اجرای همای در سالن میلاد نمایشگاه

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in جشنواره موسیقی فجر 94 بازدید: 2843

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

اجرای همای در سالن میلاد نمایشگاه

اجرای همای در سالن میلاد نمایشگاه
اجرای همای در سالن میلاد نمایشگاه

پرواز همای در کنسرت دیشب خود در واکنش به تشویق‌های مکرر مردم به طنز درخواست کرد که مخاطبان کاری نکنند که او هشت سال دیگر هم ممنوع الفعالیت شود.

به گزارش خبرنگار مهر، کنسرت پرواز همای که قرار بود شب گذشته یکشنبه ۲۵ بهمن ساعت ۲۱ در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر اجرا شود با حدود نیم ساعت تاخیر در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران روی صحنه رفت.

در این سالن و در طول اجرا هیچ المان یا نشانی از جشنواره موسیقی فجر به چشم نمی خورد و هیچ بروشوری از اجراهای این سالن به مخاطب ارایه نشد. قبل از آغاز شدن قطعه اول عده ای از مخاطبان که با تاخیر رسیدند پشت درهای بسته سالن ماندند و به آنها گفته شد درخواست خواننده این بوده است که با آغاز اجرا کسی را به داخل سالن راه ندهند و بعد از اولین قطعه می‌توانند وارد سالن شوند.

پرواز همای و گروهش بعد از ورود به سالن لحظاتی به احترام مردمی که آنها را تشویق می کردند، ایستادند و بعد از استقرار در جایگاه های خود همای بیان کرد که این اجرا را به حمید سوریان ورزشکار تقدیم می کند و اولین قطعه خود را اجرا کرد.

در طول اجرای قطعات، یک خطاط در گوشه سمت چپ سالن روی صحنه و با فاصله کمی از گروه قرار گرفته بود و نام یا واژگانی از هر قطعه را خطاطی می کرد.

همای قطعه دوم خود را برای مادران دانست که این سخن او با تشویق زنان حاضر در سالن همراه شد و او در اولین ترجیع بند از این قطعه خواند: «بهشت زیر پای آن نجابت شمالیت/ به پای پاکی تو هیچ چشمه ای نمی رسد»

همای در میان ترجیع بندهای این قطعه، «دلم گرفته مادرم» را می خواند و آن را با نوای تار و سنتور همراه کرد.

کاین دم که فرو برم برآرم یا نه

قطعه سوم «تا کی غم آن خورم که دارم یا نه» نام داشت که شعری از خیام بود و این چنین آغاز می شد:

«تا کی غم آن خورم که دارم یا نه/ وین عمر به خوشدلی گذارم یا نه
پر کن قدح باده که معلومم نیست/ کاین دم که فرو برم برآرم یا نه»

ادامه این قطعه که گاه با همخوانی های مردم همراه می شد با این بیت همراه شد که «ناکرده گناه در جهان کیست بگو/ آن کس که گنه نکرده چون زیست بگو» و با دونوازی دف و پرکاشن همراه شد به گونه ای که نوازندگان این دو ساز دقایقی گویی با دف و پرکاشن با یکدیگر سخن می گفتند و به یکدیگر پاسخ می دادند.

تمامی قطعات این کنسرت از شور و حال خاصی برخوردار بود و با ضرباهنگ سازهای سازهای سنتی و سبک متفاوت همای در تحریرهای آوازی موسیقی اجرا شد.

در تصاویری که در پس زمینه این گروه قرار داشت چهره خود اعضای گروه دیده می شد و چند بار هم یک سامانه پیامکی از مردم می خواست تا میزان رضایتمندی خود را از کنسرت همای اعلام کنند.

بیشتر قطعات همای همچون آلبوم های وی از اشعار خاص مولوی، خیام و حافظ انتخاب شده بود و او آنها را با شور و هیجانی که از سبکه معمول موسیقی سنتی در کنسرت ها تبعیت نمی کند، می خواند.

قطعه بعدی این اجرا با اولین واژه ای که خوانده شد مورد استقبال جمعیت حاضر در سالن قرار گرفت و این چنین آغاز شد:

«شیرین لبی/ شیرین تبار

مست و می آلود و خمار/ با عشوه های بی شمار»

این قطعه با این ترجیع بند «می می زنم، می می زنم، جام پیاپی می زنم» به اوج رسید و دقایقی با نی نوازی های گروه «مستان و همای» همراه شد که باز هم تشویق های مردم را در بر داشت.

کاری نکنید که ما هشت سال دیگر هم ممنوع الکار شویم

تشویق ها و اظهار علاقه مردم و جملاتی که بیان کردند باعث شد تا همای به طنز بگوید: کاری نکنید که ما هشت سال دیگر هم ممنوع الفعالیت شویم.

در این اجرا همچنین چند تن از همای اجرای «مرغ سحر» را خواستند و او یکی از قطعات محلی خود را با زبان گیلکی خواند.

قطعه بعدی با تک نوازی سنتور آغاز شد و همای در این قطعه پایانی «ایران ای سرای من» را خواند که در ادامه با این اشعار «جاویدان بهشت/ من عشقت کیمیای من» همراه شد. همراه با خواندن این قطعه جمعیت سالن یکی یکی ایستادند و ایستاده این قطعه را همراهی کردند.

در پس زمینه نیز تصاویری از مکان های تاریخی، رزمندگان در جبهه ها و مزار شهدا دیده می شد.

در پایان این کنسرت که با تشویق ها و دست زدن های مردم همراه بود عده ای هم گلایه داشتند که همای قطعات مشهور خود را نخوانده است.

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131