متولد شد. وی یکی از نامدارترین عاشیق های آذربایجان است که علاوه بر مهارت در اجرای سروده های مختلف عاشیق دارای تالیفات و ترجمه‌های بسیاری در حوزه عاشیق است. آن طور که کارشناسان معتقدند این هنرمند، مسلط ترین عاشیق زنده ایران محسوب می‌شود و از بیشترین محفوظات برخوردار است و شاگردان بسیاری نیز تربیت کرده است.

ادامه مطلب...

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131