شهرام صارمی: برنامه‌ریزی اجراهای موسیقی فجر حرفه‌ای نبود

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in جشنواره موسیقی فجر 94 بازدید: 2523

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

شهرام صارمی: برنامه‌ریزی اجراهای موسیقی فجر حرفه‌ای نبود

شهرام صارمی: برنامه‌ریزی اجراهای موسیقی فجر حرفه‌ای نبود
شهرام صارمی: برنامه‌ریزی اجراهای موسیقی فجر حرفه‌ای نبود

شهرام صارمی فشردگی در برنامه ریزی اجرای گروه ها و ورود تجهیزات غیرلازم صوت و نور به این فرهنگسرا را دلیل اصلی مشکلات صدابرداری و فنی در اجراهای بخش راک و تلفیقی جشنواره موسیقی فجر عنوان کرد.

شهرام صارمی مدیر امور موسیقی فرهنگسرای ارسباران درباره تاخیر اجرای شب اول سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر در این فرهنگسرا و ناهماهنگی های صدا به خبرنگار مهر گفت: طی این سه شبی که فرهنگسرای ارسباران میزبان گروه‌های موسیقی راک و تلفیقی بود به طور موازی با چند مشکل روبه رو بودیم.

وی افزود: اول اینکه این نوع برنامه ریزی به همه اجراها لطمه زد. از ۲۳ تا ۲۵ بهمن شبی ۲ سانس برنامه داشتیم که در هر برنامه باید ۲ گروه اجرا می رفتند. این همه فشردگی اولین تبعاتش تاخیر در آغاز برنامه گروه های دوم به بعد است و از نظر اجرای کنسرت حرفه ای هم قابل قبول نیست. هر گروهی باید قبل از آغاز در مدت زمان مناسب و با هماهنگی های منظم برای حضور در صحنه آمادگی پیدا کند تا دور از فشار و استرس بتوانند هم بر کارشان تمرکز کنند هم فرصت کافی برای چینش و جمع کردن وسایل شان داشته باشند.

صارمی با تاکید بر اینکه فرهنگسرای ارسباران امکانات کافی برای برگزاری کنسرت را دارد، بیان کرد: ستاد جشنواره موسیقی فجر می داند ارسباران مرکز فعال موسیقی است و همیشه در طول سال چنین برنامه هایی روی صحنه دارد. ما سیستم صوت و نور داریم و نیازی نیست از بیرون تجهیزاتی وارد شود اما خودشان خواستند صوت و نور بیاورند و این مشکل مضاعف ایجاد کرد چون عوامل شان با سالن آشنایی ندارند. وقتی شما تسلطی بر فضا نداشته باشید درک صحیحی از صدای محل منظور پیدا نمی کنید و در نتیجه نمی توانید کارتان را درست انجام دهید و این هیچ ربطی به توانایی صدابردار ندارد.

مدیر امور موسیقی فرهنگسرای ارسباران با اشاره به اینکه تیم صدا و نور فرهنگسرای ارسباران سال گذشته برای صدابرداری منتخب جشنواره موسیقی فجر شد، بیان کرد: پارسال تمام تلاش مان را کردیم تا پوشش صوتی قابل قبول داشته باشیم و به هدف مان هم رسیدیم. برای هر گروه صبح ها بیش از ۳ ساعت وقت تست صدا می گذاشتیم و شب قبل از اجرا یکبار دیگر همه چیز را کنترل می کردیم و گروه ها با خیال راحت روی صحنه می آمدند.

وی گفت: الآن هم به صدابرداری و سیستم صوتی که از طرف جشنواره آمده انتقادی ندارم چون معضل اصلی کنسرت های این دوره برنامه ریزی نادرست و پشت همی بود که باعث شد از روز اول مشکل داشته باشیم. اولین اجرای موسیقی در فرهنگسرا با یک ساعت تاخیر همراه بود و متاسفانه کیفیت خوبی در صدا نداشتیم که البته بخشی هم به بی توجهی مسئولان فنی صدا بر می گردد چون معمولا به پیشنهادهایی که به آنها می دادم برای اینکه اجرایی با خسارت کمتر داشته باشیم گوش نمی کردند.

صارمی با اشاره به اینکه از روز دوم کیفیت صدا بهتر شد و تاخیر هم نداشتند، عنوان کرد: روز سوم که آخرین شب میزبانی ما بود همه چیز خوب پیش رفت. مسایلی که مطرح کردم باعث بروز مسایل متعدد صدا بود اما متاسفانه اغلب منابع خبری این قصور را به گردن ما انداختند. ضمن اینکه ۲۱ و ۲۲ بهمن برای تست صدای همه گروه ها وقت گذاشته بودیم اما به خاطر ناهماهنگی خودشان انجام نشد و این یکی دیگر از دلایلی بود که در کیفیت کار صدا تاثیر گذاشت.

وی تاکید کرد: بعد از جشنواره حتما با مسئولان صحبت خواهم کرد که در دوره های بعد اگر از اولین روزهای شروع جلسات هماهنگی جشنواره نماینده ای از این فرهنگسرا حضور نداشته باشد میزبانی موسیقی فجر را به عهده نخواهیم گرفت. ما سه شب با فشردگی و مدت زمان بسیار محدود هر شب دو سانس و چهار گروه اجرا داشتیم و آنوقت باقی شب‌های جشنواره موسیقی فجر برنامه ای نداریم که این درست نیست.

مدیر امور موسیقی فرهنگسرای ارسباران در پایان گفت: موسیقی راک اگر بخواهد شاکله منسجمی پیدا کند و به سمت موسیقی جدی هدایت شود باید از سمت مسئولان یک بخش برای این کار در نظر گرفته شود و تا جایی که ممکن است نظارتی اعمال کنند تا کارهای خوب با چارچوب های مشخص و تعریف شده اجرا شود.

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131