حکایت شیدایی دوتار نواز خراسانی/ خون‌پاش و نغمه‌ریز

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in کتاب هفته بازدید: 934

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

حکایت شیدایی دوتار نواز خراسانی/ خون‌پاش و نغمه‌ریز

حکایت شیدایی دوتار نواز خراسانی/ خون‌پاش و نغمه‌ریز

حکایت شیدایی دوتار نواز خراسانی/ خون‌پاش و نغمه‌ریز
حکایت شیدایی دوتار نواز خراسانی/ خون‌پاش و نغمه‌ریز

راوی این رمان در نواختن دو تار مشهور است و هنگام نواختن دو تار این ساز افسانه‌ای از خود بی‌خود می‌شود و عنان از کف می‌دهد و حالت شیدایی به او دست می‌دهد.

حسام آبنوس: سال 1991 بود، وقتی مانند یک کشاورز ساده با لباس دهقانان شمال خراسان روی صحنه رفت و دوتارش را نواخت، روزنامه فرانسوی «لوموند» تیتر زد که «کسی که درهای بهشت را روی غرب گشود

حاج قربان سلیمانی در آن سال وقتی روی صحنه جشنواره آوینیون فرانسه رفت، مقام «نوایی» را با دوتاری که حال و هوای موسیقی مناطق ترکان شمال خراسان را داشت، نواخت. حال رمانی منتشر شده که راوی زندگی یکی از همین نوزاندگان دوتار یا بخشی‌ها (خنیاگرانی که هم ساز می‌زنند و هم آواز می‌خوانند) است.

یوسف قوجق نویسنده اهل ترکمن صحرا بار دیگر دست به قلم برده تا اثری تاریخی را برای خواننده ایرانی که دل در گرو خاک و میهن اسلامی دارد بنویسد. او در رمان «وقت جنگ دوتارت را کوک کن» به ماجرای حمله لشگر روسیه تزاری به ایران در عصر ناصرالدین شاه قاجار اشاره کرده است.

در این اثر نویسنده به مقاومت و رشادت مردمان ترکمن صحرا در برابر مهاجم روس اشاره کرده و خواننده را با غارت ناموس و مال ایرانی روبرو کرده است. نویسنده با تلفیق فرهنگ و تاریخ ایرانی اثری را به خواننده ارائه می‌کند که لذت خواندن آن را فراموش‌ نخواهد کرد.

راوی این رمان، «یا‌ش‌بخشی» دو تار نواز مشهور ترکمن است که در ماجرای حمله روس‌ها کودک است و آن اتفاقات را برای خواننده روایت می‌کند. او که در نواختن دو تار مشهور است هنگام نواختن دو تار این ساز افسانه‌ای از خود بی‌خود می‌شود و عنان از کف می‌دهد و شیدا می‌شود. نویسنده با تلفیق این موضوع هم تاریخ و هم هنر اصیل ایرانی را به خواننده معرفی می‌کند و سعی دارد به واسطه این اثر آنها را در زمان جاودانه کند.

همچنین نشان می‌دهد که اقوام ایرانی در شکل‌دادن به ایران نقش مهمی دارند و حضور هرکدام از آنها در گوشه‌ای از این سرزمین در افزایش امنیت ملی نقش بسیاری دارد. این رمان به نوعی پاسخ کسانی است که می‌گو‌یند روزگار جنگ تمام شده و باید امروز سخن از صلح و دوستی گفت. نویسنده به خوبی این مسئله را نشان می‌دهد که همیشه تهدید دشمن وجود دارد و عوامل داخلی باید هوشیاری داشته باشند و نسبت به دشمن خوش گمان نباشند.

آخرین رمان یوسف قوجق در حالی نوشته شده که باید آن را در پازل سیاست فرهنگی کشور دانست و تاکید کرد که نویسنده با خلق این رمان کمک می‌کند تا یکی از مظاهر فرهنگی کشور به واسطه ادبیات حفظ شود و خوانندگان با آن آشنا شوند. این رمان را می‌توان یک رمان هویتی خواند که نویسنده در صدد است با کمک آن هویت فراموش شده یکی از اقوام ایرانی را به خواننده نشان دهد و در یک نگاه فراتر بخشی از هویت ایرانی را به او نشان دهد.

شخصیت‌پردازی قوجق در این اثر عفیف و با حیا است و خواننده این مسئله را در مواجهه با اثر در می‌یابد و می‌بیند که زن ایرانی ترکمن حضوری فعال و در عین حال منضبط در جامعه ترکمنی دارد و فرهنگ آن قوم را به درستی درک می‌کند. قوجق برای جذاب شدن اثرش دست به انتحار نزده و از جذابیت‌های غربی برای اثرش استفاده نکرده است و زن ترکمن را دستمایه ایجاد جذابیت در اثرش نکرده است.

«وقت جنگ دو تارت را کوک کن» یک پرده از موسیقی خراسانی است که قوجق با قلم توانمند خود آن را نواخته و در توصیف‌ها به اندازه‌ای به جزئیات توجه کرده که خواننده نوای موسیقی دوتار را در رمان می‌شنود و با آن شیدا می‌شود. شاید این را بتوان یکی از مهم‌ترین ویژگی این رمان عنوان کرد که نویسنده خواننده را در حال و هوای موسیقی مقامی خراسانی قرار داده است.

رمان «وقت جنگ دوتارت را کوک کن» اثر یوسف قوجق از سوی انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است و خواننده را به شنیدن آوای موسیقی دوتار ترکمنی در رمان دعوت می‌کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131