درگذشت هموطنان عزیزمان در زلزله کرمانشاه را تسلیت می گوییم

وزیر ارشاد: مراقب شئون اسلامی در حوزه موسیقی هستیم

نوشته شده توسط persianartmusic. ارسال در جشنواره موسیقی فجر 94

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

وزیر ارشاد: مراقب شئون اسلامی در حوزه موسیقی هستیم/انتقاد از برهم زدن کنسرت‌ها

وزیر ارشاد: مراقب شئون اسلامی در حوزه موسیقی هستیم/انتقاد از برهم زدن کنسرت‌ها
وزیر ارشاد: مراقب شئون اسلامی در حوزه موسیقی هستیم/انتقاد از برهم زدن کنسرت‌ها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر ضمن تقدیر از روند برگزاری این دوره از جشنواره بار دیگر به موضوع لغو کنسرت های موسیقی در برخی از شهرها اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی جنتی شامگاه اول اسفند ماه در مراسم اختتامیه سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر گفت: جشنواره موسیقی فجر جلوه گاه هنر موسیقی است و برگزاری دوره سی و یکم روزهای پرامیدی را برای کسانی که به اعتلای اندیشه اهتمام می ورزند، رقم می زند. بهره گیری اقتصادی از هنر موسیقی بیشتر از هنرهای دیگر است و گردش مالی این هنر همانطور که می دانیم از هنرهای دیگر بیشتر است و ما می دانیم که این هنر ارزشمند در اقتصاد هنر نقش اساسی دارد.

وی افزود: موسیقی با ظرفیت های متنوعی که دارد می تواند به عنوان یکی از بهترین ابزارها در عرصه دیپلماسی عمل کند اما متاسفانه دیده ایم که در برخی از دوره ها پیرامون این موضوع بی توجهی صورت گرفته است. به هر حال من امیدوارم که این هنر بتواند جایگاه خود را پیدا کند. ما این روزها شاهد این هستیم که سرمای زمستان با گرمای موسیقی تعدیل شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه صحبت های خود بیان کرد: حضور پررنگ تماشاگران در سالن های اجرا نشان دهنده علاقه مردم به موسیقی است و این جنس فضاها است که می تواند آرامش دوباره ای را به آنها ارائه کند. به راستی چه چیزی زیباتر از فرهنگ می تواند انسان را به تعقل وا دارد؛ فرهنگی که موسیقی نیز جزوی از آن است بنابراین همه ما باید در کنار تعصبات افراطی به آنچه شرح مقدس مباح دانسته توجه کنیم و به جای بر هم زدن و لغو کنسرت ها به فراگیر شدن هنر ایرانی – اسلامی بپردازیم و بدانیم موسیقی به عنوان بهترین و رساترین شیوه های انتقال فرهنگ و رسیدن به آرامش و فراغت جوانان می تواند نقش اساسی ایفا کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: یکی از عوامل بازدارنده تهاجم فرهنگی، حمایت از فرهنگ ایرانی – اسلامی است که نباید پیرامون این موضوع مانع تراشی کرد. متاسفانه طی ماه های گذشته علیرغم صدور مجوزهای قانونی از سوی نهادهای دولتی شاهد لغو کنسرت ها هستیم و عده ای با استفاده از امکانات مختلف تلاش می کنند این ماجرا را عملی خلاف شرع عنوان کنند البته که گاه تخلفاتی از سوی مجریان و حتی مستمعان رخ می دهد اما ما ضمن احترام به همه عقاید و دیدگاه ها، به کسانی که دانسته و نادانسته بی جهت فضا را ملتهب می کنند می گوییم که چنین رویکردی آنچنان که باید، درست نیست.

جنتی تصریح کرد: ما به کسانی که دغدغه دینی دارند اطمینان می دهیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن پاسخگویی به شئون دینی، کاملا با ایجاد یک فضای سالم و قانونمند اجراهای زنده موسیقایی موافق است. بی تردید موسیقی ایرانی در تمام حوزه های آن جایگاه بسیار ارزشمندی دارند کما اینکه بسیاری از حکیمان ما در زمینه موسیقی تبحر بسیار زیادی داشتند. بنابراین ما هرگز نمی توانیم این گنجینه را فراموش کنیم. وزارت ارشاد نیز خود را متعهد به حمایت از موسیقی فاخر می داند و آن را ابزاری برای تلطیف جامعه عنوان می کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری جشنواره موسیقی فجر گفت: جشنواره موسیقی فجر رویدادی فرهنگی است که امسال با رویکردی جدید، حرفه ای تر و عیارمندتر برگزار شده است و حضور هنرمندان شاخص یکی از ویژگی های بارز این رویداد بود. خوشبخانه جشنواره موسیقی فجر امسال از یک جشن هنری به یک فستیوال حرفه ای جایزه محور ارتقا پیدا کرده است.

جنتی ضمن اشاره به روند برگزاری جایزه موسیقی باربد توضیح داد: از این پس جشنواره موسیقی فجر به آثاری که در طول سال نیز اجرا می شود، توجه می کند. در واقع جشنواره باید برایند اتفاقات یک سال موسیقی باشد. متاسفانه در دوره های پیشین شاهد این بودیم که بخش های مهم موسیقی تبدیل به بخش جنبی شده بود اما در دوره جدید تصمیم گرفتیم که این بخش ها از جمله بخش موسیقی نواحی و موسیقی جوان در زمان مناسب تر به صورت مجزا با قوت و تکیه بر کیفیت برگزار شد البته اگر گروه های جوان فعالیت حرفه ای داشته باشند به طور حتم آثار آنها نیز در معرض داوری قرار می گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی صحبت های خود ضمن تقدیر از دست اندرکاران سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر گفت: اکنون سی دوره از برگزاری جشنواره موسیقی فجر می گذرد و این سه دهه می تواند چشم انداز مناسبی برای موسیقی و بخش هایی که کمتر به آن توجه شده، باشد.

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    ساز مورد علاقه خود را انتخاب کنید

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟

    آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟ برای اجرای یک دستگاه یا آواز، نخست باید به فواصل آن توجه کرد، که اگر مطابق با فواصل موجود در سازهای غیر ایرانی (سازهای با فواصل نیم پرده ای) باشند، می شود این دستگاه ها یا آوازها را با این سازها اجرا کرد. مثل دستگاه ماهور. ولی نکته ای مهم وجود دارد و آن اینکه دستگاه ها و آوازهای موسیقی ایرانی، هر کدام از گوشه هایی تشکیل شده اند که ممکن است مطابق با گوشه های ابتدایی دستگاه نباشند. مثلا در دستگاه ماهور، گوشه "دلکش" در ماهور آمده ولی از نظر فواصل مطابق دستگاه "شور" است، پس با اینکه در ماهور آمده ولی علامت های تغییر دهنده آن مانند دستگاه شور است. حال اگر ما بخواهیم ماهور را با سازی مثل گیتار اجرا کنیم، وقتی به گوشه دلکش می رسیم، باید فواصل شور را اجرا کنیم که در حالت طبیعی امکان پذیر نیست. در گذشته و زمانی که سازهای غیر ایرانی وارد ایران شدند، چند راهکار برای اجرای دستگاه های ایرانی در نظر گرفته شد. (به غیر از سازهای زهی مثل ویولن که مشکلی از نظر فواصل نداشت). یک راه این بود که سازی مثل…

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131