تاجیک ها و هندی‌ها روی صحنه رفتند

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in جشنواره موسیقی فجر 94 بازدید: 2653

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

تاجیک ها و هندی‌ها روی صحنه رفتند

تاجیک ها و هندی‌ها روی صحنه رفتند
تاجیک ها و هندی‌ها روی صحنه رفتند

شَشانگ سوبرامنیم نوازنده صاحب نام فلوت و گروه «بدخشان» از کشور تاجیکستان در هفتمین روز از برگزاری جشنواره موسیقی فجر آثار خود را برای مخاطبان در تالار رودکی و وحدت اجرا کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، شَشانگ سوبرامنیم نوازنده صاحب نام فلوت از کشور هندوستان که سال ۲۰۰۹ نامزد دریافت جایزه گرمی و برنده چندین جایزه از جشنواره های معتبر بین المللی بوده است، سه شنبه ۲۷ بهمن ماه در هفتمین روز از برگزاری جشنواره موسیقی فجر میزبان علاقه مندان موسیقی هند در تالار وحدت بود.

در این کنسرت که چندان نیز برای مخاطبان جشنواره های موسیقی فجر از حال و هوای متفاوتی برخوردار نبود گروه هنری ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران برای اجرای برنامه با همراهی سازهای کوبه ای به هنرمندی پروپالی فلگون و تنپورا به هنرمندی سوبرامانیا ماریتاماهالی، قطعاتی از موسیقی کلاسیک هند را برای حاضران در تالار وحدت اجرا کردند.

تماشاگران بعد از گذشت چند دقیقه از آغاز کنسرت به دلیل اجرای آثاری که پیش از این هم در کنسرت های این چنینی بارها و بارها اجرا شده بود و چندان تفاوتی با آثار قبلی نداشت، سالن اجرا را ترک می کردند.

تمرکز گروه اجرایی بر اجرای خلاقانه آثاری در سبک «راگا آلاپ» و آثار دیگری مبتنی بر سنت های آوازی موسیقی شمال هندوستان بخش عمده ای از کنسرت ششانگ را تشکیل می داد.

در تالار رودکی نیز گروه موسیقی «بدخشان» که در سال ۱۹۷۰ توسط صاحبا دولتشوا تشکیل شده در همان قالبی که معمولا از اجرای کنسرت گروه های تاجیکی در ایران سراغ داریم موسیقی عرفانی منطقه خود را با الهام از اشعار شاعرانی چون حافظ و مولانا برای مخاطبان اجرا کردند.

آنچه در این کنسرت برای مخاطبان ایرانی مانند کنسرت های مشابه اجرا شد، ارائه آثاری از ملودی های برگرفته از موسیقی آسیای میانه بود که پیش از این با کیفیت و قدرت بیشتری توسط خواننده بزرگی چون دولتمند خلف در ایران اجرا شده بود و می توان گفت حرف متفاوت و تازه ای نداشت.

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131